Jump to content

Seilbåter egnet for åpne hav


Godværseileren

Recommended Posts

Jeg har kikket mye på seilbåter i det siste, og planlegger å kjøpe båt i løpet av høsten, eventuelt våren. Jeg ønsker en båt som er egnet til å krysse større eller mindre hav (til Danmark, Færøyene, Skotland eller Karibien for den saks skyld...)

 

Etter hva jeg skjønner er det svært delte meninger om hva som kreves av en båt på omlag 30 fot for at den skal være egnet til slike seilaser, og derfor synes jeg at en liten debatt ang dette er på sin plass i dette flotte forum.

 

Tanker/spørsmål som jeg har tenkt på:

- Er det kun båter av den eldre typen med lang kjøl som egner seg, eller kan båter med finnekjøl og flat bunn være egnet?

- Er båter med høy mast (overrigget) egnet?

- Vil en båt med høyt lystall være mindre egnet på åpent hav enn en båt med lavt?

- Skaper stor cockpit problemer på åpent hav?

 

For at vi ikke skal spore av på hvilket utstyr eller hvilke erfaringer som trengs håper jeg at vi kan holde diskusjonen til hva som kreves av selve båten :smiley:

 

Alle tanker og synspunkter er interessante :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Godt tips:

 

Velg en båt i Kategori A, ikke hør på alle tullete råd og advarsler som kommer til å komme om kort/lang kjøl, brøkdelsrigg/mastheadrigg, Tysk, fransk, Svensk båt, bred, smal, dyp eller grunn kjøl, stål eller bly, sandwich eller massivt laminat.... alt funker mer enn godt nok hvis den er i Kategori A

TMS

Link to post
Share on other sites

En kamerat av meg har seil til Skotland to ganger (som jeg kjenner til) + en tur over atlantern. Først til Skotland med Scanmar 33, og i år med Hanse 371. Han liker ikke at Hanse 371 er så flatbunnet, det er visst ikke så behagelig...men jeg forstår det som at han hadde fin tur likevel.

 

Hva han krysset atlantern med vet jeg ikke.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

.. Jeg ønsker en båt som er egnet til å krysse større eller mindre hav (til Danmark, Færøyene, Skotland eller Karibien for den saks skyld...)

..omlag 30 fot ..

Tanker/spørsmål som jeg har tenkt på:

- Er det kun båter av den eldre typen med lang kjøl som egner seg, eller kan båter med finnekjøl og flat bunn være egnet?

Finnekjøl / flat bunn er helt topp det, men den er livligere i sjøen og det smeller mer. Dette er ikke farlig. Kan virke stressende på noen. Livlighet produserer blåmerker på mannskapet.

- Er båter med høy mast (overrigget) egnet?

De er jo litt mer dramatiske å seile da - mht hvor tidlig ute man må være med å reve etc.

Ikke farlig dette heller, men kan virke stressende.

- Vil en båt med høyt lystall være mindre egnet på åpent hav enn en båt med lavt?

Nei, men en båt med høyt lys-tall er gjerne både flatbunnet, har finnekjøl og er overrigget. Se ovenfor

- Skaper stor cockpit problemer på åpent hav?

Tja.. Lettere å slå seg i en stor cockpit - lengre å falle.

Slitsomt å skulle tilbringe mange dager / uker i en cockpit om det er vanskelig å sitte støtt (spenntak med bena).

Stor cockpit rommer mye vann - god drenering (les åpen / delvis åpen hekk) er viktig.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Det er vel svært få (om noen ) kurrante seilbåter på 30 fot + som ikke er egnet til å seile på åpent hav.

Derreter er det vel mest preferanser som spiller inn:

En flat / rundbunnet båt med dyp kort kjøl og stor rigg er jo svært egnet om målet er å seile hovedsakelig under moderate/kontrollerte forhold, og komme seg fortest mulig målet, uten noen grad av ukontrollert landkjenning.

 

Er målet å nyte havkryssningen uten for mye juling og stress, bør nok valget falle på en annen type båt.

 

Ettersom "alle" seilbåter på 30+ kan krysse hav ville jeg satt opp en prioritering mellom ulike behov.

Om den bør kunne vinne en og annen onsdagsregatta, og klare en havkryssning hvert jubelår, er resultatet for valg av båt noe annet en om behovet er en turseiler, som stadig vil visittere østgrønnland.

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Interessant! Alle båter på 30 fot + er egnet til å krysse hav? Også Atlanteren?

