Jump to content

Bygge båt sjølv - noko for ein amatør?


Sinten

Recommended Posts

Hallo!

 

Det er ikke så godt å si hvor giftig epoxy er. Det er allergifremkallande (bruk gummihansker), og det er nok det største problemet. I tillegg står det jo alltid på pakkene at man skal ha god ventilasjon.....

 

Tegning er fra woodenboat shop. Hvis du ikke leser Woodenboat så kan det være en idè å kjøpe et par nummer.

 

Når det gjelder tegningen så er det ikke noen byggeveiledning med. Hvordan man bygger må man finne ut selv. Husk at man må ofte glatte linjer selv (altså fairing/lofting som det heter på engelsk). Dette gjøres i stor skal fra 1:4 til 1:1 for å skaffe nøyaktige mål til spanteriss etc.

 

99 cent er nok for "study plans", en slags "brosjyre" som gir hovedinfo om båt. Tegninger koster vanligvis fra 40 dolllar og oppover (langt oppover).

 

Hvis jeg skulle driste meg til å komme med et råd så ville jeg si: bygg noe lite/enkelt først for å skaffe erfaring. Det vil gjøre det mye enklere å vurdere byggemetoder, størrelse,pris, tidsforbruk etc.

 

Mvh

 

MagneO

Link to post
Share on other sites

Klinkebygd i kryssfiner og epoxy har eg ikkje høyrt om før, det verkar interessant. Funker det slik at du sager ut "bord" av kryssfiner og limer borda i kvarandre med epoxy i tilegg til å klinke dei? I såfall verkar jo det genialt, for då vil jo båten bli "potte tett". Dette må eg lese meir om :smiley:

 

Den FL12 på http://www.bateau.com såg ut til å vere ein grei og enkel båt å prøve seg på for å lære "stitch and glue". Takk for linken Andreas.

 

 

Til Sleipner93:

Er du er heilt dønn seriøs no? No har ikkje eg sett båten i verklegheita, men du kjøpte den vel for 5000 kr, og du har vel lagt litt pengar i den i form av olje, maling og diverse sidan du kjøpte den, så rundt 6-7000 kanskje...

PS:

Dette er heilt uoffesielt og må ikkje oppfattast som eit bud :wink:

 

Lagt til:

MagneO kom visst i mellom her. Ja, eg og har komme fram til at eg bør begynne med noko litt mindre først. Bør kanskje også få tak i teikningar ein plass som er berekna for amatørar også, så eg ikkje berre kjøper ei teikning og står der og klør meg utan å vite kor eg skal begynne å bygge.

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Tja... Neste år blir det kanskje ny båt så visst du skulle være intressert neste år har vi kanskje noe på gang :lol: Håper jeg får 7000,- ihvertfall. Utgiftene er ihvertfall opp imot 15000 med frakt og alt slik. Men det får jeg nok aldri igjenn desverre. Men man kan jo håpe :lol:

Link to post
Share on other sites

Etter å ha pusset på kutteren i "åresvis" før den ble solgt, så kan jeg si: Hvis formålet er å lære, er det ingenting du lærer så mye av som et godt (råttent) prosjekt. Da kan du bytte en og en del, studere form, fasong, materiale osv.

 

Hvis du er ute etter å lage en best mulig båt på kortest mulig tid, er det best å lage fra grunnen av. Men det forutsetter en god del basis-kunnskap enten hos deg eller noen du kan rådspørre (ofte).

Link to post
Share on other sites

Hei Sinten !

Det har vært morsomt å følge med deg gjennom arbeidet ditt med spantskifte o.s.v.Kjempeflott at ungdommen tar over etter oss som har vært bitt av båtbasillen i mannsaldrer.Syka du har fått er kronisk - den varer livet ut !

