Jump to content

Anti-hevert nippel med elektrisk bryter?

roaldbj

Recommended Posts

Det er endal en god del av det elektriske opplegget ombord jeg ikke har oversikt over. Jeg registrerte her om dagen inne i et skap på det ene toilettet noe jeg har kalt anti-hevert nippel med elektrisk bryter - i mangel på at jeg ikke har den korrekte betegnelsen. Den er avbildet under. Jeg har oppfattet det slik at denne ventilen står som høyeste punkt i forhold til elektisk innpumping av saltvann til elektrisk toilett. Men hvorfor har denne anti-hevert nippelen (dersom det er korrekt) en elektrisk tilkobling? Er det for eventuelt å starte Jabsco pumpa som pumper ut vann fra toilettskåla? Antar at flere Beneteau båter har dette ombord. Eller er dette noe helt annet enn hva jeg beskriver? Det er forøvrig svært mye ombord jeg ikke har skjønt enda.

antihevert_nippel.jpg

Vet ikke svaret, men har et spørsmål: Er denne installasjonen utført på verftet eller hos importøren? Grunnen til at jeg spør er at jeg sant og si ikke er særlig imponert over utførelsen, "no hard feelings".

Det kan være antihevertventil som stenges med magnetventil, åpen til vanlig men stenger når toalettpumpen går.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Takk SveinHa, da har jeg noe å jobbe videre med. Jeg har aldri hørt om slik løsning før. Ja, dette er fabrikkmontert av Beneteau. Jeg er meget imponert over alle kabelstrekkene til Beneteau. Hver eneste ledning har sitt unike nummer merket for hver 10 cm. Jeg har tidligere ikke hatt båt med slik merking. Utfordringen er å bli kjent med alle kablene. Det er imildertid så mange releer og sikringer rundt omkring i båten at jeg tror det tar laaang tid før jeg får en viss oversikt, dette til tross for at jeg har tatt ett -par tre tusen biulder av kriker og kroker. Jeg er glad at båten ikke er større.

Alle koblinger er "klemt" sammen. Alt er montert hos verftet (Beneteau). Bildet er tatt fra innsiden av et skap på fremre toilett. Ledningene til høyre går til Jabsco bryter for spyling/tømming av toilett. Overalt på båten ligger kablene i "gater", men ved endeterminalene kan vi se det slik som vist på bildet. Jeg forsvarer ikke Beneteau, men dette er atskillig bedre enn hva jeg har observert hos eksempelvis Prinsess og Fairlane. Norske båtprodusenter vil jeg helst ikke nevne (av dem jeg har sett opp gjennom årene). Jeg presiserer påny at hver eneste ledning har sine unike numre preget inn i isolasjonen.

En vanlig antihevert ventil må sitte på trykksiden av pumpa. Så hvis denne sitter på sugesiden er sikkert Sveins teori korrekt.

Akkurat de kabelskoene ser ikke direkte pene ut, men mange av de bildene du har postet har vist en imponerende kvalitet over arbeidet som er gjort i den båten. Bare se hvordan det er tredd plastbeskyttelse over enden av slangeklemmene.

Skremmende!

Det var vel litt upresist av meg. Kobling mellom kabelsko og ledninger beror også på kabeldimensjonen. Men for de fleste koblinger på ledninger på 6 kvmm og tynnere synes de å være presset sammen. Hva er "skremmende" med det? Jeg pleier å benytte kabelsko og presstang på de fleste tynnere kabler ombord.

Skremmende!

??Javel. Hva vet du om terminering av kabler som ikke jeg vet?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Skremmende!

Er det ikke vanlig akseptert at klemte forbindelser er mer holdbare enn loddete ved vibrasjoner?

Jeg trodde det var "forbudt" med loddete ledningsender i båt (som i bil) fordi det lett medfører at ledningen ryker inntil loddestedet?

Men ellers synes jeg også at ledningsopplegget ser litt uryddig ut.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det var vel litt upresist av meg. Kobling mellom kabelsko og ledninger beror også på kabeldimensjonen. Men for de fleste koblinger på ledninger på 6 kvmm og tynnere synes de å være presset sammen. Hva er "skremmende" med det? Jeg pleier å benytte kabelsko og presstang på de fleste tynnere kabler ombord.

Kabelsko som klemmes på KAN være ok, men det er sjelden. Derfor lodder jeg de alltid, som et tillegg til å klemme.

