Jump to content

Motor + drev =?


Avsluttet2

Recommended Posts

Prøver å få opp kunnskapsnivået mitt på dette med innenbordsmotor og drev.

På dette med drev er jeg helt blank.

Ser at det er et par/tre merker på drev som er mest vanlig.

Men hva er det som avgjør hvilket merke en har på drevet? Er det slik at noen motorer krever mercruiser drev mens andre krever volvo penta drev?

Eller er det båtens utforming som avgjør drevvalget?

Kanskje formen/størrelsen på hullet i hekken?

Eller er det slik at mange ulike merker på drev vil passe og en velger det en har best magefølelse for?

 

Har forstått at når en har merket klart så er det ulike typer drev for bensin og diesel. Kanskje også for ulike motorstørrelser? Er det da alltid gitt hvilken type drev en skal velge ut i fra motorstørrelse/bensin/diesel eller kan kjøper velge blant ulike typer?

 

Ser i annonser på finn at noen fremhever hvilket drev de har, mens andre knapt nevner det. Er det noen merker/typer drev som regnes for bedre/mer driftssikre enn andre? Noen en bør holde seg unna?

 

Hva med holdbarhet? Varer drev like lenge som en motor eller må en påregne drevskifte i løpet av levetiden til motoren? Forutsetter selvfølgelig godt vedlikehold og ingen landkjenninger.

 

Noen som har noen linker/litteratur der jeg kan lese mer om dette?

Link to post
Share on other sites

Se den andre tråden om mercruiser drev.

 

Volvo har egne drev.

 

For at en motor skal passe på de ulike drevene må den ha en bakplate som passer til, disse settes på motoren utifra drevet den skal stå på.

 

Holdbarheten er det mange meninger om, store dieseler kan være ett problem på drevene på grunn av lavt turtall og høyt dreiemoment. Kjører du bensin er alle drev ok forutsatt at kombinasjonen motorstørrelse og båtyngde passer til drevet.

Link to post
Share on other sites

det synes eg var en påstand med veldig tynn begrunnelse fjordbuss. det kan jo være 100 forskjellige grunner til drevbytte.

Dette trenger ikke begrunnes! Kjøp drev, og du vil sannsynligvis få problemer før eller senere.... Tragisk uansett årsak spør du meg..... :headbang:

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Link to post
Share on other sites

Dette trenger ikke begrunnes! Kjøp drev, og du vil sannsynligvis få problemer før eller senere.... Tragisk uansett årsak spør du meg..... :headbang:

 

Det nest sikreste er robåt, men så var det dette med å miste årene da...

 

Det aller sikreste er nok å bli hjemme.

 

Spesielt om man har fobier av en eller annen art.

 

:yesnod:

 

Alle påhengsmotorer har en clutch-dog i undervannshuset, som går i direkte inngrep hver gang det gires, uten at momentet reduseres. Det høres et klonk, og teoretisk skjæres en spon hver gang man girer. Dette prinsippet er det samme som i Mercruiser Alpha, Volvo SX og OMC Cobra-drev. Og dette er de "dårligste" drevene...

 

Vanlige drev, som Volvo 280/ 290 eller nyere, Mercruiser Bravo osv har en kon-clutch som tar bort mesteparten av momentet med det samme giring skjer. Dette er vesentlig bedre. Så har du BMW/ ZF og div andre varianter med clutch-lameller, men det er mindre utbredt.

 

Konstruksjonsmessig er et drev konstruert for å vare mye lenger enn en påhengsmotor. Så er det opp til hver enkelt båteier å ta vare på sin egen eiendom. Holdes et drev tett, og får sine oljeskift, vil det nok som oftest leve lenger enn en jevngammel påhenger.

Redigert av 650CC (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Har hatt to båter med drev, for dem som bekymrer seg lett så har en fått noe nytt å bekymre seg for hvis en har kjøpt båt med drev. Ikke fordi de ryker annet hvert år, MEN fordi det er så innigranskauen dyrt å fikse om det går i stykker. Et annet viktig moment med drev er at hvis du ikke skrur selv så koster det mye hvert år om du ønsker å følge service, drevet skal av og på hvis båten er på land (forsikringene krever det), belger skal skiftes osv.

 

Når et drev fungerer er det verdens beste løsning, mye mindre støy, mye mer plass i båten siden motor kommer helt bak, mer fart, mindre dieselforbruk mv. MEN den dagen dritten står i sjusteiner er det ikke mye morro... Med godt vedlikehold tror jeg de fleste drev holder lenge, men det forutsetter at en ikke får vann inn eller går på grunn. I sistnevnte forhold dekkes skader normalt på forsikringen... Ville som det er nevnt her vært skepisk til enmotors-drev løsning i båter over 4 tonn. Vurderes båt som også leveres med aksling ville jeg tenkt meg godt om før jeg evt valgte drev, men er drømmebåten din helplaner av litt mindre størrelse (under 30 fot) så har du neppe noe valg. Tar du med service og vedlikehold på 10.000 pr år hvis du kjøper drev, i tillegg til ordinært motorvedlikehold.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Fast propell er sikkert bedre på veldig mange områder. Når det gjelder grunnberøring kan det være litt forskjellig hva det blir mest skade av. Hva med fast aksling som kun henger i en brakett og ikke er beskyttet av kjøl? Er det noen som har sett hvordan et slikt anlegg ser ut etter etter en grunnberøring? Da ville jeg mye heller vært nedpå med drev! :cryin:

Link to post
Share on other sites

Her var det mye rart synes jeg uten hold i punktene.

