Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Har gått fra Kiel og over til Marstal. flott seilevær og mye båt, Fullt kan man si, "men det er altids en plass"

Deretter fra Marstal og over mye grunnt vann og opp til Faaborg, Her også mye båt, Fikk også telefon fra en kjenning som ankom Tunø, fullt av båt.

Vi tar snart videre nordover så får vi se hvor vi ender opp i dag, vinden skal løye utpå dagen så vi får se. Men varmt og sol har vi hatt hver dag. kan være det kommer en regnbøye i dag,

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Heisan Careka,

 

Var ikke klar over at du hadde fått kjøpt deg båt. Grattttttis :thumbsup:

 

Det var jo ei skikkelig romselig skute også.......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Litt OT

Hei VT, jo skuta er grei, Admiralen fikk viljen sin.

hun liker ikke å ligge på siden,

Og jeg syns det er kjekt å seile ifra det meste. så denne blir nok fin.

må ut å kjøpe ferske rundstykker, snakkes.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hvor mye er det?

Dieselen kostet kr. 12.20 i HALS.

 

Betalte 12,50 i Århus, ser den er 11,30 her i Juelesminde.....

 

Noen som vet dieselpris i Tyskland ?? Regner med å være der om et par dager..

 

Hørte foreten noen dansker her som snakket om at tyskerene sjekker dieselen ved annkomst.. er den grønn, vanker det bot, kan umulig stemme, eller ??

Link to post
Share on other sites

 

Hørte foreten noen dansker her som snakket om at tyskerene sjekker dieselen ved annkomst.. er den grønn, vanker det bot, kan umulig stemme, eller ??

 

Er redd for at det stemmer.

Her er redigert utgave av ett innlegg RoaldBj hadde i 2007

 

Jeg kjenner ikke så mye til de kjemiske forholdene knyttet til dette spørsmålet, men etter å ha blitt grundig visitert av tyske tollere både i 2006 og 2007 vet jeg at disse er meget opptatt både av rød og grønn diesel.

I Tyskland i sommer ble jeg påny stoppet av tyske tollere som tok prøve av dieselen ombord. Jeg hadde norsk avgiftsfri diesel. I tillegg hadde jeg brev fra norske tollmyndigheter med blått, rundt stempel. Jeg fikk tillatelse til å seile videre etter en halv time.

 

Mener han også hadde noen innlegg om episoden i 2006. ant desverre ikke den igjen. Om jeg ikke husker helt feil, var både ambasader og UD inne i bilde før Tyskerne ga seg og han slapp å betale boten.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det virker som om ICE er i form igjen

Her var det mange fine strandhus.

 

sommer_i_vannkanten.jpg

Er det bare båtene som har forbud mot å slippe kloakken ut i Danmark?

 

svalende.jpg

 

 

 

Ikke bare Mjøsa som har Hvit Svane MARIAGER FJORD har også sin.

 

hvit_svane1.jpgHva er dette.

 

Det er mange bøyer og plasser til å ligge på svai.

 

paa_svai.jpg

 

Fikk et tips av turistsjefen her om en kjede som hadde utsalg på foldesykler og han fant ut at de hadde to i Randers .

 

De bestilte han for meg.

 

 

Så i dag ble det buss til Randers , en tur i handlegatene med rederinnen.

 

Butikker med herreparkering med tause Birgitte.

 

herreparkering.jpg

Før vi tok bussen ut til handlesentret, inn i butikken med ordrenummerte på syklene, men

 

nå fant de bare en på lager, etter litt kom en på at de hadde en i vinduet.

 

Buss til tilbake til Randers og over på bussen til Hobro, så nå skal det bli utfart framover.

 

Det lå en båt her og losset grus. Og den viste hvordan en skal gå fra kai med styrbord side til kai uten baugtrøster.

 

Først ble det kjørt med spring fra baugen og med hjelp fra oven greide han å få babord side til kai.

