Jump to content

Ny seilbåt - Bavaria?


h2o

Recommended Posts

Siden du spør Mathilde.

Ren og skjær interesse for båter, materialer og båtbygging.

Som har gitt meg bakgrunnen for mitt bombastiske postulat om at jeg aldri vil ha en Bavaria.

Når dagen kommer at jeg kanskje skal ha ny båt, så skal den bygges av vinylester i en vakumbag i de dype skoger.

He he....hvem vet hva som kommer ut av eierskiftet i Bayern, om 10 år. Kanskje de begynner å vakumbagge i vinylester? Og noe skog er det vel der nede også....

:wink:

Link to post
Share on other sites

En foreløpig konklusjon på disse trådene må være at langt de fleste er meget fornøyd med egen båt, og ikke fullt så imponert over naboens. Det tyder på at produsentene har gjort en god jobb, og at mangfoldet i båthavnene vil være sikret også i årene som kommer. Selv om enkelte merker har oppnådd en imponerende markedsandel.

Link to post
Share on other sites

En foreløpig konklusjon på disse trådene må være at langt de fleste er meget fornøyd med egen båt, og ikke fullt så imponert over naboens. Det tyder på at produsentene har gjort en god jobb, og at mangfoldet i båthavnene vil være sikret også i årene som kommer. Selv om enkelte merker har oppnådd en imponerende markedsandel.

 

Ja, det var egentlig en god konklusjon. :smash:

Link to post
Share on other sites

Enkelte her ser ut til å tro at mangfoldet vil være der om 20 år også..

Jeg tipper vi vil se tilstander ala det vi ser på veien i dag..

 

Det blir få produsenter, nesten ingen som produserer det virkelig eksklusive, og de som gjør det gjør det i lavt volum..

Mens resten vil produsere etter samlebåndsprinsipper, og pushe ut en haug av båter, gjerne under forskjellige merkenavn, men veldig like teknisk.

 

Det er en kjip utvikling, hadde det vært slik på 80-tallet hadde aldri båten min vært produsert.

Link to post
Share on other sites

Enkelte her ser ut til å tro at mangfoldet vil være der om 20 år også..

Jeg tipper vi vil se tilstander ala det vi ser på veien i dag..

 

Det blir få produsenter, nesten ingen som produserer det virkelig eksklusive, og de som gjør det gjør det i lavt volum..

Mens resten vil produsere etter samlebåndsprinsipper, og pushe ut en haug av båter, gjerne under forskjellige merkenavn, men veldig like teknisk.

 

Det er en kjip utvikling, hadde det vært slik på 80-tallet hadde aldri båten min vært produsert.

 

Hvis du regner ut hva båten din på 80 tallet kostet i 2007 kroner, så tenker jeg at den var temmelig mye dyrere enn hva vi betaler for båtene gjennom industri verftene. Jeg mener utviklingen er til det bedre. Små verft vil alltid være der for å tjene formuede båtplassen medlemmer, har man penger, så skal man gjerne ha noe litt bedre enn naboen. Det er derfor diskusjonen går så livlig her på båtplassen :lol:

 

Jeg møtte noe spesielt i Grebbestad i sommer. En sweden yacht 34 fra 1986 som var ute på sin første seiltur. Eieren var så missfornøyd med båten da han fikk den i 86, at han kjempet mot verftet for å forbedre det ene og det andre, og til slutt var båten forsterket på alle mulige måter, og mannen så dritt lei båten at han solgte den uten noen gang å ha seilt den. Dermed fikk jeg den merkelige opplevelsen av å få en 21 år gammel sweden yacht på plassen ved siden, og den så ut som ny. Jeg forklarte madammen at svenskene var så utrolig flinke til å vedlikeholde båtene sine :lol: Men det viste seg å være annerledes. Den nye eieren virket imidlertid fornøyd :yesnod:

 

Jeg tror mange av de nye seilbåtene som selges i dag erstatter snekker og mindre cabincruisere, for det er ikke få som lar seg frelse til seilbåter etter å ha sett hvor god plass de får for den samme millionen. Gjengen som sverger til orust seilbåter er nok urokkelige. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvis du regner ut hva båten din på 80 tallet kostet i 2007 kroner, så tenker jeg at den var temmelig mye dyrere enn hva vi betaler for båtene gjennom industri verftene. Jeg mener utviklingen er til det bedre. Små verft vil alltid være der for å tjene formuede båtplassen medlemmer, har man penger, så skal man gjerne ha noe litt bedre enn naboen. Det er derfor diskusjonen går så livlig her på båtplassen :lol:

 

Ja, båten min var nok noe dyrere omregnet til 2007-kurs enn en tilsvarende båt er i dag, det håper jeg virkelig.

Men så er jo alt gjort for hånd også, om enn med relativt moderne arbeidsmetoder i forhold til en del andre verft. Innredningen var etter hva jeg har forstått ferdigprodusert og klar til å bare monteres på plass så snart støpen var ferdig.

Jeg er så heldig at man ikke monterte motoren før alt annet var på plass også, så motoren kan lett løftes ut om jeg skulle finne på å bytte den ut.

Det samme gjelder alle tanker, og alt annet utstyr.

 

Båten min er en typisk lavvolummodell, i dag tror jeg det ville vært vanskelig å få produsert og solgt noe så sært, akkurat som det var den gangen.

At vi i fremtiden vil se båter i en såpass moderat størrelse produsert i så lavt volum har jeg vanskelig for å tro, så jeg tror vi vil se noen få volumprodusenter som lager en haug av modeller relativt like i design og funksjon.

 

Det er en kjip utvikling, men den er nødt til å komme.. :(

Link to post
Share on other sites

Enkelte her ser ut til å tro at mangfoldet vil være der om 20 år også..