 

Er det noen som mener at båter som slår mye, er retningsustabile og må reves tidlig ikke er egnet til havseilaser?

 

...og så er jeg veldig glad for at det har vært en tråd ang. at det ikke finnes dumme spørsmål, for da kan jeg spør om dette:

Hvordan finner man hvilken kategori båter er i? Jeg har ikke sett denne måten å beskrive ulike båter på.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som mener at båter som slår mye, er retningsustabile og må reves tidlig ikke er egnet til havseilaser?

 

At båten må reves tidlig ser jeg på som helt gull, også på havseilas!

Fakta er at man stort sett har for lite vind, for mye vind er relativt sjelden et problem, og da er det jo uansett bare å reve.

Link to post
Share on other sites

Ta en båt som er beregnet for å seiles skikkelig , altså en båt som er bygd for å bære masse seil (fart) og rev denne ned maximalt samt brems farten da har du etter min mening den båten jeg helst ville vært ute i om det ble riktig uhyggelig vær.

En underrigget båt med langkjølt konstruksjon osv vil sikkert slå mindre og dermed være mer behagelig på den måten men en båt med masse kjølvekt som ligger mer oppå vannet med minimalt seil oppe vil også bevege seg mindre opp og ned i bølgene og ofte skape mindre sjøsyke , enig ?

Link to post
Share on other sites

Godt tips:

 

Velg en båt i Kategori A, ikke hør på alle tullete råd og advarsler som kommer til å komme om kort/lang kjøl, brøkdelsrigg/mastheadrigg, Tysk, fransk, Svensk båt, bred, smal, dyp eller grunn kjøl, stål eller bly, sandwich eller massivt laminat.... alt funker mer enn godt nok hvis den er i Kategori A

Jeg tror ikke at CE kategori A er et tilstrekkelig kriterium. Båten som ble slått rundt av en stor bølge og ble liggende opp ned (omtalt i denne tråden) var ganske sikkert CE kategori A. For en lignende hendelse med Ocean Madam - en Oceanics 390 (bygget før fritidsbåtdirektivet trådte i kraft - altså uten en CE kategori ) - les den utførlige havarirapporten fra Marine Accident Investigation Branch.

 

"The Oceanis 390 is a safe, comfortable, yacht suitable for pleasure sailing

and charter work. Her lightweight design, however, together with her

stability characteristics, introduce a high risk factor in the type of extreme

sea-state conditions encountered by Ocean Madam. The yacht is not

designed for crossing oceans in bad weather."

Link to post
Share on other sites

Her var det mye å undres over. Hvilken egen erfaring har alle dere som "vet og vite" mht seilas på åpent hav i vind fra sterk kuling, gjerne storm, opp til for den sakens skyld orkan? :confused:

 

Trådstarter sier " Jeg ønsker en båt som er egnet til å krysse større eller mindre hav (til Danmark, Færøyene, Skotland eller Karibien for den saks skyld...)".

 

Dette er noe ganske annet enn sofaseilas-dagstur-skjærgård-fjordseilas med havneligge hver natt! :nono:

Er nektet å poste her fordi man ikke tåler mine meninger om copyright og administrasjonen.

Link to post
Share on other sites

Et poeng å ta med her er det at flatbunnede båter med finnekjøl ofte er designet som regattabåter, ikke primært turseilas. Disse båtene krever ofte endel mannskap å seile effektivt. Et mannskap som f.eks skal krysse Atlanteren er ofte noe shorthanded, utfra det aspektet kan det være fornuftig å velge en annen båttype.

Link to post
Share on other sites

Her var det mye å undres over. Hvilken egen erfaring har alle dere som "vet og vite" mht seilas på åpent hav i vind fra sterk kuling, gjerne storm, opp til for den sakens skyld orkan?

 

Har heller ikke vært i karibien men jeg har seilt hele norskekysten Arendal til Nordtroms med mye "vær" underveis utaskjærs og der oppe i nord seilte jeg om vinteren , har ikke vært ute i mer enn 25m.sek så jeg kan ikke si at jeg har erfaring fra å krysse store hav akkurat så jeg vet ikke om jeg har reell erfaring til å uttale meg i en slik tråd.

