Jump to content

Ny seilbåt - Bavaria?


h2o

Recommended Posts

Så får dere heller slå meg ihjel for å kjøpe en båt jeg har råd til som jeg faktisk liker best og gleder meg til å hente :-)

 

Håper det ikke var mitt spørsmål om ståhøyde du tolket som kritikk, det var rett og slett fordi jeg lurte på om det var tilsvarende i 320en som jeg ikke fikk sett når jeg var på Orust. For meg er dette viktig og jeg hadde ventet at det var ståhøyde i både B31 og i 320en, men er jo hjertens enig i at det alene ikke er verd 180.000 ekstra. Det var heller ikke derfor vi valgte 350.

 

Ellers er jeg enig i din vurdering. Dette er områder både Bav 31/34 er bedre på enn 320/350 (selv om jeg ikke har sett 320 live tror jeg dette går igjen i begge Hansebåtene). Det er nok slik at det ikke er så mange som syns begge båtene er like bra, til det er båtene designet med så forskjellige mål for øye at det veldig fort blir enten eller. Når det gjelder finishen til Hanse er det synd at ikke Hanse har presentert båtene som Prototyp da det iallefall blir sagt at finishen skal bli på et helt annet nivå på produksjonsbåtene, tror vel selv at vi havner på noe som er en del bedre, men helt perfekt blir det nok ikke. Som en skriver er det nok lurt å være forberedt på at du kan finne ting som ikke er ok fra start på Baven også. Nedturen kan bli stor om du forventer at båten er 100%, oppturen blir jo også mye større om den faktiske er 100%...

 

Lykke til og la oss høre om hentingen, jeg er også interessert i høre hva en tar med seg av utstyr når en henter ny båt, den er jo ribbet for alt som heter nødraketter, drivanker, kanskje til og med anker. Sitter å funderer på redningsflåte også, men dette er svært kostbart, en jolle er dog minimum, jeg reiser aldri med båt langt fra land uten en jolle som minimum redningsutstyr... Det ordner seg nok...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Skulle nesten tro at Sjur hadde vært inne på Baatplassen og lest innlegget mitt fra 07.09: :cool:

 

For å spore litt tilbake til sikkerhet. Plastimo har disse stigene som det burde være lett og billig å ettermontere:

_ftp_plastimo_satinimages_csecurite_echelle_securite.jpg

Varenr er 51558 for de som ønsker å ta en nærmere titt. En slik på hver side, med en tauløkke i burde gjøre det enklere å komme opp fra vannet, selv i de nye bavariaene, forutsatt at man monterer noen håndtak på hekken.

Link to post
Share on other sites

Håper det ikke var mitt spørsmål om ståhøyde du tolket som kritikk, det var rett og slett fordi jeg lurte på om det var tilsvarende i 320en som jeg ikke fikk sett når jeg var på Orust. For meg er dette viktig og jeg hadde ventet at det var ståhøyde i både B31 og i 320en, men er jo hjertens enig i at det alene ikke er verd 180.000 ekstra. Det var heller ikke derfor vi valgte 350.

 

Hvorfor skulle jeg tolke det som kritikk? Det var da et veldig legitimt spørsmål.

Vi hadde satt oss en sum som vi ikke ville overskride når det gjaldt ny båt. Da sto det mellom 320 og B31C.

Hverken 320 eller den vi valgte har ståhøyde for meg, ville vært marginalt i B34C også.

Tenker når vi kjøper ny båt neste gang, om ca 10 år (?) så blir det som vi i dag har 37. Sikkert 43 innen den tid. Eller det kan vise seg vi blir så fornøyd vi ikke kommer til å bytte.

 

Hvorfor endte du opp med 350? Seilegenskapene?

 

Har allerede kjøpt brukt gummi jolle, men den blir nok ikke med på henting i DK. For mye pes og rigg. Tenker det blir å låne en flåte av noe slag.

 

Andreas

Link to post
Share on other sites

Dette var veldig bra av Lunde båt om det er de som fikser dette på de Norske båtene

Jeg hadde i grunnen ikke ventet noe annet heller fra noe som må være norges beste og mest seriøse importør etter minn syn... :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Så får dere heller slå meg ihjel for å kjøpe en båt jeg har råd til som jeg faktisk liker best og gleder meg til å hente :-)

 

Det var dette jeg lurte på om var et svar på noe som ble oppfattet som kritikk, men fint at det ikke var det da...

 

Hvorfor endte du opp med 350? Seilegenskapene?

