Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

 

Mariel...hvor mange mil kjørte du fra Hals til Ebeltoft?

 

Bonus...skal dere til DK i sommer?

 

Vi dro fra Læsø i ettermiddag og landet i Sæby en drøy halvtime senere og havnen her fått en stor oppgradering. Ikke mange long side plasser igjen men noen romslige peleplasser har de laget.

Ytterhavnen er også bygget om. Her er de fleste plasser private.

 

Link to post
Share on other sites

Hals- Ebeltoft er ca 70nm Jeg brukte med min fart 9 timer og 40 minutter. Snitt fart 7.2 kn.

 

Er dere på vei sydover? Vært hyggelig. pr. nå er det kun Tyskere å møte. skulle nok ikke skulket så mye av Tysk på skolen.

Jeg planlegger Tunø eller Endelave på Søndag, hvis DMI roer vind varselet noe.

Blåser det 10+ ligger jeg her i Ebeltoft.

Å legge til i trange ukjentehavner alene med det vindfanget jeg har, gidder jeg ikke om det blåser mye. Har ingen stress, snaue 3 uker i dag til jeg må legge båten i opplag for 5 uker. Før Cruiset fortsetter i August.

 

Plassene ytterhavnen i Sæby er private, men med grønn/rød skilt. Er nok mulig å benytte seg av dem om de viser grønt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

... Bonus...skal dere til DK i sommer?

Skal ikke se helt bort fra det tenker jeg. Vi drar på ferie i begynnelsen eller midten av Juli. Drar nok nedover Svenskekysten og stikker nok over en tur til DK om vær og vind vil seg.

De få longsideplasser som er igjen i Sæby er vel rimelig godt belagt av en felles bekjent med stor båt idag tenker jeg ... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jada, er på vei Sydover men det er flere som skal besøkes og"besnakkes" og da løper tiden ofte fra oss. Om vi ikke treffes på Sydgående blir det kanskje en mulighet på Nordgående

 

Skal dere være her nede så lenge? Nord gående starter for meg midten av august med ankommst

vestfold første uke i September.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

De få longsideplasser som er igjen i Sæby er vel rimelig godt belagt av en felles bekjent med stor båt idag tenker jeg ... :smiley:

 

img_9783.jpg

jada, han er på plass. Snakker med dem hver dag. Han ligger ved den nye bølgebryteren og du kan så vidt se Bonus/Mor Major brygga er som den var tidligere.

 

img_9788.jpg

 

Nå må nesten alle ligge ut/inn ved hovedkaia i Sæby.

 

img_9748__kopi.jpg

 

Tollkontroll på Læsø.

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen dager siden siste innlegg i denne tråden.

Er noe hakkende gale med Pc'n eller bp.no. Får ikke opp bilde iconet eller smily's eller

egentlig noe som helst.Kan kun skrive, redigere og varsle moderator

Uansett en liten oppdatering.

Fikk besøk og ble liggende i Ebeltoft i en uke. Koselig plass, men overaskende stille etter kl. 20 oppe i "byen". Alt av restauranter stengte senest kl 21.00, selv i helgen.

Var kun ett par pubber som holdt oppe.

 

Gikk i går morges til Tunø, var meldt regn og blæst fra alle kanter fra ca. kl 14.00.

Ankom Tunø ved 10 tiden og hadde en spasertur rundt på øya før været satt inn.

Var tilbake i båten ved 13.30 tiden og det var akkurat på tide. Det begynte å bøtte ned rett etter jeg var ombord.

Tok noen bilder bla av Tunø Kirkefyr. Hvorfor bruke penger og stein på å bygge ett høyt fyr når man kan plassere fyret oppe i Kirkespiret. Genialt. Kirken er fra 1300 tallet.

Ryktene sier at på tunø sov Presten med fyrmesterens kone.

Stemmer nok det, siden presten frem til 1903 også var fyrmester.

Tunø er bilfritt, men har "buss" og jeg så i allefall ett Holdeplass skilt.

