Jump to content

Skisse av Hitachi-dynamo -Hvor finner jeg den?

Kaftein ØL

Recommended Posts

Eller mener du oppbyggning av dynamoet?

Jeg kan tjene med litt mer til LR160, som står forklart i tilleggsanvisningen til Sterling PDAR med Hitachi.

Dette kan lastes ned her, kanskje det hjelper.

For nyere modell med innebyggte viftere (f.o.m. 2002) finnes det foreløpig kun en forklaring på tysk.

Men dette årket ligger foreløpig ikke ut på nett.

Hvis noen har behov da kan jeg ordne dette til slutten av denne uka, når jeg er tilbake i Larvik.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Takk for den Joerg! Det var en veldig fin skisse! Jeg har bestilt nye AGM-batterier nå, 3+ 288 ampere burde holde en stund :drink: , men er nok redd jeg må innse at den gamle hitachi-dynamoen blir en reservedynamo pga. den lave kapasiteten. Har liggende en balmar-regulator som skal på plass. Tror jeg skal montere inn en 100 ampere balmar-dynamo også, men hadde jo vært interessant å se hvor mye strøm jeg greier å få ut av gamledynamoen først... :sailing:

Hei.

Nå vet jeg ikke hvilken Hitachi dynamo du har, men er det 55A versjonen, har jeg en meget detaljert beskrivelse av den i manualen for Yanmarmotorene 4JHE serien. På Sagaforumet finnes komplett servicemanual for denne motoren og dynamoen. Klikk på "Teknisk" nederst til venstre på forsiden, og velg så manual for 4JHE.

Lars H.

(pt. på ferie på svenskekysten, - nå Skärhamn)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi blir vel aldri ferdig med dynamo og ladekapasitet. På en tidligere båt (Scand Atlantic) hadde jeg Hitachi 85 A dynamo (Yanmar mortor 6 LYA-STE) med ekstern sense, og registrerte noen få ganger ved oppstart at ladingen kunne komme opp i nærheten av 75 A for en halvtimes tid. Jeg brukte sense YA-12. Jeg registrerte at det ved motorremma stadig ble produsert små gummipartikler og undret om dynamoen jobbet for "tungt". Jeg merket at denne dynamoen ble ganske varm. Nå har jeg to stk av samme motor uten ekstern sense på dynamoene, men med et system som ifølge Ingar "lurer" dynamoene til å produsere høy lading. Ladingen fra de to 85 A dynamoene er tilsammen sjelden mer enn 50 A tilsammen - men dette er forløbig ikke målt nøyaktig. Dessuten lader generatoren ombord stadig opp alle batteriene. Det spesielle nå er at jeg ikke har observert antydning til gummipartikler ved motorremmene. Varmeutviklingen er også atskillig lavere målt med hånd-metoden. Kan det være slik at det er en liten interesse-motsetning mellom det å ta ut mye strøm fra dynamoer med hjelp av ekstern sense og det å hindre at dynamoen blir for hardt belastet? Jeg tenker litt på varigheten av dynamoen før den trenger vedlikehold. Det vil vel også være slik at dynamo i fritidsbåt går lite sammenlignet med i bil?

Jeg tror ikke det med varmgang vil være noe problem. Balmar-regulatoren er et mye bedre produkt enn f.eks. Ladacen, og leveres med temperaturføler både på dynamo og batteribank, i tillegg til at den programmeres etter batteribanktype osv. Jeg er imidlertid ganske sikker på at det blir for mye å lade for den stakkars 55amp. som sitter der i dag. Jeg skal forøvrig bygge om til to drivreimer for å begrense forbruket av reimer.

Hei.

Til opplysning lader min Valeo 70A dynamo med Ladac regulator og ekstern senseledning med opp til 68A i det spenningen når 14,4volt og godt nedtappede batterier på 3x115Ah før strømmen synker og spenninger holder seg på 14,4volt. Og ja, - dynamoen blir ganske så varm. Men den funker like bra nå som da Ladac'n og dynamoen ble innstallert for 9 år siden. Og drivreimen er den samme som ble montert for 9 år siden og er like fin.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har liggende en balmar-regulator som skal på plass. Tror jeg skal montere inn en 100 ampere balmar-dynamo også, men hadde jo vært interessant å se hvor mye strøm jeg greier å få ut av gamledynamoen først... :sailing:

Det ville også jeg har prøvd først.

Siden den har temperatursense på dynamoet er jo faren for overbelastning relativt lite.

Lykke til !

Vi blir vel aldri ferdig med dynamo og ladekapasitet.

