Jump to content

Hvor utbredt er VHF blant medlemmene på BP?


Sofaseileren

Recommended Posts

Du bruker kanskje også dual-watch for å høre værmelding på arbeidskanalen?

Stemmer, benytter dualwatch ja. Værmelding er jo en grei tilleggsfunksjon på VHF`en selv om med dagens teknologi med wap, nett osv. så har en god tilgang på båt- og kystvarsel i flere kanaler - om en ferdes langs kysten da. Enklere å hente ut kystvarselet fra MI`s sine nettsider via WAP (dette er jo meget detaljert med vind, bølgehøyde osv.) enn å huske sendetidene for værvarselet på VHF - men for all del, bruker det innimellom.

Link to post
Share on other sites

Fastmontert med anntenne topp mast. Montert inne ved kartbordet. Ute bruker jeg en håndportabel som jeg har i koppholder.

De står altid på når vi er underveis.

 

Samme her, og i tillegg reserveantenne på rekka akterut, og underveis er VHF alltid på.

I sommer har jeg hørt 2 meldinger fra Florø radio om båter / personell som trengte hjelp på Trøndelagskysten.

Ikke i mitt nærområde riktig nok, men hva om det hadde vært , og jeg uten VHF barre hadde seilt forbi mennesker i nød... ?

Samme da et småfly styrtet i Trondheimsfjorden for noen år siden...melding på VHF ganske umiddelbart til fartøy i nærheten.

VHF er obligatorisk sikkerhetsutstyr ombord, ...slik jeg ser det ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Veldig synd at VHF mer eller mindre blir "faset ut" av fritidssbåtflåten...

Er nok mange som ikke tenker at dette er en sikkerhetsutstyr, og gidder derfor ikke attpåtil gå på et kurs og betale lisens når mobiltelefonen fungerer så bra som den gjør.

Men jeg hadde aldri gått langt ut eller ferdes alene uten VHF. På VHF får man sendt nødmelding på 1-2-3 mens mobiltelefon tar det lengere tid og MYE lengere tid før noen får satt i gang noen form for aksjon. Tenk da om det ikke er dekning på telefonen... På VHF`n begynner aksjonen like fort som meldingen er sendt da dette kan høres av mange og tiltak gjøres umiddelbart.

 

 

Men slike tråder som dette er jo med å kanskje fenge interessen hos de som ingen eller liten erfaring med radiokommunikasjon har.

Link to post
Share on other sites

Jeg har flere ganger tenkt over et paradoks; Det hadde vært fint å pålegge båtselgere å montere VHF ombord i nye båter, i likhet med lanterner.

Men, dette krever individuelt VHF-sertifikat for å kunne benytte VHF.

Slik VHF har utviklet seg i fritidsflåten, lurer jeg på om båtselgerne også kan få mulighet for å klarere VHF kompetanse til kjøper.

Dette er nok ikke mulig, men det bør søkes nye veier for å øke bruken av VHF som et sikkerhetssamband for flere småbåtbrukere.

Link to post
Share on other sites

Men er det riktig at VHF er på vei ut/har mistet interessen? Jeg er ikke så sikker på det. Riktignok er det ikke mye å høre på VHF'n slik det var i "gamle dager" når kystradiostasjonene sendte trafikklister med trafikk til 10 -15 båter, og dersom en skulle ha en samtale til land og en måtte stille seg i en lang kø! Og til vanlige samtaler til familie og venner er det jo helt greit å bruke mobiltelefonen. Men det drives da aktiv promotering av VHF på mange hold (bl. her og i båtblader), og det å få tatt sertifikat er betydelig forenklet med "lynkurs" og eksamen ifb. de fleste båtmesser.

 

Lars H.

(pt. Kommersøya)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette er kanskje en avsporing av tråden, men jeg lurer på om denne vhf'en (M-Tech M T500 DSC) er dugandes til "hobbybruk"?

Jeg har ikke vhf, men ser helt klart nytten av å ha en slik installert og vil derfor skaffe meg en i løpet av vintersesongen.

 

TrondT

 

Det er denne radioen eg brukte ved oppkalling da eg tok inn vann midt i fjorden for en liten tid tilbake og fekk heldigvis hjelp.

M-TECH MT500 MED DSC

8603-50

 

Antennen låg nede uten at eg merket det.. kremt. Men nådde både rogaland radio og andre et godt stykke unna. Synes radioen er lett å bruke og grei lyd.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Men er det riktig at VHF er på vei ut/har mistet interessen? Jeg er ikke så sikker på det.

