Jump to content

Mariner 15, valg av propell


TheChieF

Recommended Posts

Okey, takk for den.

Men kom på en annen ting, turtallet.

Kommer det til å øke når jeg hever? Evt ca hvor mye ved 1`t hull og ca hvor mye på 2 hull tror dere?

Turtallet ligger nå på 5500rpm på full gass. (Maks området er 5000-5750.)

Link to post
Share on other sites

Du er inne på noe her. Turtallet ditt ligger nå på 5500 rpm. Ved å heve den 2 hull (med stålpropell) kan du risikere å komme over 5750 rpm.

Det var derfor jeg sa at jeg ville prøvd med 1 hull. Jeg har som sagt ikke noen erfaring med stålpropell og kan ikke fortelle deg eksakt hvor mye turtallet øker ved å heve den 2 hull. Motoren din skal ha turtallsperre, så går den over 5750 rpm, vil den automatisk redusere turtallet.

Link to post
Share on other sites

Ja det er grunn til at jeg kom til å tenke på det, samt også at om det øker så mye at det overstiger maks på 5750rpm. Så må propellbytte til, men vet ikke da om jeg får byttet den hos progressing. De tillater en ca 10minutters test og man kan da få bytte, nå har jeg kjørt den maks 30-50min.

Fikk den og monterte den 15/08-07

Så det spørs om jeg får byttet den ved evt overskridelse av maks turtallet..

Så bør vel kanskje få hiva meg rundt å heve den snarest mulig da.

For man har vel 14dager retur etter kjøpsloven var det ikke så.. Eller hva?

Om så skjer så vil jeg bytte til større stigning, blir da 21 tomms evt.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg snakket akkurat meg en mann hos progressing, og han mente at jeg måtte heve motoren 2 hakk i forhold til avstanden som er nå og at turtallet muligens kom over maks. Det var ikke sikkert, men kanskje. Og han sa at jeg måtte gjøre det så fort som mulig og ikke kjøre lenge med propellen, og ringe hvis det ble for høyt turtall.

Så skulle vi/de ta det derfra, men det skulle nok ordne seg å få en med høyere stigning.

Link to post
Share on other sites

Hei hei.

Håper noen kan hjelpe meg her.

Driver her på jobben nå å skal heve motoren, men noen som vet hvilken dimensjon det er på gjengene i svinghjulet for å feste løfteøre?

 

Mener det er 16gjenge og innerdiameter 36.83mm målt med gjengelære THREAD

Mercury 115hk optimax 2007mod

Takk.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, du sier det er 16 gjenger. Da mener du at det er 16 gjenger på tommen, hvis jeg forstår deg rett. Videre sier du innerdia. 36,83 ?, målt med gjengelær.

Jeg får ikke dette til å stemme med tabeller jeg har sett på. Anbefaler at du bruker et skyvelær og måler helt i bunnen på den øverste gjengen.

Ellers kan du se på vedlagte tabell: http://www.tess.no/Slangeleksikon/Handbok/...ikkuplinger.pdf

Vil nok tro det er enten NPT gjenger eller UNF. Du kan jo også ringe forhandleren å spørre.

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk uansett, men løste det på en annen måte. Dreide meg en 20mm x 100mm skive og boret 3stk 8.3mm hull og satte i 50mm lange M8 i tersjhullene på svinghjulet. Har nå løftet 2 hull, kav.plata er nå 17mm over kjølen. Ett hull ble 1.2mm under kjølen.

Kommer bilde senere ikveld. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hallo igjen.

Må bare si att 2hulls heving gjorde susen :flag:

Turtallet økte 5500 til 5650rpm omtrent. Farta ble nå 41.2kn (gps)

Så treng ikke bytte propell, kan gjøre det. Men velger å ikke gjøre det da det er nok fart og samtidig så har motoren nok av power å ta av ved maks vekt i båten.

Kav.plata er nå 17mm over kjølen. Heldigvis så satt de nedre boltene fast, så jeg/vi slapp også å leke gummimann inni skroget, for det hadde vært :puke:

Valgte 2 hull pga at vi syntes ett hull og 1.2mm under kjølen var litt lite.

Beklager dårlige mobil-bilder.

Litt OT, helt ok chagall. Vi brydde oss ikke om å finne ut gjengen da vi skjønte at vi ikke hadde noe med slike gjenger.

Kunne ha dreid en med riktige gjenger men vi hoppa over og tok den enkleste veien.

Men bytt om og sett nn at med hverandre, stressa øyeblikk:)

Bilde nr 2 er tatt når motoren var fast-skrudd på 1`t hull heving

 

Mvh Kenneth og god helg og :cheers:

dsc00061.jpg

dsc00058.jpg

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei igjen KenBjork,

fortsetter i denne tråden. Min motor ble levert med en 14x19 propell.Denne ble byttet ut etter første tur , da den ikke ga mer enn 4800 r.p.m.

