Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Det er nok viktig å holde liv i de lokale sjappene, også Thorsen fisk og Eriks fiskehandel.

 

Etter at minibankene forsvant i begge havnene er de lokale butikksjefene bekymret for fremtiden sin.

Når det har blitt sånn at vi må til Byrum for å hente penger er det fristende å handle hos den store superbruksen vegg i vegg med minibanken samtidig. Blir ikke mye igjen til den lokale kjøpmannen da.

 

Hos Spar i Østerby har de da som roger-jo sier, tatt noen grep for å holde kundene i havneområdet ved å tilby oss og ta ut kontanter.

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig shop lokalt.

Blir liksom litt galt om du må begynne å ta bussen til Byrum for å handle rundstykker til frokost.

+ at jeg liker bakrommet på Sparbutikken veldig godt. der er prisen på . :drink: meget behaglig. 30% under Dagli brugsen i Vesterø

Nyttig info om muligheten for å ta ut Cash på Spar.

Dette var første gang jeg lå med båt i Vesterø, har ellers alltid ligget i Østerby og tatt Buss eller syklet til Vesterø.

Er usikker på hvem av havnene jeg liker best.

Østerby er jo nesten Sverige, nå på slutten av sesongen er bortsett fra 3 Norske og 1 eller 2 tyskere resten av båtene Svenske.

I Vesterø var det liksom litt mer Dansk med overvekt av Danske båter.

Uansett elsker denne øya uansett hvor jeg ligger.

 

Måtte koke Hummeren selv i dag, Thorsen hadde ikke flere kokte, kun 2 levende igjen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jada bakrommet til Spar er et bra sted, de har kjølemaskiner som holder alle varene kalde til enhver tid...

 

Vi tar altid flere turer til Østerby med bil eller buss, men vår favoritt er nok Vesterø. Vet ikke helt hvofor, men det kan være at vi kjenner flere av de lokale og noen Norske sommerhuseiere i denne havnen.

 

Håper skalldyr tallerkenen til Mariell smakte like bra i dag...

 

Når Mariell går over til Hønø og roger-jo går Nordover dør vel denne tråden ut for i år, eller er det flere der nede i Kattegat?

Link to post
Share on other sites

Nei vi er hjemme på vestlandet. men tilbake neste år.

Og Østerby er vår favoritt. Tar heller sykkelturen vestover.

Størrste norske båt mens vi var der i år var en 95 fot Prinsesse.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Ble det Limfjorden eller måtte dere seile rundt?

Er vel også Østerby som jeg liker best.

Slutt på Danmark for i år.

Kom til Kallø Knipla fra Østerby nå i ettermiddag.

Slutt på 45 flotte dager i Dansk farvann. Er sugen på å ta samme ruten en gang til. Men det blir ikke i år :giggle:

Skal se om jeg får samlet sammen noen bilder å få lagt inn etter hvert

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Var noe sjø, mer jo nærmere Sverige jeg kom. Dette var også hva eminente DMI sa derfor drøyet jeg til kl1300 med avgang, sidendet skulle løye utover dagen. Men på ingen måte noen problematisk tur.

Blåste endel fra vest i Østerby i dag. Båter fortøyd som meg på gærne siden av kaia, kjørte thrustere for harde livet for å komme seg ut.

Passet fint å forsøke noe nytt, etter tips fra Mulligan. Gå ut med aktere brest fortøyning og ikke med aktere eller fremre spring.

Kjempe sucsess. La fortøyning fra den siden av hekken som var vekk fra kaia i en pullert på brygga ett par meter bak hekken. Kjørte motor forover med roret satt så baugen ville ut. Båten dreide vekk fra kai så det var en fryd å se, med betraktlig mindre moment mot kai enn ved vanlige spring avganger.

Når skuta hadde baugen rett opp mot vinden, var det å justere roret så baugen var stabil mot vinden, redusere til tomgang, stille og rolig ta fortøyningen uten noe stress. Som medlem Mulligan skrev her tidligere, "verdens rimligste Thruster",Var noen som kikket når jeg gikk, er ikke helt sikker på om de skjønte hva jeg holdt på med,

Gøy å forsøke noe "nytt" (egentlig veldig gammelt) å få det til .

Tror jeg kommer til å forflytte meg ganske raskt nordover og muligens over til vestfold allerede til helgen.

Planen var å bruke 10-14 dager oppover langs svenske kysten, men her har jeg vært før og turen er liksom over.