 

Jeg kjenner til VP 280 og 290 og baserer mine svar ut fra det...

 

Når det er snakk om levetid på et drev, så er det laaangt. Forrige drevet mitt, et 280, er 25 år. Like fint den dag i dag, motor byttet 2 ganger i samme periode.

I dag har jeg to 290DP drev, begge er 19 år gamle, fortsatt like fine (har riktignok måtte slipe og lakkere de et par ganger gjennom tiden, men det pga. kosmetisk hensyn) og motorene begynner å bli veldig så slitne. Ser ikke noe grunn til å bytte dreva, men ser etter nye motorer.

 

Så til alle de som rakker ned på drev. Et drev etter mitt syn varer leeenge, over dobbelt så lenge som motoren. De blir ødelagt først og fremst når man kjører på noe, eller slurver med vedlikehold. Slurves det, kommer det fort vann inn i belg/drev og kostnadene løper. Tømmer man ikke oljen på drevet i løpet av høsten, så sprekker det fort om det er litt vann i olja (frost). Resultatet er relativt dyre kostnader, men ikke hinsides da det finnes mye brukt. Et nytt undervannshus til 290 drev får man eks. fint tak i for rundt 3000,- (betalte 3000,- SEK sist gang jeg kjøpte et).

 

Vedlikeholdskostnader. Det nevnes 10.000,- i tråden her. Ja da blri du i hvertfall lurt grundig om du betaler dette. På et drev er det relativt lite som skal gjøres.

-Bytte olje

-Sjekke sink (evt. bytte)

-Sjekke vannstuss for korrosjon (280/290)

-Smøre alle punkter med vannfast fett (viktig i skjoldet)

-Kontrollere frigjøringsmekanismen (som gjør at drevet spretter opp om du kjører på noe). Disse fjørene har tendens til å ryke etter hvert, og blir skjelden erstattet.

-Bytte belg annen hvert år

-Bytte S slange og eksosbelg hvert 4 år eller når det begynner å bli dårlig

-Trykkteste for å finne skadede simringer

-Kontrollere knuten for slitasje / smøre

 

Dette er punkter som er raskt å sjekke/utbedre. Deler hvert år koster ca. 1000,-. Gjør man arbeidet selv, har dette litt i fingerene, så er dette gjort på 2 timer pr. år. Tar drevet inn vann, så er det noe feil som har blitt gjort.

 

Så dere som har hatt problemer med disse drevene, fortell meg at de har havarert uten at dere har kjørt på noe, og vedlikehold er utført og korrekt gjort.

 

Dessuten, kjører man på noe, så er det en forsikringssak. MAO: Grundig og prikkfri vedlikehold = drev i laaaang tid til rundt 1000,- pr. år. (litt avhengig av korrosjonsnivå, hvor mye det brukes osv...men ikke 10.000).

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

drevet skal av og på hvis båten er på land (forsikringene krever det)

Står ikke noe i mine forsikringspapirer om at drevet skal av båten når den står på land. Det som nevnes er at utstyr skal være montert eller forsvarlig låst fast. Drevet mitt er skrudd fast i båten med 6 muttre og som utdannet mekaniker så vil jeg definere det som montert. Tar jeg av drevet og legger det på en pall så må jeg låse dette fast.

 

For min egen del så tar jeg av drevet og tar det med meg hjem. Dette er det en enkel grunn til, jeg gidder ikke å få ødelagt en båtsesong hvis noen stjeler drevet mitt.

Link to post
Share on other sites

Tar du med service og vedlikehold på 10.000 pr år hvis du kjøper drev, i tillegg til ordinært motorvedlikehold.

Snakket med Ragnar Ringstad i Fredrikstad for et par dager siden. Service på drev (290) koster ca. 3000,- Dette er da uten deler, men av og påmontering samt oppbevaring hos dem i vintersesongen. Med deler til ca. 1000,- pr. gang, så blir regnestykket enkelt om man ikke ønsker å gjøre noe selv.

 

Til sammenligning hadde jeg begge mine drev til overhaling hos Skjebergkilen Marina (forrige båteier som leverte de der), kostet ca. 5000,- for begge dreva for overhaling INK deler, men uten montering. Da var alt av sink byttet også.

