Jump to content

Kun målt 4 stormer i Stavanger siden 1975( "utrolig"...4 på 30 år)


Ficher

Recommended Posts

Kilde .... http://www.whiteweather.com/

 

Denne her er så "utrolig" at den skal få stå her !! Siste storm på Sola som er offisielt bekreftet fra deres egen statistikk er fra så langt tilbake som 16/10 i 1987 !!! Pr. definisjon (10 min. middelvind) er det siden 1975 faktisk kun målt storm 3 !!!! ganger. Korreksjon.....lørdag 8/1-05 ble det målt 24.2 m/s (Gust 30.4) da ekstremværet Gudrun var på besøk. Altså nå 4 ganger på 30 år...!!! :eek:

Redigert av Ficher (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utrolig, kan det være tilfelle? Har vært og er mye i Stavanger da jeg jobber en del i byen. Husker godt den ene stormen, var vel sent på høsten i 81. Det var stormflo, vi satt på Dickens og fikk ikke lov til å gå ut den vanlige veien. Første gang jeg ikke frivillig har kunnet gå fra en sjappe. :drink: Koste oss selv om det blåste fælt, var vel orkan til dels i kastene.

Link to post
Share on other sites

Det viser vel egentlig bare hvor lettvint vår omgang med ord har blitt, sammenlignet med meteorologenes vitenskaplige definisjoner. Ett av de virkelig tomme begrepene er "...orkan i kastene..." som stadig brukes både i media og ellers. Før noe kan kalles "orkan" så skal det ha blåst ganske lenge, konstant over grensen på 63 knop.

Men det er vel den samme inflasjonen her som så ofte ellers :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Pr. definisjon (10 min. middelvind)

Dette er nok også årsaken til "vi" gjerne klager på værmeldingen... "Det blåser jo mye mere enn det som er meldt er typiske kommentaerer en kan høre"... Er det meldt f.eks 10 m/s så er dette gjennomsittlig vindhastighet over 10. min... Dette medfører jo gjerne at vinden er betydelig sterkere i kastene.. Dermed kommer slik termer som "orkan i kastene", da er det målt en vind peak som tilsvarer orkan styrke (63 knop)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Husker godt den ene stormen, var vel sent på høsten i 81.

 

Det var vel ikke i oktober, vel? Satt ute på Ekofisk den natten, ombord i denne riggen.

 

henrikibsen.jpg

 

(Henrik Ibsen)

 

Vi hadde ti ankre ute i stjerneform, men kjørte thrustere hele natten likevel. Livbåtene hang 23 meter over vannflaten, sjøen slo en av dem i to. Gratingene (gangveiene) som lå utover mot leggene forsvant på en av dem, og diverse livbeltekasser føk bortetter sjøen. Flomlysene som lyste opp helidekkene og som sto mot vinden lyste rett opp til slutt, vindpresset svingte dem rett og slett. Peileantennen (senderen) klappet sammen, så ut som en paraply som var vranget av vinden.

 

Var i kontakt med en engelsk rigg som dregget på 7 av 8 ankre, han ønsket av vi skulle sende helikopter og evakuere. Umulig, rotoren ville slå ned i skroget på helikopteret under oppstart. Kom til slutt tre stykker ut fra Aberdeen, de maktet ikke å returnere men gikk til Sola hvor de ble stående noen dager.

 

Også "beredskapsplattformen" på Ekofisk (Sedco Phillips SS) dregget, de ble evakuert til oss i 6-tida om morgenen. Vi spente opp tau langs helidekkene som folkene kunne holde seg i. Snakket med en av de som var ombord der, de hadde stått på dekk (i le, selvfølgelig) ikledd survival suits med beskjed om at det var fare for at de kom til å treffe flammetårnet på Albuskjell Foxtrot, da var det "every man for himself..." Heldigvis unngikk man dette.

 

Var også en del nødtrafikk på 2.182 den natten, en dansk coaster gikk rundt i tyskebukta...... Ingen god natt å være gnist og ikke kunne løfte en finger.....

 

I halv-to tiden om natten fikk vi en kraftig krenging, agreggatene stoppet, alarmer ulte. Flere av oss tenkte på Alexander L. Kielland (søsterrigg, samme rederi) da, ja. Vi lå til og med omtrent i samme posisjon, ved Edda.

 

Det hører også med til historien at da vi skulle bytte lokasjon klarte ikke ankerhåndteringsfartøyet å løfte de to ankrene som hadde vært mest til lovart, måtte sprenge av wiren.

 

Vinden? Vindmåleren vår viste 55 meter pr. sekund konstant i noen timer.

 

(Dette innlegget kvalifiserer også til "det verste været jeg har vært ute i" i en annen tråd).

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Husker godt uværet i oktober 87. Flyene på Fornebu tok av som Harriere, steg rett opp..... Verste vind jeg har opplevd var 60m/s i Nordsjøen.

Blåste også godt engang vi var på Lista for å seile brett. Da vi ikke engang klarte å holde mastene i vinden skjønte vi at vi var i ferd med å ta oss vann over hodet...

 

(Henrik Ibsen)
Var det ikke den som havarerte på havna i Stavanger?
Link to post
Share on other sites

Ser det meldes 38 knop vind (10m) fra nord vest utenfor Karmøy i morgen kveld..

vind.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Var det ikke den som havarerte på havna i Stavanger?

 

Tananger, april 1980, bare noen uker etter ALK. Havarerte ikke i ordets rette forstand. Verkstedfolk drev på med arbeider nederst på leggene, og riggen lå med lukket havn-ballast.

 

En av verkstedfolkene ba kontrollrommet om å trimme riggen over mot ene siden. Det var ukjent for kontrollrommet at en mannlokk på en av leggene var åpent, da de trimmet over kom dette under vann og fylte leggen.

 

Riggen fikk slagside, bunnen av leggen tok i sjøbunnen. Stor medieståhei, husker jeg satt i stua hjemme i Bodø og forsøkte å forklare Svein Snefjellå fra daværende Nordlands Framtid hvorfor dette ikke kunne hende ute på feltet. Slike rigger har tre ballastnivåer, lukket havn - slep - og i operasjon. Vi lpå med førstnevnte, ved begge de to andre ville dette mannlokket være hhv 5 og 10 meter under vann (hvis jeg husker rett). Uansett, mannlokket kunne umulig være åpent. Dette faktum gikk "journalisten" fullstendig hus forbi. Artikkelen fokuserte mest på at jeg kom hjem fra Kielland 8 dager før den havarerte, og skulle ut på Ibsen tre dager etter den "havarerte".

 

Jeg var fast på Ibsen, men tok en tørn på Kielland fordi en av mine kolleger der skulle inn på repetisjonsøvelse, og Ibsen lå ved Stord Verft for ombygging til Flotell da.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...