Jump to content

Hvor dyr båt har du?


isbjorn

Recommended Posts

Jeg har heller ikke helt forstått spørsmålet.

 

Går det om jeg vil bruke 2 mill på en båt, eller går det på om jeg synes at du bør bruke 2 mill på en båt?

 

 

Jeg mener om det generelt er "galskap" å kjøpe så dyr båt. :confused:

Om JEG skal kjøpe må jeg få avgjøre sjøl uten meninger fra andre.

Redigert av isbjorn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja desverre så ser det ut til at mange snubler i den gamle Norske snublesteinen "sammenligning" for så å falle ned i fella til janteloven. Man vurderer alle andre ut fra sine egne preferanser og havner ut med konklusjoner som stiller spørsmålstegn ved andres motiver.

 

Ikke bry deg om hva andre måtte mene når du føler at de mistenker dine motiver eller ikke evner å sette seg in i problemstillingen sett fra din side. "Rådene" de da kommer med vil selvsagt ikke være av verdi for deg fordi beslutningsgrunnlaget som de bygger sin vurdering på blir feil.

Ser vi bort fra mistenkeliggjøringen og misunnelsen som skinner igjennom i enkelte innlegg så synes jeg likevel at du har fått noen greie seriøse svar på din lille "undersøkelse". At det blir en god del svada i tillegg er nok prisen man må betale for å ha et åpent forum som dette. Det må man nok bare ta med godt humør :lol:

 

Hvis du ser litt stort på det så har dere jo hatt en fantastisk sommer der oppe mens vi her nede i sør har hatt den verste i manns minne så da er det kanskje ikke så rart at noen blir litt surmagete mot "dåkker fra Finnmarka" :wink:

 

Godt sagt Leading Edge :cheers:

Link to post
Share on other sites

Dette med båt og priser er noe som har blitt diskutert i årtier, før(på 70 tallet) var smertegrensen ca 100-200.000 båter dyrere enn det ble gjerne sett på som galematias, tilsvardende båt målt i dagens marked 2-3mill ++++ sitter selv å kikker litt på nett, og skal jeg bytte båt å få noe jeg er fornøyd med er ikke 2 mill så mye .Har man prioriteringen i orden og viljen så sier jeg værsågod løp å kjøp Jeg vil sikkert være missunelig i noen år til, men heller en båt til 2 mill enn en 2roms leilighet i trysil til samme pris mener jeg

så isbjørn kjøp den båten, kos deg, lev lenge og lev vel

Link to post
Share on other sites

Det er gale-Mattias å kjøpe så dyr båt !

 

Du vil aldri klare å få solgt så dyre båter igjen, og det er ikke såååå gøy med båt at man kan forsvare en så dyr båt.

Dessuten så vil en så dyr båt falle i verdi, og vedlikeholdskostnadene vil velte hus og hjem !

I tillegg er det forsikring og båtplass, som kjapt er værre en en middels renteoppgang.

Pluss alt det du forsaker, fordi du føler du er nødt til å bruke en sånn dyr båt hver helg....

I tillegg vil alle se rart på deg, når du kommer inn i havner og uthavner..... bla bla bla bla..... og her på forumet vil du bli mobbet.

 

Pluss alle de galvaniske tæringene og lekkasjer her og der..... tenk på miljøet....CO2 osv osv.... mange som sulter i Afrika....

 

Så løp og kjøp !

Link to post
Share on other sites

Hvor dyr båt er det vanlig å ha uten å være "millionær", sitter sjøl å vurderer bytte til neste år og har faktisk vurdert båt til rundt 2mill. Er dette galskap eller helt vanlig??
Jeg ville kalle det "statussymbol problematikken" hvor en har lyst til å vise hva en duger til i det daglige.

Traff hvist noe mykt her :lol: :lol: .

