Jump to content

Mariner 15, valg av propell


TheChieF

Recommended Posts

Har en mariner 15, som hadde en 91/8 x 101/2 propell på, med denne selv om den var stygg og hakkette så gikk båten, en 10' with ganske bra, antyder 25 knop.

Dro å kjøpte en ny propell til den, og ble da anbefalt en 9 1/2 x 11 3/4 propell, med denne skulle båten få mye bedre fart og gå lettere i plan, det siste er et faktum, men synes ikke farten ble all verden å skryte av, fikk faktisk litt lavere fart synes jeg. (turtallet høres lavere ut også)

 

Finnes det noen måte å få kompensert eventuellt turtalls tap på?

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen måte å få kompensert eventuellt turtalls tap på?

Men hva var utgangspunktet? Ideelt turtall, egentlig litt for høyt turtall eller kanskje til og med for lavt?

 

Det lønner seg å sjekke hvilket turtall du oppnår NÅ og sammenligne dette med anbefalingene for motoren. Du har jo gått til en propell med både større diameter og større stigning og da skal jo turtallet gå noe ned om du ikke samtidig heiser motoren noe på hekken.

Link to post
Share on other sites

Hva ideelt turtall på denne motoren skal være vet jeg ikke, men hører på motor lyden at den er lavere enn den var med den forrige propellen.

Hvordan kan jeg heise den mere på hekken uten fare for at den eventuellt detter av. kan det lønne seg å bygge på hekken i høyden, og forsterke den f.eks med en stål plate som går rundt slik at det finnes noe mere å feste motoren i.

 

Vet at det går å bolte fast motoren, men på denne så er det ikke hull for bolting, fordi den er gammel. (rundt 1980)

Link to post
Share on other sites

Hei, akterspeilhøyde på kort stammet motor er ca: 38 cm. Lang stamme ca: 51 cm.

Mener å huske at 10" With må bruke kortstammet motor. Faren ved å heise den for mye er at den ikke får kjøling og at den kaviterer (luft i propell).

Har lagt ved en link som illustrerer hvilke høyde som er korrekt: http://sites.mercurymarine.com/portal/page...=PORTAL#transom

 

Bla deg ned på denne linken så finner du forskjellige anbefalinger. Lykke til

Link to post
Share on other sites

Hei og morn

Beklager om jeg invadere tråden din TheChieF..

 

Du chagall, siden du har samme motor som meg..

Jeg fikk stål propellen min fra balistic før-dagen, 13 3/8 x 19. (org alu. 13 x 19)

Traff forøverig fint på turtallet. 5500rpm(økte fra 5350), fart 40.3kn (økte fra ca 38kn) samt med kallesj oppe hele familien + hund i båten og i frisk bris.

 

Siden det nå er snakk om heving og slikt her, jeg såg etter igår og såg at vannet i full speed gikk over kavitasjonsplata og mellom/under den halve plata over kavitasjonsplata (om du skjønner)

Mulig motoren bør hevest ett hakk ?? eller er det riktig slik det er?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, KenBjork.

Vi har samme motor men ikke samme båt. Regner med at forhandlleren du kjøpte båt og motor av har montert motoren i laveste posisjon. Virker som han gjør det på det meste han selger.?

Etter det du forklarer virker det som motoren din kan heises 1 hull. Max rpm på våre motorer er 5750, så du har jo noe å gå på. Jeg har heist min motor 1 hull fra laveste posisjon, men vurderer å heise 1 hull til. Men som sagt akterspeilhøyden kan være litt forskjellig på våre båter. En del svenske tester viser at motoren får de beste resultater ved å heise den 2 hull. (avhengig av båttype) :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, KenBjork.

Vi har samme motor men ikke samme båt. Regner med at forhandlleren du kjøpte båt og motor av har montert motoren i laveste posisjon. Virker som han gjør det på det meste han selger.?

Etter det du forklarer virker det som motoren din kan heises 1 hull. Max rpm på våre motorer er 5750, så du har jo noe å gå på. Jeg har heist min motor 1 hull fra laveste posisjon, men vurderer å heise 1 hull til. Men som sagt akterspeilhøyden kan være litt forskjellig på våre båter. En del svenske tester viser at motoren får de beste resultater ved å heise den 2 hull. (avhengig av båttype) :flag:

Skal ta å se på det, hvor kavitasjonsplata flukter i forhold til kjølen. Kan evt bade litt ihelga, enten det eller se på det neste gang jeg tar den opp.

