Jump to content

Tør båtfolket å ta denne debatten? (norvei caravan og fritid)


Ficher

Recommended Posts

Det er da mye mer moro på sjøen hvor en kan fiske, og når kystvakten gjør det, er det ikke småfisk de får på kroken!

 

campingfiske.jpg

 

Lars H. :fishing:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Helt feil grunnlag.

 

Båtens bruksverdi kan for noen sikkert regnes utfra sitte- og liggeplasser, men ikke hos oss. Og campingvogna er egentlig bare et midlertidig oppholdssted. Vi har hvertfall aldri dratt noe sted i den hensikt og kun skulle oppholde oss i vogna?

 

Enig og uenig.

Skal man sammenligne epler og pærer så må man glemme alle ting som ikke er sammenlignbare , folk i båt liker ikke å stå i kø på veien og folk i campingbil liker ikke å bli våt på beina osv osv.

Så da må man rett og slett regne på det fysiske pr krone investert , derimot så kan man jo se på prisfall etter f.eks 10år og da vinner båten hands down

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

I 1987 kjøpte jeg min Saga27 1 år gammel for kr.230000,- Nå, etter dagens kroneverdi og med mye ekstra utstyr, vil jeg glatt få kr.250000,-

Hvordan vil regnestykket bli for en nøktern campingvogn/bobil etter 20 år? Hvordan holder de seg i pris?

Noen som har et eksempel?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kjører for mange mil om dagen til at det frister med bobil. Bobil-livet kan aldri erstatte båtlivet. Det er en del av meg. Også fruen deler min hobby, båten. Heldigvis. Og nå sitter vi sammen og gleder oss over Nord Westen som er blitt oppgradert og fin og venter bare på å bli brukt utover vinteren.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Debatten om hvem som får mest utstyr for pengene kan avgjøres med en praktisk test...

 

La f.eks en Askeladden skjærgårdsjeep med passe stor motor kjøre en time i en meters bølger.

Samtidig tar man campingvognen og slipper den om igjen og om igjen fra en halv meters høyde ned i bakken i samme tidsrom.

 

Etterpå kan man sammenligne hvem som har igjen mest utstyr og innredning som fortsatt virker og sitter fast.

Link to post
Share on other sites

Hvordan vil regnestykket bli for en nøktern campingvogn/bobil etter 20 år? Hvordan holder de seg i pris?

 

Du har igjen til en pølse i lompe, og bussen hjem. Akkurat dette er noe av det geniale med båt. Har iallefall vært slik i mange år. Hva fremtiden bringer vet ikke jeg.

 

For meg er det forøvrig ikke noe poeng i å diskutere hva som er "best" av bobil/campingvogn og båt. Det kommer helt an på hva man liker selv, og for oss er camping på land helt uaktuelt. Det samme er det å ligge i en mølje i en trang havn med båten. En av de store forskjellene slik jeg ser det, er at med båt er ofte turen målet, mens det på land er bestemmelsestedet som er målet.

 

Men campingfolket er enda mer harry enn båtfolket! :wink:

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Hva gjelder regnestykket med restverdi og sånt..

 

Jeg har en båt fra 1986, prisen som ny er vanskelig å si noe om..

 

Jeg har en campingvogn fra 1985, prisen som ny var nok lav, Adria var billigvogner..

 

Båten er fortsatt i god form, campingvogna har sett sin siste sesong i bruk, store fuktskader i hele vogna, skader man måtte brukt mye arbeid på å unngå..

 

Båten er i dag verdt rundt 400k, vogna er verdt 0,-

Link to post
Share on other sites

Vi leigde bobil en uke i forfjor. Det var greit nok. Ungene syntes det var gøy med noe nytt. Køyer høyt og lavt osv. Men transportetappene var pyton for hele familen. Alle må jo sitte fastspent! Du må jo også å følge veien hele tide. Friheten i båt er mye større. Naturopplevelsene heftigere. Plassen ombord mye større. Fordelen med bil? Du kommer jo fortere fram til et mål enkelte ganger da(eks. Bergen-Stockholm), men hvem har det travelt?

Redigert av tebi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel heller ett spørsmål om bobil folket tør ta denne debatten.

 

Dette kan ikke bli en reell diskusjon før de finner opp amfibi bobiler.

 

Det er jo smak og behag, noen ønsker å slappe av og kose seg i ferien mens andre ønsker å sitte i bilkøer å svette i ferien, må jo bare respektere at ingen er like.

Link to post
Share on other sites

Det er jo smak og behag, noen ønsker å slappe av og kose seg i ferien mens andre ønsker å sitte i bilkøer å svette i ferien,

 

Tja, jeg kjørte Nordsjøen rundt i ferien - i bil (4812 km eksl. ferge Stavanger-Newcastle)) - uten å sitte i bilkøer og svette. Slappet faktisk veldig godt av hele veien. Riktignok ikke i bobil, men turen kunne jo vært den samme. Ikke noe stor motsetning, men helt forskjelig ferieform bare.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Vanskelig sak å diskutere......, men kan heller komme med min erfaring så langt etter en ca. 4 ukers tur nå i august med en campingvogn på total lengde 7.35 m.

 

Fantastisk både oppe i Rondane og ellers i landet hvor vi etablerte base og brukte bilen til å se oss om på dagsturer til div. severdigheter.

 

Fint å komme tilbake til "hytta" med varme og alle bekvemmeligheter.......!

 

Har vanskelig for å rangere eller sette dette opp mot båten, som er en lukket, romslig 27 foter med AC.

Den er også helt fantastisk å bruke hele året, med god varme og ellers alt vi trenger av utstyr for å ha det lettvint og kjekt....., nei dette går jeg ikke med på at man må velge enten eller, - her er det nok både og, - for vår del! :flag:

 

Det skal fremover ikke bli noe vanskelig å fordele tiden mellom to så trivelige (og egentlig helt forskjellige) fritidsaktiviteter, som gir så mye glede på hver sin måte!

 

Men nå er det båt som gjelder igjen en stund..., ship o'hoi :seeya::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Det er vel heller ett spørsmål om bobil folket tør ta denne debatten.

Dette kan ikke bli en reell diskusjon før de finner opp amfibi bobiler.

Det er jo smak og behag, noen ønsker å slappe av og kose seg i ferien mens andre ønsker å sitte i bilkøer å svette i ferien, må jo bare respektere at ingen er like.


Da har jeg lagt inn spørsmålet på N o r s k C a r a v a n C l u b sitt forum ( under litt av hvert )

FØLG DISKUSJON HER ..... http://www.caravanklubben.no/diskusjon.asp...915&TGId=12
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Det er vel heller ett spørsmål om bobil folket tør ta denne debatten.

Dette kan ikke bli en reell diskusjon før de finner opp amfibi bobiler.

Det er jo smak og behag, noen ønsker å slappe av og kose seg i ferien mens andre ønsker å sitte i bilkøer å svette i ferien, må jo bare respektere at ingen er like.


Og tidligere i tråden er det postet link til en artikkel om en amfibiebobil.
Link to post
Share on other sites

Da har jeg lagt inn spørsmålet på N o r s k C a r a v a n C l u b sitt forum ( under litt av hvert )

 

Tror vel at diskusjonen aldri vil ta av på dette forumet. Var innom der noen ganger for et par år siden da vi vurderte bobil. Nærmest helt dødt der :rolleyes:

Caravanfolket er nok ikke så entusiastiske som oss båtfolk :nonod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...