Jump to content

Påhengere også på store båter ?


oslofjord

Recommended Posts

I tråder diskuteres trøbbel med drev og fast aksling. Hvorfor ikke satse på påhenger? Med mulighet for 2 stk 300 hk på hekken er det jo stadig flere store båter som bygges for påhengsmotorer. Det er vel enklere ved vinterservice, enklere hvis man får tau i propellen og enklere å få skiftet motoren hvis den svikter første dag i ferien. Slipper til og med bekymre seg for brannfarlig bensindamp i motorrommet.

4-takterne er stillegående og bensingjerrige...hva mer kan man ønske ?

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:yesnod: og nå kommer de jo med 350 hk også :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

I USA er ganske vanlig med dobbeltinstallasjon av motorer opp til 250 -300 hk. (påhengs) Enig med deg "salt". Mye vil bli enklere m.h.t. service , brannfare etc. Slipper problemer med groe på propell/undervannshus. Ser ut som båtimportører er tilbakeholdne med å ta inn båter som er beregnet for dette. Vil nok tro at dette vil forandre seg etter hvert. :flag:

Link to post
Share on other sites

Var ikke helt med på denne "Honduras". Den Øst Europeiske "etterspørselen" vil nok være tilstede i mange år fremover. Hvis du tenker på risikoen for tyveri av en motor i denne størrelsen, som veier ca: 280 kg. pr. stk, tror jeg ikke disse vil bli blandt favorittene. Forsikringspremien øker stort sett allikevel fra år til år. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Morn.

Jeg ser alt positivt med outboard.

Det eneste jeg tenker på her, er at vil det ikke bli grusomt mye dyrere driftsutgifter..

En 200-350 hk påhengs går jo på bensin, og bruker vel mye mere drivstoff enn en innbords diesel på 200-350hk??

Og dagens bensin priser er jo ikke noe å skryte av her til lands.

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg noen stor båt, men den veier vel ca 2 tonn med motor og fulle tanker. Jeg har en påhengsmotor Yamaha F250, og den har totalt sett i år brukt ca 10 liter i timen. Mye kosekjøring altså, men på marsjfart 28 knop bruker den ca 30 liter i timen. De vil selvsagt bruke mer når de må presses hardere, men det er ingen tvil om at utviklingen på dette området har vært enorm.

 

Andre positive ting er ingen vibrasjoner og meget lavt støynivå.

 

Du får nok fortsatt lavere driftsutgifter totalt sett med innenbords diesel, men utenbords bensin er mer aktuelt idag enn bare for få år siden.

Redigert av Los Endos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

35 Scarab veier nesten 4 tonn, og

YAMAHA

- TW YAMAHA F 250 4-STROKE

- TW YAMAHA Z 300 HPDI

- TRIPLE YAMAHA F 250 4-STROKE

- TRIPLE YAMAHA Z 300 HPDI

MERCURY

- TW MERCURY 225 VERADO 4-STROKE

- TW MERC 250 VERADO 4-STROKE

- TW MERC 275 VERADO 4-STROKE

- TRIPLE MERC 225 VERADO 4-STROKE

- TRIPLE MERC 250 VERADO 4-STROKE

- TRIPLE MERC 275 VERADO 4-STROKE

EVINRUDE

- TW EVINRUDE 225 E-TEC

- TW EVINRUDE 250 E-TEC

- TRIPLE EVINRUDE 225 E-TEC

- TRIPLE EVINRUDE 250 E-TEC

 

Fart, 60+ mph with Yamaha 250 hp 4-strokes or Yamaha 300 hp HPDI's.

Bilde : http://newimages.yachtworld.com/1/6/1/0/0/...g?1161068400000

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Greit nok at hestene er der, men de skal mates også... 3 x 250hk outboard har et økonomisk timeforbruk nøkternt anslått til 3 x 30 liter bensin i tima. Og et toppfartspotensiale på 3 x 100 liter i tima. Når man vet at bensinen kommer til å koste minimum 12kr/l de kommede åra, samt at man langt fra kan fylle direkte på båten i alle marinaer, får slike båter en noe innsnevret bruksverdi her til lands.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Regner med at det er økt sikkerhet med to motorer slik at man har motorkraft selv om en bryter sammen. Det bør da også frigjøre plass når man putter motoren bak på hekken. Selv har jeg kun en motor på hekken, men om jeg går opp i størrelse på båten vil jeg gjerne beholde påhengsmotorens mange fordeler om jeg så må kjøpe to motorer.

 

Tipper noe motstand kan skyldes at det kan oppfattes som lite elegant med påhengere, selv om enkelte gjerne vil bli sett putrende i Hankø-sundet i 5 knop med 2x250 hk på hekken.

 

For de som har en gjerrig snekkemotor kan jeg forstå fokuset på drivstofføkonomi, men har man råd til mange hundre hk har man sikkert penger til bensinen også. Uansett er moderne påhengere mindre tørste enn feks. gammeldagse innebords bensinmotorer på daycruisere fra 80-tallet.

Link to post
Share on other sites

Dersom det kommer diesel påhengere på markedet på rundt 250-300HK og som kan levere nok dreiemoment til å dra en ferielastet cabin cruiser på ca 30 fot i plan så kanskje :wink:

 

Før det så er en utenbords forbeholdt joller, Daycruisere samt noen ekstrem leketøy alle Scarab.

 

Du kunne jo kontaktet Viksund og hørt om de ikke kan lage en demobåt av 34 St. Cruz med en Yamaha 300 HK bakpå. Det hadde nok blitt en slager............ :nonod:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Husker at det gikk et par Cleopatra 33 (1000) i Oslofjorden på 80-tallet med 2 stk. OMC påhengere montert på braketter. Disse motorene stod så lavt at de ble overskyllt av relativt små bølger ved stilleligge samt når båten gikk i 7-10 knop. Disse hadde heller ingen badeplattform da plassen var fyllt opp av braketter og påhengere.

 

Gikk dårlig og hadde visstnok et forferdelig forbruk.

 

 

Cleopatra 33 (1000)

 

cleo_33.jpg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

I USA er det ganske vanlig med dobbeltinstallasjoner av motorer. (også trippel) Se link:

http://www.suzukimarine.com/sr_07/df250-22...0/action_shots/

 

 

Ta en tur på ebay og søk på cabin cruisere på 28+fot med utenbords og se hvor mange du finner til salgs.

Vanlig..............neppe.

 

Du finner noe åpne båter, og extrem sportbåter.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Dersom det kommer diesel påhengere på markedet på rundt 250-300HK og som kan levere nok dreiemoment til å dra en ferielastet cabin cruiser på ca 30 fot i plan så kanskje :wink:

 

 

 

Du kunne jo kontaktet Viksund og hørt om de ikke kan lage en demobåt av 34 St. Cruz med en Yamaha 300 HK bakpå. Det hadde nok blitt en slager............ :nonod:

 

 

Hei, ifølge testen ser det ut til at denne 37 fot`ern ikke har noen problemer med å komme i plan.prosports3660.jpg

Men du trenger 2x 250 hk, for å få det til. :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...