Link to post
Share on other sites

Her var det mye å undres over. Hvilken egen erfaring har alle dere som "vet og vite" mht seilas på åpent hav i vind fra sterk kuling, gjerne storm, opp til for den sakens skyld orkan? :confused:

 

Godt spørsmål, men galt utgangspunkt. De erfarne seiler gjør hva de kan for unngå uvær, det er bare uerfarne som legger ut på en dårlig værmelding. Skal en på langtur kan det selvfølgelig hende at en komme opp i dårlig vær, og da er gjerne poenget å ha det så trykt og behagelig som mulig. I England seiler en rett ut i åpent hav ofte med vanskelige tidevannsforhold. Derfor har engelske konstruktører en formel for sjøvennlighet, dvs båtens evne til å ta vare på mannskapet under vanskelige forhold. Kjøp deg noen engelske båtblad, les og dra dine egne konklusjoner. Jeg tror du vil få altfor mange motstridend teorier her på baatplassen

Link to post
Share on other sites

Kjøp deg noen engelske båtblad, les og dra dine egne konklusjoner. Jeg tror du vil få altfor mange motstridend teorier her på baatplassen

Trådens beste råd hittil. Kunne ha uttalt meg mere spesifik, men lar det heller være, da dette er noe en må finne ut av selv og ens egen magefølelse når en står å ser/vurderer båten. Ellers lykke til med et klokt valg.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Godt spørsmål, men galt utgangspunkt. De erfarne seiler gjør hva de kan for unngå uvær, det er bare uerfarne som legger ut på en dårlig værmelding......

Å?? Trådstarter snakker om å krysse lengre havstrekninger, sogar til Caribien. Det kan dreie seg om å krysse Atlanteren. Båten og mannskapet må i tilfelle ta det været som kommer, uansett. :smiley:

Er nektet å poste her fordi man ikke tåler mine meninger om copyright og administrasjonen.

Link to post
Share on other sites

Hei bjornzim

 

Jeg vil anbefale deg å lese boken "Langtur - En praktisk bok for seilere" av Jan E. Holvik. I boken er det et eget kapittel som omhandler akkurat det du spør om. Forfatteren tar for seg egenskaper ved forsjellige konstruksjoner og kommer med sine vurderinger og erfaringer ifht havseilas.

Link to post
Share on other sites

Hei bjornzim

 

Jeg vil anbefale deg å lese boken "Langtur - En praktisk bok for seilere" av Jan E. Holvik. I boken er det et eget kapittel som omhandler akkurat det du spør om. Forfatteren tar for seg egenskaper ved forsjellige konstruksjoner og kommer med sine vurderinger og erfaringer ifht havseilas.

 

Enig, svær bra bok, selv om den ofte tar utgangspunkt i de mest optimale (kostbare) løsningene så vil den gi svar på de fleste spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde valgt en tung og overdimmensjonert båt om jeg skulle på svært lang tur. Ville ikke seilt verden rundt med Hansen selv om den er kategorisert A. Den blir flat i bunnen og det gjelder mange nye båter i dag, i tillegg skal båtene være lette og dette er ikke gode egenskaper i svært dårlig vær... Det blir likevel litt dumt å seile rundt på kysten og en havseilas i ny og ned med en tanks av en seilbåt...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

En annen bok jeg finner bra på emnet er John Vigors Twenty Small Sailboats to Take You Anywhere

Boken vurderer langferdsegenskaper ved en rekke produksjonsseilbåter, dog få av dem av helt moderne design.

Når jeg skrev i inlegg #6 at "alle" seilbåter på 30+ kan krysse åpent hav, mener jeg å si at jeg regner med at det er få seilbåter i denne størrelsesen som ikke ville få en "categori A CE sertifisering". Dette regner jeg med relaterer seg til hvor trygg båten er, ikke hvor retningstabil og tilgivende den er feks.

Når det gjelder å finne den optimale båten for havkryssninger er jeg helt enig i at det er bedre å søke kunnskap i bøker og gjerne engelske båtblad, enn her på båtplassen. Utfra tidligere tråder kan man vel mildtest talt si at det ikke bare er undertegnede som sofaseiler når diskusjonen om sjøgående egenskaper dukker opp her på båtplassen :wink: .

 

Om jeg skulle valgt båt utfra å kunne krysse havstrekninger (langferd) ville jeg ha valgt temmelig tradisjonellt: Lang kjøl, underrigget, med lav mast, moderat cocpit osv. Dette er vel den vanligste oppskriften på en egnet langferdsbåt. Ragnar Kvam jr, har rundet jorden et par ganger i en Bostrøm 37, en ganske drektig konstruksjon med finnekjøl, som bryter radikalt med dette. Med andre ord er det vel ikke noen klar fasit.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...