Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Vi er ferdige med årets Danmakstur. Vi dro avgårde først i juni og var hjemme igjen midt i juli. Vi besøkte Læsø og Sæby ( som er favorittene her ombord) videre til Hou, Egense, Hals, Aalbog, Rønbjerg, Fuhr og Nykøping på Mors.

Deler noen bilder med dere slik at tråden holdes varm til Mariel starter på sitt Nordgående cruise om to uker, Da kommer det sikkert ny info...

 

sommerferie_danmark_2012_013.jpg

 

Våpen og narkotika kontroll i Vesterø havn på Læsø. Alle utlendinger ble sjekket.

 

sommerferie_danmark_2012_014.jpg

 

De kvinnelige tollerne ble fraktet til Læsø av denne båten. De lokale kalte dem for

søndagsmarinen...

 

sommerferie_danmark_2012_018.jpg

 

Vesterø havn skulle vært ferdig restaurert først i juni men det er langt igjen.

 

sommerferie_danmark_2012_019.jpg

 

Byggearbeider og en enslig nordmann uten strøm og vann.

 

sommerferie_danmark_2012_025.jpg

 

Sandhaugene blir mindre for hver dag.

 

sommerferie_danmark_2012_147.jpg

 

Ferdig med asfalt. Strøm og vann er klart. Sydhavnen/Lumskebugten i Vesterø åpner, første

båt kommer inn.

 

sommerferie_danmark_2012_035.jpg

 

Vi leier el-bil og drar på lunchtur til Østerby. Ikke mye trafikk her i slutten av juni.

 

sommerferie_danmark_2012_043.jpg

 

Rhododendron parken i Østerby.

 

sommerferie_danmark_2012_047.jpg

 

Forandringer også i ytterhavnen i Sæby.

 

sommerferie_danmark_2012_057.jpg

 

Sæby, fruen fra havet.

 

sommerferie_danmark_2012_065.jpg

 

Tørkede og salte flyndrer foran Jensens fiskehus i Sæby.

 

sommerferie_danmark_2012_081.jpg

 

Fra Egholm Vest for Aalborg.

 

sommerferie_danmark_2012_087.jpg

 

Aalborg, friluftsbadet. Vann fra Limfjorden.

 

sommerferie_danmark_2012_092.jpg

 

Aalborg, fjordbyen.

 

sommerferie_danmark_2012_102.jpg

 

Aalborg, fjordbyen.

 

sommerferie_danmark_2012_109.jpg

 

Aalborg, Vestre bådehavn.

 

 

 

sommerferie_danmark_2012_128.jpg

 

Havnekontoret Hou Havn.

 

sommerferie_danmark_2012_121.jpg

 

Hou havn.

 

sommerferie_danmark_2012_138.jpg

 

Sæby. Rulleseilet og pullpiten tilhører et profilert BP medlem...

 

sommerferie_danmark_2012_140.jpg

 

Fem meter bredde på de yttre peleplassene i Sæby.

 

sommerferie_danmark_2012_142.jpg

 

Sæby, flagget spilles ned klokken 21.

 

sommerferie_danmark_2012_164__hummerfisker.jpg

 

Hummer kan fiskes hele året i Danmark.

 

sommerferie_danmark_2012_175.jpg

 

Læsø, Nordhavnen Vesterø.

 

sommerferie_danmark_2012_182.jpg

 

Må vel ha med en solnedgang fra Læsø også...

 

 

sommerferie_danmark_2012_183.jpg

 

En stille kveld i Nordhavnen Vesterø, blåser ikke kuling hver dag i Danmark da...

 

sommerferie_danmark_2012_186.jpg

 

Fra havnebakken Vesterø.

 

sommerferie_danmark_2012_201.jpg

 

Det kom inn 2 Cat seilere til Vesterø en kveld. De måtte snu å gå ut igjen, fant ikke plass, men

når sant skal sies så er de sammen nesten like store som en håndballbane...

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siste prognose for August været fra DMI!

Bortsett fra første uken, høres ikke dette så helt gale ut.

 

"I den første uge af august passerer flere områder med regn sandsynligvis Danmark fra syd eller sydvest. Hvor meget regn det når at blive til er vanskeligt at forudsige allerede. Men erhvervsmeteorologen har i prognoserne spottet en lidt forhøjet risiko for et kraftigt regnvejr i løbet af ugen.

