Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

For at svare på mit eget spørgsmål: Nej....

Det var jo et klart svar...! :smiley:

Men for å spørre om nesten det samme; hvordan er trafikken i danske havner når man kommer ut i august? Vi skal ha ferie i uke 32 og 33, og vurderer en tur over til Danmark. Er det færre båter ute så sent på sommeren?

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

På nord Jylland og Læsø har det nok roet seg betraktlig i uke 32. Nesten alt av Nordmenn synes å måtte være hjemme fra ferie før 15. August og har derfor forlatt Danmark før dere kommer ned.

 

Lengre syd har det nok også roet seg, men forstått at trykket med båt holder seg litt lengre ut i august. Blant annet mye Tyskere som er på vei hjem.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Takk for det, Mariell. Vi drar trolig ikke så veldig langt nedover hvis det blir Danmark. Neppe lenger enn til Hou, Hals, Aalborg e.l. Læsø er selvsagt også et naturlig valg hvis vi tar turen.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Vi er i Skagen. Første gang for os...dette er det største bådcirkus jeg har set. Havnen er proppet, der er dømt party og ballade på hveranden båd og halve Norge er her. Det bliver ikke bedre af at her er Skagen festival. Uagtet bliver vi her til søndag, tror vi. Der skal besøges museum og handles lidt.

 

Vejret er top i top. Sol og næsten 27 grader lige nu. Næsten for varmt hvis du spørger mig. Men dejligt med frokost (lunch) i haven på Brøndums Hotel. Jeg forstår dog godt dem, der skyer Skagen om sommeren. Hvis jeg var mere end den halve nordmand jeg er, ville jeg skamme mig til døde over synet af mine landsmænd i fuld udfoldelse. Halvnøgne og helfulde klokken 12 middag og med larmende anlæg uden tanke på naboer eller fastboende. Uf...

Link to post
Share on other sites

Nå har du vel valgt den absolutt værst tenklige helg å besøke Skagen.

I dag er det Torsdag, MA, det har ikke begynt ennå, det du opplever nå er ett lett for spill.

 

Var der i fjor samme helgen for, å treffe endel kjente som bor i leiligheter der nede under kagen festivalen hvert år.

Lå helt inne i kroken ved Skagen fiskeresaurant. Var så fullt med folk, at jeg måtte spørre om lov til å sette beina på kaia.

Var morro de 2 første dagene.

Lørdag kveld orket jeg ikke mer, skalket det som var mulig å skalke og la meg til å lese i sovekabinen.

Good luck resten av helgen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Regn hele eftermiddagen i Skagen i dag har lagt en dæmper på lysten til at danse på badeplatformen og drikke sig i hegnet - i hvert fald udendørs.

 

Skagens Museum er fantastisk hvis man holder af malerkunst og en god frokost hjælper på humøret selv om det er svært at holde optimismen oppe når man ser på langtidsudsigten.

 

 

Link to post
Share on other sites

Skagen here we go! Efter endnu en nat i Skagen med høj musik og fem både udenpå os blev det for meget for Skipper. Nådesstødet kom i nat ved 00.45-tiden da en hund løb rundt på dækket. Den var åbenbart for tung til at løfte fra båd til båd og det krævede to personer at lempe den over søgelænderne. Dens negle lød skrabende på vores tag mens vi prøvede at sove. Naboen skældte ud og det hjalp.

 

Vi var lige ved at falde i søvn igen da man kunne høre at der stod en tung persone lige over os og det blev han ved med. I 10 minutter vandrede han rundt på vores fordæk. Til sidste stod jeg op i underbukser og fortalte ham at der var mennesker lige under ham der prøvede at sove. Det lod til at komme som en overraskelse for ham - han ventede på at hunden skulle komme tilbage fra tur. Folk, altså...!

 

I morgens gjorde Skipper derfor oprør og på trods at betalt havneafgift til i morgen sejlede vi afsted. Vi ankom til Læsø klokken cirka 12.30 og jeg ser TomRør ligge lige fem både til styrbord for mig.

 

Dette er vores første gang i Læsø men ikke sidste. Her er vanvittig flot natur og meget friske fisk fra handleren. Nyopgravede kartofler fra en bod ved vejkanten og to rødtunger med beurre blanc og en savingnon blanc fra Mondavi fuldender en fin dag.

 

I morgen tror jeg at turen desværre går hjemad. Dårligt vejr venter og vi vil ikke blæse inde indtil næste helg. Så desværre er det nok slut for denne gang, men hvis vejret ændrer mening må vi se...

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"hund løb rundt på dækket" Norsk hund ?

"stod en tung persone" Norsk Person ?

Ja Vesterø r godt understøttet af EU midler til glæde for alle nordmændene her !

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post
Share on other sites

Dette er vores første gang i Læsø men ikke sidste..

Når du først er på krydderøya i Kattegat skal du ta med noen poser av deres spesialitet hjem.

Barsebäck, Benniksgaard, Oustøen og de andre får ha meg unnskyldt, men Læsø har Skandinavias fineste golfbane.

10% av kommunens innbyggere spiller. Bag-in-boat.

Link to post
Share on other sites

BMF: Dansk hund og person. Nordmændene er ikke skyld i alle ulykkerne...

 

Men jeg diskuterede med min danske bådenabo i Skagen hvorfor mange andre skandinaver tror, at det er et sted hvor det er ok at opføre sig helt uhæmmet. Det er som om der er konsensus om at normale regler for takt og tone i menneskelig omgang er sat ud af kraft i Skagen. Som om det er en slags kold version af Sunny Beach hvor anarki hersker og hvor man kan opføre sig på måder man ikke engang ville vove at drømme om at gøre hjemme.

 

Jeg kan ikke undlade at tro, at vi danskere inviterer til det ved at være så laissez-faire som vi er. "Kom bare, snup en bajer, lad os ha' en fest, høre lidt Kim Larsen og få en lille en..." På den baggrund forstår jeg godt at mange tror, at Danmark er sådan et partyland hvor man kan drikke til man kaster op og støjlægge havnen hele natten uden at det har konsekvenser. Fx så jeg ikke skyggen af en politibil i de næsten tre døgn i Skagen, på trods af at der var festival og mange mennesker samlet.

 

Som alle ved er danskere bestemt ikke nogen dydsmønstre i udlandet. Så vi har ikke noget at være hellige over. Men alligevel synes jeg at der er en forskel: Mens mange af de socialt inkompetente danskere man møder er i tyverne, så er nordmændene og svenskerne ofte i fyrrerne eller endnu ældre. Det er som om de skal indhente en ungdom, de føler at de gik glip af.

 

Nå, jeg ranter. Solen er gået ned i Vesterø og her er virkelig smukt. I morgen bliver en dejlig dag. Den skal nydes i fulde drag !

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...