Jump to content

Lekkasje ved eksosslange, - ønsker info og tips


Skvulpen

Recommended Posts

Oppdager stadig noe nytt i den nylig kjøpte snekka. Skjønner såpass at det som er avbildet nedenfor er utløpet for eksos og kjølevann. Og den største, svarte "dingsen" er en form for lydpotte?

 

Det lekker litt vann ved slangen ut fra "lydpotta" ... veldig lite, noen dråper nå og da, men nok til å ha laget rust-elva dere ser på bildet, pluss en aldri så liten dam nede i kjølsvinet.

 

Kan noen stille en diagnose ut fra bildet? Er det bare å prøve å teite slangen mer fast? Eller skal jeg ta den av og bruke noe tetningsstoff i mellom slange og stuss? Ligger det vann inne i slangen nå, vil det flomme ut når jeg tar av slangen? Hva tyder rustfargen på, hva er det som ruster?

 

Tåpelige spørsmål for dere som kan alt om dette, men jeg tar risken, og vil gjerne ha info inn med teskje! Vil ikke begynne å herje og skru før jeg vet hva jeg gjør! :blush:

 

eksosslange_diana.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Godt forslag fra Chagall - prøv dette først. Rusten kan komme fra stålkorden i eksoslangen men også fra sveisesømmen på eksospotta.

Ryker en eksosslange så ryker den som regel der du viser på bildet. Noen ganger blir slangeklemmen(e) montert for langt inn på slangen og klemmer derfor ikke over stussen på eksospotta.

Er du i tvil så bytt slangen. Monter klemmer som Chagall beskriver - som regel er dette en grei jobb.

 

P.S. Det står minimalt med vann i slangen inn til potta.¨

 

Lykke til!

Det er en vesentlig forskjell mellom et åpent sinn og hull i hodet...

Link to post
Share on other sites

Hadde ei tilsvarende potte i en Scand Atlantic - den var kansje noe større. Poenget er imildertid at det på den potta var en plugg tilsvarende hvor du får rustdannelsen. Bolten var begynt å tære i stykker, og det kan være at du ved inspeksjon av potta i forkant og litt under vil finne en slik bolt som er tæret godt - og med påfølgende lekkasje. Vi var to identiske båter som hadde samme problemet. Det kom etter ca 6 år. Har bilde av saken ett eller annet sted.

Link to post
Share on other sites

Kommer eksosutløpet ditt ut under eller over vann? Klarer ikke helt å se det ut i fra bildet. Kommer det under vil du kanskje få inn vann hvis du løsner slangen fra potta. De slangeklemmene du har er ganske kraftige, og kan dras til temmelig hardt.

Så det burde holde med en, men hvis stussen er litt urund, kan det bli lekkasje der. Jeg vil holde en knapp på roaldbj's teori, om at det kan være en plugg der som er i ferd med å tære opp. Den er mest sannsynlig på den siden av potta som vender inn mot skroget, hvis den er der. Jeg har også samme erfaring med slike plugger, både på samme type potte, og en tilsvarende fra Vetus. Se bilde.

eksospotte3.jpg

Link to post
Share on other sites

Ljuddämparen är väl rotfri,rostvattnet kommer nog från motoren

Det er en Yanmar ferskvannskjølt motor. - Er det altså mulig at rustvannet kommer fra varmeveksleren? Er der noe som kan ruste?

 

Kommer eksosutløpet ditt ut under eller over vann? Klarer ikke helt å se det ut i fra bildet. Kommer det under vil du kanskje få inn vann hvis du løsner slangen fra potta. De slangeklemmene du har er ganske kraftige, og kan dras til temmelig hardt.

Så det burde holde med en, men hvis stussen er litt urund, kan det bli lekkasje der. Jeg vil holde en knapp på roaldbj's teori, om at det kan være en plugg der som er i ferd med å tære opp.

