Jump to content

Sjekk skroggjennomføringer


roaldbj

Recommended Posts

Okey toalettet er et poeng på større båter (som antagelig uansett er for store for påhengsmotor)...men mange dagstur-båter på 20-26 fot er vel uten skikkelig toalett og derfor pottetette..hvis man velger modeller for påhenger på hekken.

Uansett blir skroget mindre gjennomhullet med påhenger (som i sin helhet henger utenfor skroget....)

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis en er usikker på gjenomføringen ta og bytt til en ny,(....) rask jobb.
Er det? Innbiller meg at ting som har vært skrudd sammen i nærmere 20 år sitter godt. Hørt om vinkel-sliper metoden, men den frister ikke så mye. Nå har jeg ikke forsøkt å skru på de ennå, så det kan jo hende det går greit. Ville det hjelpe å "fylle" tilgjengelige gjenger med CRC og la det stå en stund, eller er det bortkastet?

 

(jeg har ikke søkt i emneoversikten ennå - er ikke så nærme jobben med å gjøre dette - med mindre jeg "plutselig" får et innfall eller blir overbevist om at dette er veldig fort gjort)

Link to post
Share on other sites

Okey toalettet er et poeng på større båter (som antagelig uansett er for store for påhengsmotor)...men mange dagstur-båter på 20-26 fot er vel uten skikkelig toalett og derfor pottetette..hvis man velger modeller for påhenger på hekken.

Uansett blir skroget mindre gjennomhullet med påhenger (som i sin helhet henger utenfor skroget....)

 

 

Hei "salt", regner med at de som er ombord på denne har ordnet seg med et eller annet i cabinen .

Denne er på 37 fot og ser ikke ut som den har noen problem med påhengere som fremdrift.

Som du sikkert skjønner , vi med "påhengs" farer mest med svada. :cheers:

 

 

prosports3660.jpg

Link to post
Share on other sites

Om skroggjennomføringer i bronsje eller syrefast stål ble mere tilgjengelige på markedet, ville vel mye være gjort. Problemet med disse messinggreiene er jo at man, som noen antyder tidligere i tråden, ikke kan se tilstanden utvendig. Selv om man er alldri så påpasselig med nye slanger med dobble syrefaste slangeklemmer er det gjennomføringene som blir det svakeste leddet.

Vurderte bronsje på min gamle Vega, men fant ut at det ble for dyrt. På en mer kostbar båt ville jeg ikke nølt.

Link to post
Share on other sites

Innbiller meg at ting som har vært skrudd sammen i nærmere 20 år sitter godt. Hørt om vinkel-sliper metoden, men den frister ikke så mye.
Mine var mere enn 30 år. Umulig å skru ut. En knakk når jeg prøvde og kunne pilles ut. Resten gikk med vinkelsliperen. Helt grei jobb. Ville ikke ha kviet meg for å gjøre det en gang til.
Link to post
Share on other sites

Jeg har bare 15 gjennomføringer som snart bør byttes :rolleyes::rolleyes: etterhvert. Mange hull med 4 dasser og dusjer. Tenker å ta halvparten når båten skal opp om et par år og resten i neste omgang. Er ikke noe morsomt å bytte gjennomføringer, men er godt å vite at de er i orden når man er ute i ruskete vær.

Link to post
Share on other sites

På min Viksund 800 fra 1986 er skroggjennomføringene støpt fast. Det er bare litt av gjengene som er synlige over støypen. Resten er på en måte en del av "skroget", og ikke tilgjengelig for inspeksjon. Er det andre som har denne løsningen, og betyr denne monteringen noe for holdbarheten? Jeg har planer om å erstatte skroggjennomføringen med nye, men da må jeg bruke hammer og meisel. Svært tungvint, men det er ingen annen praktisk måte. Hvorfor har Viskund gjort det på denne måten? Skroggjennomføringene varer ikke evig!

 

Løfter denne igjen,da jeg har samme gjennomføringer som Zach henviser til,noen som har ett svar,så hadde det vert flott.

