o.b.lix Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 Jeg hadde gått for 2. hull! Har man stålvisp så har man stålvisp... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 Okey, takk for den. Men kom på en annen ting, turtallet. Kommer det til å øke når jeg hever? Evt ca hvor mye ved 1`t hull og ca hvor mye på 2 hull tror dere? Turtallet ligger nå på 5500rpm på full gass. (Maks området er 5000-5750.) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 Du er inne på noe her. Turtallet ditt ligger nå på 5500 rpm. Ved å heve den 2 hull (med stålpropell) kan du risikere å komme over 5750 rpm. Det var derfor jeg sa at jeg ville prøvd med 1 hull. Jeg har som sagt ikke noen erfaring med stålpropell og kan ikke fortelle deg eksakt hvor mye turtallet øker ved å heve den 2 hull. Motoren din skal ha turtallsperre, så går den over 5750 rpm, vil den automatisk redusere turtallet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 (redigert) Ja det er grunn til at jeg kom til å tenke på det, samt også at om det øker så mye at det overstiger maks på 5750rpm. Så må propellbytte til, men vet ikke da om jeg får byttet den hos progressing. De tillater en ca 10minutters test og man kan da få bytte, nå har jeg kjørt den maks 30-50min. Fikk den og monterte den 15/08-07 Så det spørs om jeg får byttet den ved evt overskridelse av maks turtallet.. Så bør vel kanskje få hiva meg rundt å heve den snarest mulig da. For man har vel 14dager retur etter kjøpsloven var det ikke så.. Eller hva? Om så skjer så vil jeg bytte til større stigning, blir da 21 tomms evt. Redigert 23.August.2007 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 Jeg snakket akkurat meg en mann hos progressing, og han mente at jeg måtte heve motoren 2 hakk i forhold til avstanden som er nå og at turtallet muligens kom over maks. Det var ikke sikkert, men kanskje. Og han sa at jeg måtte gjøre det så fort som mulig og ikke kjøre lenge med propellen, og ringe hvis det ble for høyt turtall. Så skulle vi/de ta det derfra, men det skulle nok ordne seg å få en med høyere stigning. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 Interessant, la oss høre hvordan resultatet blir. Jeg tror du må bytte til høyere stigning, hvis du hever den 2 hull. "Time will show" Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 ja takk, har nyst tatt han opp. Så i morgen etter jobb så blir det inn med skuta så snart middagen er havnet i vomma. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 (redigert) Hei hei. Håper noen kan hjelpe meg her. Driver her på jobben nå å skal heve motoren, men noen som vet hvilken dimensjon det er på gjengene i svinghjulet for å feste løfteøre? Mener det er 16gjenge og innerdiameter 36.83mm målt med gjengelære THREAD Mercury 115hk optimax 2007mod Takk. Redigert 24.August.2007 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 (redigert) Hei, du sier det er 16 gjenger. Da mener du at det er 16 gjenger på tommen, hvis jeg forstår deg rett. Videre sier du innerdia. 36,83 ?, målt med gjengelær. Jeg får ikke dette til å stemme med tabeller jeg har sett på. Anbefaler at du bruker et skyvelær og måler helt i bunnen på den øverste gjengen. Ellers kan du se på vedlagte tabell: http://www.tess.no/Slangeleksikon/Handbok/...ikkuplinger.pdf Vil nok tro det er enten NPT gjenger eller UNF. Du kan jo også ringe forhandleren å spørre. Redigert 24.August.2007 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Takk uansett, men løste det på en annen måte. Dreide meg en 20mm x 100mm skive og boret 3stk 8.3mm hull og satte i 50mm lange M8 i tersjhullene på svinghjulet. Har nå løftet 2 hull, kav.plata er nå 17mm over kjølen. Ett hull ble 1.2mm under kjølen. Kommer bilde senere ikveld. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 (redigert) Hallo igjen. Må bare si att 2hulls heving gjorde susen Turtallet økte 5500 til 5650rpm omtrent. Farta ble nå 41.2kn (gps) Så treng ikke bytte propell, kan gjøre det. Men velger å ikke gjøre det da det er nok fart og samtidig så har motoren nok av power å ta av ved maks vekt i båten. Kav.plata er nå 17mm over kjølen. Heldigvis så satt de nedre boltene fast, så jeg/vi slapp også å leke gummimann inni skroget, for det hadde vært Valgte 2 hull pga at vi syntes ett hull og 1.2mm under kjølen var litt lite. Beklager dårlige mobil-bilder. Litt OT, helt ok chagall. Vi brydde oss ikke om å finne ut gjengen da vi skjønte at vi ikke hadde noe med slike gjenger. Kunne ha dreid en med riktige gjenger men vi hoppa over og tok den enkleste veien. Men bytt om og sett nn at med hverandre, stressa øyeblikk:) Bilde nr 2 er tatt når motoren var fast-skrudd på 1`t hull heving Mvh Kenneth og god helg og Redigert 24.August.2007 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Enig, tror du bør være fornøyd. Jeg var redd den hadde gått over 5750 rpm . (kun 100 rpm under max) Da unngikk du den ubehagelige varsellyden med for høyt turtall. Etter dine tester vil jeg nok flytte opp min 1 hull til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 hehe, var heldig på turtallet ja. Jau kjør på, skal krysse fingrene for deg å håpe det blir like vellykket heving for deg også Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 11.September.2007 Del på Facebook Svart 11.September.2007 (redigert) Hei igjen KenBjork, fortsetter i denne tråden. Min motor ble levert med en 14x19 propell.Denne ble byttet ut etter første tur , da den ikke ga mer enn 