Jump to content

Seilbåter egnet for åpne hav


Godværseileren

Recommended Posts

Årsaken til at jeg startet denne tråden kom nok ikke helt klart fram. Jeg spør i og for seg ikke etter hjelp til valg av båt, men er på jakt etter en diskusjon om hvilke båter rundt 30 fot som er egnet eller best egnet til havseiling. Jeg ønsker en slik debatt da jeg i min søken etter båt har hørt ulike eller dårlig begrunnede meninger om dette.

 

Jeg sitter nemlig med en følelse av at tiden der de laget godt egnede båter til dette formålet er forbi. Klassiske havseilere som HR Monsun, IW 31, Naver 29 og Vindø 40 er jo alle gamle og "gammeldagse" båter. Noen meninger om dette? Ville du valgt en ny og lett 30 foter med finnekjøl framfor den gamle typen?

Redigert av bjornzim (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med en nyere båt som krever mindre vedlikehold underveis, og som har en moderne romslig innredning?

Bavaria30-32, Hunter 31 eller HR312? ....Etter hva man har mulighet til å ta seg råd til.... Evt. en Comfortina 32; den forstår jeg som slitesterk og fremdeles moderne.

 

 

Egentelig tror jeg ikke det gjør noe om båten er flatbunnet i baugen, -den må bare seiles med riktig krengning. En båt med rundt eller v-formet baugparti vil treffe bølger flatt dersom den krenger, men blir behagligere med jerngenua...

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Årsaken til at jeg startet denne tråden kom nok ikke helt klart fram. Jeg spør i og for seg ikke etter hjelp til valg av båt, men er på jakt etter en diskusjon om hvilke båter rundt 30 fot som er egnet eller best egnet til havseiling. Jeg ønsker en slik debatt da jeg i min søken etter båt har hørt ulike eller dårlig begrunnede meninger om dette.

 

Jeg sitter nemlig med en følelse av at tiden der de laget godt egnede båter til dette formålet er forbi. Klassiske havseilere som HR Monsun, IW 31, Naver 29 og Vindø 40 er jo alle gamle og "gammeldagse" båter. Noen meninger om dette? Ville du valgt en ny og lett 30 foter med finnekjøl framfor den gamle typen?

Vindø og HR Monsun er langkjølede, mens IW 31, Ballad og Joker har finnekjøl, men relativt dype (V-formede) undervannsskrog sammelignet med nyere flatbunnede båter. En ny Bavaria 30 Cruiser har finnekjøl og spaderor, men er ikke spesielt lett, og er dertil mindre stabil enn en klassisk havseiler.

 

Les hva Rod Johnstone (J/Boats) har å si:

 

"A cruising sailboat’s performance also depends on stability, or "stiffness"-the ability of the boat to resist the heeling force of the sails. Good all-around speed is possible only if the boat is stiff; a stiff boat can carry more sail and heel less in a breeze than a tender boat. Stiffness can be achieved through a wide beam at the waterline or through a low vertical center of gravity (VCG). If stiffness comes from a wide waterline beam, the boat’s motion tends to be bouncy and abrupt in waves; as soon as this type of boat heels, it usually exhibits excessive weather helm and may be difficult to steer. Because such a boat tends to have a high center of gravity, good speed can be achieved only by placing crew weight or movable ballast, such as water, to windward to reduce heel.

[...]

The most important characteristic of a performance cruiser is that its stiffness be derived from a low center of gravity.

[...]

The preponderance of heavy-displacement boats [...] reflects a modern trend in cruising sailboats toward increased accommodations and decreased ballast/displacement ratios-a trend that has raised the height of the center of gravity of this type of boat."

 

Uten å ha seilt over et eneste hav selv, synes jeg Johnstones tankegang virker fornuftig (dog, høy fart får du jo ikke med en 'liten' 30 foter).

Link to post
Share on other sites

Egentlig er det vel bare å få prøvd litt forskjellig, så kommer erfaringen raskt. Det er ikke lenge siden jeg seilte et par dager med en 36 fots Najad for å hoppe rett over i min egen 37 fots Hanse. Det er merkbar forskjell, og det er ikke tvil om at jeg ville foretrukket Najaden dersom jeg skulle seile lange strekk i bøljer og blæst. På den annen side er Hanse en god del morsommere å seile når jeg seiler langs kysten.

Link to post
Share on other sites

Ta en båt som er beregnet for å seiles skikkelig , altså en båt som er bygd for å bære masse seil (fart) og rev denne ned maximalt samt brems farten da har du etter min mening den båten jeg helst ville vært ute i om det ble riktig uhyggelig vær.

