Gunga Din Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 Det mest dramatiske var en vinternatt jeg satt på vakt ombord på Ocean Traveller i 1968 og plutselig hørte på 2182khz (fiskeribølge, - hadde så vidt fått VHF da): "May Day, May Day, dette er standbybåten Ry, vi går ned . . . . . ." Mer var det ikke å høre. Lars H. jepp, man ryser i hele kroppen ner disse Maydayen kommer........ min morbror er sjökapten(nu pensjonist) han berättade om ett tilfelle i engelske kanalen dom fikk en orkan över sig, över 50m/s samtliga båter stanner opp o vender baugen mot vinden o pröver o hålla den der....... han sa man har fullt opp med det egna fartyget, för att hålla opp mot vinden, og samtidigt ikke komma för nere andre fartyg o så kommer Maydayen.....o vi kan inget gjöre... han var tårögd ner han berättar om dette, så jag har ikke viljat sp honom så mycket om dette....måste vare hemskt som sjöman att ikke kunne hjelpe en annen i nöd. (vid ett annet tilfelle(ikke Mayday) låg dom vid kaj ner en orkan drog in...dom måste stötte förtöjningarna med maskin, för att ikke 'tamparna' skulle ryke.......) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Miranda Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 Er det den rød båten din du bruker som turbåt ? Nei, da hadde jeg aldri komt meg inn til Mandal og verdens beste fiskekakker Det er der jeg tjener penger for å kunne ha det gøy på sjøen Det er bedre en å jobbe Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 .....men jeg har alltid VHF'n på i tilfelle jeg kan bidra med hjelp av noe slag. ..... Lars H. Ja, det er nettopp den flotte holdningen som gjør VHF'en til verdens største og beste sikkerhetsnett! Og det er når jeg leser erfaringene fra Lars H og andre som virkelig "har vært ute en vinternatt" at jeg synes det er trist med de som ikke "gidder" lytte på VHF'en; eller som bare ville bruke den i en nødsituasjon - egen nød, vel å merke . . . . . Nei, ta dere sammen: er man i sjøen så har man lytteplikt på kanal 16 - basta! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 Uansett så er man aldri for ung til å lære Jeg liker holdningen din Ørjan og du er hjertens velkommen til å være med på VHF-kurset som starter 26.11. (Seilaren har meldt seg på allerede . . . .) Kanskje noe det ja. Da sansynligvis den båten jeg vil kjøpe neste år er utstyrt med en RT-2048 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 dom måste stötte förtöjningarna med maskin, Vi måtte gjøre det i Kristiansund under orkanen i 1992. Tolv tamper til land og både thrustere og hovedmaskin igang for å lette presset på fortøyningene. Ikke morsomt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jumbo Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 Mine gode venner spanderte bærbar VHF på meg til bursdagen.. gjett hvem som omtrendt hoppet i taket.... Tok VHF-sertifikat i vår. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ulv I Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 Kjøpte en liten bærbar en via nettet, har ikke sert. enda, men lytter på kanal 16 og værmeldingen mens jeg er ute. Inntil sert. er på plass så har jeg den med og lytter på den i hvertfall. Og skulle jeg havne i en krise er det nok ingen som spør etter sertifikat først tenker jeg.. Så inntil videre så lytter jeg i hvertrfall :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 For de som er interressert i å ta sertifikat kan jeg opplyse om at det holdes kurs på Båter i Sjøen 8. September fra klokken 11.. Kontakt gunnar.larsen2@telenor.com for påmelding. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 "Hvor utbredt er VHF blant medlemmene på BP" ? Høres nesten ut som en venerisk sykdom ! Åkke som, burde vi alle være grundig smittet. VHF burde være enhver båteiers primære sambandsmiddel. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 Jeg lurer litt på hvor mange som bruker individuelt/selektivt oppkall med MMSI nummer? GeirT har tidligere tatt opp dette i forhold til NAVMAN 7100 og bruk av kanal 70. Jeg har i år begynt å se fordelene med selektivt oppkall over VHF idet flere brukere som redningsskøyter, kystradiostasjoner, brukontroller, båtbekjente og andre har individuelle MMSI nummer. Dermed slipper man "kaklingen" på kanal 16. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 Jeg lurer litt på hvor mange som bruker individuelt/selektivt oppkall med MMSI nummer?GeirT har tidligere tatt opp dette i forhold til NAVMAN 7100 og bruk av kanal 70. Jeg har i år begynt å se fordelene med selektivt oppkall over VHF idet flere brukere som redningsskøyter, kystradiostasjoner, brukontroller, båtbekjente og andre har individuelle MMSI nummer. Dermed slipper man "kaklingen" på kanal 16. Jeg har en 7-8 båtvenner som jeg kaller opp via mmsi-nummer, samt at jeg har kalt Tjøme radio på samme måte. En greiere måte enn å rope på 16 eller annen avtalt kanal. Min Navman 7200 fungerer 100% på denne måten. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