 

Jeg tillater meg å være uenig.

Det ser nå ut til at vi får et mangfold. Det dukker opp nye verft omtrent hver dag. Kompositteknologien blir tatt i avansert ibruk. Jfr. C&C.

Det dukker opp spennende båter, jfr One40.

Friske løsninger som variabel dypgående kjølen på Performance 35.

Gedigne regnskogspalasser som Regina.

Klassiske seilbåter som Comfortina.

Og i tillegg finnes det fabrikker som pumper ut gammeldagse båter med enorm inneplass som selger som varmt hvetebrød.

Og en bråte annet.

Det finnes et tilbud til enhver kjøper. Og det er bra.

 

Ib Nielsen og Niels Jeppesen viste for flere tiår siden at båter kan bygges supersterke og superlette med X-79 og Banner 28.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det dukker opp spennende båter, jfr One40.

Friske løsninger som variabel dypgående kjølen på Performance 35.

Gedigne regnskogspalasser som Regina.

Klassiske seilbåter som Comfortina.

Og i tillegg finnes det fabrikker (...)

 

Ble faktisk glad av å lese posten din :flag:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg tillater meg å være uenig.

Det ser nå ut til at vi får et mangfold. Det dukker opp nye verft omtrent hver dag. Kompositteknologien blir tatt i avansert ibruk. Jfr. C&C.

Det dukker opp spennende båter, jfr One40.

Friske løsninger som variabel dypgående kjølen på Performance 35.

Gedigne regnskogspalasser som Regina.

Klassiske seilbåter som Comfortina.

Og i tillegg finnes det fabrikker som pumper ut gammeldagse båter med enorm inneplass som selger som varmt hvetebrød.

Og en bråte annet.

Det finnes et tilbud til enhver kjøper. Og det er bra.

 

Ib Nielsen og Niels Jeppesen viste for flere tiår siden at båter kan bygges supersterke og superlette med X-79 og Banner 28.

 

Jada, det dukker opp nye verft rett som det er..

Det gjorde det lenge med bilfabrikker også!

Men så kom man til et punkt der man for å tjene penger måtte være store, og de slo seg sammen/kjøpte opp hverandre.

 

One40 er en utrolig spennende båt, fortsatt drømmeskuta mi.. Men det er faktisk 8 år siden den kom. Etter de har det ikke kommet mye spennende såvidt jeg vet.

 

Er nå egentlig kjølløsningen på Performance 35 så spennende? Ikke etter mitt syn, den bygger nemlig på gamle ideer.

 

Vent og se, de små verftene kommer til å bli slukt av de store.. Og jeg synes det er utrolig trist!

Men ja, jeg tror de fleste merkenavnene vi kjenner i dag kommer til å bli beholdt, det er det ingen tvil om.. Men båtene kommer nok til å gradvis endres mot at alt blir ganske likt.

Link to post
Share on other sites

Akkurat bestillt meg båt.

Valget ble enkelt for oss etter å ha sett både Hanse 320 og Bavaria 31C på Båter i sjøen.

 

Gratulerer! Valget vårt ble like enkelt, men konklusjonen motsatt, godt vi har forskjellige preferanser. Hvordan var det med ståhøyden i 320 ifht 31? Fikk jo aldri sett 320, men kom til at det var fornuftig å kaste 170 lapper til på bålet... :lol:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så meget Lanber, regner med du blir fornøyd med båten

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Gratulerer! Valget vårt ble like enkelt, men konklusjonen motsatt, godt vi har forskjellige preferanser. Hvordan var det med ståhøyden i 320 ifht 31? Fikk jo aldri sett 320, men kom til at det var fornuftig å kaste 170 lapper til på bålet... :lol:

 

Opplevd kvalitet ombord i B31C var himmelvid forskjell i forhold til Hanse 320.

Videre fikk vi mye mer stueplass i form av skap og hyller, skapene følger også skrogformen det gjorde det forbausende nok ikke på 320`en.

Lugar bak på 320 har ikke full liggelengde inn mot senter pga nedføringen fra rattet.

Kort sagt virket båten mer gjennomtenkt i detaljer.

 

B31C har ikke full ståhøyde for meg, tror det er 182 ombord. Hadde problemer ombord i 320`en også. (Er 186 høg)

Prisforskjellen opp til B34C var omtrent 170k også, så ville jeg aldri klart å la være å ta med større motor, blir kjapt 200k ekstra. Det var vi ikke villig til å betale ekstra for det lille ekstra overalt.

Fikk fortalt av Hanse på messa at deres 320 var CE klasse A sertifisert, det var de alene om på den båtstørrelsen påstod de. Hvordan kan man stå å lyve rett opp og ned slikt når det er så enkelt å sjekke?

Uansett ikke det som betydde noe der og da, jeg hadde gjort hjemmeleksa mi før jeg kom så jeg visste hva som var fakta.

 

Microovn er noe forbannet tull, glad båten min ikke har det!

 

Så får dere heller slå meg ihjel for å kjøpe en båt jeg har råd til som jeg faktisk liker best og gleder meg til å hente :-)

 

Andreas

Redigert av Lanber (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så får dere heller slå meg ihjel for å kjøpe en båt jeg har råd til som jeg faktisk liker best og gleder meg til å hente :-)

Gratulerer med ditt valg - hyggelig å lese direkte og mellom linjene at valget er vel gjennomtenkt! :flag:

 

At ståhøyden er 182 når du rager 186, tror jeg du etter en stund ikke kommer til å merke i det hele tatt. Kan du stå under åpen luke under sprayhooden og tre genseren over hodet der, da er alt greit. Det er min erfaring! :smiley:

Er nektet å poste her fordi man ikke tåler mine meninger om copyright og administrasjonen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...