En underrigget båt med langkjølt konstruksjon osv vil sikkert slå mindre og dermed være mer behagelig på den måten men en båt med masse kjølvekt som ligger mer oppå vannet med minimalt seil oppe vil også bevege seg mindre opp og ned i bølgene og ofte skape mindre sjøsyke , enig ?

 

Synes dette er en interessant diskusjon vi kan føre videre utenå legge oss i skyttergravene. Jeg lurer litt på om du vil utdype dette enzo; mener du en flatbunnet båt beveger seg mindre opp og ned i bølgene? Må medgi at jeg ikke helt følger tankegangen din, kan du forklare?

 

Hva med en nyere båt som krever mindre vedlikehold underveis, og som har en moderne romslig innredning?

Bavaria30-32, Hunter 31 eller HR312? ....Etter hva man har mulighet til å ta seg råd til.... Evt. en Comfortina 32; den forstår jeg som slitesterk og fremdeles moderne.

Egentelig tror jeg ikke det gjør noe om båten er flatbunnet i baugen, -den må bare seiles med riktig krengning. En båt med rundt eller v-formet baugparti vil treffe bølger flatt dersom den krenger, men blir behagligere med jerngenua...

 

Om man tenker på langtur (over atlanteren eller likn) er nok dette med vedelikehold et mege viktig poeng. Noe kan nok forebygges ved å gå grundig før man reiser, men det er hevet over diskusjon at en gammel båt vil medføre mer vedlikehold. Det er utrolig mange dippedutter sam gan gå i stykker. At en seilbåt blir behageligere i sjøen om en går for motor er forskjellig fra mine erfaringer, om det er en del bølger og vind går i alle fall båten min mye mer behagelig i sjøen med seil enn med motor. Noen med andre erfaringer?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

De erfarne seiler gjør hva de kan for unngå uvær, det er bare uerfarne som legger ut på en dårlig værmelding.

Akkurat dette fant jeg ut i sommer da jeg hadde noen godt voksne seilere fra Asker seilforening liggende utenpå i Skagen... Der var det ikke snakk om å slippe en eneste tamp før værmeldingen var på den rette siden. Ved morgekaffen klokken 08.00 så vsr det diskusjon i rekken av båter, konklusjonen var felles, nei vi går ikke ut i dag heller.. Da snakket vi kun om god kuling...

 

Når det gjelder seilbåter så har ikke jeg noen stor erfaring, men har funnet ut at en flatbunnet finnekjøl båt ikke ville vært mitt førstevalg på langtur seilas.. Dette fordi en slik båt ikke går så mykt i sjøen som en langkjølet båt som som er like flat i skroget... Jeg er klar over at det ikke er farlig at båten slår noe jævlig i kraftig motsjø, men det er ikke behagelig for folk og fe. En slik båt slår noe jævlig når en får krapp sjø inn forenom tvers, det er ikke begagelig i det hele tatt..

 

Jeg hadde nok kikket meg om etter en båt med en noe annen skrogform en dagens flatbunnede cruiserebåter, så hadde jeg heller brukt en uke lengere til karibien.. Heller en uke ekstra med duving enn løse nyrer om en sover i forpiggen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ragnar Kvam jr har endel synspunkter - og erfaring med dette. Han mener blant annet at en gammeldags langkjølet båt ikke er noen fordel i dårlig vær fordi farten blir for lav. Tror han også er tilhenger av mastheadrigg.

 

Men dette er minst tre diskusjoner:

1) Hvilke generelle konstruksjonsprinsipper er best egnet på åpent hav i dårlig vær (lag/kort kjøl, masthead/brøkdelsrigg osv)

2) Hvilken båt i størrelsesområdet/prisleiet bør jeg velge hvis jeg likevel skal skifte båt?

3) Hva er minstekravene, hvor mye kan man minium klare seg med (svar: fra Maxi 68, Vega, Leisure 17 or oppover!)

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Men dette er minst tre diskusjoner:

Du kan gjerne legge til en fjerde: Hvilken båttype gir mest komfort i sjøen.?

 

Måten båtene beveger seg på i sjøen er forskjellige. Noen seilere setter det på spissen og forteller at de rett og slett blir støle av de harde bevegelsene i noen av de moderne båtene med relativt flat bunn som de har prøvd. Andre kan ikke fordra båter som krenger mye. Et slitent mannskap kan være en ulempe, både med hensyn til hyggen og med hensyn til sikkerheten. Kvam har et poeng med at fart kan gi en fordel som kan brukes til å finne en sikrere kurs, men det betinger at skipperen kan sin havmeteorologi. I motsatt fall risikerer du å seile raskere rett inn i uværet.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Akkurat dette fant jeg ut i sommer da jeg hadde noen godt voksne seilere fra Asker seilforening liggende utenpå i Skagen... Der var det ikke snakk om å slippe en eneste tamp før værmeldingen var på den rette siden. Ved morgekaffen klokken 08.00 så vsr det diskusjon i rekken av båter, konklusjonen var felles, nei vi går ikke ut i dag heller.. Da snakket vi kun om god kuling...

