Jump to content

Smart-craft til mercury?


KenBjork

Recommended Posts

Noen som vet ca pris på den/det som erstatter vanlig turteller?

og eventuelt hva slags info vil den vise om jeg plugger på min motor tro?

ingenting eller masse...

Evt kan man kjøpe den på nett noe sted?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, har ikke Smart Craft på min motor, da forhandler ikke hadde dette tilgjengelig da jeg kjøpte båt/motor. Mener å huske det var snakk om ca: 5000,- for dette. Har vel igrunnen ikke savnet dette . Ellers har jeg sett Smart Craft tilsalgs på E-BAY på nettet fra 300-500 US dollar. Systemet skal vise blandt annet, kjølevannstemp,brennstoffforbruk,timeteller, fart ,batterikapasitet, lading pluss en god del mer. (sikkert en fornuftig investering)

Du kan jo sjekke med en forhandler hva prisen er i dag. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jau hei igjen :flag:

 

Ja det ser ut til at jeg må ringe forhandler, fant ut info om hva smartcraft viser av info. (Husker ikke siden i farten.)

Men fant ikke noen nettbutikker jeg nei.

Men det var masse snacks ja, så det motoren kan gi ut kommer hvertfall på display.

Nei men grunnen til at jeg har begynt å tenke på smartcraft-instrumentering. Er pga at det irriterer meg at det ikke er timeteller på de instrumentene som er i og levert med og på båten. (std mercury instrument)

Er kanskje dumt å kjøpe smartcraft for 5000.- evt ++ for kun at man vil se antall timer på motoren :lol:

men ser man også nytten i den andre inforn også så er ok så lenge kontoen tilater det, eller halvdelen med kvelen...

Da kan man heller kjøpe en timeteller som det står "faria" inni til 477.-

 

Her er ene linken jeg fant, http://www.mercurymarine.com/otherproducts...ents/gauges.php

Men jeg kom på at det var en pdf jeg fant ett sted som det stod mere i.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fikk kjøpt Smartcraft SC1000 Speedometer og Tachometer + smartcraft koblingsboks og kabel til 2700 på ebay. Alt nytt. I Norge skulle de ha 14000 for det samme utstyret. SC1000 kan du monitorere alle sensorene som er i motoren ved hjelp av PageUp Pagedown brytere. De mindre SC100 klokkene vil kun monitorere en av sensorene, f.eks motor temp, trim, fuel etc. SC100 koster ca. 2700 pr. stk. Kan fås i flere farger for å matche interiøret. På SC1000 er det bla. innebygget computer som regner ut rekkevidde, forbruk, tid til destinasjon etc. etc. Enkel montering, bare plugg & play. Du har også noe som heter VesselView, men denne er knalldyr. Er som en liten flatskjerm med touchscreen,,

 

O.D

:fishing:

Redigert av Onkel Donald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har sc1000 speed- og tachometer, samt to seperate sc100 tank- og trimklokker. Fungerer utmerket, og jeg synes det er greit å få så mye info ut av motoren - men nå er jo jeg en som liker slike dupeditter i utg.pkt... :yesnod:

 

Har også en Northstar (tidlg. Navman) 657 der jeg kan kjøpe et interface (ca 3500kr) for å få all motorinfo opp på 5"skjerm. Ser veldig greit ut, og mer oversiktlig...

 

Men for 477kr ser du jo ut til å få det du i utg pkt var på jakt etter...

Redigert av arnstein156 (see edit history)

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei og morn godtfolk.

 

Jeg angrer nå litt på at jeg kjøpte min garmin GPSmap 420s og ikke kjøpte Navman/Northstar kombi istedet. men men.

Jeg spørsmål til, passer denne på min motor tro?

Mercury-Smartcraft-SC1000-Monitor-Kit

og evt er den kabelen som følger der lang nok til å rekke fra moren og frem til styreposisjonen min... eller må man ha forlengelsekabel...

Er vanskelig å finne info hos http://www.mercurymarine.com/ synes jeg...

