Jump to content

Sjekk skroggjennomføringer


roaldbj

Recommended Posts

..... kan du si noe om kobinasjonen bronse gjenomføring og rustfri kuleventil /kran. ( Industritype med rustfri kule)

 

Dette har eg og.

Eg skal demontere mine for kontroll ved slipping før ferien, og skifte sika på de pga saltutskillinger rund septiktømmern. 5 år siden skifte av ventiler nå.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ikke for å klage på båten din, Klugg,

men det lille jeg ser av septikslangen ser ut til å være gammel ringarmert plastslange som ikke er diffusjonstett.

Kanskje du også har tilsvarende fra toalettet til septiktanken?

Disse stivner og råtner med årene og er lite medgjørlige hvis de får forstoppelse.

De lukter også ofte sterkt av septik da de ikke er diffusjonstette.

Jeg ville derfor fått disse vekk og byttet til diffusjonstett industrikvalitet når du først er i gang.

Dette får du kjøpt f.eks. hos Tess på Kjelle.

Det er ikke noe som er så ferie-drepende som å få lekkasjer, lukt og dritt fra septiken ombord :wink:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke for å klage på båten din, Klugg,

Insinuerer du at jeg lukter? ;)

 

Nei, det er en eller annen GLX-slange i andre enden, men jeg har svak eim bakimellom. Ikke noe sjenerende, kanskje bare sjarmerende. Men kan jo gjerne bytte den når jeg først er i gang baki der. Er dennegod nok? Leste et annet sted at TESS snakker mange hundre + moms per meter...

Link to post
Share on other sites

Hulda, kan du si noe om kobinasjonen bronse gjenomføring og rustfri kuleventil /kran. ( Industritype med rustfri kule)

 

Jeg kan svare på vegne av Hulda, siden Hulda er ute på reise.... Sitter ikke inne med spenningrekke som inkluderer tinn (som er hovedlegeringselementet i bronse). Magefølelsen sier imidlertid at det vil gå bra i meget lang tid. Altså, sjekk for svetting, rødgods, lurvete utsende sånn år om annet. Jeg ville ikke hatt problemer med å bruke kombinasjonen.

Link to post
Share on other sites

Den er jo ikke pen, da... IMG_2060.JPG

Syns gjennomføringen virker grei på tross av ytre skavanker. Men bytter i hvertfall slangen og demonterer/overhaler ventilen, så da blir det fort til at gjennomføringen også tas, om det ikke er en bronze, da. Hvordan finner jeg ut det?

 

Men slangen sitter jo dønn fast i begge ender. På pumpesida sitter den på en stuss som roterer i pumpehuset. Hva er det for patent? Og kul umulig arbeidsstiling alle steder. :) Noen stalltips for hvordan å få den løs? Redd for å skjære og ødelegge stussen på pumpehuset, som er noe plastmateriale...

Redigert av klugg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...