Jump to content

Hvor utbredt er VHF blant medlemmene på BP?


Sofaseileren

Recommended Posts

Primært har jeg VHF mht sikkerhet. Kanal 16 står alltid i lyttevakt, som seg hør og bør. I Sverige fikk jeg forresten inn en DSC alarm nå sist sommer. Skulle akkurat legge til ved Resô da alarmen begynte å hyle. Lurte litt da med en gang :crazy: Få minutter senere kom kystvaktens helikopter susende over hodene våre. Raskt og effektivt :smiley: Det hadde retning mot Gula humpen, der et par norske snekker hadde fått problemer. Det blåste kuling den dagen.

 

Ellers bruker jeg ikke VHF til private samtaler. Til dette har jeg mobiltelefon. Ved de få anledninger jeg er utenfor dekningsområdet, venter jeg tålmodig til jeg får ny dekning. Kan nesten ikke tenke meg at det noen gang skulle bli bruk for å benytte VHFen som telefon. Men vi har jo så forskjellige behov da.............

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har to fastmonterte og en håndholt (som faktisk har brukbar rekkevidde). Hvor det er bruåpninger er det fint å kunne kommunisere via VHF. Har også kommunisert via VHF med "havnekapteiner" i Tyskland og Danmark. Hva som er aktiv VHF bruk varierer ellers svært mye melloom Danmark, Tyskland, Sverige og Norge. I Oslofjorden er det om sommeren ganske stor aktivitet på VHF. Noen ganger synes jeg det kan bli vel mye på k 16. I Danmark og Tyskalnd er man mye mer tilbakeholden med bruk av VHF, det er skjelden at jeg over arbeidskanalene der hører forespørsel om været. I Sverige kjenner jeg forholdene mest fra Bohuslen-området. Her "kakles" det tidvis ganske mye - noen ganger kan det virke som om VHF der brukes av nordmenn som alternativ til mobiltelefonen (men dette er i høysesongen).

Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne hatt en knapp hvor jeg kunne høre disse samtidig, isteden for kanal 16....

Er det mulig ? :confused:

Så godt som alle moderne VHF'er har dual og triwatch. Trafikken i Oslofjorden er tidvis så stor at jeg ikke orker å ha på Scan og høre på all trafikken. Da er triwatch OK. Triwatch gir K16 (Fast) i tillegg til at jeg legger inn BP-kanalen K77 og K66 (Tjøme) Da får jeg med meg det vesentlige og slipper all kaklinga.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne hatt en knapp hvor jeg kunne høre disse samtidig, isteden for kanal 16....

Er det mulig ? :confused:

Jeg tror ikke du kan høre på disse I STEDET for K16, bare i tillegg til (det er lytteplikt på K16, så jeg tror de fleste (alle ?) VHF-er har dual/trippel watch på valgfrie kanaler i TILLEGG til K16).

Link to post
Share on other sites

Jeg har en DSC-VHF montert i Astor og to bærbare ombord. Den faste står som oftest på 16 og 77. Må si at jeg bruker radioen aktivt. Nesten alltid når jeg er utpå blir jeg kalt opp eller jeg kaller opp en kompisbåt. Og da på K-77. Eller via DSC, slik at oppkallet går lydløst for seg for andre brukere.

 

Når vi ligger til kai står alltid 16 og 77 standbye.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke du kan høre på disse I STEDET for K16, bare i tillegg til (det er lytteplikt på K16, så jeg tror de fleste (alle ?) VHF-er har dual/trippel watch på valgfrie kanaler i TILLEGG til K16).

 

 

Du har ( dessverre ) rett. Jeg kan legge opp til 6 kanaler inn i en scanne-gruppe ( 6 pluss k-16 ), som scannes samtidig, eller alle kanaler.

Link to post
Share on other sites

Er for ung til å ha, burde vel kanskje være et eget valg :lol: ?

Ellers håper jeg på å få VHF neste år :smiley:

 

Uansett så er man aldri for ung til å lære :wink::wink:

Jeg liker holdningen din Ørjan og du er hjertens velkommen til å være med på VHF-kurset som starter 26.11. (Seilaren har meldt seg på allerede . . . .)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

I indre Oslofjord foretrekker jeg å høre på trafikkontrollen i stedet for k77 når jeg lytter til flere kanaler samtidig. Mulig at jeg går glipp av et og annet båtplassenmedlem, men det er veldig kjekt å vite når de store båtene kommer på vei inn og ut. :wink:

 

Jeg må si meg helt enig, K80 er virkelig en fin kanal å høre på innenfor Steilene omtrent.

