Jump to content

Inspeksjon av skrog,dykking.


Catlina

Recommended Posts

Bruker 3 millimeter våtdrakt og dykkerutstyr fra Freediver - det består av en liten kompressor som kobles direkte på 12V anlegget i båten- dykkermaske,vest og 10 meters luftslange.

Da kan du bevege deg inntil 10 meter fra båten,helt suverent for inspeksjon og vedlikehold av skroget,veldig bra hjelp ved f.eks tau i propellen eller anker som sitter fast.

Har hatt dette utstyret i 4 år ,vet at veldig mange langturseilere bruker dette.Det koster noen tusen,men er verdt hver eneste krone.

se: www.freediver.de

Roaldbj: du kan få låne mitt for utprøving hvis du må sjekke noe på skroget ditt.

Link to post
Share on other sites

Obs: Det er minst like farlig å bruke slikt utstyr som vanlig dykkerutstyr. Lungesprengning er det verste som kan skje under dykking og det skal ikke mer enn 1m dyp til.

Betviler ikke at det kan være farlig å dykke - men de små operasjonene vi foretar på ca 1 meter når vi inspiserer gjennomføringer og anoder håper jeg ikke innebærer den store risikoen for lungespregning. Fant ikke noe om det i artikkelen, så det er fint med flere kommentarer til dette.

Link to post
Share on other sites

Lungesprengning er det verste som kan skje under dykking og det skal ikke mer enn 1m dyp til.

 

Dette har du kanskje ikke så mye peiling på Ingar..

Jeg har drevet med dykking i 15 år og er utdannet redningsdykker!

Det er riktignok en risikosport, men dykking i dag er ikke slik det en gang var, det er uhyre sjeldent at utstyret svikter eller at utstyret medfører en fare for liv og helse. Årsaken til ulykker og dykkerelaterte farer er som oftest menneskelig svikt, herunder at man dykker i ukjent farvann med strømninger etc, ikke har nødvendig kursing eller kompetanse, dykker alene, går tom for luft, mister retning, dybde og orienteringensoversikten under vann, får panikk, ikke følger tabeller og tider, feil og mangelfullt vedlikehold av utstyr osv..

Listen kan bli lang, men du har helt rett - dykking er en risikosport, men også trygt hvis man vet hva man driver med..

Lungesprengning har jeg aldri hørt at har skjedd (ikke blant fritidsdykkere), det som derimot kan skje er for store konsentrasjoner av nitrogen i blodet, altså dykkesyken på godt norsk! NB: Dette forekommer ikke på 1 m dyp! Lungesprengning skjer kun ved en evt. oppstigning hvis man holder pusten og går opp uten å slippe (blåse) ut luft. Under et dykk beveger man seg i ulike atmosfærers trykk og puster komprimert luft (forutsetter at man benytter dykkeflasker). Lungene påvirkes av dette og endrer volum avhengig av dybden..

Hvis man opererer på grunt vann (1 atm. trykk) likt eksempelet nevnt i tråden på 1 m og puster luft fra slange vil dette ikke påvirke lungevolumet...

Faren her hvis man skal nevne det er for store konsentrasjoner av CO2 i slangen (at luften ikke erstattes med frisk luft pga. for lang slange. Dette er bare tilfellet hvis luften som blir benyttet ikke forvinner ved. f.eks. utblåsing, men sirkuleres i slangen..)

Redigert av MartinN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Obs: Det er minst like farlig å bruke slikt utstyr som vanlig dykkerutstyr.

Lungesprengning er det verste som kan skje under dykking og det skal ikke mer enn 1m dyp til.

 

Artikkel om dykking

 

Det er vel kun fare for å få lungespreng når en puster komprimert luft, eller tar jeg helt feil ? Utstyret som det skrives om her er vel bare lufttilførsel og ikke noen trykktank som pustes fra.

 

Mener det er derfor du ikke skal puste i pusteventilen fra flasker om du ligger i overflaten ved mye sjø. Da skal snorkel benyttes.

Link to post
Share on other sites

Som sagt, 1meter holder for å pådra seg livstruende skader. Det er den siste meteren opp mot overflaten at luften utvider seg mest.

Normalt vil man puste ut, men skulle det skje noen slik at man får panikk kan strupen låse seg slik at det ikke slipper ut noe luft når man stiger opp.

Lungesprengning har også skjedd under frigjøring av tau fra propell i høy sjø, pga trykksvingningene når bølger passerer.

Det er altså å puste luft under trykk som er farlig, det være seg om den kommer fra dykkerflasker eller direkte fra en kompressor.

Ved vanlig fridykking er det ingen risiko for lungesprengning siden man ikke har noe overtrykk i lungene.