Redigert av GAS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.....dette er selvsagt bare svada som fremkommer om påhenger om den skal være på en båt av noen størrelse med fasiliteter....

 

Nå er jeg bare en enkel sjel, men båten har nå to lugarer (inkl. akterkabin), eget bad med toalett/septiktank, pantry med to bluss, kjøleboks, cockpit med 2 meter lange benker og ellers helt ren for mikkmakk i havn, avtagbar løygang, badeplattform m/trapp jeg når/får ned fra sjøen, lys i alle lugarer, pantry og bad, SAMT en påhenger på hekken. Funker bra nok for meg, men som sagt er jeg en enkel sjel uten store krav! :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

På min Viksund 800 fra 1986 er skroggjennomføringene støpt fast. Det er bare litt av gjengene som er synlige over støypen. Resten er på en måte en del av "skroget", og ikke tilgjengelig for inspeksjon. Er det andre som har denne løsningen, og betyr denne monteringen noe for holdbarheten? Jeg har planer om å erstatte skroggjennomføringen med nye, men da må jeg bruke hammer og meisel. Svært tungvint, men det er ingen annen praktisk måte. Hvorfor har Viskund gjort det på denne måten? Skroggjennomføringene varer ikke evig!

 

 

Løfter denne igjen,da jeg har samme gjennomføringer som Zach henviser til,noen som har ett svar,så hadde det vert flott.

 

Mine gjennomføringer var innstøpt med en flens midt inne i et 40 mm tykt bunnlaminat. Jeg brukte hullsag og borret hull til nye gjennomføringer tvers gjennom laminatet og flensen. For at senterboret skulle ha noe å jobbe i, banket jeg først en konisk treplugg inn i den gamle gjennomføringen og saget den flush med skrogsiden. Jeg kjøpte 48 mm HSS hullsag på Maxbo. Det gjelder å kutte langsomt når man kommer til flensen, ellers kjører hullsagen seg fast og brekker tennene. Jeg klarte meg med to hullsager til to gjennomføringer, men bruk av kuttevæske på hullsagen er nok fornuftig.

 

Jeg valgte Marelon til nye gjennomføringer og ventiler. Kjøpt fra http://www.defender.com endte jeg opp med en pris omtrent som for rustfritt stål.

 

Se tråden Bytte faststøpt gjennomføring for cockpitdrenering

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det? Innbiller meg at ting som har vært skrudd sammen i nærmere 20 år sitter godt. Hørt om vinkel-sliper metoden, men den frister ikke så mye. Nå har jeg ikke forsøkt å skru på de ennå, så det kan jo hende det går greit. Ville det hjelpe å "fylle" tilgjengelige gjenger med CRC og la det stå en stund, eller er det bortkastet?

Hvis det er noen trøst, så kan jeg si at alle gjennomføringene på båten din har blitt skiftet ut minst en gang. Hvis jeg ikke husker helt feil, ble gjennomføring og kran for septiktømming byttet på begynnelsen av 2000-tallet. Kjølevannsinntaket er nok noe eldre, og vann inn til dassen ennå litt eldre. Når det er sagt, så ville jeg nok sjekket alle nøye uansett. Kraner og inntak er av ukjent kvalitet. Og spesielt septiktømmingen er utsatt. Her er det som regel mye som tærer, både utvendig og innvengig. :wink:

Vinkelsliper-metoden er uansett å anbefale. Slip vekk flensene fra utsiden, så dytter du bare resten inn og demonterer der. Mye enklere å gjøre jobben på den måten. Gjennomføringene er like gamle som kranene, det er ingenting å spare på. Dessuten koster de fint lite også. Det er kranene som er dyrest.

 

Hei "salt", regner med at de som er ombord på denne har ordnet seg med et eller annet i cabinen .

Denne er på 37 fot og ser ikke ut som den har noen problem med påhengere som fremdrift.

Som du sikkert skjønner , vi med "påhengs" farer mest med svada.

