Jawik Posted July 26, 2007 Share Posted July 26, 2007 (edited) Motorens mekaniske stopphendel og elektriske bryter kutter for diesel tilførselen. Før en line eller et mekanisk opplegg fra denne til der du oppholder deg og du har en MOB løsning. Det er som oftest også en elektrisk bryter i nærheten som utfører samme prosessen. Og som med en ekstra ledning til der du oppholder deg vil kunne gi deg en ekstra MOB bryter. Den permanente ledning er ledet til instrumentpanelet ditt på startnøkkel eller lign. og til MOB bryter. Disse to innretningene finner du på eller i nærheten av dieselpumpen til fri anvendelse. CoastKey er en løsning. Billigere er det å feste en flaggline på motorens stopphendel - som de alle fleste motorer har - som står ved siden av elektronisk stopp bryter på motoren. Før linen ut til der du oppholder deg "alene" og fest den til deg slik at du har noe bevegelsesfrihet. Dette hjelper jo kun dersom motoren er eneste framdriftsmiddel. Noe annet blir det ved seiling. Her må en til med en anordning som snur/stopper båten. Samme prinsipp kan anvendes med liner til utløsning av storseilfall og øvrige seil. Hovedsaken er jo at båten stopper og at du har muligheten til å komme deg tilbake og ombord igjen uten hjelp. Edited July 26, 2007 by jawik (see edit history) Quote The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Posted July 26, 2007 Author Share Posted July 26, 2007 Sitat "Jens P" til "Brage": Antar at stopp på motoren din er magnetventil som tilføres spenning og kutter drivstofftilførslen når motoren skal stoppes. Alternativt er det en solenoid som trekker i stopphendelen på pumpa. Da er i så fall stopp-knappen din en bryter som lukkes når du vil stoppe motoren. Hvis bryteren du viser er åpen med sikkerhetssnor på plass og lukker ved "mann-over-bord" må denne kobles i parallell med stoppbryteren du har i dag. Har dødmannsbryteren motsatt funksjon må du inn med mellomrele som inverterer funksjonen. Det jeg ikke kan si noe om er hvordan stopp-innretningene i motrrommet tåler å være påsatt spenning i lengre tid. Dersom dødmannsknapp blir løst ut og det tar tid og resette denne kan i værste fall stoppventil eller solenoid brenne opp. Mitt svar: Kobler en MOB elektrisk bryter på samme måte som den opprinnelige MOBen kan jo ikke noe av dette - stoppventil eller solenoid - skje. Quote The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Posted July 26, 2007 Share Posted July 26, 2007 (edited) Dette er svar på DENNE tråden. For å klargjøre hva jeg beskrev i tekst. Typisk stoppkrets med magnetventil: Samme krets modifisert med dødmannsknapp som lukker når snor/sikring/splint trekkes ut. Samme krets modifisert med dødmannsknapp som åpner når snor/sikring/splint trekkes ut. Krets tegnet i spenningsløs tilstand. Edited July 26, 2007 by Jens_P (see edit history) Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted July 26, 2007 Share Posted July 26, 2007 Jeg har tatt kontakt med en av forhandlerne for et stoppesystem for dieselmotorer. Jeg har bedt om opplysninger om hvordan vi stopper to motorer. Jeg kommer tilbake med info når det foreligger. Jeg kunne tenke meg et system jeg har på meg sammen med redningsvest, slik at om jeg av en eller annen årsak skulle falle på vannet, så stopper motorene. Det er helt uvesentlig om det tar tid å starte motorene i etterkant. Jeg har ankervinsj og 50 meter kjetting jeg kan slippe ut som tar tak om det skulle bli problemer med at båten i etterkant begynner å drive mot land. Men tross alt er liv og helse viktigere enn båten - selv om det ikke alltid virker slik i mine innlegg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted July 26, 2007 Share Posted July 26, 2007 Jeg har drivanker ombord. Ligger sammen med resten av nødutstyret. Veldig kjekt om man mister motorkrafen i åpent vann og vil ha litt kontroll på båtens bevegelser. Kostet noen hundrelapper på Seatronic Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted July 26, 2007 Share Posted July 26, 2007 Drivanker i samme rom som nødraketter, nødpeilesender, tettingsplugger, nødbluss, signalpistol, o.a. vesentlig signalsystem. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Posted July 26, 2007 Share Posted July 26, 2007 Er drivankeret på seatronic stort nok? Mener og huske en diskusjon om emnet, men fant det ikke igjen Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted July 26, 2007 Share Posted July 26, 2007 Jeg mener at Seatronic har tre størrelser på sine drivankre, hhv Ø 75cm, Ø 100cm og Ø 125cm. Drivanker med diameter på 125 cm holder for ganske store båter ( ca 40 - 50 fot) for å holde baugen opp mot vinden/bølgene. I tillegg må man jo ha flere andre sikkerhetssystemer om bord. Jeg er personlig litt bekymret over hvor få jeg møter som har oppblåsbar redningsflåte ombord. Jeg har ikke foretatt noen opptelling - men det er ganske få jeg møter eksempelvis nær Koster området som har flåte ombord. Jeg vet jeg får mange irriterte fritidbåteiere imot meg når jeg hevder at alle som seiler i ytre Olsofjord også bør ha oppblåsbar redningsflåte ombord. Jeg har selv mange ganger seilt i ytre Olsofjord fra Soon til Koster uten slik flåte, men det var før jeg opplevde hvor fort været kan endre seg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.