 

Hva koster denne evt hos en norsk mercury-forhandler...

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ringt litt rundt, og funnet ut at 2 siste siffer er fot på kabellengde.

Altså Mercury Smartcraft SC1000 Monitor Kit NEW 79-879896K11, så 11 = fot

Og kitet koster her til lands 2149.- + moms, så det blir vel da.. 2643.27 NOK det..

Så å kjøpe på eBay så spare man jo noen kroner til bensin da. :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei igjen sjøulker.

 

Nå har jeg da skaffa meg ett sett Mercury-Smartcraft-SC1000-Monitor-Kit fra eBay. (295usd tot inkl frakt og alt, 0 norsk moms osv :cool:)

samme som dette settet, men med en 4 -way junction box og 20 fot kabel.

Kjøpte boksen pga med tanke evt på å utvide til flere instrumenter i fremtiden.

 

Men jeg har ett problem, jeg aner ikke hvordan jeg skal koble dette til motoren min... :crazy:

(nei fulgte ikke med noe koblings-skjema, kun manual på hvordan man opererer/bruker monitoren.)

 

Så trenger hjelp folkens.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg da skaffa meg ett sett Mercury-Smartcraft-SC1000-Monitor-Kit fra eBay. (295usd tot inkl frakt og alt, 0 norsk moms osv :cool:)

samme som dette settet, men med en 4 -way junction box og 20 fot kabel.

Kjøpte boksen pga med tanke evt på å utvide til flere instrumenter i fremtiden.

 

Men jeg har ett problem, jeg aner ikke hvordan jeg skal koble dette til motoren min... :crazy:

(nei fulgte ikke med noe koblings-skjema, kun manual på hvordan man opererer/bruker monitoren.)

 

Så trenger hjelp folkens.

 

Hei, har ikke Smart Craft selv, men mulig dette kan hjelpe deg? Se link: http://www.mercurymarine.com/_media/pdfs/o...stall_Sheet.pdf

Håper denne kan hjelpe deg.

Link to post
Share on other sites

Hei

Vart ikke helt klok av det chagall, kjenner ikke igjen bildene i pdf din, og heller ikke kablinga på den måten.(ligna mere på link-kabelen)

 

om du ser koblinga her, nederst på side 2.

http://www.mercurymarine.com/_media/pdfs/o...stall_Sheet.pdf

Så er det en fet kabel med stor kontakt, som skal til motor og andre enden enten i gauge eller J.Box.

Den Fete 20 ft kabelen min er også merket med engine ene enden og gauges andre enden.

 

Ser noen bilder her fra en 60 4T hvordan det er gjort. (mot slutten av tråden)

http://www.pontoon.net/fusetalk/forum/mess...ord1=smartcraft

Men det ligner ikke i heletatt som invendig i min motor. Så det jeg egentlig er redd for, er om det evt finnes flere like plugger i motoren, som går å plugge i kabelen så vil jeg ikke plugge i på måfå ved evt å risikere å ødelegge evt SC Monitoren eller evt elektronikk i motoren.

Jeg har vært og titta innunder dekslene såmm røfflig, men har ikke sett noe på motoren som er vært merket med evt smartcraft..

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Vart ikke helt klok av det chagall, kjenner ikke igjen bildene i pdf din, og heller ikke kablinga på den måten.(ligna mere på link-kabelen)

 

om du ser koblinga her, nederst på side 2.

http://www.mercurymarine.com/_media/pdfs/o...stall_Sheet.pdf

Så er det en fet kabel med stor kontakt, som skal til motor og andre enden enten i gauge eller J.Box.

Den Fete 20 ft kabelen min er også merket med engine ene enden og gauges andre enden.

 

Ser noen bilder her fra en 60 4T hvordan det er gjort. (mot slutten av tråden)

 

Men det ligner ikke i heletatt som invendig i min motor. Så det jeg egentlig er redd for, er om det evt finnes flere like plugger i motoren, som går å plugge i kabelen så vil jeg ikke plugge i på måfå ved evt å risikere å ødelegge evt SC Monitoren eller evt elektronikk i motoren.