 

Jeg kan vanskelig tenke meg at VHF er på vei ut. Tvert imot er det mitt intrykk at interessen for VHF de siste 6 - 7 årene stadig har økt. Bruksmøsteret her selvfølgelig endret seg veldig mye ifht hvordan det var før mobiltelefonene ble allemanns eie. I dag er VHF'en å betrakte som sikkerhetsutsyr, og så lenge det ikke finnes alternativer, vil VHF'en overleve.VHF utstyr er idag så rimelig at det ikke finnes noen unskylding for ikke å anskaffe det.

Link to post
Share on other sites

Jeg har flere ganger tenkt over et paradoks; Det hadde vært fint å pålegge båtselgere å montere VHF ombord i nye båter, i likhet med lanterner.

 

Ja, det er en god tanke, men heller ikke lanterner er idag noe som båtselgerne tar som en selvfølge. Jeg har sett båtbrosjyrer som beskriver puter, gardiner, glassholdere og dill dall til minste detalj - og så kommer det med små skrift: ".... lanterner er ekstrautstyr ...." :headbang::headbang::headbang::headbang:

 

Ifra gode kilder har jeg indikasjoner på at sjøfartsdirektoratet arbeider med en forskriftsrevisjon som vil pålegge VHF ombord i båter over en viss størrelse. Størrelsen kan bli 8 meter, men det er langt fra sikkert.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Enig med deg at det burde søkes nye veier for å øke bruken av VHF. Faren er vel at det kan ende opp som walkie-talkie og at kontrollen sklir ut...

Ser både for og mot argumenter for å gjøre noe med bruk av VHF...

 

Påbud med VHF og serfikat over en viss fot?

 

Ikke vet jeg, men spent på hvordan dette ligger ann om si 10 år frem i tid.

Nyttetrafikken vil kanskje nyte stillheten, men sikkerheten er jeg overbevist om vil forsvinne i takt med bruken.

 

Vi i Norge har jo et sinnsykt godt nettverk for maritim VHF.

Kan vi sies og være verdensledene på dette? Usikker på hvordan dette er andre steder i verden....

Link to post
Share on other sites

Ifra gode kilder har jeg indikasjoner på at sjøfartsdirektoratet arbeider med en forskriftsrevisjon som vil pålegge VHF ombord i båter over en viss størrelse. Størrelsen kan bli 8 meter, men det er langt fra sikkert.

 

Håper din kilde stemmer for det er jo en seier om det skulle komme...

 

Forskriftsrevisjon... hørtes fremtidsrettet ut (mange år frem i tid) :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Enig i at påbud med VHF for båter over et viss antall meter høres fornuftig ut.

Det er vel rimelig å anta at båtplassens medlemmer er litt over gjennomsnittelig orientert, og at den generelle bruken/utbredelsen av VHF på sjøen er noe lavere enn det pollen viser. (syns egentlig det er ganske bra at rundt 80% har VHF ombord) Om VHF ble brukt mere aktivt, kunne en vel også lettere kalle opp båter en møtte med den. Jeg tror på effekten av "sosial kontroll", dvs at man holder seg til regler (ikke nødvendigvis kun skrevne regler) fordi man vet brudd ikke akspepteres av andre rundt en, og at brudd på reglene kan føre til sanksjoner (ikke nødvendigvis annet enn tilsnakkelse, og "kollektiv fordømming") De fleste mennesker ønsker ikke å konfronteres med at andre missliker ens handlinger, og vil av bekvemlighetsgrunner ønske å opptre i tråd med hva som er sosialt akseptert. Sosial kontroll foregår hele tiden, og de fleste samfunn er sveiset sammen med dette som en del av limet. I sammenhenger hvor man møtes ansikt til ansikt og vet at man vil møte de samme ansiktene gang på gang, fungerer denne kontrollen bedre enn i større sammenhenger og ved flyktige møter. Biltrafikk er kanskje den sammenhengen som er minst preget av dette. Har intrykk av at sjøen er i ferd med å nærme seg klimaet på veiene, hvor man møtes såpass hastig at man ikke i samme grad som tidligere (hvor båtene var færre og hastigheten lavere) risikerer å møte reaksjoner.

