Jump to content

Amerikanerene har liten tillit til egne outboardere:(BoatTEST.com)


slettet

Recommended Posts

morsomt å lese denne brukerundersøkelsen fra USA som omfatter mer enn motorer men ingen av de amerikanske motorpodusentene fikk en eneste utmerkelse for sine motorer mens Honda, Suzuki og Yamaha fikk en hver:

 

boat_test_usj.jpg

Edited by The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes denne teksten bør være med, sakset fra det samme nyhetsbrevet:

 

Beware of Surveys

 

There is usually more nuance to a survey than is reported. The practical reality is that Americans don’t like to even respond to them, so getting a statistically high enough return is the first hurdle every CSI study must get past.

 

That is why the NMMA has set the hurdle low – very low – for its CSI study, requiring only 25 questionnaires to be returned in any one brand’s category to qualify for a CSI award. A high-volume builder may have several thousand units sold in a particular category, in which case a return of 25 questionnaires would not be statistically meaningful.

 

Og:

A minimum of 25 forms needed to be returned in each category in order to be considered for an award. The score was based solely to the answer to just one question – “Rate your overall satisfaction with the boat (or engine) on a 0 to 4 scale.”

 

Og til slutt:

Who Didn’t Make the Cut and Why?

 

It is not surprising to see that companies like Cobalt and Grady White (both six-time J. D. Power winners), and Regal (which was the first company in 2006 to ever win two J.D. Power awards in one year) on the list – but how about those household names that are NOT on the CSI awards list? Where are builders such as Chaparral, Lund and Godfrey which all build 4,000 boats or more a year? Moreover, where are Mercury, Evinrude and MerCruiser?

Terry Lietz, Director of the NMMA CSI Program says, “Many companies don’t participate in our CSI program. Participation is strictly voluntary.” When we asked Mercury Marine if it participated in the NMMA CSI program, a company spokesman said “…we participate in the following [CSI programs]: 1. J.D. Power, 2. Internal Dealer CSI programs. 3. Our own CRM system…”

 

 

Men andre ord, dersom en PR-ansvarlig får mange nok av sine venner (ca 25stk) til å skrive inn positiv omtale av sitt produkt, oppnår man kjapt å havne i kategorien som får en utmerkelse.

Andre selskaper, slik som bl.a. Mercury, velger å ikke delta i denne undersøkelsen.... Da kan de selvsagt ikke vinne noen pris!

Jeg sier ikke noe positivt eller negativt om noen merker, bare gjør oppmerksom på at verdien av slike priser kan diskuteres.

Link to post
Share on other sites

nåhh.... hvis Merc velger å ikke delta er det vel en grunn til det... og som jeg nyss leste på et us board: er ikke mange 3 år gamle etecer jeg har vært borti uten nye "powerheads".

 

boatTEST er et seriøst tidsskrift og har ingen grunn til å fordreie sannheten.

Link to post
Share on other sites

boatTEST er et seriøst tidsskrift og har ingen grunn til å fordreie sannheten.

 

Hva er sannheten?

Så lenge bladet SELV påpeker svakhetene i eget statistisk materiale, må man vel hvis man har ett snev av kritisk sans se at akkurat denne kåringen ikke er den fulle, hele og udiskutable sannhet.

 

Men så lenge Honda fikk en pris er vel det sannhet god nok kanskje... Du har vel ikke ett religiøst forhold til det motormerket, Scrut... eller er du bare medeier i Kellox... :cool:

 

Spør 1000 religiøse mennesker hvem som betyr mest for dem, Jesus eller Muhammed. Sørg da for å spørre katolikker og protestanter, og sørg for at muhammedanere ikke får stemme. Og så kan man jo legge fram svaret som SVARET på meningen med livet. Og så kan man si at de som svarte ikke hadde noen grunn til å fordreie sannheten. De svarte jo bare det som var sant! Ikke sant? :wink:

Link to post
Share on other sites

dette har for min del ingenting med religion å gjøre.

gjentar for n´te gang at jeg er ingeniør som spenner over alt fra newton til lynnedslag og vet eksakt hva denne teknikken dreier seg om - også i form av historiske fakta siden jeg første kom borti denne problemstillingen ca 1964 og har fulgt nøye med siden på alle områder som berører dette.

