Jump to content

Hvor utbredt er VHF blant medlemmene på BP?


Sofaseileren

Recommended Posts

Det mest dramatiske var en vinternatt jeg satt på vakt ombord på Ocean Traveller i 1968 og plutselig hørte på 2182khz (fiskeribølge, - hadde så vidt fått VHF da): "May Day, May Day, dette er standbybåten Ry, vi går ned . . . . . ." Mer var det ikke å høre.

 

Lars H.

jepp, man ryser i hele kroppen ner disse Maydayen kommer........

 

min morbror er sjökapten(nu pensjonist) han berättade om ett tilfelle i engelske kanalen dom fikk en orkan över sig, över 50m/s

 

samtliga båter stanner opp o vender baugen mot vinden o pröver o hålla den der.......

 

han sa man har fullt opp med det egna fartyget, för att hålla opp mot vinden, og samtidigt ikke komma för nere andre fartyg

o så kommer Maydayen.....o vi kan inget gjöre...

 

han var tårögd ner han berättar om dette, så jag har ikke viljat sp honom så mycket om dette....måste vare hemskt som sjöman att ikke kunne hjelpe en annen i nöd.

 

 

(vid ett annet tilfelle(ikke Mayday) låg dom vid kaj ner en orkan drog in...dom måste stötte förtöjningarna med maskin,

för att ikke 'tamparna' skulle ryke.......)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

.....men jeg har alltid VHF'n på i tilfelle jeg kan bidra med hjelp av noe slag. .....

Lars H.

 

Ja, det er nettopp den flotte holdningen som gjør VHF'en til verdens største og beste sikkerhetsnett!

Og det er når jeg leser erfaringene fra Lars H og andre som virkelig "har vært ute en vinternatt" at jeg synes det er trist med de som ikke "gidder" lytte på VHF'en; eller som bare ville bruke den i en nødsituasjon - egen nød, vel å merke . . . . .

 

Nei, ta dere sammen: er man i sjøen så har man lytteplikt på kanal 16 - basta!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Uansett så er man aldri for ung til å lære :wink::wink:

Jeg liker holdningen din Ørjan og du er hjertens velkommen til å være med på VHF-kurset som starter 26.11. (Seilaren har meldt seg på allerede . . . .)

 

Kanskje noe det ja. Da sansynligvis den båten jeg vil kjøpe neste år er utstyrt med en RT-2048 :wink:

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en liten bærbar en via nettet, har ikke sert. enda, men lytter på kanal 16 og værmeldingen mens jeg er ute.

Inntil sert. er på plass så har jeg den med og lytter på den i hvertfall.

Og skulle jeg havne i en krise er det nok ingen som spør etter sertifikat først tenker jeg.. Så inntil videre så lytter jeg i hvertrfall :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer litt på hvor mange som bruker individuelt/selektivt oppkall med MMSI nummer?

GeirT har tidligere tatt opp dette i forhold til NAVMAN 7100 og bruk av kanal 70. Jeg har i år begynt å se fordelene med selektivt oppkall over VHF idet flere brukere som redningsskøyter, kystradiostasjoner, brukontroller, båtbekjente og andre har individuelle MMSI nummer. Dermed slipper man "kaklingen" på kanal 16.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer litt på hvor mange som bruker individuelt/selektivt oppkall med MMSI nummer?

GeirT har tidligere tatt opp dette i forhold til NAVMAN 7100 og bruk av kanal 70. Jeg har i år begynt å se fordelene med selektivt oppkall over VHF idet flere brukere som redningsskøyter, kystradiostasjoner, brukontroller, båtbekjente og andre har individuelle MMSI nummer. Dermed slipper man "kaklingen" på kanal 16.

 

 

Jeg har en 7-8 båtvenner som jeg kaller opp via mmsi-nummer, samt at jeg har kalt Tjøme radio på samme måte. En greiere måte enn å rope på 16 eller annen avtalt kanal. Min Navman 7200 fungerer 100% på denne måten.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har hatt VHF-sertifikat siden tidlig på 80-tallet, og lytter bestandig på K-16 når vi er ute på sjøen.

Liker fortsatt å tro at "alle andre" som liker seg på sjøen gjør det samme, slik at man kan være til gjensidig hjelp for hverandre i en krisesituasjon, - der tidsfaktoren ofte har mye å si for en lykkelig utgang!

 

De fleste av oss "gamle" båtkamerater har i tillegg også brukt Dualwatch på lystbåtkanalen L-2, brukt hovedsaklig som oppkallskanal, - for så å gå på enten L-1 eller L-3 for videre prat.

 

Mobiltelefonen har vel etterhvert overtatt mye av internpraten mellom venner, men når vi er på turer sammen med flere, så tester vi stadig ut at VHF'en virker på sending også, og ikke bare på lytting.

 

Det har noe med trygghet å gjøre at man får kontakt når man kaller på K-16, og her i vårt område er det bl.a stasjonert en båt fra Redningsselskapet som lytter, samt alle bilfergene og ellers annen nyttetrafikk som hele tiden går "i alle retninger".

 

NB!