 

Så var det spring fra bakken til baugen var i posisjon og han kunne legge i vei, hele operasjonen tok 1 ½ time

 

 

lastebaat.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har gått fra Faaborg, Fredricia, Grennå, og kom i går til Vesterø Havn, Læsø. her er bare halvfullt og god plass for mer båt. :flag_da:

Skagen blir neste før vi går til gamlelandet.

Fyllte også drivstoff i Grennå til 12,21 pr.liter. Kan jo nevne at prisen på Helgoland var 85cent/euro pr.liter, men jeg fyllte ikke opp.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Har hatt problemer med ICE dekning de siste dagene kommet og gått mest gått. Vi seilte fra Hobro på fredag til Bønnerup møtte to norske på veien dit. I Bønnerup lå det en fra Sirevåg, og det var et bra sted og bra med plass. Videre til Ebeltoft på lørdag møtte tre norske på turen, ligger i nordre havn sammen med "fregatten Jylland" som er museum ,uten ICE. Gikk havnene rundt i går ingen norske å se. Var oppom turistkontoret i dag får å se på dekningskartet til ICE , no1 heter det her brukbar dekning. Demonterte ruteren og satte den på taket har aldri funket så bra. Så nå må jeg sjekke antennen og kabelen får gå på land og låne meg en stige. Det regnet i hele natt og det har blåst opp 10 til 13ms det har klarnet opp og sola skinner. Fornæs fornaes176.jpg Klippene ved Sangtrup Klint Dannmarks svar på Dover dover.jpg Fikk en bredside av fregatten Jylland kjente kruttlukten helt hit og de røykla hele kaia. fregattenjylland.jpg Fyrskip vekker minner om Radio Luxemburg. skagens_rev185.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er koselig her i Ebeltoft

 

bakgaard1.jpg

med fine bakgårder

bakgaard.jpg

Fine hus

hus.jpg

 

 

'

raadhus.jpg

 

Og en som har møtt veggen

moett_veggen.jpg

 

Vi kom ombord i grevens tid himmelen ble SVART og skybruddet med masse torden og vind med 12.7ms i kasta det sto på en 25 min

og nå klarner det opp igjen.

regn.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Vi har gått fra Vesterø havn Læsø og over til Skagen, der taff vi jaggu på Lano.

Han gikk opp og hadde eg en pils, så måtte han ta kvelden og gikk i båten igjen.

Vel han skal visst være her noen dager, så han kommer seg nok.

Vi drar videre til gamlelandet i morgen.

Det er god plass i Skagen.

Sommeren er på hell. :flag_da:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Enten er du for ung eller så er jeg blitt for gammel. Radio Luxemburg sendte via hollanske/tyske fyrskip hvis jeg husker rett for å nå ut til hele Europa. <BR><BR><BR>Eller var det Radio Caroline.

Temmelig OT dette men RL sendte fra fastlandet i Luxembourg. Andre stasjoner som f.eks.Radio Caroline sendte fra et noe ombygd lasteskip som lå oppankret i kanalen. Om andre sendte fra fyrskip vet jeg ikke.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Seilasen til Tunø hadde alt av hva naturen kan by på pluss litt til, sol, skybrudd ,sol, tåke, sol, ilsinte hurtigbåter og nedsmelting av lanternesikringen heldigvis kom solen tilbake. TUNØ en bilfri øy på ca. 3,5 km2 og der er en sti øen rundt. En skulle tro at en var i Bergen det har hvert 5 til 10 min regn i timen ellers skinner solen.

Det er ca. 50 båter her to hollendere, en svenske flere tyskere enn dansker og vi.

Tunø havn tunoe_havn.jpg

Mange fine hus her hus_tunoe.jpgvilla_2.jpg

Tunø Købmandsgård fra 1897 koebmsndsgaarden.jpg

Kirke og fyr fyr_kirke.jpgturistbuss.jpgtaxi.jpganedam.jpg

Denne froskarten ska vistnok ha kommet fra østeuropa den får god pleia da den holdt hagen fri for sniler.

tunoe_frosk.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hadde en fin sykkeltur øya rundt i dag mange småbruk.