Fullstendig enig - på ferie/familietur.

Jeg har imidlertid sansen for havseilaser i regattasammengeng også, fordi man da må ta været som det er. Startdato og -tidspunkt er gitt måneder i forveien, og 'what you see is what you get'. Dette øker erfaringsgrunnlaget. Har seilt bl.a. til Skottland og Shetland i værmeldinger som ville utelukket familietur.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Ragnar Kvam jr har endel synspunkter - og erfaring med dette. Han mener blant annet at en gammeldags langkjølet båt ikke er noen fordel i dårlig vær fordi farten blir for lav. Tror han også er tilhenger av mastheadrigg.

 

Det man regner som farlig i hårdt vær er at farten blir for høy, ikke for lav. Antar at det ligger en missforståelse her.

 

Hulda er langsom, tung og relativt flat i bunnen. Dvs. bunnen er flat tversikps, men ikke langskips. Baugen er lang og slank, med langt overheng. Dette gir båten myke bevegelser selv i grov sjø. Det går imidlertid utover farten. Dog har madamen greid å runde 10 knop på kryss. Roret er smalt og dypt, slipper aldri taket i sjøen. Ulempen er at det gir resonans over 9,5 knop. Det spiller ingen rolle, men gir en durende lyd.

 

Hulda er igrunnen slik jeg ville hatt en langturbåt. Rolig, sindig, selvrettende og kjempesterk. Men som det er hevdet tidligere, man trenger ikke mer enn en Maxi 68 for å dra verden rundt.

Link to post
Share on other sites

Mange typer båter egner seg for langtur skulle jeg tro. Noen gutter herfra kjøpte en X-båt (masttoprigg) i Statene og seilt rund i Sør- og nord Atlantern et års tid. Båten fungerte utmerket . Jeg ruster for tiden ut en båt med senkekjøl og to ror for en lengre tur neste år. Båten er velprøvd som langsturbåt (Kelt 39) men avviker radikalt fra det som en tradisjonelt regner som langtursbåt.

Link to post
Share on other sites

Dette er nok mye smak og behag - og det skal som kjent ikke diskuteres, men om en likevel skal våge seg på det:

Min ide om den ideelle langturbåt er vil noe slikt som dette:

lengde mellom 40 og 45 fot, stor nok til hele familien og stor nok til at den går bahgelig i sjøen. Jeg ville nok hatt den ketch eller yawl rigget, for å unngå for store seil å bakse med. Ville hatt den langkjølet og med roret som en forlengelse av kjølen. Ville gjerne hatt både inne og ute -styreplass (doghouse).

Hmmm det er en motorseiler jeg har beskrevet jo?! Jaja - dette hadde nok blitt en fin tur å reise ut i hverden med... Har aldri sett denne båten, og om den finnes er den sikkert skammelig dyr.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det finnes noe entydig facitsvar på dette sprørsmålet, og det er også det Holvik skriver i sin bok. Da jeg kjøpte Bliss X for 7 år siden, hadde jeg i bakhodet at jeg kanskje en dag ville legge ut på en langtur. Jeg hadde ingen konkrete planer om langtur, men jeg ville ha en båt som jeg trodde jeg kunne brukt til langtur dersom det skulle bli aktuelt.

 

Langtur har jeg nå definitivt slått fra meg, men jeg tror fortsatt at båten ville kunne fungert brukbart som langturbåt.

Link to post
Share on other sites

At det ikke finnes et entydig fasitsvar er nok helt riktig. Når det kommer til meninger om hvilke båter som er best egnet er vel også dette litt vanskelig for de fleste av oss å ha. De aller færreste har vel vært på langtur i flere forskjellige typer båter, og følgelig blir det vanskelig å si hva som er best... Så da er nok rådet om å lese disse bøkene bra!

 

PS: Jeg tror også at Bliss X ville være en utmerket langtursegler!

Link to post
Share on other sites

Noe som er uklart med denne diskusjonen er hva en mener med "langtur". Der er vel ikke nødvendigvis 5 års jordomseiling. En bør vel ha et avklart forhold til begrepet langturseiling ellers blir det en håpløs diskusjon. Noen venner av meg startet medio mai på en tur opp langs kysten og var tilbake ut i august. De seilt vel 2000 nm og det er etter mine begrep også langturseiling, men som kan gjennomføres med en hvilken som helst sjødyktig båt.