 

10.000 må du gjerne betale meg, så bruker jeg 4000,- til et verksted. Tar resten i "handling" :lol:

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at drev ofte er mer utsatt en fast aksling for slitasje og feil, men båt er risikosport uansett. I det øyeblikk du kjøper båt har du kjøpt noe som kan koste deg penger.

 

For egen del har jeg hatt lite problemer med drev. Opplevd et år å få vann i belg og olje. Det er kjedelig og kan føre til følgeproblemer, men skifte av simringer, trykktesting osv. kostet ikke mer enn en 3-4000,-. Må innrømme at tanken om fast aksling løp gjennom hode noen ganger etter dette, men endte med drev-båt igjen.

 

Problemet er at i et av de store segmentene nemlig planende båt, så har du i realiteten ikke noe valg. Drev finnes på 90 % av alle planende båter.

Link to post
Share on other sites

Lurer også litt på dette med drev i framtidig båt...

 

Sett at drevet av ein aller anna grunn totalhavarer og det må kjøpes nytt fra bunn til topp. Kva må man rekne med at eit nytt drev da koster, både med og uten bakplate da det godt kan hende at eg kanskje vil skifte drev uansett fordi eg ikkje liker fargen på det som står på :wink: Med andre ord, kva koster egentlig eit komplett drev..?

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

...så har du i realiteten ikke noe valg.
Det er nok en beklagelig sannhet det ja. Om en skal ha aksling begrenser utvalget seg en smule og på samme måten begrenser utvalget seg om en skal ha drev.

 

For min del har jeg hatt et par båter med drev og er glad jeg nå har fast aksling men dette er nok en smule religiøs diskusjon som ikke finnes noe fasitsvar på...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Problemet er at i et av de store segmentene nemlig planende båt, så har du i realiteten ikke noe valg. Drev finnes på 90 % av alle planende båter.

Jo, i småbåtsektoren kanskje. I "full size" klassen over 32fot er det vel fortsatt mest fast aksel som gjelder?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skal prøve å hjelpe deg tj, er dette mine tanker. Det var vel ikke drev kontra aksling du ville diskutere.....

 

Det er to store merker på drev. Volvo Penta og Mercruiser. Volvo drev brukes kun av Volvo så vidt meg bekjent, mens flere produsenter bruker Mercruiser. Yanmar, Steyr, FHM og VW blant annet. Som ettermarkedsdrev er også Mercruiser det vanligste, i og med at VP ikke vil selge bare drevet.

 

Hva som er best av disse vet ikke jeg, selv om jeg har hatt begge deler. Volvo drevet anser jeg som lettest å skru på selv. Allikevel vil jeg velge Mercruiser igjen om jeg noen gang skal bytte båt... :lol:

 

Hvor holdbart er så et drev? Minst like holdbart som motoren vil jeg si. Jeg kjenner ingen som har hatt drevhavari bortsett fra et par som har hatt "full service" på VP verksted. :eek: Mitt vedlikehold består i å sjekke belger og anoder. Skifte olje og smøre opp nipler hvert år. I vår skiftet jeg også belger og gearwire. Har ikke fått regning enda,(!!!) men jobben skulle komme på ca 4000,- med deler. En ting jeg liker spesielt godt med Mercruiser er at det er en liten oljebeholder i motorrommet med forbindelse til drevet. Her kan man følge med på om noe unormalt skjer. Med VP merker man ikke lekkasjer før i beste fall båten skal opp.

 

Størrelsen på "hullet" i båten er som du spør om forskjellig på VP og Mercruiser. M er minst, men man kan kjøpe en adapterplate hvis man vil gå fra VP til M.

 

Begge produsenter har forskjellige drevtyper til forskjellige motorer. Der har vi minst fire medlemmer som er mye bedre enn meg, og det er Larspo på VP, og blant annet SF, Yankee og Whistler på Mercruiser.

 

Et godt vedlikeholdt drev er seiglivet så sant det ikke treffer moder jord. Vet ikke om mange båter som er spesielt glad i å berøre bunnen uansett hva slags fremdriftssystem som brukes. (heller ikke seilbåter har jeg lest om.. :wink: )

 

Når det gjelder manøvrering er det vel liten tvil om drevets gode egenskaper. Minuset er at båten kan vandre litt i sakte fart. Duoprop motvirker dette noe.

 

Hvis man spør hvilket merke som er mest driftssikkert tror jeg svarene vil dele seg helt i to. VP menigheten vil si Volvo Penta, og vi som har hatt Volvo Penta vil si Mercruiser. :cool:

 

Ben Sin

Redigert av Ben Sin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lurer også litt på dette med drev i framtidig båt...

 

Sett at drevet av ein aller anna grunn totalhavarer og det må kjøpes nytt fra bunn til topp. Kva må man rekne med at eit nytt drev da koster, både med og uten bakplate da det godt kan hende at eg kanskje vil skifte drev uansett fordi eg ikkje liker fargen på det som står på :wink: Med andre ord, kva koster egentlig eit komplett drev..?

 

40-80 tusinger for å si det grovt? Kanskje mere på spesielle drev.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...