froesak Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 Har en vhf jaktradio med maritime kanaler på som jeg har med når jeg er i båten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 Fastmontert med anntenne topp mast. Montert inne ved kartbordet. Ute bruker jeg en håndportabel som jeg har i koppholder. De står altid på når vi er underveis. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 For de som er interressert i å ta sertifikat kan jeg opplyse om at det holdes kurs på Båter i Sjøen 8. September fra klokken 11.. ... og jeg har VHF-kurs som starter i Stavanger 26.11.07 - ta gjerne kontakt for nærmere info. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
bjorngb Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 Vi har hatt fastmontert vhf i seilbåten fra i vår, men det var ikke lett å høre denne utenfra. i sommer kjøpte vi en håndholdt - da kan vi lytte på k16 i cockpit og har en vhf i reserve om nøden skulle være ute. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seastar Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 Har hatt VHF-sertifikat siden tidlig på 80-tallet, og lytter bestandig på K-16 når vi er ute på sjøen. Liker fortsatt å tro at "alle andre" som liker seg på sjøen gjør det samme, slik at man kan være til gjensidig hjelp for hverandre i en krisesituasjon, - der tidsfaktoren ofte har mye å si for en lykkelig utgang! De fleste av oss "gamle" båtkamerater har i tillegg også brukt Dualwatch på lystbåtkanalen L-2, brukt hovedsaklig som oppkallskanal, - for så å gå på enten L-1 eller L-3 for videre prat. Mobiltelefonen har vel etterhvert overtatt mye av internpraten mellom venner, men når vi er på turer sammen med flere, så tester vi stadig ut at VHF'en virker på sending også, og ikke bare på lytting. Det har noe med trygghet å gjøre at man får kontakt når man kaller på K-16, og her i vårt område er det bl.a stasjonert en båt fra Redningsselskapet som lytter, samt alle bilfergene og ellers annen nyttetrafikk som hele tiden går "i alle retninger". NB! Her forleden kalte jeg opp en av Hurtigrutene som kom inn fra Hustadvika, - bare for å sjekke om vi var "stor nok båt" til at vi var godt synlig på deres radar der vi lå og duppet i leia ute ved Bjørnsund. Vi hadde en hyggelig prat og fikk også bekreftet at de hadde hatt oss under oppsikt/ kontroll lenge allerede...... Ganske så betryggende å vite at Tupperware-båten/"reflektorene" er tilfredstillende. Til alle dere som ikke har VHF eller føler seg trygg på dette, - Meld dere på sertifikatkurs, øv dere skikkelig på hvordan den brukes i praksis, - det kan bli gull verdt en dag, enten for dere selv eller for en annen uheldig båtvenn! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TrondT Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 Dette er kanskje en avsporing av tråden, men jeg lurer på om denne vhf'en (M-Tech M T500 DSC) er dugandes til "hobbybruk"? Jeg har ikke vhf, men ser helt klart nytten av å ha en slik installert og vil derfor skaffe meg en i løpet av vintersesongen. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Tjond Svart 6.September.2007 Del på Facebook Svart 6.September.2007 Fikk i går tollvarselet fra Posten Norge om at ei 4 kg's pakke fra England ( http://stores.ebay.co.uk/Bargain-Boat-Bits ) var kommet! Ser frem til å motta min NYE Simrad RS87. Tante mva tar jo for seg, men er innkalkulert i regnestykket, og da kommer den på underkant av 5800,-. Da er også utgiften til Bilradioservice i Drøbak lagt til for at de legger inn L-kanalene for meg. VHF er vel en duppeditt som kommer i klassen for nyttig utstyr. Alle ser jo den «røde båten» foran seg, men så var det mobiltelefonnummeret til en om bord da. Ble boblet for diesel i forfjor og stoppet opp mitt utenfor Hvidtsten(vi sjekker tanken før avgang nå ja). 