Link to post
Share on other sites

Samme her...

 

Jepp her å.

men hvis vi seiler isammen med noen andre, så blir det endel mer jabbing Båt til Båt.

Men de 150 gratis minuttene jeg har vært år(sjøassistanse) blir aldrig brukt.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

VHF'n er alltid på når jeg er i båten, men jeg slår den av når jeg sover. Har den på k16 og eventuelt med scanning på andre kanaler i tillegg etter behov. I "gamle dager" for 10-20 år siden og før mobiltelefonen, brukte vi VHF'n mye til å holde kontakt med familien hjemme. En del kontakt med jobben ble det også, hadde en litt spesiell stilling som nøkkelperson i Tandberg Data den gang. Men det var steindyrt å ringe via kystradiostasjoner, - 12 kroner pr. minutt! Så vi gikk helst iland og ringte via telefonkiosker. Og den gang jeg jobbet på hurtigruten Sanct Svithun som 17 åring, var det virkelig komplisert med utregning av kysttakster, skipstakster og jeg vet ikke hva. Da gikk det foresten ikke på VHF, men fiskeribølge.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

VHF'en står alltid på når vi er ombord, men her oppe på Namdalskysten er det veldig lite trafikk på VHF'en. Det blir mest værmelding og sikkerhetsmeldinger. Jeg prøver å "oppdra" :wink: våre båtvenner til å bruke den litt, så jeg pleier å rope dem opp dersom jeg vet at de er ute samtidig med oss. Dersom vi virkelig får bruk for den (det har vi faktisk hatt) er det greit å vite at og hvordan den fungerer. Vi har jo gått på kurs, men det glemmer en jo fort dersom en ikke praktiserer litt.

 

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

I Sverige kjenner jeg forholdene mest fra Bohuslen-området. Her "kakles" det tidvis ganske mye - noen ganger kan det virke som om VHF der brukes av nordmenn som alternativ til mobiltelefonen (men dette er i høysesongen).

jepp redan i Augusti kakles det betydydlig mindre :smiley:

men för det meste er det på kakle-kanaler, tycker att radiodiciplinen er relativt god trots allt............ :smiley:

 

VHF'n er alltid på når jeg er i båten.

 

Lars H.

har den oxo på alltid når jeg er i båten.

 

iallfall nesten......

kokken/admiralinnen säger ibland (les alltid) ......."må vi ha den på då vi spiser" (i havn!) :lol::lol:

da bestemmer kokken, våger ju ikke risikere maten :wink:

 

har vart med om några Mayday genom åren, där jag själv fann den nödstellde i ett fall,...därför er VHF'n på ombord. :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Med sertifikat siden 1960, har jeg nok hørt mange May Day. Og både da jeg jobbet i Nordsjøen på boreplattformen Ocean Traveller og med egen båt, har jeg deltatt aktivt under flere May Day aksjoner.

 

Jeg har bidratt med korrigering av om en posisjon var Tvistein eller Tristein, jeg har operert som relestasjon mellom land i Skottland og en båt i nød langt ute i Nordsjøen osv.

 

Det mest dramatiske var en vinternatt jeg satt på vakt ombord på Ocean Traveller i 1968 og plutselig hørte på 2182khz (fiskeribølge, - hadde så vidt fått VHF da): "May Day, May Day, dette er standbybåten Ry, vi går ned . . . . . ." Mer var det ikke å høre.

 

De gikk ned med mann og mus og ble aldri funnet.

 

Båten hadde ligget ved Ocean Viking, og plutselig hadde en enorm bølge løftet baugen opp til den sto loddrett. Dermed forsvant den bare i dypet med hekken først etter som øyenvitnene på Viking fortalte. En føler seg liten og hjelpeløs der en da sitter i radiostasjonen godt og varmt.

 

Den gang var det ikke noe jeg kunne gjøre, men jeg har alltid VHF'n på i tilfelle jeg kan bidra med hjelp av noe slag.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...