Jump to content

Er det egentlig bra å skifte motorolje før vinteropplag


Sea Oasis

Recommended Posts

Jeg har i alle år skiftet oljefilter og motorolje samdt dieselfilter før vinterlagring.

Har aldri brukt noen spesiell konserveringsolje , vet heller ikke om det er å fa tak i lenger.

Har i vertfall ikke sett konseveringsolje hos Volvo Penta forhandlere.

Pratet med en som jobber med anleggsmaskiner her om dagen og han sa til meg at jeg måtte ikke finne på og bytte olje

for så å parkere båten for vintern.

I følge denne mekanikkern påsto han at de hadde hatt mange eksempler på at dieselmotorene hadde

begynt og ruste under stemplene p.g.a. at den nye olja ikke var utbrent og inneholdt vann eller kondens.

Han mente motoren hadde mye bedre av å stå vintern over med den gamle olja , og

heller skift olje til våren når båten taes i bruk.

Er dette bare vås ? eller er det hold i det ? noen som har erfaring eller synspunkter på dette.

Redigert av talisman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om en kan kalle det vås, er vel å ta i, men jeg har alltid hørt det motsatte. Gammel olje inneholder blant annet agresive svovelkomponenter som motoren ikke har godt av. Nei, en ny olje er nok bedre enn en velbrukt olje.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I følge denne mekanikkern påsto han at de hadde hatt mange eksempler på at dieselmotorene hadde

begynt og ruste under stemplene p.g.a. at den nye olja ikke var utbrent og inneholdt vann eller kondens.

Han mente motoren hadde mye bedre av å stå vintern over med den gamle olja , og

heller skift olje til våren når båten taes i bruk.

Er dette bare vås ? eller er det hold i det ? noen som har erfaring eller synspunkter på dette.

Dette har jeg aldri hørt før. Argumentet med at gammel olje inneholder svovelforbindelser er jo årsaken til at vi blir anbefalt å skifte om høsten.

 

Men hva mens med at olje ikke er "utbrent"? og hva mener du med at ny olje inneholder vann og kondens? Mener du at ny olje inneholder mer vann en brukt olje?? Synes det høres rart ut.

Link to post
Share on other sites

overhode ingen grunn til å skifte filter eller olje før vinteropplag.

Det var nok for 20 år siden det.

Dagens olje har et bedre visittkort og holder 1o kanskje 50 ganger lenger enn for 20 år siden. Selv spillolja i dag er bedre enn olja for 20 år siden.

Vi skifter olje ALT for ofte. Før skiftet man olje på bl.a. lastebiler etter ca 20 000km. I dag trenger man egentlig ikke å skifte før ved 150 000 km.

Link to post
Share on other sites

Mye nye lærdom i denne tråden for meg, men er det som skrives korrekt??

Om denne påstand stemmer, veit jeg ikke, men jeg veit at det ikke er uvanlig at lastebiler kjører 150000 km på et olieskift. I "min" lastebil blir alle data registreret ( antal starter, koldstarter, antal kjørte km, antal timer, oliekvalitet +++) og der kommer varsel om div. serviser. Bilen jeg kjører er en kranbil, med begrenset kjørelengde ( ca. 30.000 km i året, men maaange timer kranarbeide ) og jeg får beskjed om å skifte olie etter ca. 80.000 + mange timer. Men jeg vil tro at det har ganske mye med oliefilterne å gjøre.

Men at det er lurt å skifte olie, på båten, før vinteropplag, det er jeg helt sikker på.

Redigert av Jensen_fra_Vest (see edit history)

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

:confused:

 

Tjaaa?

Jeg skifter olje med jevne mellomrom etter hvor mye jeg har brukt båten. Stoffer heller ikke båten hvert år, men når jeg ser det trengs.

 

Følger ikke heller med på batteribanken hele tiden. lar heller Ctek'en lade de med pulslading.

 

Har fulgt med masse diskusjoner om olje, bunnstoff og lading i båt og funnet ut følgende;

 

Olje; Man skifter vel ikke olje i på en bilmotor etter 1000 km kjøring.

Bunnstoff; Rustbehandler man en bil hvert år (ikke helt riktig sammenlikning!!!)

Lading av batterier; Sjekker vi batteriet på bilen våres like ofte som på båten? Ikke jeg, men jeg lar som nevnt Ctek'en pulslade.

 

Som jeg ser det, så er det båtbransjen som tjener penger på oss i og med at det anbefales å stoffe båten hvert år, skifte impeller, skifte alle belger, skifte olje på motor og drev osv.

 

Jeg gjør ikke det, motor, drev og båt er like bra. Men jeg følger selvsagt opp olje, bunnstoff osv når jeg ser det må skiftes.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Om det er bra eller ikke å skifte oljen før opplag har jeg vel en mening om, jeg tror ikke det skader motoren om en skifter olje og filter før opplag eller oftere enn intervalllene tilsier. Om det er nødvendig å skifte olje og filter før opplag, ja det er en annen sak det..

 

Etter mitt syn så kommer dette an på bruksmønstret. Det har etablert seg en "sannhet" om ot tidsbasert oljeskifte er det meste fornufrige fordi tilstandsbasert skifte medfører mere kontroll og oppfølging fra brukeren. Det rette er nok tilstandsbasert. I mitt forrige liv som reperatør av annelggsmaskiner med Detroti to taktere, cummins 4 taktere og Caterpillar motorer så ble det tatt oljeproøve på hver service, denne ble sent til Pay & Brinck sitt laboraturim for oljeanalyser i Oslo, svaret vi fikk derfra ble lagt til grunn for neste oljeskift.

