Jump to content

Hvor dyr båt har du?


isbjorn

Recommended Posts

quote.gif
Hvor dyr båt man har vil jo selvsagt være avhengig av inntekt, formue, hvor stort lån du er konfortabel med og sist men ikke minst prioritering. Siden du vurderer å handle ny båt så vil jeg bare minne deg om at gleden og kosen/avkoblingen du får igjen for investeringen har Svært liten/ingen sammenheng med hvor mye du betaler for båten.
Hvor mye andre har brukt på båt bør du ikke tillegge vekt i det hele tatt!! De som kjøper noe fordi naboen har det eller fordi "alle andre gjør det" blir svært sjelden fornøyd med investeringen. De vil dessuten alltid være noen som har bedre så man vil derfor heller aldri bli fornøyd dersom man kaster seg på den karusellen....

Mitt klare råd er derfor: Bry deg ikke om hvor mye andre bruker eller hva de synes er mye eller lite penger. Finn heller ut hvor mye du er komfortabel med å bruke på DIN båt så spør du de mange her inne med ulike erfaringer om hva de tror vil være den båten som vil passe nettopp DITT bruksmønster og DINE ønsker best. Da tror jeg sjansen er meget stor for at du blir fornøyd.

Lykke til med valget! :wink:


Ikke det at jeg bryr meg om hva andre mener om pengebruken, måtte bare ha en liten undersøkelse for meg sjøl for å se litt rundt om der fins andre som er "gal" nok til å bruke så mye på båt.
Link to post
Share on other sites

Hvor dyr båt er det vanlig å ha uten å være "millionær", sitter sjøl å vurderer bytte til neste år og har faktisk vurdert båt til rundt 2mill!!! :eek:

Er dette galskap eller helt vanlig?? :confused:

 

Vi kjøpte båt til ca. to millioner i fjor. Er vi gale? Tror ikke det. Føles ikke slik iallfall.

Vårt valg sto mellom å kjøpe en ny båt som vi kan bruke som hytte (skyvedør, fly, varme, bekvemligheter) eller rett og slett kjøpe en hytte. Valget var slett ikke vanskelig.

 

Vi bruker båten mye - ender vel på mellom 90 og 100 overnattinger denne sesongen.

 

Du oppgir at familieinntekten er ca. en million. Med en slik lønn kan du betjene et betydelig lånebeløp. Spørsmålet er da hvordan du ønsker å disponere inntekt/lån. Det er et prioriteringsspørsmål. For oss var ikke denne prioriteringen vanskelig!

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Hadde en Askeladden 525 Excel til begynnelsen av August, da leide vi en 26 foter en helg for å finne ut om den "bedre halvpart" likte båtlivet. Da dette var bekreftet gikk det fort fremover...

Solgte Askeladden og kjøpte en Fjord 880 med alt tenkelig utstyr. Denne kostet en fjerdepart av hva du tenker å legge i båt, har mer enn nok plass og maange fine år forran seg. Skulle man finne på å ville gjøre noe annt enn å ha båtferie et år får man heller ikke dårlig samvittighet...

 

P.s.

 

Båtlivets gleder kan ikke måles i antall fot ! :flag:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ref. innlegg#7...

Det eneste jeg må venne meg til er at jeg er den minste "stygge andungen" i enkelte gjestehavner :rolleyes:

Har høstet mangt et overbærende smil fra andre "kapteiner". Til å begynne med.... :yesnod:

(Har alltid med meg amp-tanga, SWR-meteret og noe verktøy, så populariteten stiger etterhvert... Og når WLAN-boxen også settes på for "almuen"...) :lol: :lol:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Vi kjøpte båt til ca. to millioner i fjor. Er vi gale? Tror ikke det. Føles ikke slik iallfall.
Vårt valg sto mellom å kjøpe en ny båt som vi kan bruke som hytte (skyvedør, fly, varme, bekvemligheter) eller rett og slett kjøpe en hytte. Valget var slett ikke vanskelig.

Vi bruker båten mye - ender vel på mellom 90 og 100 overnattinger denne sesongen.

Du oppgir at familieinntekten er ca. en million. Med en slik lønn kan du betjene et betydelig lånebeløp. Spørsmålet er da hvordan du ønsker å disponere inntekt/lån. Det er et prioriteringsspørsmål. For oss var ikke denne prioriteringen vanskelig!

mvh
ter-av


Helt enig med deg :yesnod::yesnod::yesnod: MvhBjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Hva er en millionær:

en som tjener 1 mil i året,

en som sitter på verdier til 1 mil

en som har 1 mil i kontanter i banken

 

syns nå sjøl at båt til 2 mil er en dyr båt.

Hørte en som sa at man er ikke millionær før man betaler 1 miillion i skatt. :rolleyes:

(Dette var på midten av 70 tallet)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Man lever bare en gang og lev mens du kan :cool:

 

En ting som er viktig å tenke på er om det er en ny eller brukt båt: Brukt kan ødelegge båtgleden om du ikke kan/liker å skru selv..

 

Nå har ikke jeg lest alle innleggene.. Har du eid båt tidligere?

hva med vedlikehold av båt?

vinterlagring med det som følger med av reparasjoner/slipp mm. hva kan du gjøre selv.

Hva koster det egentlig å ha en slik stor båt. ?

