Jump to content

Hvor dyr båt har du?


isbjorn

Recommended Posts

Man kjøper vel den båten man har råd til å drive vel??? :rolleyes:

 

Innkjøpet av båten er jo bare en del av kaken.

Avdrag, service/vedlikehold, havneavgifter, forsikring og drivstoff kan fort bli ganske store beløp som skal betales hvert år.

for ikke å snakke om alt dette "kjekt å ha" greien som må ombord. :flag:

 

Selv hadde vi ingen problemer med å kjøpe en båt til 1,5 etter at huset var nesten nedbetalt.

Vi så da på forsikring og driftsutgifter som en vesentlig del av kriteriene for hvilken båt vi valgte.

 

Hadde ikke hatt problemer med å legge 2 lapper i bordet heller, men da gikk jo driftsutgiftene opp betydelig.

Trenger heller ikke flere kvadrat å vaske og polere enn det vi har i dag. :smash:

En annen ting er jo antall dager i bruk.

Vi har muligheten til å bruke båten mye på grunn av skiftarbeid, hadde nok ikke kjøpt "milionbåt" om vi bare hadde vært på tur tre uker i året.

Vi bruker båten hele året, selv om det blir mest dagsturer om vinteren.

 

Båtglede har jeg aldri målt i antall fot.

Jeg var lykkelig båtmann i 15 år i min 22" seilbåt, og er like lykkelig nå i min 30" motorbåt.

 

Om man misunner andre i havnen som har større og finere båt enn seg selv, bør man vel begynne å gå litt i seg selv.

Man skal være fornøyd med det man har, men det er jo alltid lov å drømme.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Båtglede har jeg aldri målt i antall fot.

Jeg var lykkelig båtmann i 15 år i min 22" seilbåt, og er like lykkelig nå i min 30" motorbåt.

Nettopp det jeg har forsøkt å få fram, men det ser ut til å være en oppfatning hos enkelte at dersom man har penger til overs så er det nærmest en naturlov at man løper å kjøper dyrere båt. Hvorfor?

 

Om man misunner andre i havnen som har større og finere båt enn seg selv, bør man vel begynne å gå litt i seg selv.

Man skal være fornøyd med det man har, men det er jo alltid lov å drømme.

:yesnod:

Og det er også lov å ikke drømme (om dyrere båt) regner jeg med, eller er man da moden for innlegging på lukket avdeling ? :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg koser meg i treflisa mi, og har ingen planer om å bytte på mange år. Dette blir båten barna vokser opp med. Om jeg bytet båt om 10-15 år kan vel hende, men jeg går ikke rundt og drømmer om større og flottere (og dyrere). På den annen side har jeg full respekt for de som bruker mye mer psnger enn meg på båt. Det handler vel først og fremst om båtglede?

 

Det er mye som er mer galemattias enn å kjøpe båt til 2 mill. (f.eks. ikke å ha båt...)

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått vurderende blikk rettet mot meg flere ganger. Bytte fra en daycruiser på 22 fot til en daycruiser på 22 fot...?

 

Det har noe med å definere sitt eget bruksmønster. Er det mest ettermiddagsturer, ispedd en og annen helgetur uten unger? :yesnod: Eller ligger båten for det meste på båsen, unntatt i sommerferien? :lol: (Sitat fra havna: Aldri hatt et dyrere kaffebord...)

 

Det er ingen som kjenner meg sjøl bedre enn meg sjøl, og jeg har nå den perfekte båten til mitt (vårt) bruksmønster. Sjølsagt kunne jeg en og annen gang tenkt meg å ta med slekta på øyhopping, men da får jeg heller kjøre i flere vendinger. Jeg kunne kjøpt dyrere båt, men hvorfor? Jeg kunne kjøpt helt ny båt, men hvorfor? Jeg kunne kjøpt større båt, men hvorfor? Jeg kunne kjøpt noe annet med høyere nabo-faktor, men hvorfor?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

For meg er svaret ganske enkelt, har du råd og lyst til å kjøpe og drifte denne båten, så gjør det!

 

Dette med råd til er jo snakk om kroner og øre, setter man seg ned og regner så blir det ganske fort klart hva det vil koste, og avgjørelsen vil utkrystallisere seg.

 

Dette med lyst på er jo ganske så subjektivt. Mange av oss, meg selv inkludert, har lett for å mixe båtgleden opp med statusfølelsen ved å ha noe flott.

Det er en svært utbredt idé at det blir enda hyggeligere på vannet om man har en større og mer komfortabel båt. DETTE STEMMER IKKE ALLTID!! For noen er det helt sikkert slik at gleden over båtlivet blir større om båten blir større, men for flertallet av oss er det nærheten til sjøen og frihetsfølelsen som gir båtglede. Disse følelsene blir slett ikke større om man får større båt.

