Jump to content

Hvilken type filtermaske ved støping?

Honduras

Recommended Posts

Skal en tur til verktøy-pusheren for å kjøpe meg en slik 3M filtermaske. Men det viser seg at det finnes ørten typer. Siden kjemi ikke er noe jeg er spesielt stødig i, trenger jeg litt hjelp.

Lørdagshjelpen på byggmakker, som stort sett består av tyggegummislafsene tenåringer, gir svar som "jeg tror du kan bruke denne...kanskje". Risikerer ikke helsa mi på det...kanskje.. :headbang:

(Mitt favorittsvar når jeg spør etter en vare... "Nei, det tror jeg ikke vi har"...... Noen ganger får jeg lyst til å skrike KAN DU SJEKKE MED NOEN HER SOM VET DA !!! Ja, jeg lar meg irritere av folk som ikke er interresert nok i jobben sin til på å sjekke hva man har av varer når man får ett spørsmål, men bare avfeie med ett "tror ikke")

Ååå..., det var deilig å få det ut, må bare trekke pusten dypt ett par ganger nå :wink:

Jeg skal støpe både med epoxy og med polyester (to forskjellige båtprosjekter). I tillegg skal jeg vaske med Aceton, sikkert noe tynner også. Og til slutt skal det lakkeres med 2-komp lakk.

I reolen finnes det masker for organiske gasser, uorganiske samt kombimasker(forskjellige filterinnsatser). Prisnivå ca 180 - 750 kr.

Siden jeg har tenkt til å kjøpe en til meg og en til guttungen, vil jeg ha masker som er gode nok, men ser ikke behovet for å kjøpe for 1500,- hvis det vi trenger koster 400,-

Er det noen av dere med "de riktige skolene" som kan gi meg ett råd... :smiley:

Jeg har ikke de riktige skolene, men vi malte Hulda med 2-komp. epoxymaling i våres. Da gikk jeg til innkjøp av Clas Ohlson for å beskytte de utkommanderte arvingene:

34-1667 halvmaske kr. 249,00

34-1670 AB2 EK1 P3 kombinasjonsfilter 2-pack kr. 239,00 denne pakken inneholder også støvfilter.

Dette skulle beskytte mot det meste, så lenge det finnes oksygen til å puste i. Ingen lukt slapp gjennom filteret.

Da gikk jeg til innkjøp av Clas Ohlson

Ble vel jævlig dyrt det da. :crazy:

Forøvrig kjøpte jeg samme maske da jeg bygde båten.

Men jeg kjøpte ikke butikken......

Elendige greier synes jeg, fikk lånt meg proff utstyr til de største støpejobbene.

Selv har jeg en halvmaske fra 3M med utbyttbare filterinnsatser. Kan ikke få roset denne godt nok i sammenligning med man trer rundt trynet med en strikk. Koster rundt 1000-2000,- om jeg ikke husker helt feil, men er verdt det i lengden. Hva filterene dekker, står på pakka, men sjekk gjerne ut disse linkene:

http://www.sikkerhetsbutikken.net/filarkiv...edrettsvern.pdf

http://multimedia.mmm.com/mws/mediawebserv...s66S7OoCOrrrrQ-

Eller er det også en god idee å kontakte leverandør av epoxy/polyester og høre hva du må sikre deg mot.

Edited by Larspo (see edit history)

Biltema har greie masker til en grei pris.

I denne bransjen er maskene fargekodet.

De fleste organiske/uorganiske løsemidler dekkes av et filter som har brun fargekode.

Til Biltema å være er filtrene ikke spesielt billige og de er forbruksvare. Uansett er det mye billigere enn de prisene du har antydet.

For pussing/støv bruker du vanlig filter støvmaske med passende finhet.

Selv har jeg en halvmaske fra 3M med utbyttbare filterinnsatser. Kan ikke få roset denne godt nok i sammenligning med man trer rundt trynet med en strikk. Koster rundt 1000-2000,- om jeg ikke husker helt feil, men er verdt det i lengden. Hva filterene dekker, står på pakka, men sjekk gjerne ut disse linkene:

Eller er det også en god idee å kontakte leverandør av epoxy/polyester og høre hva du må sikre deg mot.

Masken jeg nevte over, er en parallell til 3M-masken. Jeg har begge typene. CO var/er en god del rimeligere. For meg har begge disse maskene dekket behovet. Det å bygge jernbåt handler mye om malingstyper, kjemikalier og løsemidler, utrolig nok. 3M var først ute med disse maskene, jeg har brukt dem i mange år. Støvfilteret som følger med fungerer for fint slipestøv fra herdeprodukter og vinkelslipere, gjelder alle tre fabrikatene. Maskene til Biltema, jeg har også ett sett av den, vil jeg rangere ett hakk under Clas Ohlson og 3M.

Ellers så skal det stå i produktets datablad, altså malingens/epoxyens datablader, hvilken beskyttelse (filtertype) man skal velge.

Edited by Hulda (see edit history)