10-12 båter sklei elegant forbi sønnen som sto på dekk å viftet med hyssingen. En seilbåt for motor dura forbi 10 meter(!) fra oss uten å vri på hue. Selvfølgelig ingen krise der og da (midt på dagen, bra vær), men med små barn og litt oppskjørtet frue, hadde vi jo kunnet ringe 120. Vel, et eldre ektepar to seg bryet å låre litt på farten å sjekke nærmere. Og de tok oss på slep inn til Son hvor vi var på vei til. Ville til og med i utgangspunktet ikke ha en liten slant for bryet. Men tror det hadde vært litt enklere med VHF. Gleder meg nå til neste sesong. Har dessverre måtte ligge landfast i år. Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 Jeg har to VHFer ombord, en eldre Høcom Famita og en moderne Raymarin med DCS. Syns at det å dra på sjøen uten VHF er mangel på sjømannskap. Anbefaler alle båteiere å ta VHF sertifikatet (ikke vanskelig å ta), samt anskaffe seg VHF. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Victora III Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 Har selvsagt også VHF ombord, men må innrømme at den er svært lite i bruk. Betrakter den primært som sikkerhetsutstyr og hos meg er den koblet mot GPS`en og sender ut posisjon i en nødsituasjon om jeg velger det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 Har selvsagt også VHF ombord, men må innrømme at den er svært lite i bruk. Betrakter den primært som sikkerhetsutstyr og hos meg er den koblet mot GPS`en og sender ut posisjon i en nødsituasjon om jeg velger det. Flott Swande. Det kan i tillegg være greit å kunne betjene VHFen i noen grad. Jeg sier ikke dette til deg, men hovedsakelig til andre lesere av tråden. Jeg har oppfattet at flere kjøper nye VHFer med mulighet for tilkobling til GPS for posisjonsangivelse i en nødssituasjon. Jeg har forklart de ombord hvordan de skal trykke på den røde knappen ved nød. Dersom man selv er ombord og noe skjer som fører til bruk av den røde knappen, men man i ettertid får kontroll på situasjonen, kan det være greit å kunne meddele dette først på k 16, og deretter kommunisere videre på oppgitt areidskanal. Jeg råder gjerne eiere av VHF til å alliere seg med andre båteiere og trene på kommunikasjonsrutiner, slik at disse er noe innøvde i en krise - da er det så mye som skjer at det er greit å kunne trykke på de rette knappene på VHFen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baywatch Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 Har sertifikat, men ikke VHF. Planen er å kjøpe i løpet av vinteren, håper på å spare noen kroner på messetilbud. Lurer litt på Navman 7100 eller en Standard Horizon. Må fundere litt på plassering av apparat og antenne i en båt som ikke bugner av plass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Victora III Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 Flott Swande. Det kan i tillegg være greit å kunne betjene VHFen i noen grad. Jeg sier ikke dette til deg, men hovedsakelig til andre lesere av tråden. Jeg har oppfattet at flere kjøper nye VHFer med mulighet for tilkobling til GPS for posisjonsangivelse i en nødssituasjon. Jeg har forklart de ombord hvordan de skal trykke på den røde knappen ved nød. Dersom man selv er ombord og noe skjer som fører til bruk av den røde knappen, men man i ettertid får kontroll på situasjonen, kan det være greit å kunne meddele dette først på k 16, og deretter kommunisere videre på oppgitt areidskanal.Jeg råder gjerne eiere av VHF til å alliere seg med andre båteiere og trene på kommunikasjonsrutiner, slik at disse er noe innøvde i en krise - da er det så mye som skjer at det er greit å kunne trykke på de rette knappene på VHFen. Helt enig. Det er lite vits i en VHF ombord om en ikke kan betjene den. Det må da være obligatorisk. Mitt poeng var at jeg tror at mange bruker VHF`en også som "underholdning" ombord. For min del er den kun et sikkerhetsutstyr som jeg med jevne mellomrom tester og bruker. Ofte står den på på 16 for å fange opp ev. nødmeldinger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 Du bruker kanskje også dual-watch for å høre værmelding på arbeidskanalen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 8.September.2007 Del på Facebook Svart 8.September.2007 Ofte står den på på 16 for å fange opp ev. nødmeldinger. Ved å anvende dual eller triwatch som Roaldbj antyder, vil du altid også lytte også på K16. I oslofjorden benytter jeg triwatch med kanalene K16 (obligatorisk) K66 (Tjøme Radio) og K77 (BP-kanalen) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.