Jump to content

Hvor dyr båt har du?

isbjorn

Recommended Posts

Dette er vel bare et spørrsmål om prioritring, og event. evnen til å betjene et lån. Men å sammenlikne hytter å båter er vel det ikke helt som det virker i første omgang.

eks.

kjøpte båt ca 100000 for 3 år siden. oppgraderer og fornyer fortløpende. Har vel nå brukt ca 40000 i påkost. Koser meg med å jobbe på båten. Ser på det som en hobby.

Selger jeg nå tror jeg det er flaks om jeg får 120000. Har heller ingen betydning ( skal ikke selge ).

Kjøpte hytte ca 300000 for 3 år siden. byttet tak. Ca 30000. Sitter på verandan å drikker kaffe ( ser på fjorden ). Liker ikke å jobbe i hagen. Takstmann sa at stedet nå har en verdi på 500000.

Min påstand er at båter over en hvis alder faller i verdi. ( faller fortere når tidene forandrer seg )

Fast eiendom stiger på en anden måte. ( kan jo falle den også, men ikke på samme måten, kommer også fortere opp igjen).

Men alt skal vel ikke dreie seg om penger. :rolleyes:

Båt er mest å nyte :yesnod:

Hvis du hadde brukt mindre tid på å restaurere båter hadde du kanskje sluppet å ty til prostituerte :smiley: .

Vel, noen (les: Bård K) snakker av erfaring, jeg med visdom :puke:

Poenget var at det er da meget viktig å tenke seg godt om, før man slenger inn 2 mill i et kjøp som man kanskje ikke har tenkt helt igjennom :-)

Men, har man tenkt, og har råd, og finner ut at dette var lurt, så hvorfor ikke? MEN, tenk nøye først :smiley: Lykke til med valget ditt!

Send oss gjerne info om hva du kunne tenke deg. Spennende å se hva man får for 2mill... :seeya:

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Et merkelig tema du tar opp "isbjørn". Har du en båt til 400K eller en til 2mil og legger ut på distansen Stavanger - Oslo, kommer du fram uansett prisklasse. Det samme kan sies om biler og fly. Komfortabel tur vil du ha i alle tilfelle.

Hvorfor du tar opp dette tema lurer jeg litt på og har kommet fram til at du er ute etter noe annet enn det som har med båt å gjøre. Jeg ville kalle det "statussymbol problematikken" hvor en har lyst til å vise hva en duger til i det daglige. Du legger i ditt innlegg, spørsmål om pris, og ikke noe om selve båtdrømmen du måtte ha.

Komforten kommer med lengden av båten og dens utstyr. Det kosmetiske/utseende av båten er jo det andre ser først på og kommenterer. Og er en da av den hårsåre typen vil en føle seg støtt når "kritikken" kommer som perler på en snor. Er man en fornøyd båteier så preller kritikken av som vannet på gåsa. En bry seg rett og slett ikke om slikt.

Mitt råd til deg blir at du kjøper den båten du ønsker ut fra ditt behov og ikke ut fra andres behov. Bruk gjerne 2mill, men sørg for at du blir fornøyd med ditt valg. Man er ikke gal om en betaler 2 eller 5 mill for noe en ønsker seg og har muligheten til å fullføre. Man lever bare en gang, og veldig kort tid på sjøen. LA DET BLI EN FORNØYELSE :cheers:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

At folk kjøper båter, biler og hytter kontant ved at de tar opp et lån på huset blir jo fortsatt kjøp for oppsparte midler? Heter vel sparing i egen bolig eller noe sånt fint! :yesnod:

Jeg tror det er blitt nokså vanlig med disse "lån og bruk til hva du vil" med sikkerhet i fast eiendom i det siste.

Har hvertfall stadig selgere som ringer for å få meg med på denne galoppen. :lol:

Får de provisjon avhengig av størrelsen på lånet tro?

For meg ville det vært galskap å bruke så mye penger på båt, selv om jeg hadde hatt midlene på konto.

Må vel bare inrømme at jeg ikke er båtgal nok og har mye annet jeg heller ville brukt pengene på.

Hadde jeg hatt så mye penger at jeg fikk gjort det meste jeg hadde lyst til hadde vel ikke 2 mill vært så mye penger for meg så da kanskje..

sist gong eg sko ha båt, måtte jo detta diskuteras med 'hu mor', og denne hadde dette resonnemanget: du bruke og frakte ungane dine i bil, mye lengre tid enn ka du gjer i båt, å då bruka mange ganger mær penger på båt enn bil er idioti sett fra ett sikkerhets synspunkt. Eg kjøpte for ca ett år siden ein gamale golf av naboen for 30' :sad: , neste bil derimot trur eg blir A8. :lol:

stå i ro båt!

Jeg kan godt forstå at folk kjøper båt til 2 mill. Da får du en liten hytte på vannet, med muligheter for å benytte denne hvor du vil på kysten.

Du kan stort sett ha din strandtomt hvor du vil. Skal du kjøpe deg hytte med strandtomt, må du legge på x antall millioner til i attraktive områder.

