gon Startet 4.September.2007 Del på Facebook Startet 4.September.2007 Hei Min gamle ensylindrede Sleipner-motor har fått rådebank etter at jeg skiftet stempelfjærene og følgelig økte kompresjonen. Det er jo snakk om en gammel saktegående motor dette, med kun plaske- og vekesmøring. Rammelagrene er også utvilsomt slitt. På lavtenning forsvinner imidlertid bankelyden. Mitt spørsmål til forumet er: Kan jeg kjøre resten av sesongen (et par måneder) med motoren slik den er, eller må jeg umiddelbart foreta meg noe? gon Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 (redigert) Nei, reparer! er du heldig så er ikke veiva slitt. Men tviler på det. Kjører man videre nå, så er min erfaring med motor at veiva og råden hvertfall må skiftes, kan vel også kjile seg helt hele greia. Evt da bli å kjøpe nytt, og eller få sendt det en plass og få spesial slipt veiva og spesial lagd rådelager. Redigert 4.September.2007 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
BjornLie Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 Kommentar: Hørte en historie om en som kjørte tur retur fra Langesund til Risør med en kogg med Marna motor med kraftig rådebank. Det holdt det også.... Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
index Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 Sikker på at det er lagrene da, og ikke bare innsprøytningstidspunktet som er litt tidlig nå som kompresjonen er forbedret? Ville prøvd en justering her først... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
power Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 (redigert) Dette høres mere ut som tenningsbank ! Brukte du micro-meter eller måletråd med montering av veiva (hvor mye klaringen var det ) ? Er det stålrester i olja evt filter ? Redigert 4.September.2007 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 enig med power.. feil stråle fra dysa kan også lage tenningsbank. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Honduras Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 enig med power.. feil stråle fra dysa kan også lage tenningsbank. De Sleiper-motorene jeg har vært borte i har ikke vært i nærheten av å ha hverken innsprøytning eller dyser, bare en gammel forgasser av det heller grove slaget. Ville sjekket tenningstidspunktet. Hvis knakkingen forsvinner på lavtenning ville jeg først sjekket dette. Sett magneten på lavtenning, og sjekk at stiftene åpner når stempelet er akkurat på topp. Bruk en ståltråd gjennom tennplugghullet, og lag ett tusjmerke i tråden når den er på det høyeste. OBS vær sikker på at tråden står loddrett på toppen av stempelet. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Sleipner93 Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 Tror ikke Sleipner lagde diesel motorer men FM gjorde det derimot. Regner med det ikke er stifter på den? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 Tror ikke Sleipner lagde diesel motorer men FM gjorde det derimot. Regner med det ikke er stifter på den? Nehei... hvis vi snakker om en bensinmotor, hvordan trigger tenningskretsen slik at det blir gnist på pluggen da? Ikke mye elektronikk her. Man bruker da stort sett stifter både på magnettenning og batteritenning når vi snakker om såpass gamle konstruksjoner. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Sleipner93 Svart 4.September.2007 Del på Facebook Svart 4.September.2007 Er det stifter inni en magnet da? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 Er det stifter inni en magnet da? Ja, ihvertfall de jeg har sett inni. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Honduras Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 Ja, ihvertfall de jeg har sett inni. Arne Kjetil Det samme med de magnetene jeg har skrudd på, om det har vært svinghjulsmagneter på moped og gressklippere, eller frittstående magneter på gamle motorsykler og snekkemotorer. Håper øyerullinga var for din egen del... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Sleipner93 Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 Da så.. Trodde ikke det var stifter inni jeg Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 5.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2007 Hei Først må jeg få takke for alle råd og all informasjon. Dette forumet er makeløst. Mye tyder på at motoren har gått lenge med slark både i rammelagre, rådelager og muligens i krysspinnen i stemplet. Det er snakk om en ensylindret bensinmotor med magnettenning. Motoren er 55 år gammel. Slarken i rammelagrene har jeg tidligere snakket med fagfolk om, og jeg har fått bekreftet at det er lite å bry seg om så lenge ikke olja renner ut mellom lagerforing og akslingen. Denne type slark er visst forholdsvis vanlig på disse motorene. Når det gjelder det jeg tror er rådebank, oppsto den etter at jeg skiftet stempelfjærer, og kompresjonen ble bedre. Magneten er slik innstilt at jeg med en hendel kan stille tenningen lavt eller høyt. På lavtenning tenner motoren ca. 2mm etter at stemplet har vært på topp. På høytenning tenner motoren ca. 2mm før topp. Når tenningen stilles akkurat på topp, er dunkelyden sterkest, og særlig når motoren er kald, eller når belastningener stor. Når motoren går i fri, høres den knapt. Det er ikke under noen omstendighet tale om noen høy bankelyd, snarere en litt diffus dunkelyd, men den har ikke vært der tidligere. Motoren er bygd i grove dimensjoner, og den tåler nok en del, men jeg vil nødig risikere å brekke råden, eventuelt ødelegge veivakselen. Rådelageret består jo av to deler. Jeg har forsøkt å slipe litt av skjøteflatene i den nederste lagerskåla, men av frykt for å gjøre lageret for urundt, har jeg ikke turt å ta mye. Jeg håper bare at jeg forsiktig kan kjøre med motoren de ukenen som gjenstår av sesongen, så får vi se hva som kan bli gjort med skaden i løpet av vinteren. Jeg mottar med takk flere råd. gon Sitér dette innlegget Link to post