Link to post
Share on other sites

Dette har du kanskje ikke så mye peiling på Ingar..
OK... :smiley:
Utstyret som det skrives om her er vel bare lufttilførsel og ikke noen trykktank som pustes fra.

Hallo, utgangspunktet her er dykking med tilførsel av luft fra en kompressor på overflaten. Dette er IKKE fridykking.

Link to post
Share on other sites

Jeg er en ganske ivrig snorkler når det er varmt i vannet - sånn 19 grader og oppover. Bruker maske, snorkel og gode svømmeføtter. Går vel på det meste ned på kanskje 7-8-9 meters dyp. Største faren jeg ser er propellen fra passerende båter. i og med at jeg er nysgjerrig og dykker for å se mest mulig strekker jeg jo av og til strikken litt med hvor lenge jeg kan være under vann. Når jeg da hører og kanskje også ser båt i nærheten er det en ekkel følelse - man vet jo at man må holde seg nede, og når jeg går opp kan jeg være ganske så sikker på at båtene har vansker for å se meg. Løsningen min er å forsøke alltid å dykke fra og til egen båt - men det blir jo kjedelig det også når man ser etter nye ting på bunnen.

Fordelen er jo at man blir vant til å holde pusten en god stund - men av og til har jeg opplevd å måtte holde pusten så lenge at det blir vondt, og da er jo en intressant erfaring.

 

har lurt på å kjøpe meg et stort signalflagg A - men det tiltrekker vel bare mer oppmerksomhet fra forbipasserende slik at båttrafikken rundt meg øker :rolleyes:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg da hører og kanskje også ser båt i nærheten er det en ekkel følelse - man vet jo at

 

har lurt på å kjøpe meg et stort signalflagg A - men det tiltrekker vel bare mer oppmerksomhet fra forbipasserende slik at båttrafikken rundt meg øker :rolleyes:

 

Du får kjøpt små overflatebøyer med flyteline som du nesten ikke merker du drar med deg. Festes enkel bak på badebuksa. Dykkerflagget, eller A flagget hadde ikke jeg stolt noe som helst på. For de få som respekterer dette eller i hele tatt vet hva det betyr vil kun se etter bobler fra dykkere.

Link to post
Share on other sites

Om luften en puster er komprimert eller ikke spiller ikke noen rolle. Luften blir ikke tilført dykkere med 200 bars trykk. Trykket blir først redusert til 7-10 bar mer enn trykket hvor dykkeren befinner seg (1. trinn - det som kobles på dykkerflasken) - deretter til det omkrigliggende trykket (2. trinn - det som dykkeren har i munnen)

 

Dykkerlegen min sa at lungesprengning kunne oppstå med 70 cm dyp. Om en trekker MAX luft inn i lungene (noe få av oss klarer) og stiger opp fra 1m vil det være et overtrykk i lungene på 0.1 bar som skal være nok til å kunne ødelegge noe lungegreier. Uansett ser jeg på dette opplegget som ganske trykt.

Link to post
Share on other sites

Jeg lærte i sin tid at man skulle ta et dypt åndedrag, deretter slippe ut omlag halvpatren, og så dykke - omtrent som når man avfyrer våpen på bane - er dette feil? Har forøvrig sett på våtdrakt i dag - mye flott utstyr. Det blir vel våtdrakt, støvler, hansker, maske og snorkel. Da skulle jeg vel kunne inspisere anoder, gjennomføringer og vaske litt selv med nåværende vanntemperatur.

Link to post
Share on other sites

Betviler ikke at det kan være farlig å dykke - men de små operasjonene vi foretar på ca 1 meter når vi inspiserer gjennomføringer og anoder håper jeg ikke innebærer den store risikoen for lungespregning. Fant ikke noe om det i artikkelen, så det er fint med flere kommentarer til dette.

 

Hei og takk for sist roaldbj.

Det man må vere obs. på er at forsikringene ikke dekker ved dykking med komp. luft og det vil vere lurt og lese litt om dykking før bruk av pusteutstyr under vann , man har da bare 1 liv ,

Og som innlegget sa det er 10 m slange her , fristende og hente kamsjell på 5 m :nono: .

Vær 2 personer eller bruk boddy line ved dykking alene.

OBS OBS ikke bagatelliser dykking med komp. luft vil ikke miste noen av våre båt brødre eller søstre pga bagatellisering av dykking. :nono:

 

Hilsen

Sæbjørn :diving:

Redigert av Xerb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk det samme.

Den eneste gangen jeg har vært nede på 4 - 5 meter dyp de siste årene er da en datter mistet brillene sine på sjøen - det var krystallklart vann på Ursholmen, Syd-Koster. Jeg skal nå "bare" være på ca 1 m dyp for å "vaske" båten for slim. Jeg er bekymret for anode-tilstanden, og vil gjerne ha et våtdraktsystem slik at jeg ikke har grunn til å unnlate å observere båten under. Det ser ut til at jeg har fått et opplegg med drakt - maske - snorkel - hansker - føtter til ca 3500 DKR her i Limfjorden hos en veletablert dykkerforetning. Tror jeg går for det. Bør jeg også ha lommelykt?

