Jump to content

Hvor dyr båt har du?


isbjorn

Recommended Posts

Hva er en millionær:

en som tjener 1 mil i året,

en som sitter på verdier til 1 mil

en som har 1 mil i kontanter i banken

 

syns nå sjøl at båt til 2 mil er en dyr båt.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Galskap? Nei, ...så lenge det er båt du akter å bruke pengene på oppfatter jeg deg som helt normal :cheers:

 

Vi har kort sommer, og noen somre har i tillegg få solskinnsdager. Fine dager må derfor verdsettes.

 

 

Fortell oss hvilken båt du har lyst på :yesnod:

 

 

:sailing:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Hvor mye penger du vil legge i båt, er et prioriteringsspørsmål!

Noen har god råd OG tar opp lån, andre gjør det ikke.

Betalte sjøl under 100 lapper for båten, ble tilbudt det dobbelte da jeg kom hjem med den fra Svelvik(!), Har byttet motor etterhvert, montert inn div nytt utstyr, så prisen i dag ligger muligens på 250k... Akademisk tema egentlig, for jeg har ikke tenkt å selge.

Og båten er MIN, ikke bankens... :wink:

 

Redigert: Det samme er hus og hjem samt div. biler...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

må nok ikke dobble min totale gjeld og husholdningen tjener ca 1mill i året, men det jeg er ute etter er om det å ha så dyr båt bare er for næringlivsfolk og slike som har større muligheter med penger og nødvenigvis ikke har høyere inntekt?

 

Det er jo endel folk som har hytter til 2mill.....

 

er det noen "vanlige lønnsmotakere" hær som har båt til 2mill?

Link to post
Share on other sites

Galskap? Nei, ...så lenge det er båt du akter å bruke pengene på oppfatter jeg deg som helt normal :cheers:

 

Vi har kort sommer, og noen somre har i tillegg få solskinnsdager. Fine dager må derfor verdsettes.

Fortell oss hvilken båt du har lyst på :yesnod:

:sailing:

 

Skorgenes 330/335 sonic eventuelt 350 nordic

Link to post
Share on other sites

Hva er definisjonen på galskap? Vi har en samlet inntekt på under 400k, så for meg hadde det vært galskap. Men har du råd, så hvorfor ikke? Det er ihvertfall ikke andres oppfatning av hva som er normalt som bør avgjøre hva slags båt du skal ha. Jeg har ikke kjøpt noen av de tre siste båtene mine. Matilda er en bryllupsgave, da som oppussingsobjekt, de andre har jeg fått for å fjerne dem. Det er mye gratis for den som er villig til å jobbe litt selv.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

må nok ikke dobble min totale gjeld og husholdningen tjener ca 1mill i året, men det jeg er ute etter er om det å ha så dyr båt bare er for næringlivsfolk og slike som har større muligheter med penger og nødvenigvis ikke har høyere inntekt?

 

Det er jo endel folk som har hytter til 2mill.....

 

er det noen "vanlige lønnsmotakere" hær som har båt til 2mill?

Hva er "vanlig lønnsmotaker" ?

En som tjener 280.000.- 350.000.- ?

Selv har jeg/vi nyst kjøpt helt ny båt til 260 høvdinger inkl. alt utstyr.

Link to post
Share on other sites

er det noen "vanlige lønnsmotakere" hær som har båt til 2mill?

 

Ja, det tror jeg nok er en god del. En ny vanlig motorbåt på 30 fot koster jo fort mellom 1,3 og 1,6 mill. med litt utstyr. Men kanskje ikke så mange vanlige lønnsmotakere som kjøper sin første båt til den prisen (hvis de da ikke har solgt hytta).

Link to post
Share on other sites

Må ærlig innrømme at når jeg hører folk nevner at de vurderer å kjøpe båt til to mill, så letter jeg litt på ene øyenbrynet.

Når jeg deretter får tenkt meg om, så er det ikke så ille. En har forskjellig prioriteringer, så dersom ikke huset er det store, så er sikkert båten eller hytta det. En mill i året i inntekt er ikke mere unormalt enn to stykker som har "normale" lederstillinger i det private næringsliv.. Er en da fornøyd med det greie BlockWatne huset til halvannen (som jeg har) og en båt til to mill, så er allikevel forholdet mellom gjeld og inntekt like bra som hos meg..

Forøvrig, så har jeg båt til 35K og er fornøyd med den. Større blir det nok etterhvert, men men..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

selvfølgelig handler jeg ikke båt jeg ikke har råd til, men må nok låne noen penger....det er jo ikke så mange "vanlige" folk som har ett par mill stående på konto???!!

 

Tja, i følge Jørgen Farstad Haga i Aaby Marine som selger Windy-båter, så har de inne et forhåndssalg på 35 mill. som er bedre enn i fjor og bestselgeren er en båt på 35 fot til 3 millioner kroner.

 

I følge Atle Strøm, daglig leder i Lunde Båt, så medler han om positiv økning i salget. Det er også flere enn før som kjøper større båter til over 40 fot. Snittbåten koster rundt 1 million kroner (levert verft i Bayern?).

 

Møller Bil, som selger Audi, forteller at kun 20% av deres kunder lånefinansierer bilkjøpet.

 

Frank Hellmann, gullsmed i Asker, Star Tour og Expert, for å nevne noen, rapporterer økning i salget og Star Tour har f.eks allerede solgt 30% flere vinterreiser enn i fjor (jada, været spiller inn!) og lite som tyder på nedgangstider.