barentz Svart 5.September.2007 Del på Facebook Svart 5.September.2007 Hei du.. Har kjørt en del med "sleipingen" som vi kallte den når jeg var guttunge.. Ut fra det du beskriver så er det nok en del lager banking i motoren og ikke tennings bank som er foreslått her. Som du skriver så er dette en grovt konstruert motor, med høy vekt på de enkelte komponenter. Det som skjer når du går på tomgang, er at vekta på veiv, svinghjul, råde, stempel er så høy at den "ligger" i lagrene. Mens når du gir mer turtall så letter den i lagrene pga. bevegelsene på den massen som er i bevegelse opp og ned. Regner med at du har en sleipner som har sideventiler, lang ins. manifold med forgasseren lavt nede på siden, ins. manifold og utblåsning er festet med en stor sental skrue på siden i toppen, rotasjons magnet som lett kan settes 180 grader feil, liten "drammeventil" m/ kran på toppen... Om du kjører vidre med den, så kjør pent dvs. du må høre på lyden i motoren at den går i turtalls omr. med lettest mulig banking. Kjør med den tjukkeste olja du får tak i (motorolje selvsagt) Ikke noe nymotens multigrade olje, men rak 50, 60 eller 70 olje aller helst. Da får du en tykkere oljefilm, som er mere banke motstandsdyktig. Håper dette ikke ble for uklart, og at du får noen fine turer enda... B Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 7.September.2007 Del på Facebook Svart 7.September.2007 Tror ikke Sleipner lagde diesel motorer men FM gjorde det derimot. Regner med det ikke er stifter på den? Tror jeg tok feil av meg selv, i en annonse fant jeg denne. Det stod i annonsen at det var en Sleipner, har aldri sett en slik før. Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 8.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2007 Takk for godt råd barentz. Det skal tas til etterretning. Nå har jeg imidlertid slipt 1/10-dels millimeter av anleggsflatene i rådelagret, og det hjalp betraktelig. Dunkelydene er borte. Men hvor mange timer må jeg regne med at motoren må gå, før de nye stempelfjærene er innkjørt? Til Sleipner93: Dette ser mer ut som en gammel diesel-Fm enn en Sleipner. gon Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil Dahl Svart 24.September.2007 Del på Facebook Svart 24.September.2007 Den avbildede motoren er en Sleipner 8 - 10 hk diesel. Den var mye brukt i halvdekkere og andre mindre fiskebåter i Østfold på 60-tallet. Den går på lavt turtall og har en vidunderlig gange på tomgang. Den veier nesten 500 kilo og er en motor for evigheten. FM lagde også en ensylindret dieselmotor på den tiden. Den var litt mindre og gikk på høyere turtall. Vennlig hilsen Kjetil Dahl Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 25.September.2007 Del på Facebook Svart 25.September.2007 Den avbildede motoren er en Sleipner 8 - 10 hk diesel. Den var mye brukt i halvdekkere og andre mindre fiskebåter i Østfold på 60-tallet. Den går på lavt turtall og har en vidunderlig gange på tomgang. Den veier nesten 500 kilo og er en motor for evigheten. FM lagde også en ensylindret dieselmotor på den tiden. Den var litt mindre og gikk på høyere turtall. Vennlig hilsen Kjetil Dahl Se her kommer informasjonen fram.. Baatplassen på sitt beste!! Dette visste jeg faktiskt ikke, jeg visste at FM lagte litt diesel men trodde ikke Sleipner lagte noen. Men 500kg??? :eek: En Sabb 2G veier jo rundt 400kg?? Sleipner93 Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Hei alle Jeg har en Sleipner 6-7 hK ( 2 syl) som pludselig har fått en hård bankelyd som jeg ikke blir kvitt uansett tenning (høy eller lav). Bankelyden er kommet etter at jeg kom til å kjøre den meget varm som følge av tette vannkanaler til kjøling. Kjølingen fungerer nå fint, men den banker altså ganske mye. Skal sies at jeg filt ventiler og også skiftet topp-pakning. Kompresjonen virker god og den starter fint. Vi stilte også tenning/ventiler.... Før den gikk varm hadde den ingen bankelyder og gikk veldig fint og stille... Noen som har noen ide om hva jeg kan gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Vist motoren har vært veldig varm pga lite kjøling så har du mest sansyneligt smeltet hvitmetall lagered i råden og dette må nok skiftes. Vist det skulle vise seg at det er det som er grunne så er jeg ikke sikker på hvem som kan gjøre det, vet Marna utfører det på deres motorer så det er nok en mulighet for at de kan hjelpe deg men det koster. Vist du kjenner noen med en dreiebenk og lit mekanisk innsikt kan du få dreiet et nytt lager i messing og sølvlodde dette inn. Drei det litt for trangt og bruk slipepasta til og slipe det til så det passer, det er lit jobb men koster ikke så mye vist du gjør det selv. Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Takk for kvalifisert svar, Lunde!! :-) - jeg vil prøve å snakke med havnesmeden i min båthavn som formodentlig kan dreie et nytt lager til når jeg har tatt de gamle rester ut .. dvs. 2 nye for den har jo 2 sylindre Det er en fornøyelse å få gode svar herinde! /martin Sitér dette innlegget Link to post
MOW Svart 8.September.2015 Del på Facebook Svart 8.September.2015 Hermed nytt om "rådebanken" i min Sleipner: Fikk i dag besøk av erfaren motormann: Det var svinghjulet som var løsnet! Kunne heller ikke forstå at rådebank kunne komme så fort selv om den var veldig varm på et tidspunkt så var den ligsom ikke sååå varm. Uansett - pass på løse svinghjul :-) Nå går den nydelig uten noen form for banking etter at tenningen er helt presist stilt osv. - til gengjeld skal den ha nytt eksossystem men det visste jeg var dårlig. Og det skal lages spesielt til den... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.