 

Etter å ha slitt meg opp til topplatået 26m over havet kom jeg til en flyplass.

flyplass.jpg

Videre på rundturen fant jeg en lokal strømprodusent på hele 6 V.

lokal_vinemoelle.jpg

Og så en vinprodusent druene var små og tomt og hus til salgs.

vindruer.jpg

 

Til slutt denne værmelderen som ALLTID gir rett vær.

metrologisk_sten.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ballen Bay SAMSØ Brenninger på Ballen Bay ballen_bay_2.jpg Busstur til Tranebjerg Komunehuset komunehuset_i_tranebjerg.jpg Flinchs hotell som er berømt for sin Rødspette middager flinchs__hotell.jpg Hovedgata i Tranebjerg med flere koselige restauranter Hadde en lang sykletur på jakt etter de berømte Samsø kartofler Kom over en bauta over Samø`s store sønn M. S . HOLM m.s._holm.jpg På ferden innover øen kom jeg over disse Samsø kuene' kuene_paa_samsoe.jpg Syklet helt til Besser kirke besser_kirke.jpgHer fant jeg endelig gården med de berømte potetene gaardsbutikk_2._jpg.jpg SÅ var det bare og sykle tilbake.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Turen fra Samsø Ballen til Juelsminde ved humplete første 40 min resten var surfing.

Her er litt av Juelsmimde havn ingen norske, men masse tyskere og dansker.

juelsmind_havn.jpg

Tok en sykkeltur hvem sier at Danmark er flat dette er den midtre tredjedelen av bakken.

lang_bakke.jpg

På toppen sto dette huset.

hus2.jpg

Syklet en annen vei tilbake, ble belønnet med en bod med deilige blåplommer og havnet i gågaten.

gaagaten_i_jueisminde.jpg

 

Er dette en båt ? Stromberg 46.

Trodde jeg skulle få årets bilde da de skulle løfte båten på land. for det begynte å å ule da alarmene på krana sa i fra.

Tror kranføreren slo av et par og løftet litt til, men så begynte ulingen igjen og etter en lang og heftig diskusjon,

låret han båten og kopler i fra og reiste, så jeg fikk ikke den forventete kranveltet

stromberg_46.jpg

Fylte diesel og la ut mot ukjent mål..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

På ferden videre sydover kjørte vi forbi Fredericia, Strib og peilet oss inn på Middelfart.

Middelfart under den nye Lillebæltsbro.

nye_lillebeltbro.jpg

 

 

kirken.jpg

 

Ble anbefalt å legge til i den gamle havnen.

den_gamle_havn.jpg

Noe av den gamle bydel.

den_gamle_by.jpg

galleri.jpg

 

Alene som monument over 1500-tallets borgerhuse er Henner Friisers Hus et besøg værd.

Ikke mindst husets "fine" rum, Salen, med de originale kalkmalerier fra 1500-tallet er

en detalje, som kun sjældent findes bevaret i verdslige bygninger fra denne periode.

henner_friiser_1.jpg

 

SKT. NIKOLAJ KIRKE byggetid 1480-1525.

skt._nikolaj_kirke.jpg

Middelfart er en fin by med laangg gågate og nok av vannposter.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Assens marina ligger 10-15 min fra sentrum.

Gratis strøm, vann, sykkel og billig diesel kr. 10.15 hvis en låner tralla og 5 stk. 25 lters kanner og

henter diesel på stasjonen 10 min unna.

Havneavgift kr.150.

assen_marina_2.jpg

Det er et stort Skipsverksted her to flytedokker.

assen_verksted.jpg

 

Assens store sønn ble født I dette huset fra 1675.

Peter Willemoes født i Assens i 1783 og døde i 1808.

Willemoes blev som søofficer kendt for sin heltemodige indsats under

slaget på Københavns Red den 2. april 1801. Trods sin unge alder fik

han ledelsen af Flådebatteri nr. 1. og udstyret med 24 kanoner med en

besætning på ca. 150 mand, gik Willemoes til kamp mod admiral Nelsons flagskib Elephant.