Har tross alt, bortett fa 3 dager i juni ikke vært "hjemme" siden midten på april

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Familien Hulda har nok også blitt noe Danmark-frelste. Noe av det bedre i år var Grenå og Skakkeholms Kaffe (eller noe slikt). Ca. 170 DK for lunchbuffet. Da kunne vi sitte og spise en time. Kaffe, dessert, rødvin, pils etc. inkludert. Og maten var førsteklasses. Vi kom i snakk med en svenske som hadde seilt her en mannsalder. "I stedet for å seile til Ebeltoft, ta bussen" var anbefalingen. Turen tar en time og snirkler seg gjennom landskapet for å få med seg alle landsbyene i omegnen. Virkelig en flott tur. Og Ebeltoft er virkelig en opplevelse. Så heretter blir nok svenskekysten stort sett det som er fra Gullholmen og sydover. Deretter over til Skagen og sydover i Danmark. Skagen er en flott plass om man er der utenfor sesongen. Det vil si før midtsommer. Regner med at vi utvider aksjonsradiusen vesentlig til neste sommer.

Link to post
Share on other sites

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Er vel noget Danofil selv og det har jeg vært i mange år.

Rart at ikke flere går lengre syd enn Sæby.

Missforstå meg rett. Læsø, og til dels Sæby, Skagen (utenom sesongen) er flotte plasser det, men i mine øyne er det enda bedre lenger syd.

Ebeltoft må jeg bare tilbake til.

Tunø, ett fredelig paradis på jord,(IKKE I JULI)

Ærø, (ok nå begynner vi å komme ett stykke sydover, ca 350nm) En øy spekket med maritim historie og masser av sjarm.

 

Eneste litt nedtur plassen av alle jeg har vært innom, var Svendborg, den byen fikk jeg ikke noe forhold til

 

Så den sjappa du snakker om i Grenå, spiste ikke selv der.

En runde som i år blir det ikke årlig, men Danmark og lengre syd enn Sæby er det ikke umulig det blir mer eller mindre årlig.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Mariell: jada, vi har den samme opplevelsen, på hjemtur fra DK er det ofte litt rafsete sjø den siste halvtimen før vi kommer i le av Vinga på vei inn mot Hønø. Det var sånn i år også. Jeg har mistanke til at det er strømmen som kan rote det til slik at det blir ubehagelig.

 

Det var en eller annen her på forumet som la ut link til denne værsiden tidligere i sommer, den hadde vi mye glede av: http://ifm.frv.dk

 

Hulda: Dere forsvant for oss etter Sæby, ser ut til at dere hadde en fin tur videre Sydover....og god mat på Skakkeholms...

Nå har vi på flere sommerturer rotet rundt inne i Limfjorden, kanskje på tide å la denne fjorden være og ta noen etapper lenger Sydover. Loggen fra sommerturen i DK viste i år ca 600Nm.

 

Hvis helsa holder er vi nok i gang igjen først i juni neste år.

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var "Danmsrkscruise 2012 inkl Svenskekysten" for Mariell over.

Kom til Sandefjord fra Strømstad i går. BP Mulligan sto på kaia og tok i mot tampen når jeg kom inn, hyggelig.

 

En rask oppsummering.

Startet 03.06 avlsuttet 27.08 Blir vel noe sånt som 85 dager totalt inkludert de 33 opplagsdagene i Nyborg.

Totalt antall besøkte havner: 23

Totalt seilt distanse:720nm

Antall motor time: 107 timer

Snitt hstighet: 6,73kn

Totalt Dieselforbruk 1300 ltr Mye motstrøm sørover, derfor er forbruket en del høyere enn jeg hadde forespeilet meg.

Snitt forbruk pr nm. 1.82 ltr.

Total kostnad havnavgifter:Kr.8750,- . Siden hjemmehavn er utleid for kr. 7000, ble den utgiften meget behaglig.

Snitt Gjesthavn avgift i Danmark. Ca.kr.143,- (exl. de 2300 for 33 dager opplag i Nyborg) .

Om jeg tar med dem er total snitt havnavgift pr. døgn i Danmark 89.21

Snitt havnavgift i Sverige Sek. 234,- Her dra Kallø Knippla og Lysekil snittet ned med sine 160/170 kr. I forhold til Fjellbacka/Grebbestad og Strømstad som skulle ha Sek280,- for mellan sesong.

 

Når man tar i betrakning de behaglige gjesthavn priser, pris på mat og drikke i Danmark. Har nok dette vært en av de rimligste feriene jeg har hatt på mange, mange år.

Når jeg i tillegg tenker på alle de flotte stedene jeg har vært og alle de hyggelige mennskene en har møtt er konklusjonen helt klar.

Gøy å være Norsk i Danmark.

Lengter allerede tilbake

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Var noen som kikket når jeg gikk, er ikke helt sikker på om de skjønte hva jeg holdt på med

Jepp. Har fått noen rare blikk jeg også når jeg tar den kollekvinten. Når du bruker så kort tamp bruker du alt av motorkraft for å svinge bortfra/ut fra kaia. Så stor thruster er det ikke plass til.

Bruker du tamp på ca. en båtlengde får det stor imponatorfaktor. Da kan du gå sidelengs ut fra kaia, svinge rundt og kjøre avgårde.

Link to post
Share on other sites

Var noe sjø, mer jo nærmere Sverige jeg kom. Dette var også hva eminente DMI sa derfor drøyet jeg til kl1300 med avgang, sidendet skulle løye utover dagen. Men på ingen måte noen problematisk tur.

