Jump to content

Tør båtfolket å ta denne debatten? (norvei caravan og fritid)


Ficher

Recommended Posts

Nå utfordrer arrangørene av Norvei Caravan og Fritid båtfolket til debatt. Hvem får mest for en million kroner? :discuss:

 

En velutstyrt lukseriøs bobil som kan brukes hele året, eller en middels båt som kan benyttes fire måneder i året?

 

Caravanfolket mener bobiler er helt på høyden med de aller flotteste båtene på markedet i dag, dessuten har man større frihet med en bobil. Salgsstatistikken viser også at bobiler blir mer og mer populært. Hvem har flest fordeler og ulemper?

 

FRA DENNE LINK.... http://www.boarding.no/art.asp?id=28029

Link to post
Share on other sites

De folka er jo intet annet enn morsomme..

Båt som kan brukes 4 mnd i året? Man får mer enn en åpen jolle fra Askeladden for en million..

Større frihet med bobil? Kanskje utfordre med en USA-tur :)

 

Og finishen på innredning og sånt der er som regel bra, men alt er bygd for å være veldig lett, får et billigpreg i de fleste bilene.

 

Jeg har både båt, bil, campingvogn, og hytte.. Jeg er ikke i tvil om hva som foretrekkes når det kommer til frihet.

Og med bobilen.. Hva gjør man når man er fremme på campingplassen, og må ut for å handle inn litt? Hvor overnatter man om man ikke finner en campingplass?

I båten kan vi jo som kjent kaste ut anker stort sett hvor vi vil, uten å være avhengig av noen gjestehavn.. Med bobil er dette noe tvilsom praksis, og nye forbud kommer på løpende bånd.

Link to post
Share on other sites

I båten kan vi jo som kjent kaste ut anker stort sett hvor vi vil, uten å være avhengig av noen gjestehavn.. Med bobil er dette noe tvilsom praksis, og nye forbud kommer på løpende bånd.

 

Jeg tror også at mer forbud vil komme når det gjelder oppstililng utenom campingplasser , samt vinterstid er det vel ikke lagt til rette for bobiler (campingplasser på fjeldet) .....mulig jeg tar feil. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Tviler på at noen vil argumentere her, ettersom de fleste båtfolk vet at caravaner kun flyter en liten stund, for så å synke. :diving: Men det finnes en båt her i kristiansand som er bygget av en gammel campingvogn, tror den står på land i Narvika. Den er derimot mer morsom enn vakker.

 

Jeg får abstinenser av å bevege meg mer enn 10 kilometer bort fra havet i juli, og har derfor ingen erfaring med campingliv. Har imidlertid en dvd i båten som heter campingliv, og som visstnok har gått på NRK. Den er veldig morsom, og anbefales til alle båtfolk.

 

Ellers tror jeg ærlig talt man får mye mer for pengene innen camping, for å være litt seriøs. Så den seieren går nok til caravan folket. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dette blir en håpløs diskusjon.

 

Man sammenligner egentlig hva som er best av epler eller appelsiner.

Eller hva er best, hytte på fjellet eller ved sjøen ?

 

Det er smak og preferanse som bestemmer valget.

Det er en enkel grunn til at jeg ikke har bobil.

Den er altfor dårlig i sjøen, og det er der jeg vil være.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er døfødt,

 

Båtfolket har verden størrste hyttetomt,

Nei, bobil prøvde jeg ut i uke i fjord høst, og fikk mer en nok.

Gjorde fordi vår minste jentunge ville det. og hu var også klar etterpå.

 

Far, me går heller på båtferie :smash:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

En velutstyrt lukseriøs bobil som kan brukes hele året, eller en middels båt som kan benyttes fire måneder i året?

 

 

De aller fleste jeg vet om som har bobil har denne vinterlagret og sjelden ute før mai. Noen få bruker den i påsken så hvorfor de sier at en båt bare blir brukt fire mnd forstår jeg ikke en bobil blir jo i snitt kanskje bare brukt 3 mnd.

 

Tror iallefall hvis man fikk opp en gjenomsnitts bruker av bobil kontra båt ville båteieren vinne med glans

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Tja, hvis man ser på bo-fasilitetene isolert sett i en campingbil, så kan de vel konkurrere. Men det er fortsatt forskjell på å ligge utpå fjorden å dorge eller hva man nå vil gjøre, i forhold til å være på en overfylt campingplass. Og det er mange fler overfylte campingplasser en det er overfylte havner/uthavner.

 

Amerikansk bobil De er helt ville på området. Som regel henger de bilen på stivt drag bak et slikt monster.