Willemoes lagde flådebatteriet tæt ind under det engelske flagskib og hagede sig til sidst fast.

Flagskibet havde nu, på grund af sin størrelse, svært ved at ramme flådebatteriet,

der lå lavt i vandet. Da kampene ebbede ud lykkedes det endda Willemoes,

at sejle flådebatteriet ind til Trekroner.

peter_willemose.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Endelig er sommeren kommet med sol hele dagen.

 

Har forflyttet oss ned til Fåborg det er lett og finne plass når en kommer inni mellom 12 og 14.

Utpå kvelden er det temmelig fult slik har det hvert hele veien.

Det er tyskerene som domminerer så danskene og vi er blandt en håndfull av andre nasjoner.

 

Denne flotte Båten Morrowind fra Valletta.

grand_banks__morrowind.jpg

 

 

Skonnerten "Thor Heyerdahl" bygget i 1930 har vært i tjeneste siden 1983 og seiler for det meste i Østersjøen

og Nordsjøen i sommerhalvåret. Om vinteren drar den på 6-7 måneders skoleskipseilaser til Karibia

og Grand Kanaria. Siden 1996 har "Thor Heyerdahl" vært flaggskipet til High Seas High School (HSHS)

i Tyskland. Tre-masteren på 50 meter tilbyr plass for 32 unge medseilere fra 15-25 år som får full

opplæring i sjømannskap.

thor_heyerdahl.jpg

 

thor_heyerdahl_1.jpg

 

Et bilde fra gamlebyen

gamlebyen_1.jpg

 

Her er det en som tjener penger på stilasjeutleie kirken blir restauarert.

kirken1.jpg

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ble noe overrasket i Helgoland. Dro for å ta et bad i det nye badeanlegget de har. Oppvarmet basseng til 26 grader, hvor en del er i friluft. Da jeg stod i garderoben og skiftet og var helt naken, kom to kvinner og gikk forbi meg. Jeg trodde jeg hadde havnet i feil garderobe, men det er felles garderober der! Senere da jeg gikk i badstuen, var det skiltet at alle skulle være uten klær i badstuen. Jeg blir meget forbauset av å oppdage at det var både nakne kvinner og menn i badstuen. Det var en hyggelig opplevelse :rolleyes:

 

Ellers er prisnivået ikke det det var for 10 år siden. Da var det meget billig der. Nå er tilbud i danske og tyske butikker konkurransedyktig med prisene på Helgoland. En kasse øl er rimeligere på Shetland.

Link to post
Share on other sites

 

Det bærer stadig sydover vi er nu kommet til

Ærøskøbing som er en kjøpstad. Byen ligger i Ærø kommune på

Ærø og har 984 innbyggere (2007). De eldste nevnte privilegier er fra

Kong Hans sin tid, men byen er noe eldre. Kjøpstadsrettighetene er fra 1522.

Byen har et velbevart sentrum med hus fra 1700-tallet. Mange av husene og

de brolagte gatene, som er fra middelalderen, er fredet. Byen blir ofte kalt «eventyrbyen i Danmark».

aeroeskoebing3_.jpg

 

Torget med brannpumper

brannpumper.jpg

Et smug mellom to hus ble butikk med plass til to inne. Ærø`s Fantasy World.

famtasi.jpg

 

Hadde en fin tur til MARSTRAL med buss som er gratis på ÆRØ.

 

 

 

Denne tyske Schiff die Hanse Kogge Lå i havnen.

tyske_1.jpg

tyske_2.jpg

 

En av mange Skjenkesteder.

kro.jpg

 

Et monument over danske sjøfolk under den andre verdenskrig.

 

danske_fallend.jpg

ÆRØ her snur vi og starter hjemturen.

 

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Masse fine bilder fra ett område som ser utrulig idylliskt ut. Er ikke lite missunlig. Turen skjærte seg for meg i år, men til neste år er det nye muligheter.

 

Har dere planer om å gå på østsiden av Fyn Nordover. Eller samme ruta tilbake?

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...