Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Det var i hvert fall nydelig i havnen igår da jeg tok en tur innom for å sjekke at alt var OK, og det var det. Jeg tok likegodt med meg fortøyingstampene hjem og kjørte de en runde i vaskemaskinen. Også rattet ble med hjem for pussing og lakking. Arbeidet med motoren, nye motorlabber og ny eksosmanifold og varmeveksler er også gjort. Men vanlig arbeid for sjøsetting som vask, polering, stoffing osv har jeg ikke begynt med. Jeg satser på sjøsetting i slutten av mars. Men som bildet viser, kunne jeg bedt om sjøsetting idag om jeg hadde vært klar.

 

havnen_opplag_2020_02_14.jpg.8c08415f68fc02aa8a4a5801d11aa53e.jpg

 

 

ratt_og_tauverk.jpg.f25ee55b12bedc6c1b9be4b669514193.jpg

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Det er uklart hvordan dette i praksis vil blive administreret når det kommer til bådturister. Som det ser ud nu, så skal indrejsende kunne dokumentere, at de har booket mindst seks overnatninger - og det må ikke være i København eller på Frederiksberg. Men om dette også gælder sejlere er uklart.

 

"Løsningen" har fået meget kritik og det er ikke umuligt at der bliver ændret på den inden sommer. Jeg ville nok se om jeg kunne reservere seks døgn på i en havn så jeg kunne dokumentere dette. Så er der intet at komme efter som jeg ser det. Men en henvendelse til fx Visit Denmark vil måske kunne afklare mere! 

Link to post
Share on other sites

BjornLie skrev 1 time siden:

Hvordan blir det og reise med båt til Danmark i sommer. Ser at man må booke et sted minst seks dager?? 

Du kan feriere i Danmark, men ikke bo i København


Per dato kommer norske båter ikke inn i DK, heller ikke er det foreløpig bestemt om vi kommer inn etter den 15 juni. 

 

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så her står det på Skagens Lystbådehavn side

 

Nyt fra Havnefogeden

 

Den danske statsminister Mette Frederiksen har meddelt, at grænserne for turister fra Norge, Island og Tyskland åbnes igen fra 15. juni 2020.

Der er dog krav om, at turisterne skal have booket mindst seks overnatninger i Danmark – før turisterne må komme ind i Danmark. Der skal vises dokumentation herfor.

Havnene er i dialog med myndighederne, og så snart der kommer en afklaring, vil informationen fremgå af vores hjemmeside.

/Havnefoged i Skagen
Anitta Falden

 

https://skagenlystbaadehavn.frederikshavn.dk/nyt-fra-havnefogeden/

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev 47 minutter siden:

Det er uklart hvordan dette i praksis vil blive administreret når det kommer til bådturister. Som det ser ud nu, så skal indrejsende kunne dokumentere, at de har booket mindst seks overnatninger - og det må ikke være i København eller på Frederiksberg. Men om dette også gælder sejlere er uklart.

 

"Løsningen" har fået meget kritik og det er ikke umuligt at der bliver ændret på den inden sommer. Jeg ville nok se om jeg kunne reservere seks døgn på i en havn så jeg kunne dokumentere dette. Så er der intet at komme efter som jeg ser det. Men en henvendelse til fx Visit Denmark vil måske kunne afklare mere! 

Takk for tips MajorAndy. Mail er sendt til VisitDanmark. Jeg skal forsøke og oppdatere dere med evt tilbakemelding. 

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Vi ligger omtrent alltid på svai, (noe som jo også gir mindre smitte-risiko enn å ligge i havn). Dersom det kreves at man har booket havne-plass, så blir det ikke Danmark på oss i år, men åpner de for seiling inn har jeg vanskelighet med å se at det blir et krav.

Link to post
Share on other sites

Maika skrev On 5.6.2020 at 13.56:

Vi ligger omtrent alltid på svai, (noe som jo også gir mindre smitte-risiko enn å ligge i havn). 


Hvis vi passer på at dette ikke utvikler seg til en smitte/corona diskusjon er det bra. Moderator kan stenge tråden. 
 

Nå skal det være pressemøte hos Statsminiseriet i DK kommende onsdag. Vi må håpe på en positiv avklaring for norske seilere. 

Link to post
Share on other sites

Ubekreftede meldinger fra Dk i dag sier at det åpnes for norske båter fra den 15 juni. Det snakkes fremdeles om dette med å booke 6 døgns opphold. Det avholdes pressemøte i DK på onsdag om dette. 
 

Nå har også UD fjernet reise restriksjonene ved innreise til DK. Da fungerer reiseforsikringen normalt igjen. 

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spurte om vi i egen båt fra  Norge må booke hotell

Tak for din henvendelse.

Reglerne for dette vil inden den 15. juni 2020 blive opdateret på www.coronasmitte.dk, så vi henviser til, at du forinden mandag kan finde svar på hjemmesiden.

 

Med venlig hilsen
Presse- og kommunikationsstudent

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Vores norske venner er igen meget velkomne i Danmark efter 15. juni:smiley::drink:
 
Kilde: https://politi.dk/coronavirus-i-danmark/hvis-du-skal-rejse-ind-i-eller-via-danmark
GÆLDENDE FRA 15. JUNI: HVIS DU HAR FAST BOPÆL I TYSKLAND, NORGE ELLER ISLAND, MÅ DU - UD OVER MED OVENSTÅENDE FORMÅL - OGSÅ REJSE IND I DANMARK, HVIS DU:

Du må gerne holde ferie i Danmark på din egen båd eller på en lejet båd, såfremt der fremvises dokumentation for ophold på minimum seks nætter i en lystbådehavn uden for København og Frederiksbergs kommuner. De seks nætter behøver ikke at være i den samme havn.  

 

Relevant dokumentation

Bekræftelse på reservation af havneplads i mindst seks dage i en dansk lystbådehavn. 

 
Redigert av Clasg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 6 minutter siden:

Den fant jeg ikke i går da jeg spurte de om de hadde glemt lystseilere.. 

 

Jeg tror denne informasjonen er ny i dag. Flid har tidligere nevnt at det var ventet nye opplysninger fra danske myndigheter om dette i dag. Jeg har tidligere vært i kontakt med havnefogdene på Læsø og Anholt, og de har vært ganske frustrert over de reglene som først kom ut. Veldig fint at dette ble tydeliggjort! 

Og igjen takk til deg, Clasg, du reddet dagen :yesnod: .

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev 11 minutter siden:

 

Jeg tror denne informasjonen er ny i dag. Flid har tidligere nevnt at det var ventet nye opplysninger fra danske myndigheter om dette i dag. Jeg har tidligere vært i kontakt med havnefogdene på Læsø og Anholt, og de har vært ganske frustrert over de reglene som først kom ut. Veldig fint at dette ble tydeliggjort! 

 


Fikk bekreftelse fra havnefogeden i Vesterø i dag. Alt er klart til å komme inn i DK. Det henger vel noe om disse seks døgn med reservasjoner,  men han sier at dette ordnes når man kommer. 

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi ligger nå på Källö Knipla sammen med Flid. Vi snur nok nordover etter hvert, men gleden er stor ombord i Flid. Jeg regner med at de setter kursen mot Læsø natt til mandag 15. juni. Og så langt ser det ut til at værmeldingen sier svak 2m/s østlig vind for dem.

 

knippla1.jpg.bbba5bd083b97f13ad3301f9acc4c8c9.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...