Jump to content

Hvor utbredt er VHF blant medlemmene på BP?


Sofaseileren

Recommended Posts

Har VHF, og den står på når vi er under fart. Men bruker jeg den aktivt? Kan ikke si det. Kaller opp og snakker med andre båter 2-3 ganger i løpet av en sesong. og lytter på værmeldingen. Så jeg svarte alt2.

 

Redigert! Siden jeg lytter på værmeldingen på VHF'n daglig. så skulle jeg vel ha svart alt 1

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har VHF, og den står på når vi er under fart. Men bruker jeg den aktivt? Kan ikke si det.
Samme her...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har VHF og sertifikat.

Vet at det er mange som har VHF montert i båtene sine uten å ha sertifikat eller registrert VHF'en.

Er det for å slippe å betale årsgebyret til telenor, eller er det for å slippe å ta sertifikat?

Vet at de som har vhf uten å registrere den eller sertifikat får en kjempe smekk om de blir tatt. Er vel ikke lenge før Telenor begynner heksejakten på disse folka.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Bruk her borte er muligens litt annerledels enn 'hjemme'

 

Bruk;

 

- Før en forlater havn for å få klarering til å forlate havnen

- Underveis aktiv lytting til værvarsel, navigasjons varsel, havnevesen til skip, ship to ship mm

- Under ankomst til havn for å få klarering til å komme inn i havn og rettledning til hvordan en forventer at du navigerer i havneområdet.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Er vel ikke lenge før Telenor begynner heksejakten på disse folka.
Det er ikke godt å si men du risikerer neppe å få "smekk på lanken" om du bruker uregistrert VHF uten sertifikat i en nødssituasjon. Ikke for å oppfordre til ulovligheter men i en nødssituasjon er det langt bedre å bruke "pirat-VHF" enn mobiltelefon.

 

For noen år siden ble jeg berget med girhavari i pålandskuling av en sjark uten VHF-konsesjon. Rogaland Radio var involvert i aksjonen og da de spurte livredderen om kallesignal svarte han "Eg har ikkje nåke sånn" og det var greit nok, det viktigste var at jeg ble berget og kunne bekrefte at situasjonen var under kontroll.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

...For noen år siden ble jeg berget med girhavari i pålandskuling av en sjark uten VHF-konsesjon. Rogaland Radio var involvert i aksjonen og da de spurte livredderen om kallesignal svarte han "Eg har ikkje nåke sånn" og det var greit nok, det viktigste var at jeg ble berget og kunne bekrefte at situasjonen var under kontroll.

Gjorde det samme engang, brukte amatørsignaturen og sa fra at jeg ikke hadde sert. på VHF.... :blush:

De godtok DET og kommunikasjonen gikk greit.

Men senere tok jeg "lappen" og slår alltid på VHF-en når jeg er i båten. Bruker ikke senderen ofte. Ganske stille på VHF i Trondheims-området, men har mulighet til å kalle opp båter med NAVN etter at jeg monterte AIS ombord :wink:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Som ihuga VHF-bruker var det enkelt å finne "riktig svar" :wink:

 

Jeg har ikke tall på alle de situasjoner jeg har registrert opp gjennom årene, der VHF'en var avgjørende for at det gikk greit.

 

Den siste var bare en ukes tid siden: en liten båt var ute med to personer, den ene falt av ukjente årsaker overbord og de to klarte ikke ved felles anstrengelser å få ham ombord igjen. Den gjenværende kalte PAN-PAN, Rogaland radio kom straks innpå og i løpet av 7 - syv - minutter hadde de fått hjelp fra en båt i nærheten!!!!!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har VHF, men bruker den vel ikke aktivt akkurat selv om jeg havnet på dette svaralternativet. Jeg bruker den ved behov. Idag er det få av de jeg drar med bruker den og de blir dermed lite bruk på meg også. Har den på under gange og hører på værmeldinger. Kaller opp de jeg vet lytter når jeg ønsker kontakt.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at jeg har misset et poeng i pollen: Skulle vært interresant å vite om det er mange med VHF som har denne stort sett avskrudd? Om samtlige litt over 80 % som har VHF har denne på under gange synes jeg dette er svært oppløftende! (i alle fall om dette var represenrtabelt for den vanlige båtbruker......)

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...