Jump to content

Inspeksjon av skrog,dykking.


Catlina

Recommended Posts

oioioi her var det mye rare kommentarer og svar.

Ja, man kan fint dø med en sånn kompressor ting med 10 meter slange, bare så det er sagt. Har man et dykkerkurs eller har annen erfaring/kunnskap om dykking skal det litt til og dø ved inspeksjon av en båt.

Men det er flere farer man skal være klarover:

1. CO2/CO! hva er innholdet av disse gassene etter kompressoren, hvordan vet du at gassen er ok og puste????

2. Vedlikehold av ventiler/kompressor. En dårlig ventil kan drepe deg ved opphoping av CO2 (Man får ikke luftet lungene godt nok) Er det en kompressor med olje må oljen byttes, filtre må byttes, luften kontrolleres, gjøres ikke dette kan du dø.

dette er ting som bare gjelder gassen, itillegg kommer alle farene ved vanlig dykking.

så helt enkelt kan det sies at har man ikke et kurs og har forstått hva man driver med skal man ikke puste komprimert gass under vann, og utfra innleggene og dømme er det helt klart flere som ikke skal så mye som se på en dykkerflaske en gang.

 

Dykk sikkert og bruk dykkerflagg.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Båten ble satt ut i juni 2006. Skroget stoffet med to strøk selvpolerende Mille Dynamic (mørk blå) Propellen ble bare skrapt godt. Siden da har båten ligget ute, og har vært i bruk i tilsammenca 3 uker på kortere og lengre turer. Forøvrig har den ligget i båsen på Hovedøya. Årets propell-/skroginspeksjon er nå foretatt ved hjelp av våtdrakt og scubautstyr med følgende resultat:

 

Propell og aksling så ut som et oppdrettsanlegg for rur. Tettpakket med rur. Ble fjernet med malingsskrape, men jeg fikk ikke bort alt helt innerst mot "navet" av propellen.

 

Skrog var merkelig lite grodd. Enkelte kolonier med blåskjell som enkelt lot seg fjerne, forøvrig bare "slim". Dette var på den siden som vender mot NV. På siden som vender mot SØ var det ingen groe. Jeg ville trodd at det var motsatt, men så er det mye jeg ikke skjønner, så da bare godtar jeg at det er sånn.

 

Kjølen består av jern, med en blyklump nederst. Jernkjølen var som skroget bare dekket av slim, men i overgangen mellom Jern og bly og på selve blyet var det blåskjellfarm. Blåskjellene lot seg lett fjerne.

 

Litt blåskjell rundt innfestingen av roret, og på propellen til loggen var det også.

 

Totalt fjernet jeg nok 20 kg blåskjell.

 

Resultat er forhåpentligvis at turtallet stiger til normale nivåer igjen, og farten for motor blir det normale.

 

- Herman, som satser på indian summer, og planlegger jul i båten, i år som ifjor

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Tipper de fleste her klarer seg helt fint med kun snorkel som luft tilførsel. Hvis man tar det rolig i vannet uten å stresse eller bruke masse muskler unødvendig hardt så er det utrolig hvor lenge man kan klare å holde seg under ved hjelp av å holde pusten. Jeg skjønner at dette kanskje ikke er så hensiktsmessig når man skal skrape båten for rur, men da får man heller bruke den tiden det tar. (God trening er det også) For inspeksjon og for å løsne tau i propellen er dette mer enn nok. Personlig har jeg alltid dykkemaske og snorkel liggende i båten. Man vet aldri når man får bruk for det, men en ting er sikkert og det er at man får bruk for det!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...