Så legger man krympestrømpe utenpå hele greia, for å få koblingen mest mulig lufttett.

Er det ikke vanlig akseptert at klemte forbindelser er mer holdbare enn loddete ved vibrasjoner?

Jeg trodde det var "forbudt" med loddete ledningsender i båt (som i bil) fordi det lett medfører at ledningen ryker inntil loddestedet?

Men ellers synes jeg også at ledningsopplegget ser litt uryddig ut.

Ta gjerne to biler med alarm, en der det kun er benyttet klemte koblinger, og en der de er loddet som et tillegg til å klemmes. I løpet av få år er det som regel problem på den der de er klemt, mens den der de ble loddet i tillegg har en alarm som er i god form..

Å både klemme og lodde er uten tvil det beste.

Litt uryddig var ikke å ta i.. Det ser ut som om båten er italiensk!

Edited by Anonym (see edit history)
Å både klemme og lodde er uten tvil det beste.

Alle eksperter som uttaler seg om dette er rimelig samstemte etter det jeg har sett. Den beste måten å terminere kabelsko på er vha klemming/crimping. Viktif, dog, er å benytte en proff crimpetang, og ikke den billige pølseklypa du får slengt etter deg nærmest gratis fra Europris, Thorshov og andre steder.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Alle eksperter som uttaler seg om dette er rimelig samstemte etter det jeg har sett. Den beste måten å terminere kabelsko på er vha klemming/crimping. Viktif, dog, er å benytte en proff crimpetang, og ikke den billige pølseklypa du får slengt etter deg nærmest gratis fra Europris, Thorshov og andre steder.

De såkalte ekspertene vil alltid uttale seg til fordel for sin egen praksis.

...og du uttaler deg til fordel for???

Jeg lever ikke av det, så jeg bruker gjerne litt ekstra tid på hver kontakt for at det skal bli 100% bra..

Lever man av det gjør man gjerne ikke mer enn nødvendig, for det ekstra arbeidet vil nemlig ikke kunden betale for..

Litt uryddig var ikke å ta i.. Det ser ut som om båten er italiensk!

..og italienske båter kjenner du selvfølgelig inngående, eller har du slumpet til å se noe halvferdig på en messe igjen.

Min erfaring med italienske fritidsbåter er begrenset, det innrømmer jeg, men de få jeg har sett har vært meget ryddige teknisk sett. Langt bedre enn eksemplet vist i innlegg #1.

Edited by Seabiscuit (see edit history)
..og italienske båter kjenner du selvfølgelig inngående, eller har du slumpet til å se noe halvferdig på en messe igjen.

Min erfaring med italienske fritidsbåter er begrenset, det innrømmer jeg, men de få jeg har sett har vært meget ryddige teknisk sett. Langt bedre enn eksemplet vist i innlegg #1.

Jeg sikter mer til italiensk håndverk generellt, så som biler og motorsykler..

Det er stort sett kun italienere man må ta ut motoren av for å bytte regreim.. (Ja, det er tilfelle på noen italienske biler!)

Og kabelrotet som ser ut som en velfylt bolle med spaghetti er jo ikke særlig ok å jobbe med..

Jeg har ikke noe spesielt behov for å forsvare Beneteau, men kanskje bare informere noe. På den aktuelle båten er det lagt opp omfattende kabelsystemer for mye elektrisk utstyr slik at det skal være lettere å montere dette i etterkant (kjøleskap på overdekk, generator, vaskemaskin, oppvaskmaskin, vhf, TV,o.a.). Det aktuelle bildet først i tråden viser riktignok verftsmontert utstyr, men utstyr som varierer noe fra kunde til kunde. Utstyret er plassert litt "trangt" på innsiden av et skap på det fremre toilettet og viser blant annet styring av Jabscos elektriske toilett med spyling og "vakumtømming" (tror jeg). Dette inngår visstnok i den skandinaviske pakken, hvor minst et av toilettene skal kobles til sektiktank. Dette kan innebære at utstyret som vist i bilde #1 er ettermontert etter at innerlinere er satt på plass. Jeg skal ved tid og anledning legge ut andre bilder av koblingsopplegget ombord som kanskje er noe mer gjennomført. Men el-anlegget ombord begynner allerede å preges av at jeg har vært mye på ferde (mange 12 volts og 220 volts uttak, styring av sirkulasjonspumpe, styring av 7 varmevekslere, en god del instrumenter, volrmetre, amperetimeteller o.a.)