Du stiller et spørsmål som sikkert får mange til å miste pusten. Ser du på den norske lystbåtflåten - over 400 000 eksemplarer - ligger brorparten i en prisklasse langt, langt, langt under 2 mill. Du spør jo selv om det er "galskap" å anvende så mye på båt og du får svar deretter :wink:. "Statussymbol problematikken" er reell hos de fleste som har båt :smash: og den kommer til uttrykk ganske ofte. Også her på BP.

Om JEG skal kjøpe må jeg få avgjøre sjøl uten meninger fra andre.
Mitt råd til deg blir at du kjøper den båten du ønsker ut fra ditt behov og ikke ut fra andres behov. Bruk gjerne 2mill, men sørg for at du blir fornøyd med ditt valg. Man er ikke gal om en betaler 2 eller 5 mill for noe en ønsker seg og har muligheten til å fullføre. Man lever bare en gang, og veldig kort tid på sjøen. LA DET BLI EN FORNØYELSE :cheers:.

Les ditt eget innlegg #1. Vil du at vi skal svare deg eller har du allerede svart på ditt eget spørsmål. Om så er. Da må jo vi rimelige dødelige få lov til å ytre oss ut fra vårt ståsted, eller båt om du vil. Du kan være sikker på at alle BPs medlemmer hadde løpt å kjøpt båt til millioner dersom de hadde muligheten. Og ingen av oss ville kalle dette for galskap. Kun fornøyelse.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Du vil aldri klare å få solgt så dyre båter igjen, og det er ikke såååå gøy med båt at man kan forsvare en så dyr båt.

Dessuten så vil en så dyr båt falle i verdi, og vedlikeholdskostnadene vil velte hus og hjem !

I tillegg er det forsikring og båtplass, som kjapt er værre en en middels renteoppgang.

Pluss alt det du forsaker, fordi du føler du er nødt til å bruke en sånn dyr båt hver helg....

I tillegg vil alle se rart på deg, når du kommer inn i havner og uthavner..... bla bla bla bla..... og her på forumet vil du bli mobbet.

 

 

 

:lol: :lol: :lol: :lol: :drink:

 

Jeg holder fremdeles på det svaret jeg ga til å begynne med i tråden: Bruk den korte sommeren for alt den er verdt.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Det er gale-Mattias å kjøpe så dyr båt !

 

Du vil aldri klare å få solgt så dyre båter igjen, og det er ikke såååå gøy med båt at man kan forsvare en så dyr båt.

Dessuten så vil en så dyr båt falle i verdi, og vedlikeholdskostnadene vil velte hus og hjem !

I tillegg er det forsikring og båtplass, som kjapt er værre en en middels renteoppgang.

Pluss alt det du forsaker, fordi du føler du er nødt til å bruke en sånn dyr båt hver helg....

Så løp og kjøp !

Hei

Vanligvis kjøper man ikke båt for å selge den, men for å bruke og ha glede av den.

Forebyggende vedlikehold er det billigste man kan gjøre både på bil, hus og båt. :smash:

Vedlikehold er som regel billigere enn reparasjon,

Renteoppgang betyr mer renteinngang på pengene dine.

Man bruker båten når man har lyst til det, ikke når du synes andre krever det.

Kjøp hvis du føler for det.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Traff hvist noe mykt her :lol: :lol: .

Du stiller et spørsmål som sikkert får mange til å miste pusten. Ser du på den norske lystbåtflåten - over 400 000 eksemplarer - ligger brorparten i en prisklasse langt, langt, langt under 2 mill. Du spør jo selv om det er "galskap" å anvende så mye på båt og du får svar deretter :wink:. "Statussymbol problematikken" er reell hos de fleste som har båt :smash: og den kommer til uttrykk ganske ofte. Også her på BP.

 

Vanskelig å granske andres motiver, men jeg leser trådstarter helt motsatt. Hadde status vært målet og man har råd til det så smeller man til. Opplever man seg som en "vanlig mann i gata" med godt privatøkonomi og har lyst på og råd til over gjennomsnittet flott/stor båt kan faktisk det motsatte av statusjag være en grunn til å stille spørsmålet han gjør - blir dette for råflott eller det OK uten å bli oppfattet som snobb eller statusfreak.