 

Men så til planene dine om å starte med bygging av båt.Det er en teknikk som ikke har vært nevnt og det er "strip-planking" (på godt nynorsk).På norsk blir det vel kalla bygging med lister.Lister som er freste konkave på ene kanten og konvekse på den andre slik at de passser inn i hverandre.Så legger du lim mellom og skrur de sammen sideveis og videre til spantene.Rustfrie terasseskruer passer bra ,ihvertfall sideveis.Jeg har bare brukt metoden til å lage nye skandekk på en snekke jeg har restaurert,og det ble knallbra.Jeg slapp å skjære ut bøyde skandekk av breie bord og jeg slapp de tradisjonelle skjøtene.Listene kan du skjøte hvorsomhelst,og det svekker ikke konstruksjonen.Metoden er veldig økonomisk.da lite material går til spille.Har du sirkelsag lager du lett listene.Bredden kan være 1.5 x tykkelsen eller deromkring.På denne måten kan du bygge dobbeltkrumme flater,noe som er umulig med kryssfiner i plater.Jeg vil si at denne metoden er mer skikkelig trebåtbygging en kryssifiner i plater.Jeg mener det er en 50-talls teknikk som har hatt sin tid for lenge siden.Men - jeg antar at dersom du skal bygge passbåt mer eller mindre faltbunnet kan du bruke lister i bunnen og klinke sidene.Du må da ha en kraftig kantlist som du fester listene til og videre det nederste bordet når du skal ha klinkede sider.Dermed kan du nyte skjønnheten i en klinkebåt.Jeg tror at du får en langt sterkere bunn på denne måten en om du skal klinke alt sammen.og du kan være mindre redd for at drevet mellom bordene kommer inn i båten i motesjø.

 

Du finner sikkert en beskrivelse av metoden et eller annet sted .Jeg vet at West-system har et hefte hvor det står noe om metoden.Det vanskeligste for deg vil kanskje bli å få frest listene skikkelig på kanten.Kanskje det beste vil være å skjære opp listene og ta de med til noen som har en skikkelig bordfres.

 

Og så til slutt dersom du skal ha øvelse i å bygge klinkebåt.Hvorfor ikke starte med en liten pram ?

 

Hilsen Guitek

Link to post
Share on other sites

Har vært på ferie og ikke sett trådenm før nå.

 

Som Andreas nevner er f.eks., Bateau et godt startsted. Der finner du også linker til deres byggeforum som svarer på mye spørsmål om bygging. De har også mange guider etc som kan hjelpe deg på veg. Glen-L har også en del av det samme.

 

Ellers så er riktig bruk av verneutstyr viktig når du jobber med Epoxy, og andre kjemiske stoffer. Selv brukte jeg alltid engangshansker og stort sett også en 3M gassmaske, koster noen få hundrelapper på OBS. Selve Epoxyen er løsemiddelfri, men den gir noe avgassing av andre kjemiske substanser som kanskje ikke er helt helsebringende. Så bruk riktig utstyr for å være sikker. Har sett at enkelte hevder å ha fått allergiske reaksjoner av Epoxy, men i ettertid er det kommet fram at de ikke har vært så veldig nøye med bruk av hansker ol........

Link to post
Share on other sites

Hvis du er ute etter å lage en best mulig båt på kortest mulig tid, er det best å lage fra grunnen av. Men det forutsetter en god del basis-kunnskap enten hos deg eller noen du kan rådspørre (ofte).

Eg har ein del basis-kunnskap når det gjeldt trearbeid generelt. I løpet av førre veke har eg også lest meg til ein del kunnskap angåande båtbygging, men har ingen praktisk erfaring/kunnskap nå det gjeldt dette. Nokon eg kan rådspørre ofte.... baatplassen.no, og her må det vel vere nok av basiskunnskap. :wink:

 

Men du har sikkert rettan gåande dette med at det er minst like mykje trening i å pusse opp ein gamal båt. Las ein artikkel ein gong der ein utdanna båtbyggar uttalte at det kan vere både vanskeligare og meir tidkrevande å pusse opp ein gamal båt enn å lage ein heilt ny ein.

 

Men så til planene dine om å starte med bygging av båt.Det er en teknikk som ikke har vært nevnt og det er "strip-planking" (på godt nynorsk).På norsk blir det vel kalla bygging med lister.

 

....

Hilsen Guitek

Hei Gutek

 

Eg har lest litt om stripplanking før, på Njordforum.no, og sånn som eg har forstått det så er det omtrendt same byggeteknikk som listkravell, berre at listene vert limt fast til spant og stevn med epoxy i tillegg til at dei vert skrudd/spikra.

 

Det høyres jo veldig betryggande ut at "Jan Knutsen ved Vågen båtbyggeri mener at strip-planking er best, og at kaldbaking er ute"(sitat frå njordforum). Men byggemetoden forutsetter at spant vert lagt på forhand og at dei må "slettast" for å passe skrogformen, men dette må ein vel kanskje også ved epoxy/kryssfiner bygging?