Her forleden kalte jeg opp en av Hurtigrutene som kom inn fra Hustadvika, - bare for å sjekke om vi var "stor nok båt" til at vi var godt synlig på deres radar der vi lå og duppet i leia ute ved Bjørnsund.

Vi hadde en hyggelig prat og fikk også bekreftet at de hadde hatt oss under oppsikt/ kontroll lenge allerede...... :sailing:

 

Ganske så betryggende å vite at Tupperware-båten/"reflektorene" er tilfredstillende.

 

Til alle dere som ikke har VHF eller føler seg trygg på dette, - Meld dere på sertifikatkurs, øv dere skikkelig på hvordan den brukes i praksis, - det kan bli gull verdt en dag, enten for dere selv eller for en annen uheldig båtvenn! :seeya::smiley:

Link to post
Share on other sites

Fikk i går tollvarselet fra Posten Norge om at ei 4 kg's pakke fra England ( http://stores.ebay.co.uk/Bargain-Boat-Bits ) var kommet! Ser frem til å motta min NYE Simrad RS87. Tante mva tar jo for seg, men er innkalkulert i regnestykket, og da kommer den på underkant av 5800,-. Da er også utgiften til Bilradioservice i Drøbak lagt til for at de legger inn L-kanalene for meg. VHF er vel en duppeditt som kommer i klassen for nyttig utstyr. Alle ser jo den «røde båten» foran seg, men så var det mobiltelefonnummeret til en om bord da.

Ble boblet for diesel i forfjor og stoppet opp mitt utenfor Hvidtsten(vi sjekker tanken før avgang nå ja).

10-12 båter sklei elegant forbi sønnen som sto på dekk å viftet med hyssingen. En seilbåt for motor dura forbi 10 meter(!) fra oss uten å vri på hue. Selvfølgelig ingen krise der og da (midt på dagen, bra vær), men med små barn og litt oppskjørtet frue, hadde vi jo kunnet ringe 120. Vel, et eldre ektepar to seg bryet å låre litt på farten å sjekke nærmere. Og de tok oss på slep inn til Son hvor vi var på vei til. Ville til og med i utgangspunktet ikke ha en liten slant for bryet. Men tror det hadde vært litt enklere med VHF. Gleder meg nå til neste sesong. Har dessverre måtte ligge landfast i år.

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

Har selvsagt også VHF ombord, men må innrømme at den er svært lite i bruk. Betrakter den primært som sikkerhetsutstyr og hos meg er den koblet mot GPS`en og sender ut posisjon i en nødsituasjon om jeg velger det.

Flott Swande. Det kan i tillegg være greit å kunne betjene VHFen i noen grad. Jeg sier ikke dette til deg, men hovedsakelig til andre lesere av tråden. Jeg har oppfattet at flere kjøper nye VHFer med mulighet for tilkobling til GPS for posisjonsangivelse i en nødssituasjon. Jeg har forklart de ombord hvordan de skal trykke på den røde knappen ved nød. Dersom man selv er ombord og noe skjer som fører til bruk av den røde knappen, men man i ettertid får kontroll på situasjonen, kan det være greit å kunne meddele dette først på k 16, og deretter kommunisere videre på oppgitt areidskanal.

Jeg råder gjerne eiere av VHF til å alliere seg med andre båteiere og trene på kommunikasjonsrutiner, slik at disse er noe innøvde i en krise - da er det så mye som skjer at det er greit å kunne trykke på de rette knappene på VHFen.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Flott Swande. Det kan i tillegg være greit å kunne betjene VHFen i noen grad. Jeg sier ikke dette til deg, men hovedsakelig til andre lesere av tråden. Jeg har oppfattet at flere kjøper nye VHFer med mulighet for tilkobling til GPS for posisjonsangivelse i en nødssituasjon. Jeg har forklart de ombord hvordan de skal trykke på den røde knappen ved nød. Dersom man selv er ombord og noe skjer som fører til bruk av den røde knappen, men man i ettertid får kontroll på situasjonen, kan det være greit å kunne meddele dette først på k 16, og deretter kommunisere videre på oppgitt areidskanal.
Jeg råder gjerne eiere av VHF til å alliere seg med andre båteiere og trene på kommunikasjonsrutiner, slik at disse er noe innøvde i en krise - da er det så mye som skjer at det er greit å kunne trykke på de rette knappene på VHFen.

Helt enig. Det er lite vits i en VHF ombord om en ikke kan betjene den. Det må da være obligatorisk. Mitt poeng var at jeg tror at mange bruker VHF`en også som "underholdning" ombord. For min del er den kun et sikkerhetsutstyr som jeg med jevne mellomrom tester og bruker. Ofte står den på på 16 for å fange opp ev. nødmeldinger.
Link to post
Share on other sites

Ofte står den på på 16 for å fange opp ev. nødmeldinger.

Ved å anvende dual eller triwatch som Roaldbj antyder, vil du altid også lytte også på K16. I oslofjorden benytter jeg triwatch med kanalene K16 (obligatorisk) K66 (Tjøme Radio) og K77 (BP-kanalen)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...