Jump to content

Påhengere også på store båter ?


oslofjord

Recommended Posts

De der båtene er så stygg at det ikke finnes ord for det, de kan bare sitte der i toppetasjen og se etter barracudaer eller hva de gjør, en amerikaner oppe i toppen der og du har slagside på 40 grader...

 

 

 

Kan være enig med deg i at det ikke er den peneste båten jeg har sett, men jeg svarte på SF`s innlegg om å få en ferielastet 30 fot i plan.Tydeligvis går det "over there". Med de forespeilede klimaendringene, kan denne kanskje være grei å ha for å speide etter" barracudaer i våre farvann" i de nærmeste år.?

Link to post
Share on other sites

Det virker som flere produsenter lager større og større båter for påhengsmotorer enn bare for få år siden. Også kjente produsenter kommer med båter som White Shark 298, Ibiza 26 m. fl.

 

Men påhengs på over 30 fot har jeg vondt for å se for meg blir noe vanlig syn.

 

Personlig ville jeg definitivt foretrukket påhengs fremfor innenbords diesel, også på båter opptil 30 fot. Det ser ut som trenden går litt i den retningen, så vi får se.

 

Utgiftene til drivstoff blir uansett ikke den store kostnaden for de fleste. Leste et sted at gjennomsnittsbåten blir brukt under 50 timer i året...

Link to post
Share on other sites

Flott Flight Bridge de hadde montert på forresten.

 

Det heter Tuna Tower. Fiske i USA er nok "litt" annerledes enn å fiske etter torsk med bunnsnøre på Sørlandet! :wink: Hadde gleden av å regelmessig være ute å fiske i Golfstrømmen utenfor Florida da jeg bodde der, en fantastisk opplevelse. Det var mere jakt enn det jeg tradisjonelt tenker på med fiske. Mere om det, eventuelt, i en annen tråd så vi ikke ender opp helt ute på vidden i forhold til trådens tittel!

 

Litt info om tuna tower:

 

http://shermanmarine.com/tuna_towers.htm

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor lager man ikke diesel-påhengs? :confused:

Har nok mest med vekt å gjøre. Om du kikker nederst på denne siden fra 1998 ser du at 23hk veier 87kg. :eek:

Støy er nok også et problem. Riktignok har verden gått videre på 9 år, men fortsatt er nok støy og høy vekt i forhold til effekt et problem.

 

Yanmar har en også. 36hk på 1,1liter slagvolum. Står riktig nok ikke noe om vekt.

 

Til sammenligning er Yamaha 60hk 4-takt på 1 liter og veier 116kg.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg forsto ikke helt sammenhengen med "George Bush" og" Påhengere også på store båter", men regner med at du ikke hadde noen "politiske vinklinger" i denne tråden??????
vett ikkje ka du "regner med" eg , ville barra poengtera at alt som e topp i usa ikkje automatisk e bra, kunne lika gjerna ha henvist te at Scream 3 va den mest sette filmen 'over there' for ei stond siden. E kje bra for det.

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Om jeg kjenner finansdepartementet og særavgiftsutvalget rett, så blir det nok ikke verken avgiftsfri bensin eller diesel å oppdrive om noen år.

 

Ting tyder vel på at dieselprisen kan gå opp, da det i en gitt mengde råolje finnes en gitt mengde diesel og bensin. Når etterspørselen etter diesel øker (med alle TDi bilene) så vil det bli knapphet på diesel i forhold til bensin og når markedskreftene styrer prisen så blir det nok en utjevning av prisen mellom diesel og bensin.

Link to post
Share on other sites

da det i en gitt mengde råolje finnes en gitt mengde diesel og bensin.

Er du sikker på dette? Blir kanskje en liten avsporing, men på den andre siden skal jo feil (svjv) ikke stå uimotsagt. Jeg mener det er det såkallte "cracking" som bryter opp store molekyler i råoljen og kan forskyve fordelingen mellom lange molekyler (diesel) og korte molekyler (bensin).

 

At dette muligens ikke er lett å gjøre i en eksisterende raffineri er en annen sak.

Link to post
Share on other sites

Om jeg kjenner finansdepartementet og særavgiftsutvalget rett, så blir det nok ikke verken avgiftsfri bensin eller diesel å oppdrive om noen år.

 

Ting tyder vel på at dieselprisen kan gå opp, da det i en gitt mengde råolje finnes en gitt mengde diesel og bensin. Når etterspørselen etter diesel øker (med alle TDi bilene) så vil det bli knapphet på diesel i forhold til bensin og når markedskreftene styrer prisen så blir det nok en utjevning av prisen mellom diesel og bensin.

 

Det er bra jeg har en motor som bruker en drøy liter i timen da!! :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på dette? Blir kanskje en liten avsporing, men på den andre siden skal jo feil (svjv) ikke stå uimotsagt. Jeg mener det er det såkallte "cracking" som bryter opp store molekyler i råoljen og kan forskyve fordelingen mellom lange molekyler (diesel) og korte molekyler (bensin).

 

At dette muligens ikke er lett å gjøre i en eksisterende raffineri er en annen sak.

 

i tidligere tider ala WWII skal det ha vært mulig å få mer diesel/parafin/jet fuel enn bensin ut av en en gitt mengde råolje enn man fikk bensin.

i denne sammenstillingen ser det ut til at dette ikke lengre er tilfelle: http://www.eia.doe.gov/kids/energyfacts/so...il.html#Howused

 

barrel.gif

 

refinery.gif

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på dette? Blir kanskje en liten avsporing, men på den andre siden skal jo feil (svjv) ikke stå uimotsagt. Jeg mener det er det såkallte "cracking" som bryter opp store molekyler i råoljen og kan forskyve fordelingen mellom lange molekyler (diesel) og korte molekyler (bensin).

 

At dette muligens ikke er lett å gjøre i en eksisterende raffineri er en annen sak.

Nei, jeg er ikke sikker, men jeg har lest det et sted. Husker dessverre ikke hvor, mulig det var Teknisk Ukeblad eller Motor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...