 

Her var et spørsmål jeg ikke fikk med meg i første omgang, men her er kortversjonen:

 

Mange har jo hørt min yre glede over disse båtene før og hvorfor så... Men altså:

 

Nydelig utvendig design, med frekke løsninger som mørke flushede luker, kantete og markant design og en kjempe stor og veldig godt tilrettelagt cockpit. Seilegenskapene er viktige, mor ville ikke at vi kjøpte en båt jeg ikke ville være fornøyd med seilegenskapene på, da blir det fort båtbytte igjen. Jeg tror 320/350 tar ryktet til Hanse på dette området, et hakk videre. I tillegg ville ikke mor ha en mørk båt innvendig, det har vært et av hovedargumentene hennes MOT seilbåt, det at du får følelsen av å gå ned i kjelleren. 350en var super på dette området og jeg syns ikke den blir "billig" av å ikke har en masse treverk nedenunder, jeg tror en del glemmer at dette ser helt annerledes ut med et par bilder, litt bøker i hyllene etc. Vi ønsket også muligheten for 3 kabiner når vi først la ned over 900 lapper. Løsningen nedenunder var jeg skeptisk til, men jeg syns salongen og pentyet ble meget bra (skulle vært dobbelvask), lugarene er små og løsningen med rorsystemet som tar plass var meget dårlig, toalettet var ok, god plass, men bare akkurat ståhøyde for meg... Vel, alt i alt var jeg ikke i tvil om båten, jeg var dog en god stund i tvil om jeg hadde tid til å kjøpe ny båt med de utfordringer det medfører i form av både reklamasjoner, hentetur, bunnstoffing og ikke minst at det økonomisk antakelig ville vært smartere å kjøpe en nyere brukt. Funderte lenge på Beneteau 343, men kom til at denne seiler for dårlig/har for dårlig stabilitet til at jeg ville blitt fornøyd... Til slutt, finishen på fremvist båt var ikke god og jeg er spent på om dette blir så bra at jeg blir fornøyd... Det samme gjelder leveringskvaliteten, blir det mange feil å rette på ved henting. Hadde dette veid tyngst hadde jeg kjøpt Bav, der har Lunde og Bav kommet lengre enn Hanse, uten tvil...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Eller var det motsatt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det ryktes mye om Bavaria som kjent. Et par myter som kanskje kan avlives, bekreftes:

 

Er det noe, og evt hvilke deler av konstruksjonen er det som limes? Jeg er skeptisk til liming og ser helst at avstivere, skott og innredning lamineres. Det gjøres i Hansene, men dekk og skrog limes. Leste et sted at det ble stilt spørsmål ved hvorfor skruene som er i tillegg ikke er bolter med mutter på innsiden. Svaret er at denne limen er så sterk at det egentlig er helt unødvendig med skruer i tillegg, og derfor har de iallefall ikke brukt bolter som tar lengre tid osv... Vel, en må stole på at båtene bygges godt nok, slik tenker jeg... Jeg er overbevist om at både Hanse og Bavaria er godt nok bygd... så er det sagt.

 

Det er dog er spent på er om jeg får mindre knirk og lyd i min Hanse enn i min kompis sin 36, den er ikke ille, men noe er det, det kan en ikke legge skjul på... Hanse selgeren sier at 2-3 mm er maks fleksing, mens enkelte konkurrenter opererer med 6-7 mm... Vel, håpløst å forholde seg til. Jeg håper bare at båten gir et solid inntrykk under hard seiling, det gir en trygghetsfølelse som er god å ha med seg...

 

Noen som har sett artikler der disse byggteknikkene vurderes mot hverandre, det er jo det som er interessant. Hvem gjør dette på beste måte, men det er jo selvsagt vanskelig...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

For å sammenligne med noe helt annet, samtidig likt.

Jeg har en Lotus Elise, den kom ny første gang i 1995. Da var det revolusjon at chassiet var limt sammen og mange var veldig skeptiske til dette.

Det har vist seg å være dønn stivt, sikkert og det sprekker ikke med alder eller kollisjoner.

 

Med en bil som dette betyr vekt alt, mer enn motoren. Fordel med liming er at platene/delene som limes sammen ikke trenger være tykkere enn nødvendig. Skulle de istedet blitt sveist måtte aluminiumen vært mye tykkere.

Resultatet er ei ramme som veier 45 kg og bil som helhet 699kg + fører!

Renault Sports Spider som ble lansert rett før Elisen har tradisjonell byggemetoden med sveist alu ramme og dermed ei helt annen vekt på bilen, vekt er roten til alt vondt når det gjelder sportsbiler!

Derfor ble Renaulten parkert fra produksjon etter noen år mens Elisen fremdeles lages, nå i MK 3 versjon. Har selv en sen MK 1 som i øyeblikket trenger ny glassfiber front og bakende etter heftig møte baklengs med en sandhaug. Ellers ingen skader.

 

Tilbake til lim, der er jeg stor fan! Det kan fungere utmerket.

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker, det var denne ja, sitter og ser på den nå :-)

 

Til Janeau, Ifølge filmen er det enkelt lag laminat under vann, og "sandwidh" over vannlinjen, omtrent som Sydvesten sier.

 

Har en produksjonsbeskrivelse hvor det går frem at det brukes dobbeltlaminat under vannlinjen. Mener du dette er feil? Beskrivelsen kommer fra verftet og gjelder produksjon året 2001/2002. Mulig at byggemetoden er endret?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...