 

Jeg kjører en 7 år gammel bil og er veeeeldig sugen på å bytte, men det koster og jeg har pr.dags dato ikke gjort noe med det. I går hadde jeg lovet ungene is og vi kjørte tilfeldigvis forbi Merzedes forhandleren i Arendel. Ungene pekte og maste, kan vi ikke kjøre inn der og kjøpe is? Hvorpå jeg svarte, nei der selger de biler, ikke is. Skal vi heller kjøpe ny bil og droppe isen? Fikk da følgende svar: Neimenn pappa vi har jo bil, vi trenger ikke bil, vi vil ha iiiiiiis! Dette fikk meg til å tenke over og prøve å finne ut hvorfor jeg var så sugen på ny bil, svaret ble vel noe slikt som at jeg har lyst på, ikke at jeg trenger. Dette er nok i stor grad overførbart til svært mange av oss som går rundt på båtmesser og planlegger større båt...

 

Det er ikke nødvendigvis mer båtglede vi får, det er en kortvarig statusglede, og den falmer når neste års modell dukker opp, med litt fler HK og 25 cm større badeplattform.

 

Dagen i dag tegner forøvrig til å bli en av de skikkelig fine i år, så siden jeg ikke har båtlån i millionklassen som gjør at jeg må jobbe i dag, så lurer jeg faktisk på om jeg skal avspassere og ta meg en tur ut i båten..... :wink:

 

Ha en fin helg allesammen!

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Litt av båtgleden blir vel også litt borte, når en har bedre komfort på båten enn i hjemmet. Det skal vel være litt primitivt.

Hva med å få plass i havner? så nå i sommer utallige eksempler på at de "store" måtte dra slukøret ut fra havna p.g.a. ikke plass.

Kanskje en inndeling i store havner ville vært en ide. Slik at de "store" kunne ligget på et eget sted. Og vi andre med båter under f.eks. 40 kunne ligget et annet sted.

Hvor mye diesel bruker en 50-60 foter i timen?

osv.osv.

 

Litt usikker på om jeg kvalifiserer for en uttallelse her siden jeg bare har en liten båt på 46 fot men kan iallefall gi et lite regnestykke som kan gi litt peiling litt peiling:

 

Utseil distanse sommeren 2007: 560NM.

Forbrukt diesel i samme tidsrom: 150 liter.

Det skulle gi et forbruk på ca.0,27l/m

:wink:

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Hvor mye penger en skal legge i båt er vel det mest subjektive spørsmål båtfolk kan diskutere. Det handler minst av alt hvor mye penger en HAR, men mer om hvor mye penger en er VILLIG Å LEGGE I båt. Noen synes at totale kostnader på ett par hunder tusen i året til båt er helt greit, mens andre får frysninger om båtholdet koster mer en 10.000,-

 

Spørsmålene er mange:

- hvor mye tid bruker du på båt og hvor mye betyr det for familien?

- hvor mange andre fritidssysler ønsker du å bruke penger på?

- hvor stor romslighet ønsker du totalt sett i privatøkonomien?

 

For egen del bruker vi over 60 døgn i båten i året (langt mer en de fleste bruker hytta) og synes litt over millionen er i så måte er en rimelig investering i så mye fritid. Hadde båt vært det eneste jeg ville bruke tid på her i livet, hadde både 2 og 3 mill. vært helt greit å bruke også. Men både hytte, reising og en hel masse andre ting er også høyt prioritert og da har grensen for pris på båt vært at den ikke skal belånes.

 

Et minst like viktig spørsmål er:

- hva har du råd til å holde?

De fleste ny båteiere glemmer eller undervurderer kostandene utover selve båten. Båtplass, forsikring, drivstoff, service, opplag, opplagsutstyr osv.osv. Totalt bruker jeg i år mellom 30.000 - 40.000,- til slike utgiftene. Når det gjelder posten for "utforutsette utgifter" er det lurt å sette denne høyt, og blir heller positivt overrasket om det ikke dukker opp noe. Da er det med en gang penger til overs til utstyr eller andre ting. :lol:

Link to post
Share on other sites

... Båtplass, forsikring, drivstoff, service, opplag, opplagsutstyr osv.osv. Totalt bruker jeg i år mellom 30.000 - 40.000,- til slike utgiftene.

Den setningen fikk meg til å ta et overslag...

Forsikring 2100, bensin 3000, opplag 1500, service 1000, 20 turer til havna 2000, plass og medlemskap 1800, duppeditt-kjøp 3000.... Sum 14400,- i utgifter!

HMmm.... :rolleyes: :rolleyes: det blir en utgift på ca 70 kr/timen. Samt 3 netter nattevakt i havna :puke: (Har jeg glemt noe??)

Og hva fikk jeg igjen?

