Jump to content

Tør båtfolket å ta denne debatten? (norvei caravan og fritid)


Ficher

Recommended Posts

Kjenner to som har gått fra båt til bobil, den ene riktignok tvunget av skrantende helse. De trives utmerket. Og som den ene sa det: "Vel kan vi ligge tett på enkelte plasser, men aldri så tett som båtfolket. Der skiller det ofte ikke mer enn en fender og litt glassfiber mellom famililivet om bord. Da bør man ha trivelige naboer."

 

Og det har man jo, stort sett. Kunne selv ikke tenke meg å bytte. Selv om det blir uthavner så sant det lar seg gjøre.

Link to post
Share on other sites

Det er relevante spørsmål hvis man på alvor mener at båtfolket vil flytte til landeveien hvis de får nok campingvogn for pengene.

 

Hmm.....tro'ke det.....

vel, en campingvogn med landstedbåt er nå mer attraktivt enn landstedbåt uten campingvogn :rolleyes:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Har hatt tre campingvogner i løpet av 15 år, som alle er solgt.Lånte vogn i fjor og det var helt o.k å levere den tilbake.

Har i tillegg hatt båt i alle år,og bruker nå all tid i båten når været tillater det.

Det som er blitt problemet med campingvogn i fellesferien er at reiser du spesielt til Sverige så er det fullt på dei fineste campingplassene (gjerne bestillt i januar) så du havner på de plassene med minst fasiliteter.

Prisnivået på overnatting med vogn har blitt ganske bra siste tiden.

 

Nei jeg holder meg til båt,men kan nevne noen fordeler med campingvogn:

 

1.Du slipper bunnstoff/zink

2.Kan brukes i storm

3.Du går stort sett klar at den synker

4.Fritt for oljeskift og filterskift

5.Ingen motorproblemer med følgende overprisa deler.

 

sikkert flere ....................

Redigert av GAS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Der er et poeng som jeg synes er vesentlig som jeg ikke ser nevnt her og det at det er herlig å slippe å ha båten fortøyd hjemme i gårdsrommet . For meg ville det vært en utfordring å vite hvor jeg skulle hatt bobilen eller vognen parkert den tiden den ikke er i bruk . Båten derimot ligger i en flott isfri havn i gangavstand fra hjemmet og er klar til bruk hele året , herlig .

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

I 1987 kjøpte jeg min Saga27 1 år gammel for kr.230000,- Nå, etter dagens kroneverdi og med mye ekstra utstyr, vil jeg glatt få kr.250000,-

Hvordan vil regnestykket bli for en nøktern campingvogn/bobil etter 20 år? Hvordan holder de seg i pris?

Noen som har et eksempel?

 

Lars H.

 

På slutten av 70 tallet (Ca 1978) kjøpte min far en plett ny Cabby (campingvogn) for 48 000,-

Så en tilsvarende for salg nylig, for 52 000,-

 

Generet kan man vel si at :

 

Bil taper seg (inkludert Bobil) i pris over tid.

Campingvogn holder seg noenlunde

Båt stiger litt (har ihvertfall gjort det i det siste).

 

Når det er sagt er det ikke mange campingvogner igjen fra før 1980, mens en båt i samme alder jo knapt er innkjørt :lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Prinsippet med bobil og båt er vel mye likt. "Hytte" som er flyttbar. Man har friheten til å velge hvor man vil reise, men havner stort sett opp på de samme faste plasser.

 

Kjenner flere som har konvertert fra båt til bobil, har mistanke om at hovedgrunnen var at enkeltmedlemmer i familien ikke følte seg trygge når været var fullt av vind og bølger.

 

Fordelen med bobil er at man kan spe på inntekten ved å slipe kniver og pusse kobberkjeler :rolleyes:

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Skal ha bobil når jeg blir stor jeg. De er flotte å reise avgårde med enten det er planlagt ferie eller en spontan helgetur.

Dette kan jo selvsagt gjøres med båt også, men for oss som ikke er født med sjø i blodet framstår det som mer oppnåelig å ta bobilen å dra Europa rundt enn å ta båten og gjøre det samme.

Men jeg tror båtliv har en dimmensjon som campingliv ikke har. Stikkord her er hobby. Når en tar en tur i båthavnen og ser hvor mange som jobber med båtene sine skjønner en at dette er noe mer enn et transportmiddel og overnattingssted. Akkurat dette med at båten kan være rekreasjon selv om en ikke er utpå, ja båten kan sogar stå på land, tror jeg ikke campingentusiastene har samme opplevelsen av. Derfor får de nok heller ikke samme lidenskapelige forhold til campingvogn/bobil som vi får til båten og båtutstyret.

Link to post
Share on other sites

Livet på veien er full av farer og stress, politi, gale sjåfører, kontroller og regler.

 

På sjøen er man sin egen herre, og det er som å kjøre på en uendelig parkeringsplass og man kan vingle og vralte hit og dit uten tanke for fartsgrenser og trafikkregler (nesten da).