Blåste endel fra vest i Østerby i dag. Båter fortøyd som meg på gærne siden av kaia, kjørte thrustere for harde livet for å komme seg ut.

Passet fint å forsøke noe nytt, etter tips fra Mulligan. Gå ut med aktere brest fortøyning og ikke med aktere eller fremre spring.

Kjempe sucsess. La fortøyning fra den siden av hekken som var vekk fra kaia i en pullert på brygga ett par meter bak hekken. Kjørte motor forover med roret satt så baugen ville ut. Båten dreide vekk fra kai så det var en fryd å se, med betraktlig mindre moment mot kai enn ved vanlige spring avganger.

Når skuta hadde baugen rett opp mot vinden, var det å justere roret så baugen var stabil mot vinden, redusere til tomgang, stille og rolig ta fortøyningen uten noe stress. Som medlem Mulligan skrev her tidligere, "verdens rimligste Thruster",Var noen som kikket når jeg gikk, er ikke helt sikker på om de skjønte hva jeg holdt på med,

Gøy å forsøke noe "nytt" (egentlig veldig gammelt) å få det til .

Tror jeg kommer til å forflytte meg ganske raskt nordover og muligens over til vestfold allerede til helgen.

Planen var å bruke 10-14 dager oppover langs svenske kysten, men her har jeg vært før og turen er liksom over.

Har tross alt, bortett fa 3 dager i juni ikke vært "hjemme" siden midten på april

 

Dette hørtes veldig nyttig ut!!!! Men kan dere forklare litt grundigere, til en som trenger å få det inn med teskje??

Link to post
Share on other sites

Dette hørtes veldig nyttig ut!!!! Men kan dere forklare litt grundigere, til en som trenger å få det inn med teskje??

 

Vet nesten ikke hvordan jeg bedre kan forklare det.

Lå longside, med styrbord side til kai. Det blåste 6-8 ms, litt forfra, inn mot kai.

Tok ett fortøyningstau fra BABORD akter rundt en pullert på kaia noen få meter akterfor hekken og tilbake til båten og satt fast fortsatt på babord side.

Satt ror i nøytral, startet motor, tok alle andre fortøyninger.

Satt gear fremover, vrei roret så baug ville gå babord, økte turtall litt og baugen seg ut fra kai.

Styrbord hekk ble presset noe mot kaia, men ikke mye og langt mindre enn når du går ut på spring.( Hadde selvfølgelig fendret godt). Som Mulligan skriver, ved å sette fast en båtlengde akter vil presset mot kai bli mye mindre eller totalt fraværende.

Når båten var klar av kaia og hadde baugen sånn ca. rett opp mot vinden satt jeg ror i nøytral, motor på tomgang (i gear).

Tok brestet og dett var dett.

 

Opplevd å slå helt over noen gang med denne metoden?

 

Har utført "stuntet" kun en gang, da gikk det uten problemer. Må ha muligheten for at båten slår over i bakhodet. Men så lenge du har en viss motor kraft opp mot vinden er vel muligheten liten.

 

Noen som er flinke på data, som kan illustrere dette trikset? :nonod:

 

Har tastatur med skjerm, er det mulig å gjøre noe mer enn å skrive med sånne data greier :blush::lol:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Vi var noen dager i Ålbæk for to år siden. Vi likte oss veldig godt, og kommer helt sikkert til å dra tilbake dit. Koselig havn, og passelig lang gåtur til butikker i sentrum.

 

Og havnen var god å manøvrere i med en romslig Viksund? Pålitelig strøm på bryggene?

 

Ser ut på kartet, til å være en passe tur opp i sentrum (kan vel kombineres med en middag på ærverdige gamle Ålbæk kro). Ellers noen tilbud i havna for mor og unger?

Redigert av Fargo Lillehamme (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi var der noen dager i sommer. det er ikke veldig mye å gjøre nede i havna annet en å bade og fiske krabber. Men det er en fin rolig havn, det tar ca 10 min og gå opp til sentrum. Det går tog derifra og opp til skagen tar ca 15 min. Vi tok en dagstur med toget til skagen og er rimelig glad for at vi ikke lå oppe i det kaoset der. Så sant du ikke er opptatt av fest dagen lang da.

 

Havna bygges ut en halv gang til å skal stå klar til 2013 sessongen.

 

 

edit : det er ganske trang inne i havna og ikke veldig mange plasser.

Redigert av leopard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var ganske greit å manøvrere der inne, men litt trangt enkelte steder. Som Leopard skriver; det er en utvidelse på gang. Der vi lå var det lagt opp diverse skjøteledning for å få strøm ut på brygga, men det kan jo være endret på siden 2010.

 

Og ikke mye å finne på i havna, annet enn å bade. Strandrestauranten hadde god mat, men det tok evigheter å få servert da vi var der.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...