 

Hei igjen `KenBjork`, forstår problemet ditt. Jeg fant en link hvor du kan sende spørsmål om dette tror jeg.

Se link: http://www.outdrives.com/questions.html

Du kan vel også etterlyse koblingskjema fra det firmaet du kjøpte fra. Kanskje det skulle vært med et adapter/overgang til din motor? Ellers er det nok en vesens forskjell på 60-4t og din 115 Optimax.

Håper du får hjelp på dette. :flag:

Link to post
Share on other sites

Sendt mail dit ca kl1230 idag, har ikke fått svar enda.

Se bort i fra fullfartdårligengelsk :wink:

I have a cuestion i hope you can help me with.

I have got me an SmartCraft (sc1000) monitor and an Blue Mercury SmartCraft Data Harness 20 Ft whit resistor in both ends.

 

Just wondering where do i plug the cabel to the engine?

 

(the only document that came whit were user manual for the monitor)

My engine is an Mercury 115hk optimax 2007.

Photo/illustrated image/wiering diagram, would be great if you have.

 

Skal ned til båten så snart middagen er kommet i vomma, og se litt.

Finner jeg kun 1-kontakt, så plugge jeg inn å prøver.

Finner jeg flere makene kontakter, så aventer jeg til jeg har noe håndfaste bevis.

 

Men ellers så langt, takk for tips og råd og tiden din chagall.

All honør til deg, til den positive måten jeg har møtt BP-forumet. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått sjekket monitoren, fant kun en plugg på motoren som kabelen passet inni.

Så da plugga jeg inn, og slo på strøm og jo da.. virket den. Men den måtte initialiseres først.

 

Ellers så viste den all info som den skal, i hendhold til denne siden http://www.mercurymarine.com/otherproducts...s/outboards.php

Ser også på den siden, men hva betyr dette?

Troll Control®

Alt som har med alarmer og diagnostik vet man vel etterhvert, og forhåpentlig aldri :wink:

 

Vi har vist brukt han 105timer siden vi kjøpte båten 26.06.07 :flag:

Så da når jeg vet SC-monitoren virker, så er det vel bare å se om jeg får montert hele greia en dag.

Skal huske på å ta bilder under montering og poste her.

Link to post
Share on other sites

Trollkontroll = dorgekontroll. Perfekt for fiske, da du setter inn hvor mye turtall du vil kjøre på (max 1000 rpm). Først stiller du inn ønsket turtall, så trykker du SET og så reagerer motoren og ønsket fart/turtall er et faktum.

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Link to post
Share on other sites

Ja var det jeg fant ut også etter linken til chagall.

Det gjelder også motoren min, men ikke for monitoren.

Gjelder kun for om man har Mercury Smartcraft SC1000 Speedometer og Mercury Smartcraft SC1000 Tachometer.

Men om lysten skulle komme så er det kun de jeg trenger og Mercury Smartcraft SC100 tank og tilt målere + 1 stk link kablel, for 4-veis j-box og en linka kabel har jeg så.

Fant speed og tacho til 300.- usd (150/150), tank og tilt fra 39-79.- usd, link kabel ca 20-39.- usd.

Meeen har jo egentlig skaffa meg det jeg var ute etter i utgangspunktet, for den monitoren var bare knall stilig.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei.

 

Da er smartcraft monitoren montert.

Slenger opp noen bilder.

Hele settet, men bruker ikke junction-boxen eller link-kabelen: (kjøpte det med tanke videre utbygging)

monitor_sett1.jpg

 

 

Tilkoblingspunktet på motoren:

foer_montering.jpg

 

 

Ferdig koblet på motoren:

ferdig_montert_motor.jpg

 

ferdig_paa_motor1.jpg

 

 

Monitor display info:

Mangler noen info da hele monitoren ikke er konfigurert ferdig.