Fra den anden uge af august er der gode muligheder for varmere vejr igen. Der er dog endnu ikke udsigt til en langvarig, solrig og varm periode. Bedste bud fra erhvervsmeteorologen for slutningen af den sidste sommermåned er, at der sandsynligvis kommer spredte dage med sol og 20-25°C, afbrudt af mere ustadigt vejr og 15-20°C.

For hele august måned forventes temperaturer og nedbør nær det normale for årstiden."

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Mariel, hvor i verden er du nå?

Ligger på Atla feltet i Nordsjøen og gjør en jobb for Total.

Inn til Dusavik Fredag/lørdag, avgang til StJohn, Canada på Mandag. Ankomst ca.07.08. som vanlig noen dager forsinket.

Redd jeg ikke er ombord i Nyborg før 10.08.

 

Har fått ukentlige oppdateringer fra Havnesjefen i Nyborg, alt står bra til med båten der den ligger.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Nakskov - Marstal i max-väder.

Och då menar jag inte storm och drivis utan svaga vindar, blanka vatten och närmast tropisk hetta!

I brist på Bimini så blev det prasoller på övre däck.

 

Marstal (på Aerö) är dessutom ett AAA ställe för båtfolk och här är väl säkert några hundra gästbåtar i natt.

 

Minst 25 grader i luften nu i kväll och 23 grader i vattnet under båten.

AC är inte så dumt!

 

Det är härligt att ha båt!

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Av familiemessige årsaker er ferien vår i år blitt veldig oppstykket. Vår eneste mulighet for Danmarksferie var pr bil, og avgrenset til en liten uke. Vi krysset Skagerrak pr speedferge, og tok inn på landbasert etablissement i Ålbæk- en av våre absolutte favoritthavner. Måtte selvsagt nedom havnen neste morgen. Der var det god plass, flere "grønne" havneplasser.

dsc_0050.jpg

Her fikk vi første indikasjonen på at Mariell, LarsH og andre som anbefaler danskekysten utenfor høysesongen faktisk har et poeng!

Som man vil se, det var god plass for flere båter som ønsker havneplass!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Fra Aalbæk tok vi selvsagt over mot Vesterhavet, vi pleier jo vanligvis gå fra Egersund til Thyborøn. Det er alltid interessant å se livet fra nye vinkler, her er vesterhavskysten "as seen from the shore"

 

 

 

 

dsc_0054.jpg

Dette er et interessant område. Jeg husker fra min barndom at en turist fra litt lenger syd (Tyskland) hadde valgt å kjøre bilen helt ut til bredden. Da vannet steg, ble grunnen under bilen endret fra sand til gjørme. Bilen forsvant i sanden, de lokale var svært klare på at her var det lite å gjøre. Jeg må nok innrømme at det slo meg at det kan være en veldig god ide å holde godt fra land når man går/ segler sørover, her er det langgrunt og lite å gjøre når vinden står fra vest.

Redigert av Laholm (see edit history)

Laholm

Link to post
Share on other sites

Ettersom langtidsplanlegging ikke er vår styrke, og at vi har en naivistisk holding til livet, kom det som en overraskelse at det faktisk er så mange mennesker som reiser til Danmark i ferien, at det kan være vanskelig å finne gode overnattingsplasser. Et ekstensivt søk på nettet viste at det var mulig å få rom på fergerkroen ved Sanninsgssund på Morsø. På vei dit dukket det plutselig opp en mulighet for ferge over Ferringssund. Båttur på Limfjorden er vår favoritt, og det kan kanskje bidra til at våre innlegg blir on-topic (Kjære Ingard, keep us in!)

dsc_0069.jpg

Ombordkjøringen var en utfordring, vi fulgte fergemannens anvisning, i motsetning til han som kjørte ombor før oss. Det medførte ros og anerkjennelse, og prioritert plass i ilandkjøringskøen (ikke at det betyr mye når avstanden til neste kro er kortere enn jobbveien min hjemme). Men da kan vi i alle fall logge denne ferien med innhold av båttur i Limfjorden!

Redigert av Laholm (see edit history)

Laholm

Link to post
Share on other sites

Vår tidligere erfaring fra Nykøbing Mors er at det er en vanskelig havn, og at byen ikke har noe særlig å by på. Vel, nok en gang er det slik at en annen innfallsvinkel kan gi nye inntrykk. En god rusletur i havnen (helt på høyde med admiralens preferanse for rusletur i handlegaten) ga noen interessante inputs.dsc_0133.jpg

Laholm

Link to post
Share on other sites

Havnen kan så absolutt anbefales.dsc_0132.jpg Sanitæranleggene så gode ut. Avstanden til byen er imidlertid slik at det nok anbefales å ha med sykler. Det var jo en liten nedtur at dette var eneste havnen i Danmark hvor jeg fant et søsteskip, en Viknes. Eierne var ombord, og vi fikk en liten prat. De hadde hatt båten siden 2004 og var godt fornøyd med den. Men nå hadde de kjøpt sommerhus, så i morgen blir båten hentet av kjøper, som er en svenske!!

