Jump to content

Motor + drev =?


Avsluttet2

Recommended Posts

Jeg kjøpte brukt Bravo III drev til den forrige båten vår for 27.000,- Gått kun noen titalls timer.

 

Joda310

 

Det var jo rimelig hvis det var et X diesel-drev ? De uten X går vel noe rimeligere etter at X'en kom :wink:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Sett at drevet av ein aller anna grunn totalhavarer og det må kjøpes nytt fra bunn til topp. Kva må man rekne med at eit nytt drev da koster, både med og uten bakplate da det godt kan hende at eg kanskje vil skifte drev uansett fordi eg ikkje liker fargen på det som står på :wink: Med andre ord, kva koster egentlig eit komplett drev..?

Nå kjenner ikke jeg til nye priser på drev, men har du nytt drev, så er dette igjen noe som dekkes av enten garanti eller forsikring og da er prisen lite interessant i grunn. Om du skulle ønske å bytte drevet pga. ny farge :cheers: så må du nok ut med mange store høvdinger. Fra 50.000 og opp mot 100.000 er nok ikke urimelig litt avhenig av type. Tror du forøvrig gjør en bedre handel om du selger din gamle motor, og kjøper ny motor med drev. I tillegg oppnår du da bedre forsikringsfordeler (som regel) da du ofte kan få dekket motorproblem på opptil 5 års gamle motorer/drev.

 

Men, om mitt drev skulle ryker, så kjøper jeg et brukt drev. Et komplett DuoProp drev til Volvo Penta (290) koster rundt 20.000-25.000. Et singelprop drev, rundt 5000-10.000. Så kan du selvfølgelig bytte deler av drevet og ikke hele....

Link to post
Share on other sites

Ser i annonser på finn at noen fremhever hvilket drev de har, mens andre knapt nevner det. Er det noen merker/typer drev som regnes for bedre/mer driftssikre enn andre? Noen en bør holde seg unna?

 

Hva med holdbarhet? Varer drev like lenge som en motor eller må en påregne drevskifte i løpet av levetiden til motoren? Forutsetter selvfølgelig godt vedlikehold og ingen landkjenninger.

 

Jeg vil tro at de som fremhever drevtype har et forhold til det utover at det er en greie som henger ned på hekken av båten. Det kan jo hende at de har vedlikeholdt det...

Driftssikkerhet vil jeg tro er hipp som happ om man følger produsentens anbefalinger mtp motorsyrke og båtvekt, men dersom du er i markedet for en båt med drev ville jeg styrt unna OMC drev da de ikke lenger produseres.

 

Se under motordeler på finn så finner du drøssevis med drev, undervannshus til drev og til påhengere. Jeg tolker dette utbudet som en pekepinn på at drev og undervannshus til påhengere vanligvis overlever motoren.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alternativt kan du jo låne Chagalls påhengsmotor? :lol:

 

 

 

 

Tydelig at det var noen som tok seg nær av dette med holdbarhet på drev. I mitt innlegg #6 i denne tråden kan du lese grunnen til min påstand.

Vi er vel alle sånn at stort sett det vi har selv, er vi mest fornøyd med.( Innrømmer at jeg er nok i samme kategorien.)

Ellers er Dere hjertelig velkommen til en prøvetur i båten og "påhengsen"min. Den er ihvertfall fri for groe på propell og undervannshus.

:cheers::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Utelukker man drev, utelukker man også daycruiser med diesel.

 

Et drev er overdimensjonert ift en påhenger, og jeg har forklart tidligere i tråden at det med påhengerteknologi skjæres en spon hver gang man girer, mens det IKKE gjør det i et drev med konclutch.

 

Så du får hilse din bekjent og si at han kanskje skulle spørre om jobben kunne spandere et kurs i mekanikkforståelse, etterfulgt av markedsbasert produktutvelgelse. Da hadde nok dieseldrevpakker ganske kjapt kommet på tilbudslista.

 

:yesnod:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Igjen referes det til andre som kjenner noen som har hørt om noe osv osv. At det skjer feil med drev er nok riktig, men hittil er det ikke en som har kommentert at vedkommende har hatt et drev selv som har havarert. De som snakker om "drevhavari" har enten aldri hatt drev, eller går for seil, eller funnet det ut når "det greiene på bakenden sluttet å fungere" (les vedlikehold)....merkelig :crazy:

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt båt med drev siden 1999. De problemene jeg har hatt er som følger:

 

VP 280 drev - 1999-2006

vann i belgen ved anskaffelse av båten grunnet manglende vedlikehold. Belg, kryss og lager i svinghjul hus måtte byttes.