Men ser at "innsvingen" på innfestet er ca 1cm over hekken, altså at den ikke ligger å hviler ned på akterspeilet.

Ja jeg har jo litt rpm å gå på, så det er jo fint. For ved evt å heve den ett hakk/hull så kommer den vel til å øke litt på turtallet sikkert.

Hvordan er enkleste måten å løfte den på.. Nå husker jeg ikke om det er huller eller avlangt spor på nederste boltene, men om så er så kan man kanskje ta ut boltene i hullene øverst og løsne litt de nederste for så å legge kloss imellom finnen og biljekken for å heis den kanskje?

Jeg kan også evt ta bilde under fart så du/dere kan få se hvor vannet går om det skulle være interesant..?

Link to post
Share on other sites

Går fint å heise med biljekk (ofte så passer finnen fint i sporet i jekken) , man kan også bruke nesehjulet på hengeren, sett en kloss under finnen og bruk hengeren som vektstang.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Skal ta å se på det, hvor kavitasjonsplata flukter i forhold til kjølen. Kan evt bade litt ihelga, enten det eller se på det neste gang jeg tar den opp.

 

 

Hvordan er enkleste måten å løfte den på.. Nå husker jeg ikke om det er huller eller avlangt spor på nederste boltene, men om så er så kan man kanskje ta ut boltene i hullene øverst og løsne litt de nederste for så å legge kloss imellom finnen og biljekken for å heis den kanskje?

Jeg kan også evt ta bilde under fart så du/dere kan få se hvor vannet går om det skulle være interesant..?

 

 

Sjekk først kav.plata før du gjør noe mer. Motoren er festet med 4 stk. 1/2" bolter. Jeg ville heller bruke heisekrok øverst på motoren. (bruke verkstedjekk) Mercury anbefaler dette.

Ivar`s metode kan sikkert brukes, men motoren veier ca: 170 kg. Syntes det vil bli for stor belastning på den "lille finnen".

Hvis du greier å få tatt et skikkelig bilde under fart ville det vært interessant. VÆR FORSIKTIG. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jepp, kona får kjøre så får jeg heller kneppe belterema rundt rustfristanga på bakseteryggen :smiley:

Å bruke hengern metoden stror jeg at jeg hopper over gitt. Høreste for ballhardt ut.

Da kjøre jeg heller 500meter og bruker kran på jobb istedet.

Skal få fikset bilde/bilder etter middag og matshopping.

Link to post
Share on other sites

Ble så grenseløst til vind og regn her samt at det ble for seint for ungene.

Men var nede en liten tur og inspisert tilgangen til de nedre bolten på motoren innenifra.

Og hvordan i svarte har de fått på de inn og stramma til.... For her var det trangt, inni.

Riktignok er mutterne på utsiden av skroget, men de må nå holdes med skrunøkkel på innsiden når man skal skruefast.

Når jeg evt imorgen får han en tur på hengeren og evt ser at den muligens kan heves, så vet jeg ikke om det er noe poeng i å bryte seg på det. For jeg er ikke lang nok i hendene eller smal nok til å komme inni dit for at noen på utsiden skal klare å teite muttrene på de nedre boltene på motoren.

Se bildet og se selv hvor trangt det er.

Ble litt utydlig tekst der den runde jeg har merket rødt er, men det er der motorbrønn starter.

trangt_til_nedre_bolter_shrink_40.jpg

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det er sikkert riktig det du sier der, men nå er dette en orginal 15 hk, ikket trimmet 10 hk. men jeg får prøve å løfte den på hekken litt mere å se åssen det går da.

 

Men er det noen som samtidig vet om det er enkelt å fjerne skummet i dobbelt bunn? mistenker at den er igjennom trekt med vann, for båten ligger ganske dypt i vannet uten at noen sitter i den. selv etter å ha lensa dobbelt bun for vann så er den tung.

Link to post
Share on other sites

Men er det noen som samtidig vet om det er enkelt å fjerne skummet i dobbelt bunn? mistenker at den er igjennom trekt med vann, for båten ligger ganske dypt i vannet uten at noen sitter i den. selv etter å ha lensa dobbelt bun for vann så er den tung.

 

 

Står endel om dette i emneoversikt: se denne, https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=7203#

Håper noe av dette kan hjelpe deg.