Kan det være slik at det er en liten interesse-motsetning mellom det å ta ut mye strøm fra dynamoer med hjelp av ekstern sense og det å hindre at dynamoen blir for hardt belastet? Jeg tenker litt på varigheten av dynamoen før den trenger vedlikehold. Det vil vel også være slik at dynamo i fritidsbåt går lite sammenlignet med i bil?

Nei, dette temaet blir helt sikkert aldri ferdig.

I hvert fall antakeligvis ikke så lenge jeg lever og dynamoprodusentene ikke gjør noe mer.

Men det du sier er helt riktig allerede.

Dynamoer "sover" bare og blir egentlig ikke brukt særlig mye.

Men spesiellt her i norden har dynamoer det ganske bra pga. temperaturene.

Hvis man omvent forestiller seg en dynamo som må jobbe i lufttemperaturer med allerede 40grader og mer,

da blir det mer slitsomt for dynamoen.

Men, også i slike områder jobber dynamoer helt fint (bortsett av noe spesielle områder).

Får en dynamo nå temperaturovervåkning også da har man dårlig sjanse å drepe den i det hele tatt.

Man skal jo ikke glemme at nesten alle dynamoer takler permanent temperatur av opp til 120grader.

Motorer derimot er flest bare beregnet på en temperatur av 80 til 90 grader.

Bryr seg noen om det? Nei.

Også der finnes en regulering som gjør jobben fint.

Og så er det også med dynamoer.

Lastmessig kan man ikke overlaste en dynamo ellers.

Den gir det den kan og ferdig er det.

Så, hvorfor skal man bryr seg og bruke det den er beregnet for?

Maks effekt og maks temperatur er forhåndsberegnet.

Holder man seg i denne område da går det fint.

Husker man også at alt som dreier seg er beregnet for utsliting da må man også innrømme at en dynamo har lov til det.

Og ser man dette riktig da holder de fleste dynamoer like lenge som de fleste slitedeler.

Bare at man har to fordeler i forhold til andre slitedeler, når en dynamo er utslit:

En dynamo kan byttes relativt lett og er forholdsvis billig, spesiellt hvis man regner prisen i mot tid man bruker den.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

• 6 år senere...

Jeg løste det ved å lodde inn en diode for å "lure opp" spenningen. Rettere sagt, Fredrikstad Vikleverksted loddet inn dioden, så jeg er ikke helt sikker på hvordan den ble satt inn, men det er det nok helt sikkert andre her inne som vet :smiley:

Uansett, resultatet ble vellykket. Etter inngrepet har jeg en ladespenning på polene som går helt opp til 14,9V på fulladete batterier. Dette er selvsagt noe høyt, men det er så få minutter i løp av et år at den spenningen forekommer, så det ser jeg ikke på som noe problem. Det største problemet er for oss som kun ligger i uthavn og kjører relativt korte strekninger at batteriene må lades så mye som mulig på kort tid, og da er det greit å få opp spenningen, og dermed også ladestrømmen :smiley:

Fast høy setpoint er sjelden virkelig bra.
I tilfellet som Komodo skisserer er det mer eller mindre greit, men ikke for folk som bruker motoren ofte.

Du Careka burde også undersøke om du trenger 14,8V.
Den der spenningen -kan- brukes for en del batterier, men er sjelden noe "må" eller virkelig nyttig.

Poenget er at dette kanskje hjelper for å spare litt tid før toppladingen er nådd,
men det øker ikke særlig på energimengden mens bulkfasen foregår.
Da er det strømmen som bestemmer, og dette økes ikke ved å øke setpointen.

Tvert imot lager man med økt spenning ofte også krøll for forbrukere som f.eks. glødepærer, noen elektroniske komponenter etc.
Da er det bedre med laver spenning, dvs. det som står beskrevet som minste ladesluttspenning, men ved å bruke andre regulatorer.

Jørg

Mine batterier skal ha 14.8 volt i bulk fasen, og ned til 13.2 i float fasen.

Trojan 6 volts 390 amp, har 4 stk av dem.

Hvordan blir det hvis de bare får 14.7 fra Dynamo, og kun ser 14.8 fra laderen når den kobbles til.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Hvis du har åpne da blir det ingen forskjell mellom 14,7 og 14,8V.
T.o.m. temperaturvariasjonene forvrenger hele bildet hvis ladingen ikke gjøres kompensert.

Likevel finnes det forskjell i forhold til å kjøre høye spenninger i hele tida.

Tross alt er det jo ikke bare vann vi snakker om men også gitteret.

Derfor er det jo så fordelaktig med avanserte regulatorer.
Mye strøm når det trengs og helst lav spenning når man ikke trenger.

Er jo ikke så komplisert så sant man har behov.
Men om du har behov er som sagt avhengig av hvordan du lader og bruker båten.

"Religion", vet du, jeg pleier å unngå høye spenninger sålenge jeg kan.

Jørg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...