Jump to content

"Vsr Voltage Sensitive Relay Module" tikker!?!?


xpen

Recommended Posts

Du har antagelig en stor forbruksbank, og forholdsvis liten dynamo. Dette medfører at BEP'en driver og slår ut og inn, dvs tripper. Ikke heldig, den varer ikke lenge hvis den holder på slik. Løsningen er å kople den motsatt, dvs med lading direkte til forbruksbank og BEP'en som slår inn startbatteriet når spenningen kpmmer over 13,8 volt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Der har du nok løsningen ja! Lad opp med landstrøm så fort som mulig, så klarer du kanskje å redde forbruksbatteri(ene). batterier tåler ikke lange tiden uttappet før de sier takk for seg!! Og det gjør BEP'en kjapt også, hvis du kjører den på totalt flate batterier!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har aldri tenkt over dette fra følgende ståsted bevisst, men når jeg tenker meg om så har sikkert flere andre gjort det:

 

Hvis du lader startbatteri og har tom forbruksbank, så kommer BEP'en jo nokså rask å koble batteriene sammen. Men da dropper jo den samlede spenningen nokså umiddelbart og BEP'en skiller bankene igjen. Hvoretter det fulle batteriet meget rask er over sammenkoblingsspenningen igjen og BEP'en kobler sammen, hvoretter spenningen dropper.....

 

====> Ladingen MÅ kobles til det batteriet som normalt er mest tom, dvs forbruksbanken. Dette ikke bare for å redusere strømmen over BEP'en men også for å unngå den sykliske klikkingen.

Link to post
Share on other sites

Spørs hvordan laderen er koplet i din båt det! Når det gjelder båt er det nesten like mange løsninger på et problem som det er båteiere, da de fleste har sine ideer om hvordan ting bør virke :crazy: . Så derfor er det viktig å kartlegge båten etter kjøp for å finne hvordan ting har blitt gjort og prøve å tenke seg til hvorfor...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

...

Ladingen MÅ kobles til det batteriet som normalt er mest tom, dvs forbruksbanken. Dette ikke bare for å redusere strømmen over BEP'en men også for å unngå den sykliske klikkingen.

Dette strider mot den monteringsbeskrivelsen som følger med BEP-releet. Det er selvfølgelig mulig å prioritere ladingen til forbruksbatteriet, men "MÅ" er jo sterkt sagt. Jeg har koblet BEP etter oppskriften. Jeg skjønner at releet da vil koble inn begge batteriene etter en stund under lading, og igjen koble fra forbruk - slik som Andreas skriver (avhengig av hvor mye forbruk er nedtappet). Men BEP-releet må vel tåle denne inn- og utkoblingen? Hvis ja, da er vel det samme hvilket batteri som prioriteres?

Link to post
Share on other sites

Hvis du leser i bruksanvisningen, ser du også at det er oppgitt hvor stor forbruksbank man kan ha i forhold til størrelsen på dynamoen. Holder man seg innenfor dette, går det helt greit å kople opp på "rett" måte. Men om man har større forbruksbank enn det som BEP anbefaler, noe som gjelder svært mange, vil det være en fordel å kople den motsatt. Selv har jeg min koplet "rett" nå, men kommer til å kople den om i løpet av høsten. Og når releet begynner å trippe på denne måten, tar det nok ikke lang tid før det brenner relekontaktene nei....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis du leser i bruksanvisningen, ser du også at det er oppgitt hvor stor forbruksbank man kan ha i forhold til størrelsen på dynamoen.

...

Det er OK. Jeg har 100 amp dynamo og 2 x 115 Ah forbruk. Så da bør koblingen med å prioritere startbatteriet være OK. Omvendt vil du kanskje få problemer med å lade opp startbatteriet hvis begge er nedtappet - og spenningen på forbruk ikke når 13,8 volt, men det er vel sjelden at også startbatteriet er nedtappet(?).

Vil den "optimale" løsningen være å lade direkte mot forbruk og bruke rele (som styres av D+) mot start, jf. diverse diskusjoner her på BP om lading av flere batteribanker, bl.a. av Ingar i flere innlegg. Er det ingen ulemper med denne løsningen, så bør valget være lett(?).

