Jump to content

Sleipner med rådebank, reparere umiddelbart?


gon

Recommended Posts

Hei

Min gamle ensylindrede Sleipner-motor har fått rådebank etter at jeg skiftet stempelfjærene og følgelig økte kompresjonen. Det er jo snakk om en gammel saktegående motor dette, med kun plaske- og vekesmøring. Rammelagrene er også utvilsomt slitt. På lavtenning forsvinner imidlertid bankelyden. Mitt spørsmål til forumet er: Kan jeg kjøre resten av sesongen (et par måneder) med motoren slik den er, eller må jeg umiddelbart foreta meg noe?

gon

Link to post
Share on other sites

Nei, reparer! er du heldig så er ikke veiva slitt.

Men tviler på det.

Kjører man videre nå, så er min erfaring med motor at veiva og råden hvertfall må skiftes, kan vel også kjile seg helt hele greia.

Evt da bli å kjøpe nytt, og eller få sendt det en plass og få spesial slipt veiva og spesial lagd rådelager.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

enig med power.. feil stråle fra dysa kan også lage tenningsbank.

 

De Sleiper-motorene jeg har vært borte i har ikke vært i nærheten av å ha hverken innsprøytning eller dyser, bare en gammel forgasser av det heller grove slaget.

 

Ville sjekket tenningstidspunktet. Hvis knakkingen forsvinner på lavtenning ville jeg først sjekket dette. Sett magneten på lavtenning, og sjekk at stiftene åpner når stempelet er akkurat på topp. Bruk en ståltråd gjennom tennplugghullet, og lag ett tusjmerke i tråden når den er på det høyeste. OBS vær sikker på at tråden står loddrett på toppen av stempelet.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke Sleipner lagde diesel motorer men FM gjorde det derimot. Regner med det ikke er stifter på den?

 

Nehei... hvis vi snakker om en bensinmotor, hvordan trigger tenningskretsen slik at det blir gnist på pluggen da? Ikke mye elektronikk her. Man bruker da stort sett stifter både på magnettenning og batteritenning når vi snakker om såpass gamle konstruksjoner.

Link to post
Share on other sites

Ja, ihvertfall de jeg har sett inni.

 

Arne Kjetil

 

Det samme med de magnetene jeg har skrudd på, om det har vært svinghjulsmagneter på moped og gressklippere, eller frittstående magneter på gamle motorsykler og snekkemotorer.

Håper øyerullinga var for din egen del... :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei

Først må jeg få takke for alle råd og all informasjon. Dette forumet er makeløst. Mye tyder på at motoren har gått lenge med slark både i rammelagre, rådelager og muligens i krysspinnen i stemplet. Det er snakk om en ensylindret bensinmotor med magnettenning. Motoren er 55 år gammel. Slarken i rammelagrene har jeg tidligere snakket med fagfolk om, og jeg har fått bekreftet at det er lite å bry seg om så lenge ikke olja renner ut mellom lagerforing og akslingen. Denne type slark er visst forholdsvis vanlig på disse motorene. Når det gjelder det jeg tror er rådebank, oppsto den etter at jeg skiftet stempelfjærer, og kompresjonen ble bedre. Magneten er slik innstilt at jeg med en hendel kan stille tenningen lavt eller høyt. På lavtenning tenner motoren ca. 2mm etter at stemplet har vært på topp. På høytenning tenner motoren ca. 2mm før topp. Når tenningen stilles akkurat på topp, er dunkelyden sterkest, og særlig når motoren er kald, eller når belastningener stor. Når motoren går i fri, høres den knapt. Det er ikke under noen omstendighet tale om noen høy bankelyd, snarere en litt diffus dunkelyd, men den har ikke vært der tidligere. Motoren er bygd i grove dimensjoner, og den tåler nok en del, men jeg vil nødig risikere å brekke råden, eventuelt ødelegge veivakselen. Rådelageret består jo av to deler. Jeg har forsøkt å slipe litt av skjøteflatene i den nederste lagerskåla, men av frykt for å gjøre lageret for urundt, har jeg ikke turt å ta mye. Jeg håper bare at jeg forsiktig kan kjøre med motoren de ukenen som gjenstår av sesongen, så får vi se hva som kan bli gjort med skaden i løpet av vinteren. Jeg mottar med takk flere råd.

gon

Link to post
Share on other sites

Hei du..

Har kjørt en del med "sleipingen" som vi kallte den når jeg var guttunge..

Ut fra det du beskriver så er det nok en del lager banking i motoren og ikke tennings bank som er foreslått her.

Som du skriver så er dette en grovt konstruert motor, med høy vekt på de enkelte komponenter.