Link to post
Share on other sites

Mitt utgangspunkt var, som jeg skrev i første innlegg, kryssing av åpne hav. Jeg tenkte først og fremst på Nordsjøen, men greier en båt nordsjøen så greier den vel de fleste hav.

 

Det er jeg prinsipielt enig i.

 

Når jeg leser en del av innleggene her, er det ting som slår meg, men jeg ikke er klar over hva du egentlig er ute etter.

 

Det er kult når seilere planer i 10 m/s vind. Det suger når båter seiler som ei ku i hengemyr. De båtene vi ser i diverse 'Ocean Races' med 15 topptrimmede winchaper med svulmende muskler som driver båtene gjennom havet i storm i 25 knop er besnærende. Det jeg er ute etter, er om du skal krysse hav, hvor mange skal det være ombord? Skal båten f.eks. kunne ha montert vindror? Tar du for deg en del slike spørsmål, finner du fort ut at båten må ha ett sted å feste vindroret, det må være styrke nok til å holde roret, båten kan ikke være for 'lett' for da vil sannsynligvis ikke roret greie å korrigere, etc. etc. Skal det være kontinuerlig rorvakt, osv. Og hvis det er begrenset tilgang på mannskaper, vindror er en god ting, så kan det hende du lander på en heller tradisjonell båtkonstruksjon. En ku i hengemyr-type-konstruksjon.

Link to post
Share on other sites

greier en båt nordsjøen så greier den vel de fleste hav.

Det er jeg ikke nødvendigvis enig i. Vi snakker vel ikke bare om hvorvidt båten synker eller ikke. I begrepet sjødyktighet legger jeg også båtens evne til å ta vare på mannskapet i dårlig vær (gode sjøkøyer, beskyttet cockpit, god bysse som fungerer også i dårlig vær osv) samt hvilke muligheter mannskapet har til å reparere hvis noe kritisk går istykker mens de er ute på havet (rorkonstruksjon, type seil, osv)

 

I Nordsjøen er tettheten av helikopter, skip og platformer stor. I tillegg er det sjelden mer enn ett døgn eller to til land. På 100 liter diesel kan jeg nesten gå for motor fra Mandal til Skottland. Dessuten kan man planlegge seilasen utfra værmeldingen, og vente på et gunstig værvindu før man setter i vei. Sjansen er derfor stor for at et uhell får en lykkelig utgang.

 

I Atlanterhavet el.l. er man på en helt anen måte overlatt til seg selv. Været blir som det blir uten at du kan gjøre mye fra eller til, og hvis noe går istykker får du værsågod fikse det på egen hånd med de muligheter du har til rådighet. Blir du kronisk sjøsyk, er det kanskje 2-3 uker til land. Det er ikke bare ubehagelig, det er direkte farlig.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det er jeg ikke nødvendigvis enig i. Vi snakker vel ikke bare om hvorvidt båten synker eller ikke. I begrepet sjødyktighet legger jeg også båtens evne.....

 

Neida det er lov til å være uenig. Men egentlig er du ganske enig allikevel. Ta scenarioet 60 m/s vind og hundreårsbølgen (jeg har opplevd flere slike bølger på de 10 årene jeg var der ute). Hvem tror du kommer og plukker deg opp? Ikke en kjeft. Tror du virkelig at motoren vil kunne gjøre noe annet enn å lade batterier i en slik situasjon? Hva gjør du for ikke å bli banket inn i en le kyst? Eller om du skulle drive mot en plattform, og en supplybåt skal komme for å 'redde' deg? Du må få båten din til å fungere på en eller annen måte i orkan. Og du har ikke tid til å finne opp hjulet, det må være funnet opp før du drar ut.

 

En gang på Gyda under en nordastorm dreiv stanbybåten vår nesten til Skottland, før den fikk snudd og krabba seg nordover igjen. Den båten som overlever en grinete Nordsjø, tar neste hva som helst. Jeg tror båten var ute om synhold et par dager.

Link to post
Share on other sites

Blander meg inn i diskusjonen her :smiley:

 

Vi er godt fornøyd med skøytas seile-egenskaper og som turbåt. Går sakte frem i lite vind, men vi har det ikke travelt. Koser oss med soling på dekk, kaffe, fred og ro. I heftigere vind kommer hun til sin rett. Med seil oppe er den stabil og tar sjøene som en svane og da "raser" hun fremover. (Rett før hun planer :lol: )

 

Hun er sterkbygget og beregnet for å tåle mye vær, mer enn oss ombord og hun ville, per i dag, vært mitt førstevalg for en tur over atlanteren. (valget er gjort uten å ha vært på en slik langtur :wink: )

 

Om andre båter skulle komme frem 1-2 uker før oss, det spiller ingen rolle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...