Selger dekket noe av kostnadene, mener det var snakk om ca 3000 i deler arbeidet gjorde jeg selv. Etter dette ingen problemer over hode. Forresten hadde jeg en propell som slapp i vulkaniseringen, men det kan vi vell ikke skylde på drevet.

 

Mercruiser Bravo 3x - 2006-2007

Vann i belg ved opptak av båten i mai i vår. Reklamasjon mot Mercruiser grunnet fabrikasjonsfeil på belger.

Starten minnet mye om mitt første VP drev så nå satser jeg på nye 7 år uten noen problemer. :lol:

 

Ser vi vekk fra at begge båtene mine hadde vann i belgen alt før jeg kjøpte dem så har jeg ikke hatt noen problem med drev over en periode på snart 8 år. Kun vanlig vedlikehold.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Et drev er overdimensjonert ift en påhenger, og jeg har forklart tidligere i tråden at det med påhengerteknologi skjæres en spon hver gang man girer, mens det IKKE gjør det i et drev med konclutch.

 

Så du får hilse din bekjent og si at han kanskje skulle spørre om jobben kunne spandere et kurs i mekanikkforståelse, etterfulgt av markedsbasert produktutvelgelse.

 

:yesnod:

 

Jeg har aldrig hatt båt med drev og kommer vel neppe til å gå for dette. Grunnen til at jeg konsulterte en bekjent som var i bransjen , var at jeg vurderte kjøp av båt med drev. Fikk da råd om å gå for båt med innenbords/med fast aksel eller "påhengs". Han fortalte at det var stort sett båter med drev som var i flertall ved reparasjoner. Vedkommende har jobbet i bransjen de 20 siste årene. Er nok ganske sikker på mekanikkforståelsen hans er OK.

Ellers nevner du at det skjæres et spon hver gang man girer med en påhenger. Det tror jeg må være mikroskopisk. Har hatt "påhengs" siden 60 tallet og har ikke oppdaget spon med det blotte øyet, de gangene jeg har skiftet gearolje.

Noen "påhengs"har jeg hatt i 8 år uten noen problemer med gear/drevoverføring. :yesnod:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Han fortalte at det var stort sett båter med drev som var i flertall ved reparasjoner. Vedkommende har jobbet i bransjen de 20 siste årene. Er nok ganske sikker på mekanikkforståelsen hans er OK.

Spurte du hva som var problemet? Var det pga. dårlig vedlikehold at han hadde jobb?. Må vel sies at det er lite som kan gå feil på en aksel kontra drev mhp. vedlikehold. Drev og vedlikehold er et helt must, mens på aksling kan det gå i lange perioder uten vedlikehold uten nevneverdige farer. Er man av typen som ikke har peil på drev, ikke vil skru selv, ikke gidder å gjøre noe vedlikehold. Hold deg unna drev. Er du av typen som verdsetter funksjonene til drev framfor aksel, vurder dette. Igjen må jeg referer til innlegg #38. Kanskje dette er samme person som har snakket med så mange andre og denne karen med 20års erfaring stort sett skrur på aksler og gremmes når det kommer noe annet. Selv er jeg teknikker innen IT og "skrur" stort sett IBM. Kommer det inn en HP så gremmes jeg og jeg anbefaler ikke dett. Hos konurrenten er det stikk motsatt.....Her er det åpent for personlige meninger.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var det pga. dårlig vedlikehold at han hadde jobb?. Må vel sies at det er lite som kan gå feil på en aksel kontra drev mhp. vedlikehold. Drev og vedlikehold er et helt must, mens på aksling kan det gå i lange perioder uten vedlikehold uten nevneverdige farer. . Kanskje dette er samme person som har snakket med så mange andre og denne karen med 20års erfaring stort sett skrur på aksler og gremmes når det kommer noe annet. Selv er jeg teknikker innen IT og "skrur" stort sett IBM. Kommer det inn en HP så gremmes jeg og jeg anbefaler ikke dett.

 

 

Min bekjente som jeg refererte til, jobber med alle typer installasjoner. Drev,fast aksel og påhengs. Som han fortalte var det stort sett båter med drev som var i flertall ved reparasjoner. Om det var manglende vedlikehold som var årsaken spurte jeg ikke om. Som du selv sier er det lite som kan gå feil på en aksel kontra drev mht vedlikehold. Videre sier du at drev og vedlikehold er et "must", mens det med fast aksel kan gå lange perioder uten vedlikehold og nevneverdige farer. Det var vel nettop dette han mente . Selv er jeg vant til å "skru", så vanlig vedlikehold hadde ikke vært noe problem.

Min bekjente "skrur" på alle installasjoner og har sin lønn uansett hvilken type han må reparere.

Ellers har jeg selv en jobb pc fra IBM, som jeg er godt fornøyd med. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...