Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Distanse Kungshavn Skagen er 45 NM. Går vanligvis i rett over 7 kn. Var noe mot strøm, snitthastigheten ble 6.8 og jeg brukte snaue 7 timer fra Fortøyd til fortøyd.

 

Kortest distanse er vel fra Kærringø og over 34nm om jeg ikke husker feil.

 

PS. ICE funker elendig her.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder ICE i Danmark, sa har de ikke oppgradert nettet til rev.B med økning av hastighet der. Ser at de opererer med max hastighet 2 Mbps og tilbyr ikke de nye modemene og routerne for salg. Ellers er det sikkert dæilig at være norsk i Danmark

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg er etter mange år med ICE i Sverige godt fornøyd. Hastigheten varierer selvfølgelig etter hvor langt en er fra basestasjon og belastning på basestasjonen, men jeg har aldri vært uten dekning ned til Göteborg som er det sydligste jeg har vært. Men etter dekningskartet burde det ikke være dårligere på østkysten heller.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder ICE i Danmark, sa har de ikke oppgradert nettet til rev.B med økning av hastighet der. Ser at de opererer med max hastighet 2 Mbps Ellers er det sikkert dæilig at være norsk i Danmark

 

Hadde 0.18Mbps når jeg testet nå etter å ha flyttet Routeren opp på akterdekket. Med Routeren nede i salongen var det ofte 0 kontakt. Skal ikke klage koster ingen ting ekstra å bruke Ice i skandinavia, går greit å lese på nettet. Laster ikke ned filmer uansett.

 

Og ja, det er sku dæilgt å være i Danmark, selv om det er typiskt Skagen vær i dag, opp mot 20ms fra vest i kasta.

Blir liggende til i morgen. Da går ferden til Strandby og JL Skibservice som skal få fikset på ""røykbomba jeg har nedi kjelleren

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Sitter og skriver dette midt mellom Malmø øg København, med kurs rett på Falsterbro. 11 m/s maxin går 8 kn på gpsen og sola skinner.

Vi startet fra Helsingborg, og foreløpig har vi ikke møtt en eneste fritidsbåt.

Helsingborg er forøvrig en trist havn, ligger midt i jappegettoen.

ICE nettet fungerer perfekt, har ekstern antenne.

Planer om Bornholm i morgen.

 

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

Jappeghetto er for meg hundrevis av svindyre leiligheter stablet på hverandre, glass og betong. (type Aker Brygge, men Helsingborg er verre)

Jada, Helsingør er bedre, om man ikke velger København isteden. Er forøvrig på vei til Polen, for 8. gang, så jeg har prøvd de fleste havner nedover her :-)

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

Hvad er en jappeghetto?

japp=YAP=Young Aspiring Person(s) - unge fremadstrebende personer. (Gjerne innen finansverdenen, slike som lever av å selge penger.)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som att Du seglar för fort Draug1.

 

Du har kört förbi massor av fina hamnar både på Svenska och Danska sidan!

Och alla är då långt ifrån 'Jappeghetton'.

 

Har ju oxå varit rätt många gånger till Polen och då kan man ju rekommendera vattnen runt Hiddensee och i Peenestrom.

Vitte, Stralsund, Wolgast, Greifswald, Ückermünde och många fler.

Sehr schön! Och behagligt låga hamnavgifter dessutom.

 

Synd Du har mast, annars är ju Berlin ett båtparadis erste Klasse.

Bara två dagar från Szczecin. Max höjd i kanalen 3,85 men i Berlin kan Du segla!

 

Har man bråttom så är f ö flygplan oslagbara.....

 

 

:cheers:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi seiler fort?, Vii dro fra Sarpsborg 16. Mai.

Knapt en havn verken i Danmark eller Sverige, vi ikke har vært innom på turene våre om ikke i år så på tidligere turer.

(Flygplanet, en Cessna 172, solgte vi forøvrig for noen år siden da vi trives best under seil.)

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

Da er jeg kommet meg til Sæby. Ble en kort men huskete dagsetappe i dag. Var ikke store bølger men med 6-7 meters dybde ble de veldig krappe og jeg ble god og våt oppe på flybridge og årets første knuste kaffekrus.

 

En plakat jeg så på utsiden av en av de "brunere" pubbene i Skagen.oel.jpg

Ett sånt tilbud vil vi nok aldri se i Norge.

 

Selv om jeg har siste utgave av Havneguiden for Danmark, ble jeg rimelig overrasket når jeg kom inn i Strandby havn. Det ser IKKE slik ut

http://www.havneguid...32,34,1447&cc=1

 

Hele sydhavnen hvor ankeret er plassert er fylt opp med nye brygger, pælefortøying i hekk og baug inn. Ingen egen brygge for gjestebåter. Var grønne og røde skilt på plassene. Jeg ble tatt imot av en fra havnevesenet og fikk en helt grei plass. Han fortalte at forandringene hadde kommet for 3 år siden. Dårlig oppdatering av Havneguiden.