 

Det som eg lurer litt på angåande denne byggetypen er om eg faktisk får ein trebåt tilslutt eller om eg får ein "plastbåt"? Eg ser at på Njordforum skal skroget malast. Men går det ann å olje skroget før det vert sett inn med epoxy og få eit skrog som ser ut som ein trebåt, eller er ikkje dette vanlig med denne byggetypen?

 

På Njordforum stod det også at "Når vi selvbyggere endelig har planket ferdig skroget, er vi utlærte stripplankemestere. Men svært få av oss bygger en båt nr. 2" Viss dette er rett så må eg bygge den båten eg vil ha med ein gong og droppe "erfaringsbåten" :wink:

 

Eg ser også for meg at det vil vere enklare å få tak i emner til ein slik båt, men som du er inne på Grutek kan det bli eit problem å få frest kantane. Så sant dette ikkje går med ein vanlig handoverfres då? Einaste ulempen er vel at det går med ein heil del epoxy sidan listene både skal limast fast og "behandlast" med dette etterpå.

 

Ellers så er riktig bruk av verneutstyr viktig når du jobber med Epoxy, og andre kjemiske stoffer. Selv brukte jeg alltid engangshansker og stort sett også en 3M gassmaske, koster noen få hundrelapper på OBS. Selve Epoxyen er løsemiddelfri, men den gir noe avgassing av andre kjemiske substanser som kanskje ikke er helt helsebringende. Så bruk riktig utstyr for å være sikker.

Treng ikkje noko meir omfattande utstyr enn til polyester då altså? Har lenge brukt ei biltemamaske der det står "Med 2 gassfilter, klasse A1, for organiske damper fra løsemidler". Men kva i alle dagar er klasse A1, og er den god nok til jobbing med epoxy trur du?

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke legge ut et bilde, jeg vil gjerne se hvordan stand den båten er i, ikke det jeg er intressert men skulle gjerne sett :lol:

 

Til Sinten ; Skal du så bygg deg ei snekke vel? Jeg ville heller ikke bygd med kryssfiner heller på den gammeldagse metoden med klink eller kravell? Men den wiksten snekka kan være et godt utgangspunkt!

Link to post
Share on other sites

Plastbåten har sokket :headbang::cryin:

 

Ser ut som eg får arbeid i vinter allikevel :cryin:

 

Til fs:

Er litt nysgjerrig på denne snekka di. Mailadressa mi står i profilen min...

 

 

PS: Viss ikkje eg er aktiv på ei stund er det fordi eg ligg å grin over plastbåten :cryin:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Istedenfor og lage ny post spørr jeg her.

 

Jeg har planer om å lage en liten 8 fots Hydrofoil om noen år som et leketøy på hytta. Jeg tenke å montere min 20hk Johnson på den. Er det noen som vet om gode planer på en slik båt evt gratis planer på en? Og hvor mye koster det å bygge en slik?

Link to post
Share on other sites

Har funnet fram til denne her. Det står at den skal tåle opp til 20hk, men vil nok prøve med en mindre motor i første omgang :lol:

 

Er det vanskelig å bygge en hydrofoil? Hvilke verktøy trenger jeg? I planene jeg muligens skal kjøpe følger det med maler til spantene å det? Eller må jeg tegne de selv? :crazy:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Først, Tiny Titan er ikke en hydroFOIL-båt. Hydrofoilbåter har vinger (foil) som løfter båten opp av vannet. TT er en trepunkts hydroplane.

 

Du fikser den greit med vanlig verktøy som nikkesag, kapp/gjærsag samt håndverktøy som hammer, skrutrekker osv. Og MASSE tvinger. Jeg har kjøpt en haug med billige skrutvinger og limklemmer hos biltema.

 

Hvis du sjekker litt mer på TinyTitan under Additional specification/Notes ligger det en full bildeserie som viser konstruksjonen.

 

Picklefork er en annen båt i samme serie, men hadde jeg vært deg tror jeg at jeg hadde valgt Super Spartan. Som Glen-L selv skriver:

The SUPER SPARTAN is capable of carrying larger loads and bigger motors than our Tiny Titan model

 

Samme konstruksjonsmåte, bare litt større alle veier.

 

Vær klar over at alle disse tre er rene "flattvanns"-båter. Det skal med andre ord ikke mye bølger til før tannfyllingene begynner å løsne med disse.

 

Dersom det sjelden er flatt vann der du bor, bør du sjekke TNT.