 

25 års samarbeid med japanske ingeniører innen state of the art beslektet teknologi som gjør selv F1 til "kindergarten" har vel ikke gjort innsikten dårligere vil jeg påstå.

 

det eneste problemet her er alle som tror, synes ønsker, hører på "andre" eller tro på selgere som ikke kan noe som helst utenom frasene de er lagt i munnen alt brosjyrer de måtte dytte på dere.

 

i virkeligheten er det resultatene som teller - noe som ikke alltid gjenspeiles på dette forum - lik så mange andre forum av synsere men "noen" (selgere) er flinkere/dårligere til å presentere "seg" enn andre.

 

i all enkelhet:

 

det er like stor forskjell mellom US og Nippon motorer som det er mellom Honda og de andre japanske motorene,

om ikke forskjellen er forståelig i teknikk/ytelse er det liten tvil om at feilfrekvensen på de nye amerikanske motorene er like stor som den var for 6-7 år siden mens den er velig lav med unntak av brukerfeil på de japanske.

mennesker er faktoren det er vanskeligst å gjøre noe med in the end.

 

tenkte ikke på Honda spesielt i denne sammenhengen men siden du selv nevner det, mest fornøyde kunder de 3 siste årene:

 

2007_jdpower_press0702051.jpg

 

2007_jdpower.jpg

Edited by The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Meget interessant artikkel dette her!

 

Som kjøper av en ”gammel” Honda fikk jeg selv en erfaring for ca 2 år siden som gav meg en skikklig aha opplevelse. Dette er en 45Hk fra 1994 som såg rimelig ok ut, men hadde ingen service historie. Dermed var jeg rimelig skeptisk. Men naboen min (med amerikansk motor) spurte om den var ny, så den er ikke så verst!

Kvaliteten på lakken fra 1994 er helt utrolig, motoren har vært driftsikker for meg, og ikke minst effekt og bensinforbruk tror jeg ligger helt på nivå men NYE motorer. Spørsmålet jeg stiller meg er da; hva kom fra Japan og USA i 1994? Og hva om vi samla motorer fra denne alderen til en test? Det hadde vert skikkelig artig.

Spørsmålet jeg stiller meg er hvorfor i all verden har jeg ikke kjøpt Honda før, og hvorfor solgte ikke Honda mer motorer på tidlig 90 tall? Jeg er redd for at dette har med prisen å gjøre. Jeg tror vi er for opptatt av reklame og testresultater i båtblader når vi skal kjøpe motor. Det tas ikke hensyn til hvordan motoren er etter 15 år når Båtmagasinet eller Vi menn koser seg på Oslofjorden med sitt test panel.

 

Heia Honda :smiley:

Link to post
Share on other sites

dette har for min del ingenting med religion å gjøre.

gjentar for n´te gang at jeg er ingeniør som spenner over alt fra newton til lynnedslag og vet eksakt hva denne teknikken dreier seg om - også i form av historiske fakta siden jeg første kom borti denne problemstillingen ca 1964 og har fulgt nøye med siden på alle områder som berører dette.

25 års samarbeid med japanske ingeniører innen state of the art beslektet teknologi som gjør selv F1 til "kindergarten" har vel ikke gjort innsikten dårligere vil jeg påstå.

det er like stor forskjell mellom US og Nippon motorer som det er mellom Honda og de andre japanske motorene,

om ikke forskjellen er forståelig i teknikk/ytelse er det liten tvil om at feilfrekvensen på de nye amerikanske motorene er like stor som den var for 6-7 år siden mens den er velig lav med unntak av brukerfeil på de japanske.

mennesker er faktoren det er vanskeligst å gjøre noe med in the end.