Bussen? en traktor med henger med sittebenker og kapell. "Bussen's rutetider var å ankomme havna rett før Tunø fergen kom og kjørte runden sin med eventuelle passasjerer.

 

Er nå kommet til Bogense, ett fantastiskt vær i dag. Sitter i skyggen på akterdekket i kun T.skjorte. Har fått årets første "fyrnese" etter en flott tur fra Tunø på blankt hav. Fortsatt vindstille og snaue 20 grader kl 21.10

Ytrolig lite båt i havnene, stort sett noen få Tyskere som er på Nordgående.

Den havnen jeg har ligget i med mest gjestebåter var faktiskt Hals for snart 1.5 uke siden.

 

Regner med at jeg går gjennom Lillebelt i morgen og muligens går til Assen.

 

ADVARSEL: For dere som skal nedover til Grenå/Anholdt området. DONG energi har begynt utbyggingen av Anholdt Havmøllepark.

 

http://www.dongenerg...es/default.aspx

 

I den forbindelse er det ett større område, midt mellom Grenå og Anholdt som er avstengt. 36 lysbøyer og vaktbåt(er)skal holde båter vekk. politi anmeldelse og bøter venter dem som ikke holder seg vekk.

Er oppslag om dette på havnekontorene her nede.

 

Still 14 days to go

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Fint å høre at alt er bra på tur Sydover, båt og skipper i fin form...

 

Dette med bildeknappen du ikke finner har jeg slitt med i to uker nå. På iPaden klarer jeg ikke å få frem denne knappen, det samme med sitatknappen.

 

På en laptop vi har med virker dette greit nå. Jeg lastet ned Firefox for å prøve den, virket ikke den heller. Etter å ha installert et programtillegg, Flash player en eller annen versjon er alt i orden. Jeg tror dette er noe Ingar har satt i gang. Han vil nok gjerne at vi skal kjøre slike tillegg for at den animerte reklame møkka skal virke. Når jeg bare skal lese på BP slår jeg av programtilleggene. Blir stille på reklamen da.

 

Ellers er vi kommet til Aalborg. Kom hit i går i et forrykende regnvær. Stille og fredelig her også, bare oss og noen tyskere i Vestre Bådehavn.

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jada båt skipper og båt har det veldig bra. Den grønne nede i kjellern maler som en katt og alt er egentlig helt topp.

Gikk fra Bogense i dag tidlig. Ikke helt sikker på om jeg syns den byen var noe spesiell.Likte Ebeltoft bedre. langt å gå til nærmeste matvare butikk. Jeg lå i en nesten båttom kanal, vi var vel 3-4 gjestebåter + noen faste. Hadde vært kortere til butikkene om jeg hadde lagt meg i Marinaen.

 

Gikk Lillebelt i dag, der var det motstrøm så det holdt. Ligger i Assen.

Noe som ikke fremgår av bilder eller omtale i Sejlerens.dk eller Havneguiden.no. Er at tvers over for marinaen ligger det ett mindre skips værft. De har tyrdligvis en god del å gjøre(synd for meg,bra for dem).Ligger bla en Norsk tråler (Haltentrål av Ålesund)på refit der borte.

Får håpe de ikke jobber nattskift i sandblåser hallen.

Lei "store" byer nå. I morgen går jeg til Årøsund. Rett over fjorden, snau time å gå.

Meldt mye vått fra oven fra Fredag av, muligens jeg derfor roer'n helt ned i Årøsund noen dager.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Noen dager siden siste innlegg i denne tråden.Er noe hakkende gale med Pc'n eller bp.no. Får ikke opp bilde iconet eller smily's elleregentlig noe som helst.Kan kun skrive, redigere og varsle moderatorUansett en liten oppdatering.