Redigert av Laholm (see edit history)

Laholm

Link to post
Share on other sites

Utrolig men sant er tilbake og ombord i Mariell.

2 dager før tiden til og med. Trøtt men happy for å være "hjemme" igjen.

Sto opp ved 8 tiden i går morges Europeisk tid borte på New Founland, Canada og det harikke vært noe søvn siden det. Er 35 timer nå, for holde ut ett par timer til før jeg hopper i køya

 

Ombord i Mariell sto alt bra til.

Har grodd mye på de 5 ukene hun har ligget her ensom og forlatt. Blir vel ett bad i morgen for å få skrapet av litt.

Været er som det pleier. 15 minutter sol, 30 minutter overskyet, så kommer det noen vindkast som får båten til å riste i fortøyningene og det bøtter ned medregn i 5-10 minutter, før syklusen tar en runde til.

Er fortsatt endel gjesteseilere her i Lystbådhavnen, som vanlig hovedsakelig Tyskere ispedd ett par Hollendere. Inne i Gjestehavnen var det kun en ett fåtall båter etter hva jeg kunne se når jeg kjørte forbi der ved 15 tiden.

Kommer en arbeidskolega opp fra Svendborg i morgen Vi går nok sammen nordover til Samsø på Torsdag for å tilbringe helgen der.

Værmeldingen for Danmark fra Torsdag av og en uke fremover er glimrende. Sol/lett skyet og lite vind.

 

Regner med at jeg er eneste BP båt i Danske farvann nå. Blir vel kanskje noen Norske båter å se når jeg kommer meg lenger nordover i neste uke. Planen med nåværende værmelding er å være på Læsø før neste helg

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vi går nok sammen nordover til Samsø på Torsdag for å tilbringe helgen der.

Værmeldingen for Danmark fra Torsdag av og en uke fremover er glimrende. Sol/lett skyet og lite vind.

Regner med at jeg er eneste BP båt i Danske farvann nå. Blir vel kanskje noen Norske båter å se når jeg kommer meg lenger nordover i neste uke. Planen med nåværende værmelding er å være på Læsø før neste helg

 

 

Ja velkommen tilbake du er ikke den eneste, ligger i Østre og er akkurat ferdig med det

årlige kulinariske hummermåltidet.

Det er bare en hake har hatt 8-10 grader slagside i hele dag måtte bytte ut hvitvinsglassene med lang stett da de hadde problem med tyngdepunktet i kasta.

Det har hvert stabilt 15/17 med 20 ms i kasta. Det er 4 norske her og 5 i Vestre etter som vi observerte i dag.

Og hvis langtidsvarslet stemmer Mariagerfjorden er fin.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Greide ikke å holde meg våken i går. I seng kl 1900. 36 timer uten søvn var nok. Så nå sitter jeg her da våken og utvilt og klokken er snart 0400

Var i Ebelthoft og på Tunø på veien sydover.Major Andy. Hoppet over Endelave, grunnet at jeg ble liggende for lenge i Ebelthoft som vel var en "høydare". Hele gamlebyen er ett levende museum. Hadde det ikke vært for enkelte trafikkskilt som ødla litt av det visiuelle, var det som å være 300 år tilbake i tid. Ett must om man er på de kanter.

Etter byen Ebelthoft , passet det veldig godt med ett par dager på Tunø, en fredfylt liten øy, hvor stress og mas er ett ukjent begrep.

Planen nordover var Samsø. Grenå, Hou Læsø (vesterhavn). Med de værmeldingene som er nå¨tror jeg at jeg kutter ut Grenå og tar en stopp på Anholdt i stedet.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ja velkommen tilbake du er ikke den eneste, ligger i Østre og er akkurat ferdig med det

årlige kulinariske hummermåltidet.

 

Hummer og/ eller Jomfrhummer og læsø hører liksom sammen. Var vel jomfruhummer festivalen nå i helgen.

 

Er dere på vei sydover og klar for en runde ala i fjor, eller er Læsø endestasjon?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...