Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Å lese dnne tråden får meg til å kjenne suget etter å komme tilbake til DK etter at vi hastet gjennom i April :-)

 

Vi skal nedover Sørlandet først og jeg regner med å krysse over fra kr.sand - Arendalsområdet et sted.

Frøken må hjemom en tur etterhvert, så går i så fall over alene.

 

Spørsmål til dere DK farere: er det noe vits i å gå over mot Hanstholm og Tyborøn for å ta Limfjorden østover eller er det ikke noe spes å se?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det er annonsert flott besøk i Fregatthavnen.

En av de to båtene er kommet Rota P525

Længde 43,00 meter

Bredde 8,20 meter
Dybgang 2,00 meter
Fremdrift 2× MTU 396 16V TB94 dieselmotorer (2100 kW ved 1975 omdrejninger per motor)
Fart 25 knob
Rækkevidde 1.000 sømil
Besætning 12 mand (belægningskapacitet til 15 mand)
Sensorer 2× Furuno navigationsradarer
Småvåben 2× 12,7 mm tungt maskingevær
Småbåde om bord 1× RHIB

 

Ikke rare bestykning å stille opp med da gammel og ny tid møtes.

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Spørsmål til dere DK farere: er det noe vits i å gå over mot Hanstholm og Tyborøn for å ta Limfjorden østover eller er det ikke noe spes å se?

 

Registrert at det er uenighet om denne turen, men etter min noe begrensede research har jeg bestemt meg for å ta den selv senere i sommer eller neste år. Men jeg ville droppet Hanstholm. Østover er definitivt riktig vei, og jeg tenker slik at om jeg ikke liker Limfjorden så kommer bare Læsø til å virke enda bedre enn ellers. :thumbsup:

 

Vi seiler om været tillater det sørover i morgen, bunkringsstopp i Skagen(Hvor i Skagen er det billigst Tuborg i kasse?) før turen går videre til København via Læsø, Aalborg, og Anholt om ikke planene forandrer seg.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Har også hørt begge deler om Limfjorden. Alt fra drepen kjedelig til naturskjønnt og noen idylliske småsteder.

 

Hadde ikke tenkt å tilbringe så mye tid der. Mer å bruke en dag eller to fra Tyborøn til Aalborg.

 

Kr.sandsfjorden til Skagens rev er ca 85 nm pluss noen nm ned til Skagen.

Til Tyborøn ca 82. Så ikje all verden av forskjell.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset, Flid, var igrunn det jeg så for meg, prøver igrunn å styre unna Skagen og heller gå rett til Læsø, men seiler som mannskap denne turen, og skipperen ville til Skagen.. Men da utsetter vi storbunkringen til vi finner billigere flytende.

 

SAP: Tror det er verdt det uansett, man seiler liksom midt inni Danmark, bare det er jo litt artig. Om du uansett tenker å gå ned sørlandskysten før du går til Danmark så blir ikke distanseforskjellen stor. Og Limfjordens østre munning er et flott utgangspunkt for å gå til mange fine havner.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Til innlegg 876:

Hanstholm er et sted man seiler forbi. I Limfjorden er strømmen fra vest mot øst, dermed er det en god ide å gå inn via Thyborøn. I Lemvig er det en fin gjestehavn (vest før du kommer til byen) der vi har pleid å ta en dag eller to, kort vei pr sykkel til Lemvig by med allehånde butikker etc. Noe av det fine med Limfjorden er det ikke skjer en masse der, men gode muligheter for å oppnå hvilepuls. Men: Hold deg innenfor merket led!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Skagen utenom fellesferien contra i fellesferien er 2 helt forskjellige verdener.

 

Billig øl. Netto eller Super brugsen er rimligere enn de 2 skibshandlerene nærmest kaia.

Spørsmålet er hvor langt man er villig til å bære ei kasse øl for å spare 20 kroner.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Enig. Og Skagen er så mye mer enn gjestehavna. Skagen Museum, Egnsmuseet, Bamsemuseet dersom man har med smårollinger, Utzon's Ørkenfort og mye, mye mer. Lunch på Brøndums hører med.

Eller få Slagter Munch til å sette sammen en bedre middag med vin.

En middag i toppklasse kan man få hos Johan på restaurant Kokkenes et steinkast fra havna.

For de som røyker har man også ei kneipe hvor det er lov å røyke inne, Linie 74 i Skt Laurentii vej. Kappelborgskolen er bygget om til et fenomenalt kulturhus.

Meget bra vinforretninger på hjørnet ved Viseværtshuset og tvers overfor kirken.

 

Øl? Skagen har sitt eget bryggeri. Skagen Bryghus. Ligger på hjørnet av Christian X's vej og Kirkevej. Sortimentet varierer med årstidene. Har servering med god lunch.

Billig øl? Jeg vil tro en hundrelapp hos Netto på Sct. Laurentii vej eller Fakta på Chr. X's vej.

 

4-7 Juli er det Skagenfestival.