Eksosutløpet er over vann. Skal prøve å løsne slangen for å sjekke nærmere i morgen. Tusen takk for alle innspill her!

Link to post
Share on other sites

Forbasket! Har satt på ekstra slangeklemme over slangen, men det lekker fortsatt.

 

Nå virker det som om lekkasjen kommer ut gjennom skøyten mellom metallet og det svarte stoffet rundt potta, altså der de store slangeklemmene sitter. Har prøvd å vri på de to, og teitet, men dette er mer spinkle slangeklemmer, strammes det for hardt så hopper vel skruen ut, i alle fall klarer jeg ikke å teite mer, og det lekker fortsatt ...

 

Hva er egentlig dette for slags konstruksjon? En lydpotte i blanding av metall og svart ???? som holdes sammen av slangeklemmer i hver ende? Synes hele greia er Reodor Felgen -aktig ...

 

Er det noen måte å få påført noe tetningsstoff i tillegg til klemmene? (Men alt er så stivt og hardt med lite bevegelse ...)

Link to post
Share on other sites

Klarer du å løsne hele potta fra skrogsiden slik at du direkte kan se hvor vannet kommer ut?

Vær forberedt på at lekkasjen bare inntrer når potta blir litt oppvarmet.

Kan du legge ut et par bilder til?

Vil forberede deg på at dette er en relatrivt bagatellmessig sak - som du må være svært glad du har oppdaget før konsekvensene har blitt mer alvorlige.

Link to post
Share on other sites

Ja, foreløpig er jo dette bagatellmessig. Men jeg synes faktisk lekkasjen har økt litt etter at jeg begynte å "styre" med slangeklemmene.

 

Det renner litt nå og da, både ved kald og varm motor, og etter at motor er stanset (men stopper selvsagt en stund etter stoppet motor.)

 

Skal prøve å demontere så jeg ser bedre, men problemet er selvsagt at alt er så gammelt og stivt, svært lite fleksibelt. Prøvde å lirke av slangen i dag etter at klemmene var tatt av, men det satt bløgg fast. Litt redd for å bryte for mye.

 

Skal jeg ha potta helt løs, må jeg skru opp de innerste slangeklemmene på hver side, det er de som holder potta fast i noen beslag på sideveggen.

 

For øvrig finner jeg ikke noen eiret plugg som på Geir Frodes bilde (innlegg # 8) på denne siden av potten. Ser en slik plugg på den siden som vender mot motoren, men den er ikke eiret.

 

Når jeg måler potta så har den ytre diameter ca 160 mm, lengden er 400 mm. Rørdiameter (ytre) måler jeg til 85 mm. Hos Maritim finner jeg ikke disse målene på tilsvarende potter, så jeg frykter at begynner jeg først å skifte deler, så drar det ene med seg det andre.

Redigert av Skvulpen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da starter vi ved start:

1) Hvem har laget snakka.

2) Ta telefon til produsent og forhør deg om lydpotte.

3) Dersom lydpotta er montert i etterkant må du drøfte dette på dette forumet.

 

Vær glad at lekkasjen er i lydpotta og ikke i motoren.

Sjekk andre anoder på båten -både i motor og på skrog.

Link to post
Share on other sites

Takk for ditt engasjement, roaldbj! Setter stor pris på det! Gjør meg tryggere på hvordan gå videre frem. :smiley:

 

1) Snekka heter (som du kan se under innlegga mine) Diana 700. 1987-modell. Verftet, et av ørten hundre nedlagte på Sørlandet, eksisterer ikke lenger, ingen å spørre der.

 

2) Vet ikke produsent av denne lydpotta, men utseendemessig ligner den på de som Maritim selger (men målene stemmer ikke med min ...): DPC lydpotte

 

3) Skal gå litt grundigere til verks nede i kjølsvinet ved første anledning, kommer tilbake til forumet med resultatet!