Vel, foruten de over 40 middagene (for to) jeg dro opp fra sjøen :cool: og 5 turer med godt fornøyde GLADE barnebarn, inklusive over 200 timer med den beste avslapping jeg kan tenke meg, tror jeg det er BILLIG fornøyelse :yesnod: :yesnod:

 

Hvis flere kommer opp med MYE høyere timekostnad, burde jeg kanskje tenke på en dyrere (større) båt?? :cool: :cool:

 

Redigert: Duppeditt-kjøp omfattet i år LED-lanterner og forbruksmåler :cool:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hvis flere kommer opp med MYE høyere timekostnad, burde jeg kanskje tenke på en dyrere (større) båt?? :cool: :cool:

 

Det er bare å sette igang søket etter din nye båt, min timepris er langt høyere og det til tross for at forbruket til bensin på seilbåten i år er under 100 kroner! :yesnod:

 

Om det er verdt det, med så høye utgifter til båtplass, opplag, forsikring osv som jeg har når den brukes så lite? JA, og det ligger absolutt ingen økonomisk vurdering bak det svaret!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Som sagt man lever en gang og kjøper den båten man føler for og er stolt av det jeg tror ike folk kjøper båt for og vise status for de fleste som ikke har båt eller interesse for det aner heller ikke hva en båt koster.

mitt motto kjøp den båten dereliker og kos dere med den og vær stolt av den :santa::yesnod::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ser dette er en gammel tråd som er tatt opp igjen.

Jeg vil bare si at jeg har INGEN peiling hvor mye penger jeg bruker på båt.. Jeg vil heller ikke vite. Så lenge jeg har råd og båtlivet gir meg det jeg ønsker, kan det ikke pris-settes..

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

jeg har brukt årevis og mange båter på å kjøpe meg litt og litt oppover , båten jeg har i dag passer fint inn i min økonomiske situasjon men hadde det vært min første båt så hadde den vært på grensen til ødeleggende for familieøkonomien , det jeg vil fram til er at disse tingene ofte misforstås.

Skal råtippe på at veldig mange av båteierne på dette forumet ikke rev ut 1-2 million på båt første gangen , det ble heller kjøpt litt etter litt og lagt på 100 her og 100 der og til slutt så sitter man med en kostbar båt som man aldri villle kunnet kjøpt om man ikke "sparte" gjennom flere år på å eie båter.

Husker da jeg fikk lappen til bil og kjøpte min første bil til 30000.- , det var kompiser som hadde bil til 200 000.- og jeg klarte rett og slett ikke å fatte hvordan det var mulig å eie noe så kostbart , få år senere så kjøpte jeg hus som kostet 3sånne biler som kompisene mine hadde og det var ikke for at jeg vant i lotto men fordi jeg innså at skal man ha hus så må man i banken en tur.

Det er ikke mange år siden jeg ikke klarte å fatte at det var mulig å eie bolig til 3millioner , men etter at å eie bolig har vært som å leke i klondyke en gang for mange år siden så skjønner jeg det også nå.

Det er klart det finnes mennesker som kan gå og bare rive ut en båt til 2mill cash , hyggelig for dem men det er neppe så veldig mange av dem. Vi andre tar det litt etter litt med noen kvantesprang innimellom og da ender noen opp med å sitte på brygga og se en båt ligge i plassen sin og tenke at dette her det koster mye penger og det har tatt mange år men det er verdt det.

Link to post
Share on other sites

Man må sette seg ned, eventuelt med familien hvis man har det - og vurdere hva som er viktig for en her i livet. Vi bor i en OBOS leilighet og har en båt til over en million. For oss er dette ett riktig valg da vi ønsker og leve nå og ikke senere. Men det skal også være sagt at det viktig at den totale gjelden ikke blir for stor.

 

Etter at min søster døde av kreft i fjor kun 44 år gammel fikk vi en slags oppvekker. Søsteren min og familien hennes bygget hus og brukte alle penger på det. De jobbet døgnet rundt for og klare stor gjeld med hus og oppstart av firmaer osv. Det ble omtrent ikke ferie eller noen egentid på de snart 20 årene de var gift. De ville gjøre det senere. Men en dag er det for sent. Det er viktig og finne noe i livet som gir en mening og glede og så får man vurdere hvor mye det er verdt for en. Vi vil iallefall ikke bo oss ihjel. Siden vi har valgt slik vi har gjort bor vi billig og kan reise mye på vinteren og seile hele sommeren. Livskvaliteten har økt betraktelig. Du får aldri gårsdagen tilbake! Men vær forskiktig med den totale gjeldsbyrden.

 

Lykke til :seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg tjener ca 470.000 og er vel en vanlig lønnsmottager skulle jeg tro. Men jeg har ikke behov for en dyr og flott båt.

 

Men folk har jo forskjellige behov og forskjellige ønsker. Noen liker å vise seg frem, andre ikke. Noen trenger ikke 40ft, andre gjør kanskje det :)

 

Jeg klarer meg helt utmerket med min 17ft Nordkapp, som jeg kan ta med meg overalt på tilhenger. Det er praktisk og fint for meg.

 

Og jeg trenger ikke sette meg i gjeld for å nyte en kald pils og nappe opp noen makreller :) Men det er mitt valg :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...