Jump to content

Smart-craft til mercury?


KenBjork

Recommended Posts

Takker for kjapt svar!

 

Har en 135 Optimax.

 

Jeg har allerede den blå kabelen og den går inn på en Navman interface-boks og deretter inn på en Navman 6600 kartplotter. Der får jeg forøvrig opp alt jeg måtte ha behov for, men jeg vil ha de vanlige SC1000 klokkene også. Når jeg kobler den blå hovedkabelen til turtelleren så kommer det ingenting nemlig, kun lys, og derfor skulle jeg sett et koblingsskjema for å se hvordan det ledningsnettet jeg har skal brukes.

Link to post
Share on other sites

http://www.brunswickmarineemea.com/downloa...MARTCRAFT$

masse pdf-filer.

 

Åhja du har en navman ja. Men for å koble sammen sc instr og navman, må du bruke en junction box.

 

Motor>data-kabel> inn, junction box,

ut sc1000

ut sc1000

ut navman

 

Altså en slik: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MERCURY-SMA...essoriesQ5fGear

 

og du må master resette sc1000, så de finner og kan kommunisere med ecu

På sc1000 klokkene

Nullstilling av alt

Du kan nullstille instrumentet til de forhåndsinnstilte verdiene fra fabrikken

med kommandoen Master Reset (nullstilling av alt).

VIKTIG! Ved en nullstilling av alt går måleenheten tilbake til alle

fabrikkinnstillinger, og eliminerer dermed eventuelle kalibreringer

som ble utført under installeringen av produktet.

Ved å holde TROLL

– og TROLL

+ inne samtidig i ca. 10 sekunder (til de

grafiske feltene “kolliderer”). Du kan gjenopprette enheten til fabrikkinnstillingene

 

Automatisk registrering av motorfunksjon

Ved førstegangs oppstart av målere eller etter en ”nullstilling av alt”, viser

instrumentet “Auto detect” (automatisk registrering). Instrumentet avgjør

automatisk motortypen når du trykker på modusknappen. Dette vil

forhåndsinnstille skjermbildene for dataovervåking tilsvarende. Hensikten

er å gjøre det første oppsettet enklere.

Link to post
Share on other sites

Fantastisk - jeg tror hele casen er løst med "master reset" som du beskriver og jeg skal prøve denne ved første anledning.

 

Jeg fikk turteller og fartsmåler inkludert fullt kabelsett for 1000,- kroner så derfor slo jeg til. Jeg har som sagt full kontroll via Navman, men ønsker litt mer på klokkene dersom jeg kjører kun på kart eller ikke gidder å rigge opp kartplotteren for en liten ettermiddagstur i kjente farvann.

 

Ellers så den veldig smart ut den du har kjøpt KarSk. Nesten så jeg må ut på Ebay for å sjekke prisen..

 

Tusen takk for hjelpen.

 

Edit: Fant den ikke på Ebay... men ser at det er relativt stiv pris på den også så jeg får klare meg med de opplysningene jeg har.. har faktisk en av de gamle smartcraftklokkene også som jeg har koblet fra.

Redigert av Jimpec (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg kjøpte denne som jeg monterte i min båt .. den har alt.

Må ikke si at monitoren: den har alt.

For det kommer alt ant på hvilken motor man har, jo større jo flere std føler i motoren :wink: Dess mere info på monitoren.

 

Er den den øverste i senter av dash som er monitoren?

 

Er samma greia, det er de 2 typene monitor de ha, runde og firkanta som jeg har.

 

1000.- for sc1000 klokkene jeezzz billig, slikt ønsker jeg også å komme over.

Link to post
Share on other sites

mercmonitor viser alt det motoren kan vise ja :)

 

Når jeg skrev med alt så mente jeg at den har alt i en ..

 

skulle jeg hatt brukt den turtelleren som vist over måtte jeg hatt enda en til(knopmåleren) for å vise resten av info fra motor ..

 

med mercmonitor (som nylig er kommet for salg) viser den alt info i ett instrument.

Link to post
Share on other sites

MEN; hadde du kjøpt Navman/ Northstar i stedet for Garmin kartplotter samt Smartcraft interface så hadde du hatt full oversikt på plotteren din..

Bare for å være flåsete på en fredag.

 

Men spøk tilside så er interfacen genial - alt kommer opp i bildet som feil-logg og historikk samt mulighet for å kjøre klokker sammen med kart/ekkolodd osv. Fungerer aboslutt genialt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hallo Mr_K

 

Ihvertfall så Navman / Northstar støtter smartcraft interface.

 

Tror smartcraft interfacet er nmea2000 standard.. (er ikke sikker)

Men om det er slik, så skal det være mulig også med instrumenter fra andre fabrikanter som støtter nmea2000.

Men jeg er dog usikker på dette.

Hvertfall min garmin går ikke åkke som, for den er nmea 0183

 

Så for en Navman / Northstar, da trenger er en slik som den blå datakabelen du ser i mitt Innlegg #22 og en overgangskabel til Navman / Northstar instrumentet

Alla en slik: NAVMAN Smartcraft Gateway , enten er for singel eller dobbel motor installasjon.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...