 

Det store spørsmålet hvis vi ser videre, er jo hva det rustfargede vannet forteller. Hvis ikke dette kommer fra armering i rør eller sveisesøm i potta, da kommer det antagelig fra motoren, dvs. varmeveksleren? Blir det neste utfordring? :confused:

Link to post
Share on other sites

Skal prøve å demontere så jeg ser bedre, men problemet er selvsagt at alt er så gammelt og stivt, svært lite fleksibelt. Prøvde å lirke av slangen i dag etter at klemmene var tatt av, men det satt bløgg fast. Litt redd for å bryte for mye.

Skal jeg ha potta helt løs, må jeg skru opp de innerste slangeklemmene på hver side, det er de som holder potta fast i noen beslag på sideveggen.

Hvis gummien i selve potta er stiv, ville jeg vært litt betenkt. Den skal være myk og bøyelig. Det eneste er jo at den kan suge seg godt fast på flensene på enden. Men det burde ikke være noe problem å få løs gummien fra endestykkene. Blir gummien hard, vil den jo etterhvert sprekke, med dertil følgende lekkasjer. Vet du hvor gammel den er?

 

Det stemmer at det er to braketter som tres inn i hver sin slangeklemme for å feste potta. Men de skal ikke ha noen innvirkning på selve tettingen. Burde ikke være noe problem å løsne de heller.

Link to post
Share on other sites

Gummien i selve potta er ikke stiv, den beveger seg i takt med eksos / vannutpumping. Slangen ut fra potta er hard (det skal den vel være?), det er den som er vanskelig å rikke på. Men da her jeg ikke brukt rå makt enda ... :smash:

 

Vet ikke hvor gammelt dette opplegget er, men det ser jo ganske orginalmontert ut. Dvs. det er antagelig 20 år gammelt.

 

Skal som sagt gå litt mer drastisk til verks, får løsne hele greia så jeg ser hvor lekkasjen kommer fra. Tar høyde for at ny potte og ny slange må monteres i verste fall.

Link to post
Share on other sites

Min ringe erfaring med denne slags ting er av den "sure eple-sorten". Dvs. at det antakelig er like greit å skifte hele eksossystemet som å dille og tulle med småting/klemmer osv. som man uansett risikerer at man ikke får tett. Selv om total utskifting koster mer enn en slangeklemme, får man dessuten tryggheten for at et mulig problem er fullstendig eliminert.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, hvis jeg forstår deg rett så sier du at rørstussen ut fra potta er 85 mm. Vanligvis er stussene tilpasset det som er standard for eksosslanger . 76 mm=3", 3 1/2"=90 mm, 4"=102 mm. Er omtrent 100% sikker på at du ikke får noen eksosslange med 85 mm innv. diameter. Kan det være benyttet en 3 1/2 ?. Mål innvendig diameter på slangen din.

Vanligvis står det en merking på alle godkjente eksosslanger for båt:ISO 13363/SAE J 2006. Slanger for vannkjølt eksos har en innebygget stålspiral i corden. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

He, he, har litt sans for skipper Worse, - han kommer sent, men han kommer godt (da hadde jeg ikke blondinene i tankene ... :wink: )

 

Det er klart at jeg ikke skal dille for lenge med dette, men en slangeklemme til 98,- opp mot en lydpotte til 2300,- hos Maritim er en hels... masse konjakk og sigarer. Men må man så må man, vi får se ...

 

Til Chagall som kom innpå nå: Ja, du har sikkert rett. Tror jeg har funnet ut hvilken potte dette er, jeg måler utv. diameter på slangen til 85 mm, da er antagelig innvendig mål 76 mm som du sier (må få den av for å få målt nøyaktig). Trekker jeg litt slingringsmonn fra min måling av pottens lengde, så er trolig dette potten i min båt.

 

For øvrig fant jeg i en annen tråd om denslags at Suzuki anbefalte å bytte til en helt annen type potte, noe av plast som så ut som en krysning av en bensinkanne og en kanne for vanning av blomster, finner ikke tråden i farta.

