Jump to content

Bygge båt sjølv - noko for ein amatør?


Sinten

Recommended Posts

Skal det gå styggfort og mest det, ville jeg sett på Sorensen-tegningene jeg linket til litt over. Er vel få som har like mye plasseringer i de små racingklassene som dem ( i USA i hvert fall, og alle vet at de kan racing Over there).

 

Glen-L båtene tror jeg ikke har plassert seg på noen tiår.

 

Er nok mye av den samme måten å bygge på.

 

Har lurt på en slik Sorensen-sak en gang i framtiden når alle de andre prosjektene jeg holder på med er ferdig :cheers: (OBS Ingerfærøl, siden jeg snakker med dere ungfolene :lol: )

 

Mon tro om det ikke blir litt for rått :lol: Trenger ikke å gå 65mph akuratt :lol:

 

Det jeg egentlig trenger mest er en som er ganske enkel å bygge. Jeg hadde håper på å få fart som 35 knop eller noe lignende?

Link to post
Share on other sites

Hei

Har ikke sett denne tråden tidligere.

Men jeg har et sett med (ubrukte) tegninger til en båt som heter 6 metern.

Dette er en hurtiggående 20fots dyp V bunnet båt som vel egentlig er beregnet for outboard.

Mener jeg ga 11-1200,- for disse tegningene , men kan vurdere bud på de.

Tror også det ligger noen andre tegninger til mindre båter i samme rullen, men kan undersøke hvis interesse.

Båten bygges i finer som skal/bør epoxybekledes

Mvh Beertrip

Redigert av beertrip (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Verkar interessant med dei teikningane dine beertrip.

Du har ikkje noko teikning til ein båt rundt 16-17 fot vel (eller endå mindre for den saks skuld)? 20 fot vert vel litt i meste laget for meg.

Vert eigentleg ikkje noko bygging på meg med det første, men teikningar er jo alltids kjekt å ha :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

OK, hvis du snakker 16-17 fot skal du få ett par alternativer til som er tøffe.

Først en klassisk to-seters Gentleman racer, Rascal av Ken Basset: Riktignok bare litt over 14'

 

rascal_drawing.jpg

 

Tegningene selges på Woodenboatstore

 

Hvis du fortsatt lurer på trepunktshydro og det ikke er så nøye hvordan egenskapene er i litt sjø og du skal lage den ultimate egotripp, er dette båten over alle båter for min del:

 

Bruce Crandall's 15' Flyer fra 1936, Smaken er som baken men personlig får jeg nesten tårer i øynene av den båten. Så rå, likevel så elegant. Bare kaste loss og la kjærring og unger stå igjen på brygga.... :seeya:

 

Det er en liten båt, men hvis man fikk lagt inn f.eks den lille aluminiums-V8'eren til Rover (3,5liter) og med de tomme pottene... :cool::cool:

Flyerbig.jpg

 

Flyer%20planking,%20Tom.JPG

 

PICT%20Toms%20Flyer%201.JPG

 

PICT0006.JPG

 

PICT%20Toms%20Flyer%202.JPG

 

Tegninger får du kjøpt her: Classic Wooden Boatplans

Link to post
Share on other sites

Verkar interessant med dei teikningane dine beertrip.

Du har ikkje noko teikning til ein båt rundt 16-17 fot vel (eller endå mindre for den saks skuld)? 20 fot vert vel litt i meste laget for meg.

Vert eigentleg ikkje noko bygging på meg med det første, men teikningar er jo alltids kjekt å ha :wink:

 

Desverre så var det ikke flere tegninger i denne rullen, men jeg vet at jeg har noen liggende så det er vel bare å lete.

Om det var noen der rundt 16-17 fot skal være usagt.

Her er bilde av 6 metern

IMG_9374liten.jpg

Mvh Beertrip

Redigert av beertrip (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den Rascal'en var jo berre heilt rå. Den berre må eg bygge ein eller anna gong når eg får tid og råd :yesnod:

Men er dette same byggemetode som med Squirt'en? Har kanskje misforstått, men eg har fått inntrykk av at det ikkje er snakk om så mange lag med finer der?

 

Den 6 metern såg også interessan ut, og sikkert mykje meir funksjonell enn Rascal'en. Er dette endå ein anna byggemetode enn kaldbaking, og i såfall er denne metoden enklare eller vanskeligare? Forstår eg rett at det er det eit tjukt lag med finer som utgjer huden, og ingen laminering? Må den i tilfelle kun behandlast med epoxy på utsida for at det skal få "puste"?

 

Den Flyer'en tar det nok mange mange år til før eg får råd til å bygge, men fy flate for ein rå båt :eek:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...