Link to post
Share on other sites

......blir dette for råflott eller det OK uten å bli oppfattet som snobb eller statusfreak.

"Statussymbol" = noe konkret.

 

"Statussymbol problematikken" = "blir jeg oppfattet som OK, snobb, freak, galematias, båtgal, råflott mm." Ikke lett å deffinere ut fra "isbjørns" innlegg #1.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å granske andres motiver, men jeg leser trådstarter helt motsatt.

 

Mange måter å starte en tråd på, men jeg skjønner fortsatt ikke hva isbjorn er ute etter. Hadde jeg hatt lyst på en båt til 2 millioner eller hva den nå måtte koste vet jeg jo selv om det er galskap eller ikke. Hvis man da ikke skulket mattetimene på barneskolen.

 

Kanskje det er galskap i dette tilfellet, kanskje ikke. Jeg kjenner ikke isbjorns privatøkonomi godt nok til å utale meg om det.

 

Selv har vi akkurat passe dyr båt. For oss.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Jeg holder fremdeles på det svaret jeg ga til å begynne med i tråden: Bruk den korte sommeren for alt den er verdt.

 

Og hvis man har en så dyr båt som Hulda, kan man også bruke den laaaange vinteren på vannet. Og om det blåser en liten kuling, så går det greit det også. Og er det ikke mer enn fem centimeter is, så takler vi det. Alt dette for en ekstrem pris.

Link to post
Share on other sites

Eg hadde aldri kjøpt båt te to mill. sjøl om eg hadde fira eller åtta. Å kjøpa båt e for f. ikkje fornuftig før du har ei eller aen kvota. Viss selve båten e ein så store del av sjø opplevelsen så kjøp deg ein billige sak uten motor, legg an i ei go havn å gi pengene te någen så trenge dei f.eks leger uten grenser. Det falle ikkje under jantelovens paragrafer å påpeika for ein mann at det han skal gjer e galskap.

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Snakk for deg selv, jawik.

Alle er ikke like. :smiley:

:lol: :lol: :lol: Er du sikker på dette når det kommer til båtkjøp og hun ligger der i all sin sjønhet og venter på din signatur og at du på toppen av det hele er båtgal nok.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Viktig å skille litt på alder også. Det er stor forskjell på en familie i 30- årene og et eldre ektepar i slutten av 50-60årene.

Samtidig tror ....Jeg vi i 30 årene har bedre råd nå enn hva en 60 åring hadde når han var 30år :yesnod:

Det er ikke mange som har "råd" til båt over 2-3mill :nono:

Litt av båtgleden blir vel også litt borte, når en har bedre komfort på båten enn i hjemmet. Det skal vel være litt primitivt.

Hva med å få plass i havner? så nå i sommer utallige eksempler på at de "store" måtte dra slukøret ut fra havna p.g.a. ikke plass.

 

Kanskje en inndeling i store havner ville vært en ide. Slik at de "store" kunne ligget på et eget sted. Og vi andre med båter under f.eks. 40 kunne ligget et annet sted.

Hvor mye diesel bruker en 50-60 foter i timen?

Hva koster opplaget?

osv.osv.

 

Litt rotete satt opp, men fulgte med på en film samtidig :wink:

Link to post
Share on other sites

Kanskje en inndeling i store havner ville vært en ide. Slik at de "store" kunne ligget på et eget sted. Og vi andre med båter under f.eks. 40 kunne ligget et annet sted.

 

Kan du være så snill og fortelle meg hvorfor dette er en god ide?

 

Venter på svar før jeg skriver det jeg tenker.....

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

for at de med store båter også skal få plass. Et egnet sted med høyere utriggere. Ofte ikke plass å ligge på bøye eller på anker i en havn med en 18m lang båt.

derfor ligger de longside isteden og opptar stor plass. Ikke bare å legge seg uten på en 50 foter heller

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...