 

Hvorfor foretar vi hyppige oljeskift på biler, vel litt fordi reservoaret er lite... og priser ved et oljeskift er liten sett i sammenheg med kostndaden til analyser, intervallenen er satt så hyppig at selv den bruker utsyret sitt på en hard og brutal måte ikke risiskerer at oljen dårlig før neste tidsbaserte oljeskift..

 

For de mes grove tungbygde maskiner med storet oljereservoar og relativt får gangtimer så hadde jeg nok neppe tatt meg bryet med å vurdere oljeskift i tide og utide, men de av oss med motorer som har små oljereservoar, hurtoggående dieseler som går mye på høy belastninig så hadde jeg vel tenkt tanken i allefall..

 

Men jeg har ikke sett noen dokumentasjon fra noen forskingsenhet som dokuemntere at hyppige oljeskift er skadelig for motoren...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

hehe mye rart man skal høre...Dette må være et fleip eller fakta innlegg

 

Nå har jeg hørt at kjøttprodusenter sprøyter inn vann i kjøttet for å få det tyngre og dermed tjene mer. At oljeprodusentene blander vann i olja var nytt. Nå blir det alltid noe kondens i motoren gjennom en sesong, men det vil fordampe når motoren blir varm.

 

Hva er det som ruster innvendig i motoren?. Den er innsauset av olje og bek.. Stemplene tetter sylindrene og veivlagrene står i olje og stemplene er av aluminium.

 

 

BYTT OLJE OM HØSTEN . Har til og med hørt om folk som har skiftet olje om våren og det har gått bra det også...

 

Her står det litt om vann i olja. 100 - 500 ppm vann...en dråpe i havet?

 

http://www.europafilter.no/teknisk.htm

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis man bruker olje med de foreskrevne egenskapene fra motorleverandør, er det ingen grunn til å skifte olje om høsten. Fordelene med å skifte olje om våren er at da får man også fjernet kondensen/vannet som legger seg i oljen over vinteren. Moderne olje skal være så bra at svovel ikke skal skade motoren.

Det ovenstående er basert på at motoren ikke har gått særlig mer enn ca. 200 t. siden siste oljeskift. Båter som brukes mye går mellom 800 oh 1000 timer mellom oljeskiftene.

Link to post
Share on other sites

Ligger ikke mye av grunnen til at en gjerne skifter olje på høsten i at det også er en kontroll av oljen og en forhindrer at motoren blir stående med vannholdig olje vinteren gjennom?

Kan bare ikke forstå at oljekvaliteten etter 100 timers kjøring normalt sett skal bli så dårlig at den ikke kan overvintre i motoren? Denne svovelen kommer vel også i oljen på bilen. Har aldri hørt at en driver med hyppig oljeskift før biler blir satt til sides for noen måneder.

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at vi båteiere er langt mer på tuppa når det gjelder bytta av ditt og datt på båtmotoren, enn vi er når det gjelder bil/motor. Dette kommer nok bl.a. av at en marine motor er svært dyr, samt at et motorhavari til sjøs innebærer mer trøbbel (og kanskje det som verre er??) enn i bilen på landeveien. Og......ja. Det gjelder også for oss seilbåteiere. Jeg kan nok klare å seile båten til brygga, men jeg gjør det aldri.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener de fleste i bransjen mener at oljen skal skiftes før vinteren, og jeg ser ingen negative sider med å skifte olje uansett tidspunkt. Man kan da stille seg spørsmål om fagfolkene uttaler dette som en generell regel eller i preserveringssammenheng. Jeg er av den oppfatning av at hvis båten brukes jevnlig gjennom vinteren, så forholder man seg til vanlige service rutiner.

Man må da ikke blande sammen jevnlig bruk med at man går ned i båten og lar motoren gå seg halvvarm. Motorene bør kjøres helt varme og få belastning, for hvis ikke så sotes forbrenningskammer og stempelfjærer ned i tillegg til at det ligger igjen forbrenningssyrer i systemet.

 

Hvis det er snakk om preservering, så skifter man olje og tilsetter preserveringsstoffer i både smøreolje og diesel. Skal båten stå på land, preserveres også kjølesystemet.

 

En slik preservering hvor båten skal ligge på sjøen, så skifter man dieselfilter, men fyller det nye dieselfilteret med preserveringsdiesel før det monteres. Oljen innblandet preserveringsstoff og oljefilteret skifts. Så starter man opp motoren og lar den gå til det begynner å ryke i eksosen. Nå er motoren preservert.

 

Produktene selges sikkert i marinebutikkene, jeg jobber ikke i bransjen og er ikke sikker? I proffbransjen så benytter vi i vertfall disse stoffene i litt større omfang, og kjøper på 20 liter dunker.

 

På mindre marinemotorer får man ofte skader som korrosjon i sylindrene der hvor stempelfjærene har stått og i sylindrene for øvrig, rust på kamaksler og andre mekaniske deler.

Disse skadene kan man få selv om motoren er i orden, men ofte skjer skadene i etterkant av man har en liten defekt i kjølesystemet, litt dårlig ventilasjon i motorens veivhus, litt fuktighet i drivstoffet etc.

 

Disse forholdene kan være vanskelige å oppdage, og man risikerer å få motorene ødelagt. Hvis man benytter dampfaseinhibitorer så reduseres farene for slike skader, og om motoren utvikler feilen neste sesong under drift, så har man i vertfall ikke følgeskader etter en feil man ikke hadde mulighet for å oppdage tidlig.

 

Forebyggende oljeskift gjør man også på girkasser med varmevekslere, og jeg vil si det samme om drev. Hvis man setter en båt med drev på land for vinteren, er det jo fordel å skifte olje med det samme. Man unngår da å få ødelagt et drev som har blitt fylt med sjøvann på grunn av en lekkasje.

 

Var dette et brukende svar på spørsmålet i strengen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...