Tillegg som også blir displayed: Liter igjen på bensintank, antall NM å kjøre før tom tank, Liter igjen på oljetank, tror jeg husket alt..

monitor_display_info.jpg

 

 

Dashbord oversikt:

dash_oversikt.jpg

 

dash_oversikt1.jpg

 

Standard sensoroversikt på mercurymotorer

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg sliter litt med å få konfigurert monitoren slik at den viser beregnet kjørelengde man kan kjøre på gjenværende drivstoff.

 

 

For å ta ett par opplysende ting.

Så står det i manual at:

 

Kjørelengde/Range:

Fra engelsk manual:

NOTE: Two requirements to activate

this screen,

1.You must perform the fuel

tank calibration in CAL 2. Refer

to the CAL 2 Calibrations Section.

2.You must have a speed input

device connected to the system

(paddle wheel or pitot pressure

transducer)

.

Fra norsk manual:

MERK: To krav for å aktivere dette

skjermbildet:

1. Du må utføre kalibreringen av

drivstofftanken i CAL 2. Se under

CAL 2-kalibreringer.

2. Du må ha en enhet som måler

hastighetsinngang tilkoplet systemet

(skovlhjul eller pitottrykkmåler).

Er ikke det på motoren da… jeg har jo analog måler som viser fart, og det går jo en slange ned i undervannshuset. Så jeg mener alt ligger til rette her for at jeg skal få opp

 

Og under CAL 2 står det.

Fra engelsk manual:

NOTE:The word “no” will not go away unless the gauge sees a tank

connected to the system. With no tank connected, you will not be able

to enter a capacity.

 

Fra norsk manual: (dårlig oversatt norsk synes jeg)

MERK: Teksten “no” forsvinner ikke med mindre instrumentet registrerer

at det er koblet en tank til systemet. Du kan ikke oppgi en kapasitet uten at

en tank er tilkoblet.

Utifra dette så skal man ikke klare å legge inn tankvolum her om ikke monitoren ser tank/nivåmåler tilkoblet.

Og jeg får lagt inn antall liter tanken rommer, ergo den ser tank/nivåmåler mener jeg.

 

Så jeg mener alt ligger til rette her for at jeg skal få opp vist kjørelengde og fart, men monitoren den viser kun 0000nm og ingen fart og blinkende tanksymbol og alarmklokke ved disse to meny display-menyene aktivert.

Så om dere ser på bilde nr 1 i forje post fra meg, så ser dere at det er 2stk løse ledninger på de tykke kablene.

Kan det være at de må kobles ett sted, at det er det som er årsaken tro…

 

Så er det noen som vet å oppdrive koblings-skjema og eller som har kobla smartcraft instrument som kan hjelpe meg her?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei KenBjork.

 

Fant du noengang noe koblingsskjema til smartcraft?

 

Jeg holder på med en oppgradering av mine "analoge" instrumenter til noen SC1000 jeg har fått tak i brukt. Men disse vil ikke fungere helt og jeg mistenker at det gjort noen tjuvtriks av Askeladden under produksjon for å få data til deres klokker.

Link to post
Share on other sites

Hei

Se om finner noe her som kan hjelpe deg http://www.mercurymarine.com/otherproducts...cumentation.php

Ellers så mener jeg i hodet at jeg fant annet sted med dokumenter også, skal sjekke når jeg er hjemme fra jobb.

 

Om du ser på bildene mine lenger opp.

Bilde 1, du må ha den en slik som den blå tykke datakabelen fra motoren da.

Og du må ha en "juntion box" den svarte ved siden av.

Og du må ha x antall som den svarte lille kabelen "link cabel" til instumentene.

Skal vel holde med 2 stk, og evt bruker den lille kontakten på kabelen til sc100 om du har det.

 

Siden instrumentene er bruk må de master resettes, og søke seg frem til motorhjernen i din motor og identifisere seg med den.

Husker ikke i farten hvilken motor du hadde... ?

 

Mvh Kenneth

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...