Kort sagt en helt annen frihetsfølelse. Kan nesten sammenlignes med en snøskuter på vidda :lol:

 

Og man får ganske mange billigflybilletter, leiebiler og hotellovernattinger for en million, hvis det er på landjorda man skal holde seg :yesnod:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

4 mnd??

som ny innflytta i båten...så vil eg si at sesongen min varer vel ca 365 dager i året...

men du får no masse mer for en billig penge i en campingvogn, men det kommer jo ann på ka en liker.

va noen som mente eg sku flytte i campingvogn i stede for båten, men dette va UAKTUELT!!!!!!

 

sjøen e livet... :flag:

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Da har jeg lagt inn spørsmålet på N o r s k C a r a v a n C l u b sitt forum ( under litt av hvert )

 

FØLG DISKUSJON HER ..... http://www.caravanklubben.no/diskusjon.asp...915&TGId=12

 

 

Da flytter jeg emno over fra temagruppe (litt av hvert) til temagruppe (Bobiler) ...... mulig det blir mer synspunkter/debatt der .

 

NY DISKUSJON HER ... http://www.caravanklubben.no/diskusjon.asp...2921&TGId=4

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så opptatt av forskjellen mellom bobil/caravan og båt. Som mange har nevte her i tråden er det mange likheter. Endel liker både fast grunn og vann under beina, mens andre foretrekker en av delene. Derimot er det vel en større forksjell mellom hytte og bil/båt. Når det gjelder hytte er det vel tre ting som er viktig: beliggenhet, belighenhet og beliggenhet. En og samme fysiske hytte kan formentlig variere enorm i pris utelukkende avhengig av hvor den ligger. Når det gjelder bil/båt er innkjøpspris for disse ikke avhengig av beliggenhet. Dermed blir det en nærmest umulig oppgave å sammenligne bil/båt med en hytte til omlag en million. Men isolert sett, er det vel flere gode kandidater til båt i millionklassen, hvorav Saga, Nidelv og Marex er gode norske representanter? Om man kjøper ei 15 år gammel hytte og tilsvarende gammel båt er det flere engelske båter som blir gode kandidater.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Dette blir en tullete diskusjon.

Jeg har hatt båt i mange år og vært kjempefornøyd med det.

Jeg har nå solgt båten å kjøpt bobil for å prøve noe nytt.

Bomessig er dette ganske likt men rekkevidden på bil er nok større å en er ikke så væravhengig.

Man kan ikke sette bil og båt opp mot værandre å prøve å skape en splid mellom båt å bil folk.

Både båt og bobilfolk driver med det samme (camping).

En får selvfølgelig mer for 1 million i bobil enn i båt men det hjelper ikke hvis det er båt en liker

Dette er kun 2 måter å kjøre på ellers ganske likt enten vi liker det eller ikke. :nonod::cheers:

Link to post
Share on other sites

Vi har kjørt camping vogn i mange år kombinert med båt. det er selvsagt ulemper og fordeler med alt.

Man slipper og tenke på hvordan båten ligger hvis det blåser eller bølger.

Man flytter seg raskere med bil og vogn men til hva????????? :confused::confused:

 

Med båt så starter turen når du går ombord så er du på tur hele tiden så har du bademuligheter fiske muligheter

strandtomt kø fri ferje fri ja alt kan måles opp mot hva du dere synes er mest passene vi har prøvd begge deler og likte begge deler

men tok et standpunkt og vektla alt og kom frem til at det og være på sjøen kjenne sjøen lukter skvalpe lyden

i skottene om kvelden og den gode vuggingen.

Det er i værtfall sånn vi vil ha det nå hva som skjer om 5 til 10 år er det bare gudene som vet.

og jag er inte gud :cheers::crazy::flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Dette er kun 2 måter å kjøre på ellers ganske likt enten vi liker det eller ikke. :nonod::cheers:

 

Det er her du tar så ufattelig feil.

Båt er en måte å kose seg på sjøen.. For min del har jeg det best når jeg er underveis, når man kommer i havn er turen over.

Det er den store forskjellen på båt og caravan.

Link to post
Share on other sites

Blir det ikke vrient å seile regatta med en sånn bobil da?

Eller dorge??

Eller pusse opp gammel klassisk "trebobil"?

 

På kort sikt får en KANSKJE mer for pengene ved å kjøpe bobil.

Men på lang sikt er jeg ikke i tvil. BÅT gir mest for pengene!

 

Men det er jo egentlig ikke poenget.

Jeg går med båt for å SLIPPE å kjøre på landeveien i fritiden. Koser meg i skrogfart og ser transportetappene som spesielt verdifulle. Dorger gjerne under veis.

Dere kommer aldri til å se meg i trafikken med bobil.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Er glad jeg evner å se ting fra flere sider.... De av oss som velger båt gjør det ut fra våre forutsetninger, de som velger bobil/campigvogn gjør det ut fra sine forutsetninger... Jeg kan ikke si hva som er rett og galt for andre enn meg selv..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...