Fikk da en 13x18 alu. prop. som ga 5200. Etter heving er jeg nå på 5400. Jeg har også sjekket med propellprogrammet til Mercury (se link) http://sites.mercurymarine.com/portal/page...;_schema=PORTAL , som også anbefaler 13x18 stål 3 blad.

Det blir litt forskjell i vekt på våre båter, så jeg tror din propell har litt for stor stigning til at jeg kan benytte denne. Ellers mange takk for for tilbudet om at du prøver din gamle alu. propell. Tror ikke det blir helt riktig.

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Morn morn.

Ja vi har jo ikke maken båt, så det vil jo naturligvis utgjøre noe.

Men grunn til at jeg tenkte at samme stålvisp som min også kan går hos deg, var pga at den økte turtallet mitt noe.

Så siden du har igjen 350rpm til maks, så derfor såg jeg for meg at Ballisticen 13 3/8 x 19

(Litt motsatt egentlig hva det var på gammel båten jeg hadde. Der senka det litt.)

Men da du har anna båt så kan du det nok stemme med kalkulatoren i linken. (men hva blir knop i miles? knop x 1.852 = km/t, km/t : 1.5 = miles? eller?)

Men er litt usikker på om ballistic/turbo/solas/high performance/rapture har stålvisp i 13x18 dim..

Mulig match ss stål har det, men det er ordinære rustfrie originalpropellere alla aluminium men bare i stål. Så om den serien vil være verdt pengene i ytelse, det kan man sikkert diskutere.

Men hvertfall progressing er grei på at man kan kjøpe og ta en 10minutters test, og vaske pollere og returnere om det ikke passet. Derpå man kan får prøve annen stigning. Og finner man ikke match, så har jeg hørt at de også er greie på heving av kjøp.

Selv så passet jeg på å spørre om test var ok de 2 gangene jeg kjøpte hos de. Gjorde det også rett før jeg heva motoren, just in case turtallet kom over maks. Kasta ballen til de først, var også ok det for de det å få bytte om så skjedde, men da fikk jeg ikke kjøre lenge etter heving.

Så du får ta en ringe-runde og spørre om hva de har å tilby deg, men om du sjekker opp solas propellene, så anbefaler jeg å ringe telmo control for der vet de bedre hva de snakker om og ikke ring de maritim osv.

Spørr spesifikk om bytte og evt heving av kjøp ved ikke full klaff før du handler!

http://www.telmo.no

http://www.progressing.no

http://winracepropellers.no

Ellers så har jeg en link hjemme hvor man kan bestille fra usa, til ca 40% rimeligere en her tillands. Kan fiske frem den linken etter jobb om det er av interesse.

Jeg sjekka også første gang jeg skulle kjøpe stålvisp, den lokale stuten som jeg har omtalt tidligere samt en anna forhandler, svindyrt og uaktuelt. mener å huske de plussa på prisen 200%

 

Men lykke til videre :cheers: Blir morro se sluttresultat.

Mvh

Kenbjork

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen, takker for linkene du tipset om. Når det gjelder miles/knop se vedlagt link: http://www.k-marine.dk/K-sider/koerkort/omregntabel.pdf

Det er mulig at Ballistic ikke har 13x18 stålprop, men så en som heter Vengeance på progammet til Mercury.

Send meg gjerne den linken til USA. Regner med å bruke vinteren til sjekke litt på stålprop.

Takker så lenge. :flag:

Link to post
Share on other sites

Her er en link hvor de har de fleste propeller, dette firma sender kun i usa..

Propline

Men du kan klikke på propellene under det orange feltet og velg motor så ser du hvilke dimensjoner som de har de forskjellige propellene.

(editert inn linken jeg nevnte tidligere)

Her er linken jeg hadde hjemme: Deltaprop

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://mercruiserparts.stemtostern.com/Mer..._propellors.asp velg Vengeance så kommer du hit

http://mercruiserparts.stemtostern.com/Mer..._propellers.asp søk på Search by part number 48-16988A46

http://www.stemtostern.com/catalog/Display...oryRefID=317020 så har de i 18x19 ja, men er relativt dyr den da.. hvertfall hos mercruiseparts. $429.00

Link to post
Share on other sites

Hei, takk for linkene. KenBjork

Snakket med en prop. ekspert hos Progress, som regnet litt på min båt og motor.Han kom fram til 13x17 Ballistic.!! Såvidt jeg husker bruker du 13 3/8x17.

Prisen var høy 3300,- + m.v.a. Kommer nok til å kjøpe fra U.S.A.

Skulle turtallet bli for høyt, har jeg muligheten til å senke 1 hull.

Link to post
Share on other sites

13x17.. synes det virker lite jeg da.. spes pga min økte litt.

Men såklart det treng ikke skje hos deg.

Men nei 13 3/8 x 19 er min, betalte 4750.- inkla frakt, oppkrav og alt jeg.

*såg nå du sier at du kommer til å bestille fra usa*

 

Du har ingen kjente som har ballistic 13x17 evt en 13 3/8x19 som du kunne lånt og evt testa før du kjøper fra usa..

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...