 

En kraftig børsnedgang vil nok ha betydning, men i øeblikket så er jo børsnivået omtrent der det startet året, og mange har tjent store penger i mange år.

 

Lite her som tyder på dystre tider og de aller fleste synes å kjøpe med cash, ikke lån!

 

Med så mange dyre båter, hytter, biler osv osv som er kjøpt senere år og fortsatt blir solgt så må vel det tde på at også en del vanlige mennesker har forholdsvis god økonomi?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En annen vinkling... Dette gjelder sikkert mange:

Barna er fløyet fra redet, hus, hytte(r ) og bil(er) er nedbetalte. Det samme er kanskje skuta også; Pensjonsalderen er kanskje ikke så VELDIG langt unna og / eller dere har god inntekt... En dag skal penalet spikres igjen (for oss alle!) og arvingene får en h@lvetes anledning til å lage DEN krangelen om boet...

Boet ja... Det som DERE har opparbeidet... Det ER faktisk en kapital som DERE forvalter; I dag!

Etter som det faktisk "ikke er lommer i den siste skjorta" (trur eg) :wink: KAN det være en idé å BRUKE noe av kapitalen på dere sjøl :rolleyes:

Senke "sikkerhetsmarginene" så å si :rolleyes:

Vel DAahh er det ittno´ prubblem å legge både 1 og 2++ mill på bordet til ny båt. Eller??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Lite her som tyder på dystre tider og de aller fleste synes å kjøpe med cash, ikke lån!

Dette stemmer vel dårlig med utlånsveksten. At kun hver 5. bilkunde låner penger må skyldes at andelen firmabiler er høy.

For at det samme gjelder båter til +500k tviler jeg sterkt på, vil heller tro det er omvendt her, at 20% betaler kontant..

Link to post
Share on other sites

Hvor dyr båt man har vil jo selvsagt være avhengig av inntekt, formue, hvor stort lån du er konfortabel med og sist men ikke minst prioritering. Siden du vurderer å handle ny båt så vil jeg bare minne deg om at gleden og kosen/avkoblingen du får igjen for investeringen har Svært liten/ingen sammenheng med hvor mye du betaler for båten.

Hvor mye andre har brukt på båt bør du ikke tillegge vekt i det hele tatt!! De som kjøper noe fordi naboen har det eller fordi "alle andre gjør det" blir svært sjelden fornøyd med investeringen. De vil dessuten alltid være noen som har bedre så man vil derfor heller aldri bli fornøyd dersom man kaster seg på den karusellen....

 

Mitt klare råd er derfor: Bry deg ikke om hvor mye andre bruker eller hva de synes er mye eller lite penger. Finn heller ut hvor mye du er komfortabel med å bruke på DIN båt så spør du de mange her inne med ulike erfaringer om hva de tror vil være den båten som vil passe nettopp DITT bruksmønster og DINE ønsker best. Da tror jeg sjansen er meget stor for at du blir fornøyd.

 

Lykke til med valget! :wink:

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Dette stemmer vel dårlig med utlånsveksten. At kun hver 5. bilkunde låner penger ...

Pleier det ikke å være slik at "å betale bil med lån" ut fra forhandlerens sikt (det var vel de som uttalte seg) betyr "lån med pant i bilen"? Jeg kan tenke meg at det er mange flere idag enn tidligere som har bedre sikkerhet enn bilen - og de står da som "kjøpere med cash".

 

Eller?

Link to post
Share on other sites

Dette stemmer vel dårlig med utlånsveksten. At kun hver 5. bilkunde låner penger må skyldes at andelen firmabiler er høy.

Man låner ikke penger til bil eller båt lenger, man tar opp boligkreditt (Nordea's navn) med sikkerhet i egen bolig. Hva du bruker pengene til bryr ikke banken seg noe om. Dette påvirker nok statistikken.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

det møller har fortalt mouche er ganske sikkert at det er 20 % som har brukt møller sitt finansieringsselskap.. altså det som de tilbyr ved salg av bil.. var på offshore i arendal i år , fytti..... å møe penger det er blandt folk.gamle som unge.. ok en til 2 mill , kan de fleste klare hvis man prioriterer . men alle disse til 3- 12 mill , ???????????????????? forstår ikke at det kan være såååååå mange bra jobber i norge ,da sikkert ikke alle med disse jobbene, kjøper båt heller.

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

...Mitt klare råd er derfor: Bry deg ikke om hvor mye andre bruker eller hva de synes er mye eller lite penger. Finn heller ut hvor mye du er komfortabel med å bruke på DIN båt så spør du de mange her inne med ulike erfaringer om hva de tror vil være den båten som vil passe nettopp DITT bruksmønster og DINE ønsker best. Da tror jeg sjansen er meget stor for at du blir fornøyd.

 

Lykke til med valget! :wink:

Det beste rådet du kan få!!! :wink:

 

Redigert.

Her er et til:

Prøvekjør båten skikkelig før du kjøper (foruten selvfølgeligheter som tilstandskontroll, heftelser++++). Det KAN hende at du ikke liker oppførselen til båten ved visse værtyper, og da blir du misfornøyd!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke hva Møller har fortalt meg hifo, men hva de etter sigende har fortalt Budstikka, lokalavisen for Asker og Bærum! Det samme gjelder de øvrige jeg referer til.

 

At folk kjøper båter, biler og hytter kontant ved at de tar opp et lån på huset blir jo fortsatt kjøp for oppsparte midler? Heter vel sparing i egen bolig eller noe sånt fint! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...