 

tenkte ikke på Honda spesielt i denne sammenhengen men siden du selv nevner det, mest fornøyde kunder de 3 siste årene:

 

Tviler ikke på din kompetanse Scrutinizer, men når det gjelder din "nesegruse beundring"av Honda blir jeg meget forundret. Jeg har vel ikke lest en test enda ,hvor Honda har kommet best ut (norske- skandinaviske) hvor alle de største er med. Ellers kan man være fristet til å tro at du er aksjonær/medeier i Kellox. :flag:

Link to post
Share on other sites

Det er vel marginale forskjeller på nye utenbordsmotorer idag, men alle testene det henvises til går på å sammenligne forbruk, toppfart og støy. Oftest små forskjeller her, så små at det gjerne ikke har så stor betydning for forbruker. Men det som har betydning er byggekvalitet og holdbarhet over tid, og det kommer ikke frem i disse testene. Har opp gjennom årene hatt mange motorer av forskjellig fabrikat i diverse kjøredoninger - og med ytterst variabel kvalitet. Honda-motorer har jeg hatt i bil, scooter, snøfreser og to utenbordsmotorer. Først en 40 hk og nå en 115 hk. Har ikke hatt noen problemer med noen av disse, og det merkes over en del år at her er byggekvalitet i toppklasse.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

det er like stor forskjell mellom US og Nippon motorer som det er mellom Honda og de andre japanske motorene,

 

Flaks for Honda at ikke Toyota og Mazda lager påhengsmotorer da, for de er vel når det gjelder bil fortsatt over Honda på statistikken over biler med minst feil.

En har stilt spørsmålet om hvordan motorene vil være om 15 år. Trekk parallelen til bil igjen, og jeg kan ikke se at en 15 år gammel accord er så fantastisk mye bedre enn en Volvo. Det eksisterer helt sikkert en statistikk over forventet levealder på bil, og jeg vedder en hel krone på at Honda ikke står øverst :smash:

 

Honda firetakts påhengere er basert på Civic og Accord bilmotorer. Jeg kritiserer på ingen måte disse motorene, men er ærlig talt ikke klar over disse er så revulosjonerende mye bedre enn f.eks min Mitsubishi GDI-motor. Men hva vet vel jeg...

 

Synd att allverdens båtmotorttestere ikke har sett lyset på samme måte, og likegodt hopper over å teste de andre fabrikantene først som sist. Men de er vel smurt på en eller annen måte. Det kan da ikke være noen annen forklaring? :wink:

Link to post
Share on other sites

NÅ.. vet jeg hvorfor Honnda påhengsmotorer er bedre enn konkurentenes, mens Hondas biler er midt på treet sammenlignet med de andre japanske. Det er selvsagt de BESTE ingeniørene hos Honda som jobber med påhengere, men s de middelmådige jobber med biler, motorsykler osv. DA faller bitene på plass her ja.. :lol:

Link to post
Share on other sites

på 80-tallet var Hondas aller minst oppvakte ingeniører opptatt i MC-avdelingen :smash:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

morsomt å lese denne brukerundersøkelsen fra USA som omfatter mer enn motorer men ingen av de amerikanske motorpodusentene fikk en eneste utmerkelse for sine motorer mens Honda, Suzuki og Yamaha fikk en hver:

 

Amerikanske Boating Life, har gjort en undersøkelse blandt sine lesere om hvilken motor de har i sine båter.

Brukerundersøkelsen som "The Scrutinizer" refererer til omfattet ikke ,blandt annet Mercury.

Syntes det er litt underlig at ikke Honda og Suzuki kom høyere i % andel på vedlagte undersøkelse .

http://www.boatinglife.com/polls.jsp?ID=842 :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...