Det koster å være kar :cool:

Redigert av ola_dunk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høhhh. DET kommer på et annet budsjett!! :smash:

La oss holde oss til investeringsbudsjettet nå da! :yesnod:

Driftsbudsjettet som du (antagelig) referer til, faller sammen med husholdng, generelle ut-/avgifter, gaver, turer til syden osv. Og TOTALT sett blir derfor ikke utgiftene med å HA båten, prosentvis noe SPESIELLT høyere.

 

(Forøvrig en argumentasjon maddammen (tilsynelatende) sluker) :yesnod: :yesnod:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Man lever bare en gang og lev mens du kan :cool:

 

En ting som er viktig å tenke på er om det er en ny eller brukt båt: Brukt kan ødelegge båtgleden om du ikke kan/liker å skru selv..

 

Nå har ikke jeg lest alle innleggene.. Har du eid båt tidligere?

hva med vedlikehold av båt?

vinterlagring med det som følger med av reparasjoner/slipp mm. hva kan du gjøre selv.

Hva koster det egentlig å ha en slik stor båt. ?

Det koster å være kar :cool:

 

Har hatt og har i dag en til litt under millionen!! så jeg er kjent med de faktorene der ja :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Båtlivets gleder kan ikke måles i antall fot ! :flag:

 

... noen av mine beste båtminner er fra 16-17 års alderen, med 14' eke m/6hk, telt, sovepose og proviant i tursekken. Det går fint å øyloffe på Hvaler også, når Bærumsbærtene m/venninder er på hytta til pappa mens pappa er på jobb og ikke kommer utover før på freda'n... :cool:

Link to post
Share on other sites

Fra juli ifjor til april i år har jeg hatt tre båter, startet med en Sandvik 25 til 100 k., så en Tresfjord 28 til 200 k. og har nå en Nimbus 31 92-modell (enn så lenge). At familien liker båtlivet er viktig, men minst like viktig er de at de variable kostnadenes (vedlikehold, opplag, båtplass) andel av totalbudsjettet er redusert med flere 100% på noen få måneder :smiley: .

Link to post
Share on other sites

Har du en gjeldsgrad på under 3, forutsatt at du har en 20 år igjen i arbeidslivet så er det en indikasjon som bankene ofte bruker. Forutsatt at du ikke har unormale utgiftsposter...

 

Gjeldsgrad er så enkelt som: gjeld delt på inntekt... Har du så god sikkerhet at du får fleksilån av banken tåler du betydelig mer, men det å ikke nedbetale gjeld er noe en må ha e bevisst forhold til, blant annet bør fast eiendom (som det alltid er krav om som sikkerhet) være lettomsettelig. Det er jo ikke anbefalt å legge seg langt over 3 uansett...

 

Dette forutsetter selvsagt at du har god sikkerhet for lånene til enhver tid. Dvs bør ting du har økt belåning for å kjøpe minimum nedbetales tilsvarende verdifallet, kontra at du tærer på egenkapitalen litt, det er ok bare en har et bevist forhold til det...

 

Kjøper du en båt til 2 mill så bør du ikke stille deg slik at den MÅ selges om renta går opp 3-4% eller verdien på huset går ned 20-30%.... Det er nå min philosofi...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

kom litt uheldig ut det ja :nono:

jeg driver med transport, som "inntektsgivende" arbeid :lol::lol::lol:

 

Bønda har det ikke gått :wink: .... iallefall ikke i disse dager, sitter på tresker`n hele "dagen" jo :eek:

 

Mitt neste liv, blir nok i en leilighet med 1m lang terrasse kasse og ingen tomt.

Ikke som nå, med stor boligmasse og 3000 daa eiendom. :sad:

Link to post
Share on other sites

Hemmligheten ligger her. :yesnod: skyller du banken 30mill, er det banken sitt problem. Skyller du banken 2mill er det ditt problem. :yesnod:

 

 

Så da er det bare å få seg båt til 30 mil. og kruse avgårde.

kommer du langt nok bort så får de sikkert ikke tak i deg heller.

:seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Så det er med sånne finansieringsløsninger det handles båt og bil da ? Ja ja hver sin lyst. Personlig uler jeg værre en ulven uler mot månen når jeg er i bilbutikk. Grisedyrt syntes jeg det er. Men nå må jeg vel snart før haugen vi har detter fra hverandre i sine enkelte faktorer. :cool:

Link to post
Share on other sites

Båtlivets gleder kan ikke måles i antall fot ! :flag:

 

Å, joda! :lol:

 

Solgte nettopp båt til litt over en mill, så nå har jeg problemer med å få utgiftene til å strekke til..... :crazy:

 

Ikke noe problem, ring særavgiftsutvalget så finner de nok på noe skal du se. :lol::lol:

 

 

Mitt neste liv, blir nok i en leilighet med 1m lang terrasse kasse og ingen tomt.

Ikke som nå, med stor boligmasse og 3000 daa eiendom. :sad:

 

Det er der vi er på vei ja, lei av å klippe gresset, malehuset osv... :nonod::smiley::sailing:

Link to post
Share on other sites

He he ser at du ønsker å kjøpe båt til 2 mill... he he jeg spør meg selv, er det for at annet personlig utstyr ikke strekker til at du vurderer det, eller har kjærringa sett at naboen har større en deres?? Hvis du IKKE VET :crazy: om det er greit å kjøpe båt til 2 mill uten å forhøre deg med andre, så anbefaler jeg på det sterkeste at du tenker deg litt om :-) Kan få både hus, båt og nytt kvinnfolk for de pengene! :cool:

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...