Redigert av Brutus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Caravanfolket mener bobiler er helt på høyden med de aller flotteste båtene på markedet i dag, dessuten har man større frihet med en bobil. Salgsstatistikken viser også at bobiler blir mer og mer populært. Hvem har flest fordeler og ulemper?

 

Båt eller bobil er vel smak og behag. Bobilen er nok mer passende som helårsprosjekt, jeg mener nå at båt gir mer frihet. Båten gir bevegelsesfrihet, avgiftsfrihet, bompengefrihet osv., mens bobil i ferienene består vel stort sett av å sitte fastspent i et sete inne når sola skinner ute, ...og å stå å trykke i kø.....og befinnere du deg på vestfoldveinene kan det være en spøkelsessjåfør bak hver sving.

 

 

Bilulykkestatistikken for vestfol ser omtrent sånn ut:

"Personbil kom over i feil kjørebane og traff lastebil"

"Personbil kom over i feil kjørebane og traff lastebil"

"Personbil kom over i feil kjørebane og traff lastebil"

"Personbil kom over i feil kjørebane og traff lastebil"

"Personbil kom over i feil kjørebane og traff lastebil"

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Dødfødt diskusjon! Epler og bananer!!

 

Jeg har bobil (også!). I yrkessammenheng :flag:

Bedre enn campingvogn, fordi: Når du stopper med campingvogn, da CAMPER du...

Når du stopper med campingbil, vel... Da PARKERER du... :wink: Smak litt på den...

I perioder bruker jeg bobilen i deler av hele året... Minus 20 og sterk vind, no prublem...

Og besøke slektninger? Likheten mellom gjester og fisk, er at etter 3 dager lukter de like ille!

Men: Bor man i bobilen, er man straks mye mere velkommen! Og man er litt friere, om dere skjønner.

 

Så båten...

20-fotern fraktes av og til på henger; Har sagt det før: Sørrlandet OG Lofoten ligger bare et døgn unna...

Trangere enn bobilen så klart, men det går på sett og vis.

Trollfjorden i Vestrålen nåes IKKE med bobil! Ikke Halten eller andre øyer langt vest heller...

Best frihet? :rolleyes: Tror nok båten går av med seieren der ja.

 

Men:

Ved motorstopp, branntilløp, plutselig væromslag osv., TROR jeg at bobilen ville ha vært foretrukket!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Kombinerer disse interessene med letthet, jeg. Masse teknisk utstyr og duppeditter som passer til begge typer. Omformere, ladere, kommunikasjon, navigasjon, gadgets og duppeditter samt klær og fottøy.

 

En og annen helga, samt en uke eller to i sommerferien, brukes vogna. Festlige anledninger og selskapeligheter langt fra sjøen og langt hjemmefra? Nema problema, vi kan ta med vogna. Flere som trenger plass?

 

Ettermiddagsturer, helgeturer, til og fra hytta og for ikke å snakke om MENS vi er på hytta, +++ blir båten brukt. Båten brukes vesentlig mer enn vogna, og vi har derfor plassert over dobbelt så mye penger i båt som i vogn.

 

Det ene må da ikke nødvendigvis eliminere det andre?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

...vet at det er mange som setter bavaria'en sin på en tralle, og sleper den etter bilen sin - campingvogn !! :rolleyes:

Da heter den Hobby..

 

Har vært litt borte i campingvogn/bil og jeg må si at for 1-1,2 mill og sammenligner interiør, så er omtrent alt i en bobil papp og i en båt er det tre og håndtverk.

Sammenlign også en 15 år gammel bobil med en båt i samme nyprisklasse. Hvilken har forfalt mest?

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Skal man sammenligne dette så blir det på ren plass og luxus pr krone basis , tar men med bruken så er den så forskjellig at det bare blir tull.

 

Gjør et søk på finn.no og finner f.eks denne

 

Sammenligner man den med en typisk båt som er i samme segment så kan det f.eks være denne

 

Så er det bare å sette seg ned og telle sengeplasser , plass til antall personer i salongen , antall personer på terrassen/cocpit , størrelse på kjøkken , kvadratmerer her og der bla bla.

 

Tipper bilen vinner denne eller ?

Link to post
Share on other sites

Så er det bare å sette seg ned og telle sengeplasser , plass til antall personer i salongen , antall personer på terrassen/cocpit , størrelse på kjøkken , kvadratmerer her og der bla bla.

 

Tipper bilen vinner denne eller ?

 

Helt feil grunnlag.

 

Båtens bruksverdi kan for noen sikkert regnes utfra sitte- og liggeplasser, men ikke hos oss. Og campingvogna er egentlig bare et midlertidig oppholdssted. Vi har hvertfall aldri dratt noe sted i den hensikt og kun skulle oppholde oss i vogna?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...