Forstår godt at folk belåner sine faste eiendommer, så lenge de kan betjene dette . Som en nevnte i denne tråden, man lever kun en gang. :flag:

Et merkelig tema du tar opp "isbjørn". Hvorfor du tar opp dette tema lurer jeg litt på og har kommet fram til at du er ute etter noe annet enn det som har med båt å gjøre. Jeg ville kalle det "statussymbol problematikken" hvor en har lyst til å vise hva en duger til i det daglige. Mitt råd til deg blir at du kjøper den båten du ønsker ut fra ditt behov og ikke ut fra andres behov.

Det samme tenkte jeg når jeg så denne tråden. Godt sagt.

Personlig ville jeg aldri følt glede ved å ha båten vår, hvis utgiftene ville gjøre hverdagsøkonomien vanskelig. Det er LYSTBÅT vi snakker om, er det ikke?

Og et lite spørsmål om utgifter. Hvorfor i huleste må (nesten) alle dieselbåt eiere kjatte og mase om drivstoffpriser og forbruk (og i særdeleshet om min søte svarte i kjelleren) hver j***** gang jeg kommer til en havn? Skal man på død og liv ikke bruke penger, kjøp ihvertfall ikke båt!!!

Ben Sin

Min båt er sikkert billig for mange, men dyr for en 16 år gammel student.

Har hatt utlegg for over 30 000 på Junkeren. Har i tillegg en e- jolle til en verdi 16.00 kr. Den er til salgs om noen innteressert :wink:

Skulle ønske jeg kunne bruke båtene mine mer, men det er praktiak umulig.. :crazy::sad:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Helt utolig hva denne tråden engasjerer folk, bemerkelsesverdig at mange ser ut til å la seg provosere av spørsmålsstillingen :crazy: vet ikke om det har med at de ikke har mulighet sjøl å oppfylle en drøm??? mange svar er rett og slett useriøse(eksempelvis noen som fabler om "statussymbol problematikken").

Skal du ha en ny sikker og god båt over 30fot må du nok i 2mil klassen, det er det dette handler om... vi i familien liker å ferdes på sjøen og vi er ofte på langturer hvor vi må krysse åpne havstrekk, da er det godt å ha en båt som er god og trygg i litt sjøgang.

Jeg skjønner spørsmålet til Isbjørn godt jeg. Har grei nok råd til å kjøpe og å ha båt til 2 mill. og har lyst på både større og nyere båt til bruk som fleksibel hytte på sjøen (som jeg i dag bruker den jeg har), men jeg synes personlig det blir for mye å bruke på båt (foreløpig). Tipper min neste båt blir en til mellom 1.2 og 1.5. Når det blir avhenger av hva som dukker opp på bruktmarkedet (vil ikke ha helt ny båt, avhengig av vedlikhold alt fra 1 til 8-10 år).

Poenget var at det er da meget viktig å tenke seg godt om, før man slenger inn 2 mill i et kjøp som man kanskje ikke har tenkt helt igjennom :-)

Men, har man tenkt, og har råd, og finner ut at dette var lurt, så hvorfor ikke? MEN, tenk nøye først :smiley: Lykke til med valget ditt!

Send oss gjerne info om hva du kunne tenke deg. Spennende å se hva man får for 2mill... :seeya:

Jo da, jeg tok den. Og jeg har lest tråden din om ditt flotte restaureringsprosjekt (som må ha tatt litt tid) og fristelsen ble for stor til å slå av en spøk når du snakker om å kjøpe både bil, båt og KONE for 2 mill. Samtidig var poenget mitt at mange mangler kunnskaper, ferdigheter, verktøy, verksted, tid eller lyst til å drive med slike restaureringsprosjekter og skal man ha en problemfri og komfortabel motorbåt i en viss størrelse blir det fort snakk om 2 mill.

Helt utolig hva denne tråden engasjerer folk, bemerkelsesverdig at mange ser ut til å la seg provosere av spørsmålsstillingen :crazy: vet ikke om det har med at de ikke har mulighet sjøl å oppfylle en drøm??? mange svar er rett og slett useriøse(eksempelvis noen som fabler om "statussymbol problematikken").

Ja desverre så ser det ut til at mange snubler i den gamle Norske snublesteinen "sammenligning" for så å falle ned i fella til janteloven. Man vurderer alle andre ut fra sine egne preferanser og havner ut med konklusjoner som stiller spørsmålstegn ved andres motiver.

Ikke bry deg om hva andre måtte mene når du føler at de mistenker dine motiver eller ikke evner å sette seg in i problemstillingen sett fra din side. "Rådene" de da kommer med vil selvsagt ikke være av verdi for deg fordi beslutningsgrunnlaget som de bygger sin vurdering på blir feil.

Ser vi bort fra mistenkeliggjøringen og misunnelsen som skinner igjennom i enkelte innlegg så synes jeg likevel at du har fått noen greie seriøse svar på din lille "undersøkelse". At det blir en god del svada i tillegg er nok prisen man må betale for å ha et åpent forum som dette. Det må man nok bare ta med godt humør :lol:

Hvis du ser litt stort på det så har dere jo hatt en fantastisk sommer der oppe mens vi her nede i sør har hatt den verste i manns minne så da er det kanskje ikke så rart at noen blir litt surmagete mot "dåkker fra Finnmarka" :wink:

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Du må ikke ta oss alle så seriøst. Tipper de fleste av oss er nok heller mer misunnelige på deg som (tilsynelatende) har råd til å bruke så mye penger på en båt. :cool:

Samme hva du velger så lykke til! :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...