Om man i større grad kunne risikere å bli tilsnakket over vhf av andre båter en hadde opptrått hensynsløst ovenfor, vil jeg tro at en del ville tenkt seg mere om på sjøen. Effekten av å kunne kommunisere på åpent samband, med det det fører med seg av "offentliggjøring" omkring hendelser, vil jeg tro er stor. Et tenkt scenario med sjøen full av båtfolk som setter krav til hverandre (og som tør å si ifra) tror jeg virker mere preventivt og oppdragende enn allverdens politi på sjøen, selv om dette kanskje ville ført til vel mye krangling på etern :lol: .

Link to post
Share on other sites

Det er vel desverre blitt slik at siden alle har mobil og siden mobil har dekning "overalt" så vil færre og færre se nytten i å ha en vhf i tillegg til 14 mobiler ombord.

Kanskje trengs en bevisstgjøring av at vhf faktisk har dekning overalt mens mobilen har ganske mange hull i dekningen langs kysten.

Her har fjellfolkene vært ganske flinke i og med at folk vet at de ikke kan stole på mobilen overalt.

 

En ting er vel et påbud om vhf ombord i båter over en viss størrelse, men det må vel være viktigere å bevisstgjøre båtfolk om nytteverdien av en vhf ombord.

Og fartsområde/bruksområde bør vel vektlegges minst like mye som størrelse?

Og kanskje burde myndighetene legge inn opplæring i bruk av vhf som en del av det annonserte påbudet om båtsertifikatet. Dermed ville man gjøre tilgangen til anskaffelse lettere enn nå og folk vil ha kunnskapen om bruk.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Opprinnelsen til VHF radioen var at man ønsket et hurtig og effektivt samband mellom navigatørene på skip i samme farvann.

Det hadde vært mange ulykker/kollisjoner - og man ønsket en effektiv "bro-til-bro" kommunikasjon. VHF'en var et faktum.

 

Pga. den gode talekvaliteten ble VHF'en ganske snart utvidet til også å bli benyttet til skip-land samband - tilkoplet telefon-nettet.

Denne funksjonen ble hovedsambandsmiddel for skip langs kysten i mange 10-år - frem til NMT og siden GSM telefonenes inntog.

 

Men, VHF har hele tiden vært det desidert viktigste sambandsmiddelet ombord for nødtrafikk og i navigasjons-øyemed.

 

Det er viktig at vi som lystbåteiere respekterer den rollen VHF'en fortsatt har for gjensidig sikkerhet på sjøen og bridrar til at den opprettholdes.

Dette gjør vi ved å alltid ha god lyttevakt på kanal 16 under seilas.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Vel, når det gjelder historie, må en ikke glemme at vi hadde/har et annet utmerket radiosamband for både kommunikasjon skip/skip og skip/kystradiostasjoner langs kysten, - fiskeribølgesambandet. VHF er kun et nyere kortdistansesamband med bedre talekvalitet som i de siste par årene nå også har dratt nytte av datateknikken. Det var fiskeribølge jeg benyttet som 17 år gammel radiotelefonist på hurtigruten Sanct Svithun (som gikk ned høsten etter at jeg mønstret av) og som hovedsamband da jeg jobbet som radiooperatør på oljeboringsplattformen Ocean Traveller 1968/69. Da var vel VHF så vidt kommet igang, vi hadde i hvert fall VHF til helikoptrene på rundt 120Mhz. Ellers hadde vi direkte radiosamband til kontoret på land (Odeco Norway) på rundt 4Mhz.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vel, når det gjelder historie, må en ikke glemme at vi hadde/har et annet utmerket radiosamband for både kommunikasjon skip/skip Lars H

Poenget mitt Lars, var at VHF'en var ene og alene ment som bro-til-bro samband da de i sin tid ble vedtatt innført.

 

Joda, kjenner godt til MF/fiskeribølgen. Har jobbet i oljå siden 1973, de første 11 som radio-operatør på diverse flyterigger og jeg er her ute fortsatt.

Ordentlig dritt-samband på kvelds/nattetid. Vi gikk etterhvert over til egne radio linker til land i VHF båndet og store retningsantenner i boretårnet.

Fikk rekkevidde på nesten 70-80 nm og det var et godt alternativ inntil satellitt-sambandene overtok.

Idag har vi fiberkabler og radio er blitt avlegs for slike samband.

 

Men VHF'en som skip-skip samband lever videre i beste velgående. Den er like viktig som før.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...