4800 r.p.m. Fikk da en 13x18 alu. prop. som ga 5200. Etter heving er jeg nå på 5400. Jeg har også sjekket med propellprogrammet til Mercury (se link) http://sites.mercurymarine.com/portal/page...;_schema=PORTAL , som også anbefaler 13x18 stål 3 blad. Det blir litt forskjell i vekt på våre båter, så jeg tror din propell har litt for stor stigning til at jeg kan benytte denne. Ellers mange takk for for tilbudet om at du prøver din gamle alu. propell. Tror ikke det blir helt riktig. Redigert 11.September.2007 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 12.September.2007 Del på Facebook Svart 12.September.2007 (redigert) Morn morn. Ja vi har jo ikke maken båt, så det vil jo naturligvis utgjøre noe. Men grunn til at jeg tenkte at samme stålvisp som min også kan går hos deg, var pga at den økte turtallet mitt noe. Så siden du har igjen 350rpm til maks, så derfor såg jeg for meg at Ballisticen 13 3/8 x 19 (Litt motsatt egentlig hva det var på gammel båten jeg hadde. Der senka det litt.) Men da du har anna båt så kan du det nok stemme med kalkulatoren i linken. (men hva blir knop i miles? knop x 1.852 = km/t, km/t : 1.5 = miles? eller?) Men er litt usikker på om ballistic/turbo/solas/high performance/rapture har stålvisp i 13x18 dim.. Mulig match ss stål har det, men det er ordinære rustfrie originalpropellere alla aluminium men bare i stål. Så om den serien vil være verdt pengene i ytelse, det kan man sikkert diskutere. Men hvertfall progressing er grei på at man kan kjøpe og ta en 10minutters test, og vaske pollere og returnere om det ikke passet. Derpå man kan får prøve annen stigning. Og finner man ikke match, så har jeg hørt at de også er greie på heving av kjøp. Selv så passet jeg på å spørre om test var ok de 2 gangene jeg kjøpte hos de. Gjorde det også rett før jeg heva motoren, just in case turtallet kom over maks. Kasta ballen til de først, var også ok det for de det å få bytte om så skjedde, men da fikk jeg ikke kjøre lenge etter heving. Så du får ta en ringe-runde og spørre om hva de har å tilby deg, men om du sjekker opp solas propellene, så anbefaler jeg å ringe telmo control for der vet de bedre hva de snakker om og ikke ring de maritim osv. Spørr spesifikk om bytte og evt heving av kjøp ved ikke full klaff før du handler! http://www.telmo.no http://www.progressing.no http://winracepropellers.no Ellers så har jeg en link hjemme hvor man kan bestille fra usa, til ca 40% rimeligere en her tillands. Kan fiske frem den linken etter jobb om det er av interesse. Jeg sjekka også første gang jeg skulle kjøpe stålvisp, den lokale stuten som jeg har omtalt tidligere samt en anna forhandler, svindyrt og uaktuelt. mener å huske de plussa på prisen 200% Men lykke til videre Blir morro se sluttresultat. Mvh Kenbjork Redigert 12.September.2007 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 12.September.2007 Del på Facebook Svart 12.September.2007 Hei igjen, takker for linkene du tipset om. Når det gjelder miles/knop se vedlagt link: http://www.k-marine.dk/K-sider/koerkort/omregntabel.pdf Det er mulig at Ballistic ikke har 13x18 stålprop, men så en som heter Vengeance på progammet til Mercury. Send meg gjerne den linken til USA. Regner med å bruke vinteren til sjekke litt på stålprop. Takker så lenge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 12.September.2007 Del på Facebook Svart 12.September.2007 (redigert) Her er en link hvor de har de fleste propeller, dette firma sender kun i usa.. Propline Men du kan klikke på propellene under det orange feltet og velg motor så ser du hvilke dimensjoner som de har de forskjellige propellene. (editert inn linken jeg nevnte tidligere) Her er linken jeg hadde hjemme: Deltaprop Redigert 12.September.2007 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 12.September.2007 Del på Facebook Svart 12.September.2007 Takk for linkene KenBjork, når det gjelder Vengeance, fant jeg ikke 13 x 18 propeller på noen av linkene. På Mercury propellvelger fikk jeg sågar part nr. 48-16988A46 (Vengeance) oppgitt som riktig propell. Fant ikke ut om noen forhandler Vengeance i Norge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 http://mercruiserparts.stemtostern.com/Mer..._propellors.asp velg Vengeance så kommer du hit http://mercruiserparts.stemtostern.com/Mer..._propellers.asp søk på Search by part number 48-16988A46 http://www.stemtostern.com/catalog/Display...oryRefID=317020 så har de i 18x19 ja, men er relativt dyr den da.. hvertfall hos mercruiseparts. $429.00 Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 Hei, takk for linkene. KenBjork Snakket med en prop. ekspert hos Progress, som regnet litt på min båt og motor.Han kom fram til 13x17 Ballistic.!! Såvidt jeg husker bruker du 13 3/8x17. Prisen var høy 3300,- + m.v.a. Kommer nok til å kjøpe fra U.S.A. Skulle turtallet bli for høyt, har jeg muligheten til å senke 1 hull. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 13.September.2007 Del på Facebook Svart 13.September.2007 (redigert) 13x17.. synes det virker lite jeg da.. spes pga min økte litt. Men såklart det treng ikke skje hos deg. Men nei 13 3/8 x 19 er min, betalte 4750.- inkla frakt, oppkrav og alt jeg. *såg nå du sier at du kommer til å bestille fra usa* Du har ingen kjente som har ballistic 13x17 evt en 13 3/8x19 som du kunne lånt og evt testa før du kjøper fra usa.. Redigert 13.September.2007 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.