Det som skjer når du går på tomgang, er at vekta på veiv, svinghjul, råde, stempel er så høy at den "ligger" i lagrene. Mens når du gir mer turtall så letter den i lagrene pga. bevegelsene på den massen som er i bevegelse opp og ned.

 

Regner med at du har en sleipner som har sideventiler, lang ins. manifold med forgasseren lavt nede på siden, ins. manifold og utblåsning er festet med en stor sental skrue på siden i toppen, rotasjons magnet som lett kan settes 180 grader feil, liten "drammeventil" m/ kran på toppen...

 

Om du kjører vidre med den, så kjør pent dvs. du må høre på lyden i motoren at den går i turtalls omr. med lettest mulig banking. Kjør med den tjukkeste olja du får tak i (motorolje selvsagt) Ikke noe nymotens multigrade olje, men rak 50, 60 eller 70 olje aller helst. Da får du en tykkere oljefilm, som er mere banke motstandsdyktig.

 

Håper dette ikke ble for uklart, og at du får noen fine turer enda...

 

B

Link to post
Share on other sites

Takk for godt råd barentz. Det skal tas til etterretning. Nå har jeg imidlertid slipt 1/10-dels millimeter av anleggsflatene i rådelagret, og det hjalp betraktelig. Dunkelydene er borte. Men hvor mange timer må jeg regne med at motoren må gå, før de nye stempelfjærene er innkjørt?

Til Sleipner93: Dette ser mer ut som en gammel diesel-Fm enn en Sleipner.

gon

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Den avbildede motoren er en Sleipner 8 - 10 hk diesel. Den var mye brukt i halvdekkere og andre mindre fiskebåter i Østfold på 60-tallet. Den går på lavt turtall og har en vidunderlig gange på tomgang. Den veier nesten 500 kilo og er en motor for evigheten.

 

FM lagde også en ensylindret dieselmotor på den tiden. Den var litt mindre og gikk på høyere turtall.

 

Vennlig hilsen

Kjetil Dahl

Link to post
Share on other sites

Den avbildede motoren er en Sleipner 8 - 10 hk diesel. Den var mye brukt i halvdekkere og andre mindre fiskebåter i Østfold på 60-tallet. Den går på lavt turtall og har en vidunderlig gange på tomgang. Den veier nesten 500 kilo og er en motor for evigheten.

 

FM lagde også en ensylindret dieselmotor på den tiden. Den var litt mindre og gikk på høyere turtall.

 

Vennlig hilsen

Kjetil Dahl

 

Se her kommer informasjonen fram.. Baatplassen på sitt beste!! :yesnod::yesnod:

 

Dette visste jeg faktiskt ikke, jeg visste at FM lagte litt diesel men trodde ikke Sleipner lagte noen. Men 500kg??? :eek: :eek:

 

En Sabb 2G veier jo rundt 400kg??

 

Sleipner93

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Hei alle

 

Jeg har en Sleipner 6-7 hK ( 2 syl) som pludselig har fått en hård bankelyd som jeg ikke blir kvitt uansett tenning (høy eller lav). Bankelyden er kommet etter at jeg kom til å kjøre den meget varm som følge av tette vannkanaler til kjøling. Kjølingen fungerer nå fint, men den banker altså ganske mye. Skal sies at jeg filt ventiler og også skiftet topp-pakning. Kompresjonen virker god og den starter fint. Vi stilte også tenning/ventiler....

 

Før den gikk varm hadde den ingen bankelyder og gikk veldig fint og stille...

Noen som har noen ide om hva jeg kan gjøre?

Link to post
Share on other sites

Vist motoren har vært veldig varm pga lite kjøling så har du mest sansyneligt smeltet hvitmetall lagered i råden og dette må nok skiftes. Vist det skulle vise seg at det er det som er grunne så er jeg ikke sikker på hvem som kan gjøre det, vet Marna utfører det på deres motorer så det er nok en mulighet for at de kan hjelpe deg men det koster.

Vist du kjenner noen med en dreiebenk og lit mekanisk innsikt kan du få dreiet et nytt lager i messing og sølvlodde dette inn. Drei det litt for trangt og bruk slipepasta til og slipe det til så det passer, det er lit jobb men koster ikke så mye vist du gjør det selv.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hermed nytt om "rådebanken" i min Sleipner:

 

Fikk i dag besøk av erfaren motormann: Det var svinghjulet som var løsnet! Kunne heller ikke forstå at rådebank kunne komme så fort selv om den var veldig varm på et tidspunkt så var den ligsom ikke sååå varm.

 

Uansett - pass på løse svinghjul :-)

 

Nå går den nydelig uten noen form for banking etter at tenningen er helt presist stilt osv. -  til gengjeld skal den ha nytt eksossystem men det visste jeg var dårlig. Og det skal lages spesielt til den...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...