Link to post
Share on other sites

Dette er beste bilde av de jeg tok, ser nå til en viss grad hvor vannet går..

Tenket å dra han opp på hengeren på floa da, men selvfølgelig så dro det opp til masse vind og regn idag også.

Så jeg legger sjekkinga på is foreløpig. Tar det en ubestemt dag hvor det er vindstille på floa.

img_0475.jpg

Legger også ved ett opptilta nærbilde av undervannshuset så er det lettere å se for seg.

img_0415.jpg

Mvh kenbjork :sailing:

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er beste bilde av de jeg tok, ser nå til en viss grad hvor vannet går..

Tenket å dra han opp på hengeren på floa da, men selvfølgelig så dro det opp til masse vind og regn idag også.

Så jeg legger sjekkinga på is foreløpig. Tar det en ubestemt dag hvor det er vindstille på floa.

 

Legger også ved ett opptilta nærbilde av undervannshuset så er det lettere å se for seg.

 

Mvh kenbjork :sailing:

 

 

Hei,KenBjork, bildene var greie , men vanskelig å bedømme nøyaktig, om du kan heise motoren på grunnlag av dette.

Det beste er å få den opp på henger. Regner med at det er 20" akterspeilhøyde (51 cm) på din Bella (samme som min).

Du kan vel se om motoren er montert i absolutt laveste posisjon. Hvis den er det vil jeg ganske sikkert tro den kan heises minst 1 hull.

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja får se den dagen det bli godvær her igjen, og det klaffer på floa.

Men ja, det er 20tomms akterspeilhøyde, boltene er i hull nr2 (ovenfra og ned) både på øvre og nedre bolter (nedre pos. er også hull, ikke avlange spor) og den henger ca 15mm over akterspilet (uten å ha målt). Så den ligg nå ikke helt nedpå akterspeilet da hvertfall.

Link to post
Share on other sites

Hallo og godkveld båtfolk.

Endelig ble det godvære og sol her uten vind. *bank i bordet*

Så da har jeg vært ned på floa ikveld og tatt opp båten og tatt bilder av kavitasjonsplatas høyde iforhold til kjølen.

Kom med innspill.

Takk.

img_0504.jpg

Zoom

img_0506.jpg

Link to post
Share on other sites

Jau hei igjen chagall.

Var veldig lavt ja, 18mm under stemmer det. Sier vel også sitt til at det spruter litt på bildet jeg posta tidliger i tråden.

Er det ikke slik at den skal flukte med eller over kjølen da?

Ja målte mellom hullene og det er 20mm.

 

Så du mener at om jeg hever 2 hull, altså at kavitasjons plata kommer over kjølen, (22mm) at det kommer til å gå fint?

 

Om jeg ikke hever den, hva taper jeg?

 

Og hva tjener jeg på å heve?

Link to post
Share on other sites

Hei, kav. plata skal normalt flukte med bunnen. Var jeg deg ville jeg løfte den 1 hull, når du først hadde den oppe. Det du tjener på å heve, er at motstanden i vannet blir mindre. Du vil nok få et par knob mer og du kjører mer økonomisk. (ikke så mye vannsprut)

Jeg har ikke stålpropell på min motor, men andre medlemmers erfaringer og utsagn fra eksperter sier at med stålpropell kan du heve den mer enn med vanlig alu. propell uten at den kaviterer. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jepp skjønner, så du mener at 1 hull heving holder.. (ved alu-visp) og at siden jeg har stål-visp så kan jeg heve 2 hull..

Eller at jeg skal heve 1`t og det blir ok nok?

Ser i båtmagasinet 11/2007 på deres visp-test, at de har hevet samtlige stål-visper 20mm over kjøl og fått best resultat da. (også på den jeg har, ballistic) Har vel også sett samme på andre tester mener jeg.

Og deres alu-visper låg på 0mm (jevnt v/kjøl)

 

Er noe usikker på om jeg skal klaske til med 1`t eller 2 hull heving (1 = +2mm og 2 = +22mm over kjøl)

For det er jo rimelig trangt over tanken (bildet), er litt dumt å ta 1 hull for så å finne ut at "pokker heller" hvorfor tok jeg ikke 2 hull...

men det kan jo også slå andre veien også da.. Heve 2 for så å finne ut at "pokker heller" hvorfor tok jeg ikke 1`t hull bare...

 

Vart så usikker på 1`t eller 2 hulls økning. (Men må uansett ta ett hull)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...