Link to post
Share on other sites

I praksis vil det kun ta minutter før ladespenningen er oppe i 13,8 volt, og da vil jo batteriene bli koplet sammen uansett og motta lik lading. Startbatteriet blir skjelden noe særlig nedtappet, så det rekker nok å få sitt uansett. BEP releet gjør i utgangspunktet samme jobben som Ingars releløsning, pluss litt til. En fordel med BEP releet er at dette tåler inntil 100A, men et vanlig lysrele kun tåler 30A. Skal du ha et vanlig rele som tåler 100A blir det vel fort dyrere enn BEP'en, vil jeg tro....

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

100 amp rele kan skaffes for ca 500 kroner. Men det kan fort bli dyrt med BEP hvis av/på-syklusen kan brenne kontaktpunktene - og må skiftes ut. Med rele som styres av D+ vil denne risikoen være minimal. Jeg vil gå for D+ styring av rele når BEP-en sier takk for seg.

Link to post
Share on other sites

Tenk at folk kan betale masse penger for et slikt rele??

Pengene er nå en ting, men hele løsningen virker jo dårlig hvis man har litt størrelse på forbruksbanken.

 

Andreas foreslår å koble releet motsatt vei, altså at det først lader den banken som er mest utladet, dvs forbruksbanken. Sikkert greit for å slippe klikkinga, men da er jo mesteparten av vitsen med releet borte.

 

Skal man først ha rele, holder et lite biltema-rele koblet mot startatteriet mye bedre. Kobler seg automatisk inn når dynamoen lader og forblir innkoblet så lenge dynamoen lader. Ikke noe klikking inn og ut avhengig av spenningen på batteribankene.

 

Men om man nå har en stor forbruksbank, hva er da vitsen med et slikt spenningsstyrt rele i utgangspunktet? Har man en stor forbruksbank, bruker man denne forbruksbanken som en hovedbank til alt mulig. Det er den stor nok til. Ikke bare stor nok til, det er den faktisk best egnet til også. En 4 ganger større hovedbank har en kapasitet til starter, ankervinsj og baugpropell som et lite startbatteri bare kan drømme om. Dette gjelder selv om hovedbanken er mye utladet.

 

Har man en hovedbank som man bruker til alt mulig, slipper man releer, dioder og å huske på å slå av og på brytere. Det er helautomatisk og funker uten at man trenger å ofre det en tanke. Om hovedbanken en dag skulle være temmelig flat, må man riktignok vri på en bryter for å koble inn reservebatteriet til start, men det er fortsatt ikke noe man må huske eller kan glemme. Man konstaterer kun at hovedbanken er flat og småirritert, men samtidig litt lettet vrir man på bryteren til reserven. Enklere kan det ikke bli.

 

Hvorfor så mange kødder med disse spenningsstyrte skillereleene har jeg ikke fattet. Se hvor mange innlegg siom finnes her om dem når det gjelder oppkobling, bruk og problemer. Og appå til betaler de penger for dette :smiley:

Link to post
Share on other sites

Risikoen er minimal også med BEP releet om man bare holder seg til de oppgitte forutsetninger. Som også kan omgåes ved å kople motsatt.

 

Selv har jeg 36A dynamo og 2x 110Ah forbruk, har fungert fint så langt! Men releet står i motorrommet, og om det hadde trippet ville jeg uansett ikke ha hørt det der! Så jeg planlegger å flytte det inn i koplingsskapet inne i båten, slik at jeg kan følge litt med på det. Og da kopler jeg det om til motsatt av slik det var, kan ikke se noe problem med dette!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

BEP's fordel mot Ingars kobling er den enkle monteringen - du trenger ikke å koble det til et eller annet sted ved dynamoen. BEP reagerer i tillegg på selve spenning på batteriet, dvs også annen lading enn bare dynamoens tas hensyn til.

 

Ingars kobling har fordelen ved å være ekstremt rimelig og det er ingen fare for syklisk klikking.