Jeg bruker forøvrig hovedsakelig kabelsko og god kabelskotang. Jeg har enda ikke opplevd at kontakten blir dårlig over tid ved kabelsko og eventuelt krymping hvor jeg anser det for nødvendig.

Ta det med ro roaldbj. Del aller aller aller fleste av oss har allerede fått med oss at det tekniske opplegget i båten din holder høy standard. Vi har sett mange billedbevis på det.

Ikke ta det så tungt at noen plutselig ble veldig skremt av å se kabelsko på denne tilkoblingen.

Ben Sin

Jeg sikter mer til italiensk håndverk generellt, så som biler og motorsykler..

Det er stort sett kun italienere man må ta ut motoren av for å bytte regreim.. (Ja, det er tilfelle på noen italienske biler!)

Og kabelrotet som ser ut som en velfylt bolle med spaghetti er jo ikke særlig ok å jobbe med..

Hør nå her Anonym, du har tydeligvis et kraftig behov for å mene noe om det meste. Jeg kjenner ikke til dine forutsetninger for dette, men skulle ønske du kunne holde deg til saken. I dette tilfellet diskuterer vi ledningsopplegget i en fransk båt, ikke motorene i italienske biler (tror forresten ikke at de er verre enn andre, og stiller igjen spørsmål om din kompetanse på dette).

Jeg mener fortsatt at installasjonen det vises bilde av i innlegg #1 ikke ser bra ut, og at det ikke hadde tatt verftet veldig mye lengre tid å gjøre det "skikkelig" når de først var i gang.

Det er er det jeg mener, italienske biler får du diskutere i et annet fora!!

Så vidt jeg husker er ikke lodding av kabel nevnt i ISO normen, og dette kan derfor tolkes som om lodding ikke er et alternativ for å koble ledninger sammen (i denne standarden).

Etter husken er lodding nevnt i NEK 410, og man kan derfor regne med at det er tillatt. Men det stilles spesifikke krav til at ledningsisolasjonen skal tilfredsstille krav på andre områder og kablene skal sikres mot vibrasjon med klamring etc. Det er også spesielle krav til å benytte spesielt loddetinn uten loddesyre tror jeg.

Så er det også spesielle krav for ledningsskjøter i lukkede kabelbaner osv. Personlig synes jeg lodding ikke er noe bra generell løsning, for skal man tilfredsstille kravene som stilles i tillegg for denne løsningen blir man adri ferdig. Klemløsningene som finnes holder i massevis hvis man bruker riktig type koblinger og tar hensyn til IP grad.

Når det gjelder bruk av kabelsko, så stilles det krav til galvanisk kompabilitet, pressverktøy osv. Det er da viktig å få med seg at kvaliteten på presskoblingene testes med strekkfasthet. (kabelen skal ikke separeres fra kabelskoene når den utsettes for strekkbelastning. En tabell viser hvor stor belastning hvert kabeltverrsnitt skal tåle).

Det samme mener jeg gjelder for kobling mellom spadeterminaler hvor strekkfastheten skal være minimum 20 Nm. Dette er et fast mål fordi maksimal tillatt merkestrøm på spadeterminaler er 20 ampere.

I praksis opplever jeg at regelverket ikke overholdes alltid, blant annet dette med bruk av riktig verktøy på kabelsko og spadeterminaler, krav til isolasjonsevne og klamring. Vi finner også stadig releer som er sikret med 40 ampere, belastningen er 30 amper og maks tillatt belastning over terminalen er 20 ampere. (Litt trasig akkurat dette).

Selv om ledningsnettene ikke alltid er i henhold til kravene, så begrenser stort sett feilene seg til driftsforstyrrelser etter noen år. Skjeldent at denne typen feil resulterer i ulmebrann) Jeg vil allikevel anbefale båteiere med litt innsikt å gå over ledningene og se etter svakheter.

På bildet ser det ut som om båtens ledningsnett har bra kabelstokk og kabelsko med korrekt klem. De tre ledningene nederst i bildet ser ut til å være klemt med et tvilsomt verktøy, men dette kan komme av at noe ekstrautstyr er levert til båten med ferdige kabler og kabelsko.

Jeg ville ikke bekymret meg for kvaliteten i båten, for de tre nederste ledningene er ikke representative for Beneteau sine ledningsnett. En glipp kan slippe igjennom hos alle.