 

Har du forsøkt dette info fra Ingar i en trå?Det har oppstått endel javascript-feil ifm siste oppgradering. Skyldes at nettleseren hos enkelte ikke har oppdatert seg og benytter de gamle programmene.Da må man kjøre CCleaner. Det sletter det som ligger inne slik at nettleseren laster opp den nye versjonen.God tur videre.

http://download.cnet...4-10315544.html

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Thanks Roger-jo

Kjørte noe clean greier som Ingar linket til for ett par dager siden, uten sucsess. Nu gikk alt så meget bedre.

tunoe_kirkefyr.jpg

 

Her er omtalte Kirkefyr på Tunø.

 

Nevnte Buss og den eneste Holdeplassen jeg fant

 

 

 

danskecruise_sommeren_2012_006.jpgtunoe_bussen.jpg

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

 

Nå var bildeknappen på plass ser jeg...

 

Vi ligger fremdeles i Aalborg og det har vært et fantastisk vær og nesten vindstille. De lokale dansker i havna klør seg i hodet og lurer på hvor alle seilerne er blitt av. Har ikke sett en norsk båt på flere dager.

 

Mariel: hvor skal du legge båten i opplag når du reiser hjem på jobb?

 

Link to post
Share on other sites

Ligger p.t. i Christianshavns Kanal (København) Her er der godt med gæstesejlere - mest svenske og tyske, men også en enkelt, vildfaren finne. Dejligt vejr i går og dag, men det virker som om der kommer en længere tid med dårlig vejr nu :rolleyes: Godt at man ikke har ferie endnu...

Link to post
Share on other sites

Hulda ligger nå i Skagen, Admiralen og jeg. Godværet kommer over helgen. Men det er ifølge yr.no, som jeg ikke stoler blindt på. Og temperatuerene holder seg meget langt under tropesommer. Planen er å bevege seg syd til Lesø i første omgang. Håper vi møter tollerdamen :-)

Link to post
Share on other sites

 

Mariel: hvor skal du legge båten i opplag når du reiser hjem på jobb?

 

Litt forandring i planene (igjen).

Ser ikke ut til at jeg må reise hjem på jobb, men at jobben kommer til meg.

Meget sannsynlig skal båten jeg arbeider på til Kalundborg å laste flexi pipe i begynnelsen av juli.

Da skal jeg ombord der.

Tenkte å ringe havnesjefen i Kalundborg i morgen å spørre om han har en opplagsplass for meg fra månedskifte og frem til ca.08. August.

Kalundborg ville være en glimrende start havn for den planlagte øy hoppingen, nordover i August. 18nm eller no sånt

til Ballen på Samsø.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

 

Mariell: Det var da et glimrende opplegg. Da slipper du kanskje en lang reise...

 

Hulda :Tollerdamene har vært i Skagen også. Da slipper du unna for denne gangen. Hvis du tenker på Læsø begynner nok havnen å ta form men ikke helt ferdig enda. Du kan sjekke her www.laesoe-vejr.dk

Litt støy og mas men det hjelper etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Var ikke mulig for meg å ha båten liggende i 5-6 uker uten folk ombord i Kalundborg. De hadde ikke gjesteplasser, kun vanlig grønne/røde skilt på allerede bortleide plasser.

Har booket plass i Nyborg på Fyn siden av Storebelt broen i stedet.

Skulle bare ringe ett par dager før jeg kom, så skulle de finne en fin plass.

Ligger i Søby på Årø. Ikke verdens navle, men stille og rolig. Tar en busstur rundt på øya i dag og i morgen. Som på Læsø, er buss gratis.

Kom hit fra Årøsund i går. En seilas i flott vær atter en gang.

Blåste tordnet og regnet natt til i går, 7 på morgenen sluttet det å blåse, kl.09. sluttet det å regne, kl 10.00 rett etter jeg hadde gått fra kai, kom sola. I motsettning til lenger Nord, legge legger sjøen seg umiddelbart når "vifta" stopper.

Så atter noen timer på sjøen med nærmest flatt hav.

Blir sløv av det, så som så med å gjøre sjøklart. I går hadde jeg glemt å rydde bort oppvasken før jeg gikk. Tallerkene sto fortsatt lent opp mot skottet i byssa når jeg kom fram, hadde ikke flyttet seg en cm.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...