 

Andreas - som har påhengsmotor - sin variant av Ingars kobling er rett og slett å styre releet av tenningsnøkkelen - absolut ikke perfekt ettersom den kobler sammen selv om forbruksbanken skulle være helt tom - og der er vitsen med å beskytte startbatteriet mot utladning borte. Men siden jeg har 35A automatsikring foran forbruksbanken, kan jeg tenke meg at den løser ut dersom det skulle være voldsomme strømmer fra start til forbruk. Har ennå ikke testet dette - men jeg får også startet motoren med snor hvis jeg må....

Link to post
Share on other sites

...

Men om man nå har en stor forbruksbank, hva er da vitsen med et slikt spenningsstyrt rele i utgangspunktet? Har man en stor forbruksbank, bruker man denne forbruksbanken som en hovedbank til alt mulig. Det er den stor nok til. Ikke bare stor nok til, det er den faktisk best egnet til også. En 4 ganger større hovedbank har en kapasitet til starter, ankervinsj og baugpropell som et lite startbatteri bare kan drømme om. Dette gjelder selv om hovedbanken er mye utladet.

...

Vitsen må være å sikre seg at ikke startbatteriet blir flatt. Dette kan skje om man glemmer å slå av hovedbryteren (det har i alle fall jeg gjort), og et eller annet står på og stjeler strøm. Forbruksbatteriet viste 0 (null) volt. Det må være verd Kr 500 i rele eller BEP (eller ennen løsning), for å slippe problemene med å begynne å lade fra land X antall timer for å få start på motoren.

Link to post
Share on other sites

Vitsen må være å sikre seg at ikke startbatteriet blir flatt, sier du.

Har man en stor forbruksbank, bruker man denne forbruksbanken som en hovedbank til alt mulig, sier jeg jo. Du siterer meg jo på det. Hvordan kan da startbatteriet bli flatt hvis man ikke har noe startbatteri?

 

Intet startbatteri, intet behov for et spenningsstyrt rele. 500 kroner spart. Ikke bare det. Man får en i særklasse enkel og billig oppkobling som ikke krever brytere som man må huske på å slå av eller på. Intet som kan gå i stykker fordi man har intet annet enn en hovedbank med batterier og en stor felles hovedbryter.

 

Ikke kan det bli enklere.

Ikke kan det bli billigere.

Ikke har man ekstra komponenter som kan feile.

 

Ikke bare det. I tillegg har man nå et reservebatteri som står der fulladet og i reserve i tilfelle nødtilfelle. Det borger for en svært lang levetid.

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan du få start hvis du ikke har noe startbatteri?

Det spiller vel ingen rolle hva du kaller batteriet så lenge du bare har ett. Trodde du skjønte hva jeg mente. Jeg ser nå at du likevel har to batterier, dvs. et batteri i reserve til start, og som du da må koble inn ved behov. Tungvint spør du meg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke et batteri i reserve for start. Jeg har et batteri i reserve hvis hovedbatteribanken skulle bli tom.

Det har den imidlertid aldri blitt.

 

Hvordan kan det være tungvindt å koble inn et reservebatteri ved behov når man bare behøver å koble det inn når man har behov? Noen vil kanskje aldri ha dette behovet i hele båtens levetid. Andre vil kanskje koble inn reserven en gang i sesongen eller en og annen gang i en og annen sesong. Og bryderiet? De tre sekundene det tar å vri om bryteren til seseven en gang hvert tiende år eller så er ikke det jeg forbinder med bryderi.

 

 

Ser du forskjellen her? Denne løsningen har ikke 2 separate batteribanker som må skilles. Den har kun en batteribank samt et reservebatteri for denne ene batteribanken. Det er et hav av forskjell.

 

Denne løsningen gjør at du aldri behøver å tenke på noen brytere som skal skrus av eller på. Du behøver aldri å tenke på noen verdens ting egentlig. Tungvindt? Nei, enklere kan det ikke bli.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Må si med helt enig i det som Lotus skriver. Jeg har også forbruks bank som altid er innkoblet. Start batteriet er kun for nødstart når forbruksbanken er tom. Har nå lagt ute i 3 uker og kun snudd på 3 stillingsbryteren 2 ganger, Da jeg kom i båten ble den slått på og når jeg etter 3 uker dro fra båten ble den slått av. Enklere kan det ikke være. Denne løsningen er ny for meg i år, da jeg tidligere hadde rele styrt av ladelys.

Hilsen smaapala

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...