Åge Alexandersen, Buffy Sainte-Marie, Ten Years After (tro det eller ei), Savage Rose og mye, mye mer.

Link to post
Share on other sites

Her kommer Skonnerten Fulton til kai.

Den blev bygget i 1915 i Marstal af skibsbygmester C. L. Johansen

til kaptajn Marius Eriksen. Skonnerten blev sat i fart på Nordatlanten,

hvor den blandt andet sejlede med klipfisk fra Newfoundland til Spanien.

I 1923 ble Fulton solgt og var under svensk flagg inntil 1959 da skipet ble dansk igjen

og seilte i rutefart inntil 1969.

I 1970 overtok Nationalmuseet Fulton.

Skipet benyttes som skoleskip for ungdom med sosiale problemer.

fulton.jpg

Og like før har Lystkutteren NORDKAPEREN lagt til kai.

Nordkaperen skal sejle de danske farvande tynde i 3md i 2013. Der skal laves 6 programmer som bliver sendt på TV2 Fri - en ny kanal. Den skal bare besigtiges på en eller anden måde live. Det mest ultimative var da, at møde den på vandet.


nordkaperen.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er hvor langt man er villig til å bære ei kasse øl for å spare 20 kroner.

 

Jeg er 24 og prioriterer seiling fremfor sommerjobb.. Bærer LANGT :lol::thumbsup:

 

Øl? Skagen har sitt eget bryggeri. Skagen Bryghus. Ligger på hjørnet av Christian X's vej og Kirkevej. Sortimentet varierer med årstidene. Har servering med god lunch.

Billig øl? Jeg vil tro en hundrelapp hos Netto på Sct. Laurentii vej eller Fakta på Chr. X's vej.

 

Skagen bryghus skal besøkes :thumbsup: Anbefaler også Læsø Bryghus for de som er forbi der, knall atmosfære!

 

Kanskje vi burde hatt ølpris-børsen i tillegg til drivstoffbørsen? :giggle:

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Vel, ligger i skagen, etter en 12 timers seiletur fra Stokken,

skal videre i morgen tidligt.

Stille her i dag og god plass.

De brenner bål ute på revet.

---

Å Lano, det mangler mange flotte plasser på kartet ditt.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Vi var heldige med været i går kveld og feiret Sankthansaften med Regina III.

 

Højtiden sankthans eller Sankt Hans er det fordanskede helgennavn
for den hellige Johannes Døberen, hvis fødsel fandt sted seks måneder
før Jesu fødsel (se Luk 1, 13,26) og er sat til den 24. juni.
Datoen kaldes derfor sankthansdag (Skt. Hans' dag).
I nordisk tradition afholdes højtider aftenen før dagen, ( i Sverige nærmeste helg)
så sankthansaften fejres den 23. juni, ligesom juleaften fejres dagen før Juledag.
Dagen fejres også i andre nordeuropæiske lande som England, Irland, Tyskland,
Polen, Rusland og Frankrig. Dagen fejres mest i de nordiske og baltiske lande,
hvor den karakteristiske lyse nordiske nat giver de optimale betingelser for en
smuk oplevelse.

Heksa uthengt på bålet.

heksa_paa_baalet_0.jpg

På bålet er der traditionelt placeret en figur, der ligner en heks.

Heksene flyver ifølge overleveringen til Bloksbjerg i Harzen sankthansaften og -nat.
Nogle mener at både bål og heks er en ny tradition, som stammer fra tyske håndværkere,
der i 1860'erne besøgte Kalundborg, men Joachim Junges bog Den nordsjællandske
Landalmues Characteer, Skikke, Meninger og Sprog fra 1798 nævner,
at i det mindste blus var udbredt på den tid. Der har ganske vist fundet hekseafbrændinger
sted i dansk historie, men de er altså ikke forbundet med de traditionelle
midsommerfestritualer, selv om de bønder, der afbrændte bål på denne aften,
troede på hekse. Formålet med bålet var at skræmme hekse og onde ånder væk,
frem for at brænde dem af.
ifølge wikipedia
Og når det ble for varmt under "Stakken" for de til Bloksberg.
heksa_paa_baalet_2.jpg
Dagen var helligdag i Norge inntil 1770 da den ble avskaffet ved festdagsreduksjonen.
«Jonsok» kommer av jónsvaka, som er norrønt og betyr «våkenatt for Jon»
(en annen variant av Johannes). Sankthansaften feires 23. juni,
kvelden før høytidsdagen, på samme måte som for eksempel jul-, påske- og pinseaften
Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Da var vi kommet til Skagen, 24 timer etter at vi dro fra Kragerø.. Kunne vært heldigere med været, men var koselig. Går mot Læsø i morgen, målet for turen er København.. Noen tips om havner som bør besøkes på veien? Ønsker oss forholdsvis korte distanser.

 

Lurer på å gå innom Aalborg, verdt det?

 

Noen tips om gjestehavner i København noen?

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...