Jeg tro ikke du har vært så heldig med valget av eksempel her. Dette ser ut som en typisk amerikansk fiskebåt, og de har som regel langt flere skroggjennomføringer under vann enn vi vanligvis har her på bjerget. I den båten der er det nok sjøvannsinntak til diverse fiskekummer, Inntak til egen tank for levende agn, det pleier å være diverse pumper til disse formålene, toalettet har nok eget inntak, +++++

Link to post
Share on other sites

Hvis det er noen trøst, så kan jeg si at alle gjennomføringene på båten din har blitt skiftet ut minst en gang. Hvis jeg ikke husker helt feil, ble gjennomføring og kran for septiktømming byttet på begynnelsen av 2000-tallet. Kjølevannsinntaket er nok noe eldre, og vann inn til dassen ennå litt eldre. Når det er sagt, så ville jeg nok sjekket alle nøye uansett.

Se der ja - nå har jeg det ikke så travelt lengre :smash: Erindrer at du har nevnt septik-krana, men ikke de andre. Fikk brått bedre tid - i alle fall i psyken :wink:

Link to post
Share on other sites

For å være på den sikre siden laget jeg en vanntett kasse hvor jeg samlet alle skroggjennomføringer. Testet det ut ved å åpne alle ventiler, vannet steg da til samme nivå som vannlinjen og ikke lenger. Da kassen er noe høyere enn vannlinjen, vil ikke vannet komme inn i selve båten. På toppen av kassen monterte jeg en innspeksjonsluke som ikke vises på bildet.

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12850/kraner.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg tro ikke du har vært så heldig med valget av eksempel her. Dette ser ut som en typisk amerikansk fiskebåt, og de har som regel langt flere skroggjennomføringer under vann enn vi vanligvis har her på bjerget. I den båten der er det nok sjøvannsinntak til diverse fiskekummer, Inntak til egen tank for levende agn, det pleier å være diverse pumper til disse formålene, toalettet har nok eget inntak, +++++

 

 

Hallo, takker for dine informasjoner. Du har nok bedre peiling på denne typer båter enn meg. Så det du sier er at toalettet har eget sjøvannsinntak.

Da er det jo ingen problem. Båten er 37 fot med "påhengs" x 2. "Sydvesten" nevnte i et tidligere innlegg i denne tråden at det var bare "svada" som fremkommer om påhenger skal være på en båt av noen størrelse med FASILITETER. (altså ikke noe problem med toalett)

Konklusjon: Tror jeg var heldig med eksemplet allikevel. :flag:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kabel ja.

Jordingskabel ?

Men kabelens farge på isolasjonen spiller jo forsåvidt ingen rolle. :crazy:

 

Begrepet jordingskabel har ingenting med fargen på isolasjonen på kabelen å gjøre.

Poenget var om du koblere gjennomføringene sammen med en kabel for så å koble denne til en anode.

Å det gjordet altså

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Begrepet jordingskabel har ingenting med fargen på isolasjonen på kabelen å gjøre.

Nettopp.

Og hva har begrepet jordingskabel med dette å gjøre. ?

Det må du forklare nærmere.

Har du tenkt å jorde dette til landjord eller lokalt jordplan ?

Det var du som brakte begrepet jordingskabel inn her, ikke jeg.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg var på opplagsplassen i går og foresto polish, voks og bunnstoff. Flott T-skjorte vær!. Hadde med en liten fil og filte så vidt det var i skroggjennomføringene fra undersiden før bunnstoffet ble smurt på. Hadde forventet å enten finne messing-farget metall eller litt rød-farget hvis det var på tide med skift. Men på alle tre gjennomføringene var det blankt metall umiddelbart under bunnstoffet og et lite drag med fila. Er messing-føringene forkorommet slik at jeg burde filt enda dypere? Filte jo bare litt i overflaten og hadde ikke så veldig lyst til å file mer. Eller kan jeg anta at gjennomføringene er friske? jeg burde kanskje gjøre dette innenfra også, men å komme til både slangestuss og kuleventil sto ikke på programmet i går. Eller kan jeg anta at disse holder samme form som selve gjennomføringen, så er den ene OK så er den andre OK?

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...