Jump to content

Ny seilbåt - Bavaria?


h2o

Recommended Posts

Jeg har sett litt på bildene dine Leading Edge, men forstår ikke helt hvordan Mamba drive fungerer, Finnes det en fornuftig forklaring på hva som er fordeler, foskjeller på denne kontra Liner drivenhet. Har jo allerede bestilt Autopilot for selvmontering med Linær drivenhet. Er ikke sikker på om Lunde er intr. i å endre dette til Mamba uansett.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er mange båter som går med Mamba drive. Da jeg monterte var Lunde båt interesert i å høre hvilke erfaringer jeg gjorde med Mamba driven fordi de ikke vistnok ikke hadde noen erfaring med den.

Min erfaring med den er veldig bra. Den er kraftig nok til å styre båten under alle de forhold som jeg har opplevd (blåste jo litt enkelte ganger i fjor) og den fungerer perfekt sammen med Raymarines S2G som jeg bruker.

 

Fordelen er jo en vanvittig enkel montering i forhold til lineær drivenhet. Mamba driven er vel montert på ca.2 minutter.

Den tar også lite plass og du trenger ikke bore hull eller ha ekstra monteringssett og braketter etc.

 

Bakdelen er vel at dersom gearboksen på styringa ryker så mister du muligheten til å styre med autopilot. Det gjør du ikke med lineær drivenhet fordi den går rett på akslingen.

 

Kostnadsmessig er Mambadriven omtrent lik lineær drivenhet inklusive monteringssett.

Link to post
Share on other sites

Fordelen med mamba draiver er vel at den er meget lett å montere, den skal etter hva jeg kan skjønne passe rett på de nye Lewmar styringene som ble tatt i bruk av Bavaria i juli/august 2005 om jeg ikke husker helt feil, kan tenkes det var noe senere, men det spiller mindre rolle..

 

Denne bruker i praksis den eksisterende rorarmen og overføring, noe som forenkler installasjonen en del. Ulempen er er at en ikke får den ekstra reserve styringen som en egen rorarm og lineær drivenhet vil kunne gi.. Om hele Lemwar sulamitten tar kvelden, så kan man fremdeles føre båten med den lineære drivenhten/autopilot og trenger ikke bruke nødrorkulten i like stor grad... En får kort og godt en "ekstra" styring...

 

Prismessig så koster vel denne Maba enheten omtrent det samme som Ray. sin lineære enhet, eller muligen nooen kroner dyrere, men en slipper de 3000 kronene som brakett og ekstra rorarm koster da......

 

Jeg hadde nok innstallert mamba på min båt og jeg hadde hatt muligheten, men båten var nok for gammel til det (har den gamle Lewmar styringen)

Link to post
Share on other sites

Mener dere at den linære drivenheten fungerer som ror, dersom overføringene fra rattet skull svikte? og at med Mamba må jeg likevel ta frem nødrorkult som med helt manuell stryring dersom kjedet skulle ryke e.l. ?

Nei.

Den lineære enheten er festet direkte på rorakslingen og vil følgelig være uberørt av et brudd i drivlinjen fra akslingen til rattet. Den vil altså fortsatt kunne bevege akslingen og følgelig styre båten.

 

Dersom ratt, kjede® eller inngående aksling fra kjedet til gearboksen ryker så vil fortsatt mambadriven uhindret kunne styre båten. Dersom selve gearboksen ryker så vil imidlertid ikke mambadriven kunne styre båten lengre og nødstyringen må brukes.

Redigert av Leading Edge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så var det dieselvarmeren da, ser over hvor varmluftslangen skal ligge fremmover, det er allerede laget hull til dette i skottene, men finner ikke ut hvordan jeg skal ta veien fra benken under skapet i styrbord lugar bak og inn i kabinen og videre fremmover. Det er ikke laget klart hull her, og det enkleste blir nok å legge slangen inn i setet til kartbordet og videre inn i siden der. Synes likevel det er to heft med det; jeg får en "skrøpelig" luftslange i bunnen på et mye brukt sturom og det blir 2 ekstra svinger på slangen.

Hvilken rute har slangen i andre båter? Noen som har registrert det? Vurderer å borre ett nytt hull helt inntil skutesida under skapet og tror det er plass til det over stringeren, har ikke finmålt. Må bare sjekke opp om det vil komme i noen form for konflikt med båtens styrke.

Link to post
Share on other sites

På min båt så går slangen i benken i stb. akterlugar og derfra bak liningen ved stolen til kartbordet(mellom stolen og skutesiden)... Det er trangt og vanskelig å komme til... Jeg måtte skre ut den hyllen som er langs skutesiden for å komme til her (sittepaten til stolen til kartbordet er festet i denne hyllen.. Der noen avlange hull på toppen av liningen(rett under hyllen, får hånde ned om den ikke er forstor). Jeg monterte ikke varmeren selv, men har trukket el del kabler i forbindelse med autopilot og vinsj montering.. Er ikke sikker på hvilken løsning som er valgt for din båt rent innredningemessig, men om du har skuffer/skap under kartbordet så vil kunne fjerne de og dermed ha tilgang inn mot skutesiden for å trekke slangen(trangt er det ja)... Slangen min går deretter videre under benken pg fremover bak fremre toalett seksjon, men nå er det nok "tynn" slange... ett par tommer tenker jeg...videre gjennom seksjonen og frem til forpiggen...

 

Det er trengt som f... hele veien... har planer om å isolere mest mulig av slangen men ser helt klart noen utfordringer her..

Link to post
Share on other sites

Ja det er jo trangt å legge opp sånt ombord, jeg får demontere benken og se, de originale kablene er lagt innom hjørnet i denne benken fra fabrikk (motorkabler ++). Mulig det ikke er god nok plass inne i skapet under sikringspanelene. Jeg har ikke mellomrom mellom benk og skott her. Benken er satt helt inntil. Finmåler neste gang jeg er i båten. Foretrekker å gjemme mest mulig slike ting. Legger opp en stor åpning i salongen, og en liten i badet og forpiggen. Går med redusert slangediameter fra salongen og frem. Hadde først tenkt å ha uttak i akterkabinene, men det har jeg avblåst. Er redd det tar for mye av kapasiteten.

Link to post
Share on other sites

. Hadde først tenkt å ha uttak i akterkabinene, men det har jeg avblåst. Er redd det tar for mye av kapasiteten.

 

Jeg har ikke uttak i akterlugis, første ligger motor ved siden av som avgir varme, Samt varmvannbereder som avgir litt varme i BB lugar. I SB lugar går slangen fremover, den er ikke islolert og avgir varme.

 

Har 4 uttak, begge bad, forpigg og salong. Har D5 varmeren.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Nå er båten ferdig, alt utstyr jeg skulle montere selv er på plass; Webasto, Kartplotter, VHF, Autopilot ++. Det meste har gått bra. Har Elektornikk fra Raymarine, og er postivt overrasket over hvor greit det har gått å få disse til å kommunisere med hverandre. Plugg inn seatalk og fiks ferdig. Takker for tips om montering i denne og andre tråder.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...