Link to post
Share on other sites

Jeg lærte i sin tid at man skulle ta et dypt åndedrag, deretter slippe ut omlag halvpatren, og så dykke - omtrent som når man avfyrer våpen på bane - er dette feil? Har forøvrig sett på våtdrakt i dag - mye flott utstyr. Det blir vel våtdrakt, støvler, hansker, maske og snorkel. Da skulle jeg vel kunne inspisere anoder, gjennomføringer og vaske litt selv med nåværende vanntemperatur.

 

Dette har nok vært et råd som er gitt i forbindelse med fridykking, altså dykking der man ikke får tilført luft fra tank eller slange til overflaten. Jeg vet ikke hva tanken med det rådet var, men ved fridykking vil ikke luftmengden og trykket i lungene kunne bli større enn det du har i det du går ned. Ved dykking med tilført luft er det viktig at det alltid er en åpen passasje i luftrøret slik at trykket på lungene ikke blir for stort. Ved fridykking er man jo vant til å skulle holde pusten, så dette må avlæres når man skal ta et dykkerkurs for dykking med komprimert luft.

Link to post
Share on other sites

Om luften en puster er komprimert eller ikke spiller ikke noen rolle.
Selvsagt spiller det en rolle. Dvs, det er dette som er helt avgjørende for hvilke skader man kan bli utsatt for.

Så lenge man holder seg til å puste luft som holder atmosfæretrykk er det ingen fare. Altså at man kun bringer med seg den luften man har pustet inn før man dykker, eller den luften man suger til seg via en snorkel.

Skal man puste komprimert luft bør man absolutt ta opplæring først, det er denne tråden ett skoleeksempel på. :eek:

Link to post
Share on other sites

Støtter meg til deg, Ingar.

 

Har dykket siden '85 og ga opp bla PADI (tidlig '90) som lærer deg å komme ut i vannet men ikke opp igjen. Ser noen her fortsatt tror Nitrox er djevel gass. :crazy:

 

Godt at du komm deg opp av sjøen i 6,7,8 år , jeg tok CMAS i 75/76 og dykket i 8 år til mange med CMAS prøvde selvblandet Trimix på 80 tallet med heller dårlig utfall.

Synes begge sertifikatene er ok det er bare og holde seg vekk fra dekomp. og bruke PADI som det er ment til: opplevelsesdykking/ rekreasjon dykking uten å tøye grensene! :smiley:

Redigert av Xerb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Ingar har nok litt peiling på hva han snakker om - såvidt jeg vet er det ca 30 år siden han ble dykkerinstruktør, og som aktiv dykker siden 1979 har jeg fremdeles tilgode å se noen som har dykket flere steder på sørlandet enn han.

 

Når det gjelder faren med å bruke slikt utstyr tror jeg den er minimal hvis du bare går rett under båten en finværsdag.

En bør imidlertid ha i bakhodet at mange "dykkerulykker" skjer med folk som "skal bare".

Folk som skal sjekke en moring, se etter hull i oppdrettsmærer, hente noe som noen mistet osv er spesielt utsatt.

 

Farene kommer når du bare skal hente noe som ligger rett under båten - og huff - der var det jo 6 meter- og huff - der stoppet kompressoren - eller ble det knekk på slangen - eller mistet jeg ventilen eller møtte jeg en brennmanet - eller---

Hvor mange uten opplæring er det da som husker å slippe ut luft under oppstigningen. Det er tross alt det motsatte av hva alle naturlige reflekser tilsier at en skal gjøre.

 

En annen mulighet er at en jobber med tau i propell el. Tungt arbeid - trekker pusten og tar i det en orker. Da er det kanskje nok at akterenden på båten løfter seg en meter pga en dønning for å få skader. Slikt blir ansett som noe av det værste en kan holde på med under vann.

 

Når det gjelder fridykking (snorkel osv) kan du trygt beholde all lufta inne.

Barn i 7-10 årsalderen har etter litt trening ikke noe problem med å komme ned på 7-10 meter, og når de passerer 15 er 15-20 meter ikke uvanlig.

Da er det viktig å ikke få undertrykk i ørene, mellom ørene og drakthetta, i maska og passe godt på så en ikke stanger i en båt når en kommer opp.

Man skal også være obs på at en vanlig fiskesene er nesten umulig å slite av under vann hvis en ikke har spenntak i bunnen.

 

God sommer

 

Mons som nyter sola i Nordland (og som fant et svært gammelt vrak på søndag) http://www.saltenposten.no/

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...