Den tåler MYE mer sjø, og kan også ha større motor. Den har også en hekk som gjør at du kan la den ligge fortøyd ute en stund. Se litt nærmere på tre-punkts hydroene når de ligger stille i vannet. Det er bare såvidt de har fribord. Får du en hekksjø mens de ligger fortøyd med hekken ut, risikerer du at vannet slår over og drukner båten.

 

Sjekk under "Customer photos-Archives" og "Project registry" for det designet du vil se nærmere på. Der ligger det bilder av mange båter både under konstruksjon og ferdige.

Link to post
Share on other sites

Er ikkje mogleg å kjøpe Squirt-teikningane dine, Honduras, når du er ferdig å bygge vel plystre.gif?

 

Synst forøvrig squirt'en ser både flottare og stødigare ut enn både TNT og Tiny Titan, men kan hende eg tar feil...

 

Det vil jo i såfall verte litt av ein overgong for deg Sleipner, frå ei tung og god snekke til ein båt som er dønn flat under :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Er ikkje mogleg å kjøpe Squirt-teikningane dine, Honduras, når du er ferdig å bygge vel plystre.gif?

 

Synst forøvrig squirt'en ser både flottare og stødigare ut enn både TNT og Tiny Titan, men kan hende eg tar feil...

 

Det vil jo i såfall verte litt av ein overgong for deg Sleipner, frå ei tung og god snekke til ein båt som er dønn flat under :wink:

 

Må jo ha noe med fart i å leke med :lol:

 

Honduras : Denne litt større utgaven, hvilken fart vil jeg oppnå med 20hk ca?

Link to post
Share on other sites

Er ikkje mogleg å kjøpe Squirt-teikningane dine, Honduras, når du er ferdig å bygge vel plystre.gif?

Det er korrekt... :wink:

 

Synst forøvrig squirt'en ser både flottare og stødigare ut enn både TNT og Tiny Titan, men kan hende eg tar feil...

 

Det vil jo i såfall verte litt av ein overgong for deg Sleipner, frå ei tung og god snekke til ein båt som er dønn flat under :wink:

 

TT er en trepunkts-hydro for max fart med liten motor.

Squirt'en er ganske flatbunnet bak, og går bra med liten motor. Dessuten har den utseendet med seg i forhold til hva jeg var ute etter.

 

TNT har mer moderne utseende samt mer v-bunn, og klarer nok litt mer sjø og større motor en de to andre. Hvis man går inn på GLen-L forumet og søker på TNT og Squirt finner du mange tråder som omhandler hvilken av de to man skal velge. Det er flere som har bygget begge og kan komme med en del argumenter for og imot. Gjennomgående ansees TNT som den mest sjødyktige, mens Squirten foretrekkes av mange pga stilen.

 

De bygges på nogenlunde samme måte, så der skiller det ikke mye.

 

Ett annet alternativ hvis man skal ha en liten sak som går fort er selvsagt å lage en "wild thing" som ligger under Stich and Glue.

 

Dere har jo litt erfaring med saktegående båter, og da synes jeg dere skal sjekke Sweet 16 som ligger under Ken Hantkinson på Glen-L sidene. Går nok ikke så fort, men du er rimelig sjef hvis du kommer tøffende med den da :cool:

Link to post
Share on other sites

Hehe den hadde vært kjekk men blir nok alftor vanskelig å bygge ikke minst dyrt. Men det jeg søker er som sagt en liten båt som går ustyggelig fort. Jeg vil at den skal være lett å bygge som første båt, være rimelig å bygge. Den trenger ikke vær så veldig sjødyktig men det må ikke være så det må være flatt vann for å bruke den. En annen ting som er litt viktig er at den tåler 20hk som veier 40kilo eller hva det er :wink:

Link to post
Share on other sites

Skal det gå styggfort og mest det, ville jeg sett på Sorensen-tegningene jeg linket til litt over. Er vel få som har like mye plasseringer i de små racingklassene som dem ( i USA i hvert fall, og alle vet at de kan racing Over there).

 

Glen-L båtene tror jeg ikke har plassert seg på noen tiår.

 

Er nok mye av den samme måten å bygge på.

 

Har lurt på en slik Sorensen-sak en gang i framtiden når alle de andre prosjektene jeg holder på med er ferdig :cheers: (OBS Ingerfærøl, siden jeg snakker med dere ungfolene :lol: )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...