Glemte å ta bilde, Strandby kan ellers forbigås. Virket som en fiskehavn som ikke hadde gjestende båter høyest på prioriteringslisten.

Jeg fikk nå justert ventilene og kontrolert motoren, som ble friskmeldt.

 

Store forandringer i Sæbø siden sist jeg var her. Offesiell åpning av den nye havna var 01.06.

danskecruise_sommeren_2012_002.jpg

Nye brygger til styrbord rett etter andre molo. Tror det er faste plasser med røde og grønne skilt.danskecruise_sommeren_2012_003.jpg

Fortsatt Longside muligheter ute ved Skulpturen.

danskecruise_sommeren_2012_004.jpg

og vedHavnekontoret.

Langs hele hovedkaia er det nå pæler og baug inn. Siden havna ligger rett syd nord, ser jeg for meg mye morro i sesongen når man skal tre seg inn mellom båter og pæler, med sydlig 10sm vind.

 

 

danskecruise_sommeren_2012_005.jpg

Er meldt møkka vær med både vind og nedbør i helga. Blir nok liggende her frem til Mandag.

Er ikke noe problem å gå i dårlig vær, min utfordring er å gå fra havn og legge til alene, med det vindfanget jeg har.

Neste havn bli Hals og der er det Longside plasser (var i allefall), som gjør alt så meget enklere.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vi møtte deg rett før molo åpningen i Skagen, da vi kom nordover i går. Vi gikk videre fra Skagen og over til Sverige i dag. Ligger på Kjeringø, skikkelig " vi på saltkråkan" havn..

Har aldri forstått hvorfor både Dansken, Tyskerene og tildels Svenskene holder på med de fortøynings pålene... kan jo ikke spare mye plass på det, billigere kanskje i forhold til uteliggere ??

Link to post
Share on other sites

Det var dere ja, Ble overasket når jeg så en Norsk motorbåt for nord gående. Skjønner det bedre nå. Dere har vel vært avgårde en stund.

Kjæringø'n er rimelig Saltkråkan ja. Var faktisk der for første gang i fjor.

Stemte det sånn ca. med 34nm skagen- Kjæringø, som jeg påsto lengre oppe i tråden?

 

Skjønner heller ikke dette pæle greiene, Hvis de absolutt vil ha båtene liggende ut/inn og ikke for eget anker, må da bøyer være bedre. Kan være noe med bunnforholdene å gjøre. Utliggere blir nok betraktelig dyrere. Men dem om det.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hmmm, vi har Sæby på planen om ca. halvannen uke. Hvor stor bredde er det mellom pålene? De var der ikke i fjor. Mulig vi tar Strandby i stedenfor. Der er det fullstendig dødt, men toget som pendler mellom Skagen og Fredrikskavn går rett oppe i byen, 10 minutters gange fra havnen.

Link to post
Share on other sites

God nok avstand for Hulda.

Påler i Strandby også ,men god plass til å komme mellom.

Mariell er 4 bred i Strandby var det intet problem. Tror enkelte "hull" var på 5mtr.+

Samme her i Sæby, romslig bredde mellom pålene.

 

Cat Da tror jeg du vil begynne å slite i felles ferien. Er ikke mange longside plasser igjen og det er de plassene som går først. Så at de fortsatt snekkret helt ytterst i havna, vet ikke hva planene er der

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Tror de nye pålene langs hovedkaia står 15+ ut fra kaia her i Sæby

Er det Nord og syd alternativer i Hals da? Tenkte på den "byen" som ligger på nordre side av innløpet til Limfjorden.

Nei, skal ikke til Ålborg. Jomfu ane gade har jeg tråkket og krabbet opp og ned i ungdommen.

Planlagt neste stopp etter Hals er Grenå.

Ser at DMI har kommet med betraktlig bedre meldinger for lørdag. Som det ser ut pr.nå går jeg til Hals Lørdag morgen

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Noen ganger nå så får jeg ikke lagret svarene mine. En eller annnen bug.

 

Når det gjelder Hals, så ser det ut fra kartet på mobilen at byen ligger på begge sider av sundet. Jeg har ikke vært der.

 

Setter forøvrig stor pris på informasjonen fra deg. Fint for meg som ligger et par uker etter deg i løypa.

Link to post
Share on other sites

liv. aktivitet og indkøb: Brug nordlige havn. Fred og ro brug sydlige havn. Advarer dog mod havne mesteren i nordlige havn der tramper rundt på bådene med træsko på allerede ved 6 tiden om morgenen

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...