Link to post
Share on other sites

Kjære SW, er uttrykket å dille og tulle med småting/klemmer osv. som man uansett risikerer at man ikke får tett et SW-uttrykk jeg bør lære meg først som sist?

 

Kanskje det?? Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har holdt på med meningsløse reparasjoner av småting som ble mer komplisert enn om jeg hadde skiftet ut hele "tingen" med en gang. Men er man en gnier, så er man en gnier :crazy:

 

Det er klart at jeg ikke skal dille for lenge med dette, men en slangeklemme til 98,- opp mot en lydpotte til 2300,- hos Maritim er en hels... masse konjakk og sigarer.

 

Man skal helst kunne nyte både cigarrer, cognac og blondinner uten redsel for at båten går til bunns, vet De! Ellers tilsier verdens dkjevelskap at den ville gjøre akkurat det når det gjaldt som mest. Ikke spør hvordan jeg vet det ... :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Man skal helst kunne nyte både cigarrer, cognac og blondinner uten redsel for at båten går til bunns, vet De! Ellers tilsier verdens dkjevelskap at den ville gjøre akkurat det når det gjaldt som mest. Ikke spør hvordan jeg vet det ... :lol:

Nåhh! Gnier er man ikke, men sunnmøringer vet som kjent å snu litt på krona, i alle fall de av oss som ikke lever av advokatsalærer! :wink:

 

For øvrig er det bare å si seg enig i siste talers sluttbemerkning. Det er noe med "materielle tings iboende djevelskap", det finnes en teori om den djevelskapen, den er i alle fall høyst reell, og selv opplever jeg slikt ganske ofte, både i og utenfor båten.

 

Mulig at et kjapt lite kursus på en av de siste dagers mediaomtalte engleskoler kunne gi litt "knowhow" i hvordan stoppe slik djevelskap, men tror ikke jeg skal utbrodere akkurat det noe videre i denne tråden ... :wink:

Link to post
Share on other sites

Ja, foreløpig er jo dette bagatellmessig. Men jeg synes faktisk lekkasjen har økt litt etter at jeg begynte å "styre" med slangeklemmene.

 

Det renner litt nå og da, både ved kald og varm motor, og etter at motor er stanset (men stopper selvsagt en stund etter stoppet motor.)

 

 

 

 

 

Når jeg måler potta så har den ytre diameter ca 160 mm, lengden er 400 mm. Rørdiameter (ytre) måler jeg til 85 mm. Hos Maritim finner jeg ikke disse målene på tilsvarende potter, så jeg frykter at begynner jeg først å skifte deler, så drar det ene med seg det andre.

 

Hei, skjønner nå at du har målt utvendig dia. på slangen til 85 mm (ikke rørstuss), da stemmer det med at du har innvendig dia. på 76 mm =3" (veggtykk. 4,5 mm)

Du må nok få av slangen for å se hvordan det ser ut i forbindelse sl. stuss/potte. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

For øvrig fant jeg i en annen tråd om denslags at Suzuki anbefalte å bytte til en helt annen type potte, noe av plast som så ut som en krysning av en bensinkanne og en kanne for vanning av blomster, finner ikke tråden i farta.

Husker heller ikke den tråden. Men tipper det er noe Vetus greier. Forøvrig er den pluggen jeg viser bilde av fra en Vetuspotte. Så de er ikke helt frie for feil de heller. Bare for å ha nevnt det.

Har også hatt samme type potte som du avbilder i noen av mine tidligere båter, og de har fungert greit de. Bortsett fra den berømte pluggen.

Link to post
Share on other sites

Du må nok få av slangen for å se hvordan det ser ut i forbindelse sl. stuss/potte. :yesnod:

Ja, slangen er nok 76 mm innvendig dia. Og ja, jeg skal demontere slangen, selv om det krever bryt og bend!

Har jo fått ryggdekning fra baatplassen til å gå drastisk til verks nå. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...